Inderesin kahvihuone (Osa 5)

Samalla tavalla kun nousun huipulla huudellaan että vielä ehtii ostaa,alkaa pohjien paikkeilla tällaiset kehotukset. Eli lisää vaan, laitan kättä alle!

5 tykkäystä

image

82 tykkäystä

Itse tehnyt turskaa tänä vuonna huolella. Samaistun, että tappiot eivät tunnu enää oikeastaan miltään, ja availenkin Nordnettia vain kerran viikkoon, ihan vain ihaillakseni isoa punaista :slight_smile:

Isossa kuvassa silti mikään ei ole muuttunut:

  • Olen nuori (pöh, 30v), ja toivottavasti sijoitusvuosia paljon jäljellä (ja jos ei ole, niin väliäkös sillä rahalla). Nyt kunnon rysähdys markkinoilla lisää tuotto-odotusta mukavasti tuleville sijoituksilleni → Olenhan vasta “tieni” alussa.
  • Energiakriisi, sota, ja korkea inflaatio ei ole ikuista.
  • Sijoitan vain rahaa, jolle minulla ei ole mitään käyttöä arjessani.
  • En osaa ajoittaa. En tiedä pörssin suuntaa. En tiedä, pitääkö nyt myydä tai ostaa → En tee mitään, ja nautin kyydistä, ja jatkan kuukausittaista lisäämistä hyviksi katsomiini yrityksiin. :sunglasses:
  • Jos olen väärässä ja häviäisinkin kaiken - sitä se välillä on. Enemmän minua vituttaa lautapeleissä/videopeleissä häviäminen, kuin sen virtuaali tuhatlappusen häviö Nordnetissa :smile:
  • Loppupeleissä se on vain rahaa. Minulle se on vaihdon väline.
38 tykkäystä

Hyvää viikonloppua

21 tykkäystä

Ei se vielä mitään tarkoita, jos salkku näyttää punaiselta. Helppo näin puna-vihervärisokeana sanoa. :smiley:

5 tykkäystä

Joo ei se auta kun ajatella että se mikä oli 100 Harvian osaketta 1.1., on 100 Harvian osaketta myös 26.8.

Parempia aikoja odotellessa.

18 tykkäystä

Kun te nuoreta, ja miksei vanhemmatkin, raportoitte noita salkun miinuksia ja tappioita, niin muistakaa, että ne ovat vasta tappioita kun ne on myyty. Odotetaan uutta nousua, joka ennusteiden mukaan voi ottaa vähän enemmän aikaa, malttia peliin :+1:

Samaa virttä kuunneltiin viime vuonna “voitoista”, aika monella ne taisi jäädä lunastamatta :cry:, hyvin pitkälti myös itseltäni, se vauhti sokeus vaan iski kokeneempaan kartiin, otetaan opiksi…seurataan indeksejä.

Minulla on Nordnet salkut YTD -23%, ihan pro meininki :wink: :sweat_smile: :+1:, no ei ole.

11 tykkäystä

Pieni kevennys tähän väliin. :sweat_smile:

16 tykkäystä

Noista uunien vastuksista tiesin mutta vuolukivipattereita ei ole vastaan tullut.

Käykääs pojjaat ja tytöt nyt wc-paperiostoksilla, kun vielä ehtii!

4 tykkäystä

Vuolukiveltä saa hukkapaloja halvalla, niitä vain kasaamaan sähköpatterin ympärille muistaen jättää ilmankierrolle sopivat solat, niin johan on varaavaa massaa.

1 tykkäys

Tämmösiä on ollu jo pitkään markkinoilla…

3 tykkäystä

Eräs pienen sähkönmyyntiyhtiön pomo sanoi lehtihaastattelussa aiemmin, olikohan kesällä, että kannattaa ottaa pörssisähköä kiinteän sopimuksen sijaan. Tämä siis aikana, jolloin sai vielä halvalla määräaikaisia diilejä. Tässä pitää kuulijan olla tosi tarkkana, että miksi joku sanoo näin.

Vastaus, jota ei sanottu ääneen, on suunnilleen tämä: Olemme pieni sähkönmyyntiyhtiö, meillä ei ole ollenkaan omaa tuotantoa. Ollaan täysin sen sähkön varassa, että mitä saadaan tukkumarkkinoilta ostettua. Nyt futuurihinnat ja spothinnat ovat nousseet ja me ei firmana haluta ottaa riskiä siitä, että hinta nousee edelleen ja vahingossa myytäisiin loppuasiakkaalle se sähkö liian halvalla. Tästä tulisi meille tappiota ja se olisi tosi ikävää. Ja jos totta puhutaan, niin ei meillä riitä edes pääomat suojauskustannuksiin ja vakuuskustannuksiin, joita tukkumarkkinoilla nyt vaaditaan… Niinpä hehkutamme loppuasiakkaillemme, että ottakaa pörssisähköä, se on meille myyjänä vähemmän riskinen ja helpompi tuote myydä.

Näissä kommenteissa siis näkyy usein myyjän etu, ei se, että mikä loppuasiakkaalle on edullisinta.

19 tykkäystä

:grimacing:

Tätä tiliä seuraamalla tietää kaiken tarvittavan talouden makroista. :smiling_face_with_tear:

https://twitter.com/alifarhat79/status/1563191690004819971

8 tykkäystä

Mikä tuossa Osmon sanomisessa siis oli niin outoa? Teoriassahan tuo toimii juuri noin. Päivällä lämmitys pienemmälle ja yöllä kovemmalle varmaan toimii ihan suoraan jo jossain määrin tuolla tavalla.

1 tykkäys

Oliskohan tämä hyvää paperia?

12 tykkäystä

Tässä tavaraa seuraavaan rullaan… (No offence to anybody) :wink:

Edit: Pitää lisätä disclaimer, että kunnioitan Mannerheimin saavutuksia Suomen itsenäisyyden puolustajana vapaussodassa sekä 2. maailmansodassa. Internet vain tänä päivänä ei kunnioita ketään. Kaikesta voi tehdä meemin. Kuvan aitoudesta en tiedä.

2 tykkäystä

Kertokaas nyt mulle, selvännäkijät, missä kohtaa aaltoa ollaan?

6 tykkäystä

Huoli kohdassa ollaan. Näin luulen.

3 tykkäystä

Jos näin on, niin aavistuksen pelottaa miltä Harviat sun muut näyttävät sitten kun se lasku alkaa. :smiley:

42 tykkäystä