Vuolukivipattereita on jo olemassa ja myynnissä, tosin voisivat olla vähän massiivisempia että varaisivat enemmän lämpöä ja tulikiven uuneihin on saanut jo vuosikausia sähkövastuksen lisävarusteena. Eli asia ei ole kovinkaan uusi
Onkohan meikäläisessä sijoittajana naksahtanut jokin ratas pois paikaltaan, kun ei enää juurikaan hetkauta vaikka salkku punoittaa kuin vanhan piian posket🤔
Vihreitä päiviä olikin jo niin paljon, että tuntui ihan väärältä.
Kai sitä kokee jotain Tukholma syndroomaa/sijoitussotatraumaa, kun ensimmäinen ajatus oli, että “No nyt ollaan viimein normaalin äärellä!”.
Näin laskussa vasta punnitaan ne sijoittaja taidot ja kuka panikoi ( =jotka häviää rahansa )…
Harviaa tarkoitus ostaa isolla kädellä 13-14e väliltä kun alkaa osinkotuotto olemaan 4-5% + mahdollinen nousu päälle tulevaisuudessa.
Samalla tavalla kun nousun huipulla huudellaan että vielä ehtii ostaa,alkaa pohjien paikkeilla tällaiset kehotukset. Eli lisää vaan, laitan kättä alle!
Itse tehnyt turskaa tänä vuonna huolella. Samaistun, että tappiot eivät tunnu enää oikeastaan miltään, ja availenkin Nordnettia vain kerran viikkoon, ihan vain ihaillakseni isoa punaista
Isossa kuvassa silti mikään ei ole muuttunut:
Olen nuori (pöh, 30v), ja toivottavasti sijoitusvuosia paljon jäljellä (ja jos ei ole, niin väliäkös sillä rahalla). Nyt kunnon rysähdys markkinoilla lisää tuotto-odotusta mukavasti tuleville sijoituksilleni → Olenhan vasta “tieni” alussa.
Energiakriisi, sota, ja korkea inflaatio ei ole ikuista.
Sijoitan vain rahaa, jolle minulla ei ole mitään käyttöä arjessani.
En osaa ajoittaa. En tiedä pörssin suuntaa. En tiedä, pitääkö nyt myydä tai ostaa → En tee mitään, ja nautin kyydistä, ja jatkan kuukausittaista lisäämistä hyviksi katsomiini yrityksiin.
Jos olen väärässä ja häviäisinkin kaiken - sitä se välillä on. Enemmän minua vituttaa lautapeleissä/videopeleissä häviäminen, kuin sen virtuaali tuhatlappusen häviö Nordnetissa
Loppupeleissä se on vain rahaa. Minulle se on vaihdon väline.
Kun te nuoreta, ja miksei vanhemmatkin, raportoitte noita salkun miinuksia ja tappioita, niin muistakaa, että ne ovat vasta tappioita kun ne on myyty. Odotetaan uutta nousua, joka ennusteiden mukaan voi ottaa vähän enemmän aikaa, malttia peliin
Samaa virttä kuunneltiin viime vuonna “voitoista”, aika monella ne taisi jäädä lunastamatta , hyvin pitkälti myös itseltäni, se vauhti sokeus vaan iski kokeneempaan kartiin, otetaan opiksi…seurataan indeksejä.
Minulla on Nordnet salkut YTD -23%, ihan pro meininki , no ei ole.