Inderesin kahvihuone (Osa 5)

43 tykkäystä

En itse halua enempää nyt potkia maassa makaavaa, mutta ihmettelin kyllä tämän isomman salkun julkistuksen jälkeen miksi Lepikkö edes tarvitsee ulkoista pääomaa. Kuvittelin että useita vuosia menestyksekkäästi treidaamalla (tämä oletus tulee siis Lepikön omista puheista) olisi voinut jo kerätä kohtalaisen suuret pääomat itselleen.

No anyway tsemppiä Jukalle ja treidaus- ja sijoitusonnea tulevaisuuteen.

19 tykkäystä

Stockmannin sekoilu, Fortumin sekoilu, SSAB:ko veti ennätystuloksen ja markkinat haisti että nyt myydään… Hassusti oma reaktio oli ensin että OSTANKO, mutta sitten tuli täydellinen jäätyminen ja nyt ollaan kilpikonnapuolustuksessa ettei tiedä mistä aloittaa tutkiminen.

Inderesin kavereitten näppäimistöille toivotan kestävyyttä viikonlopun ylitöihin. :smile:

19 tykkäystä

Pakko kyllä antaa Eerolle propsit, että selventää tätä soppaa! Itse olen sitä mieltä, että jos omalla nimellä esiinnyt “sijoitusasiantuntijana” niin salkut jakoon. Ei koske pelkästään Lepikköä vaan kaikkia muitankin kuten Paasia ja Luukkosta.

Tää on ollut ongelma sijoitusalalla ties kuinka pitkään.

EDIT: typo

25 tykkäystä

Kyllä se on varmaan myytävä Stokkan laput vaikka sieluun sattuu. Liikaa epäselvyyksiä jota ei minun pätevyydellä selvitetä. Suoraan sanottuna vituttaa ja isosti koska mitään viestiä johdolta selkosuomeksi ei tule.

10 tykkäystä

Sharevillestähän noita löytyy. En tiedä onko Paasilla useampaa salkkua, kuten esimerkiksi Lepikolla? Viimeksi kun katsoin, omisti LU nimistä ETF:ää.

Puhelin ei anna kaivaa suoraa linkkiä vaan pakottaa sen auki suoraan nordnetin apissa, mutta LU ETF haulla löytyy. Sisältö on ihan sitä mitä mies saarnaa.

Mulle kelpaa, näissä tämäntapaisissa ylilyönneissä ja epäselvyyksissä on kyllä aikaisemminkin tehty isot rahat. Toki voihan se joskus sattua että tehdäänkin tappiot…

Mutta siis joo, ehkä vain pelirahaa kiinni näillä tiedoilla

1 tykkäys

Vau! Pisteet HS:lle taas hienosta jutusta. Onhan tämä ihan eri luokan pommi mitä olen aiemmin luullut. Tuosta konkurssista sai aiemmin sen kuvan, että kyseessä on vain yksi pieni firma, jolla ei ole tyyliin mitään väliä. Tämä asettaa aika huonoon valoon nuo kehumiset onnistumisista kun tällaista epäonnistumista ei käydä omasta tahdosta läpi ollenkaan.

45 tykkäystä

Jukka sai sen näyttämään niin helpolta. kyllä mä sen ymmärrän ja tiedän, että valtaosa näyttää suurimmaksi osaksi onnistumiset. nordnetin tavoitteena taas on lisätä kaupankäyntiä.

5 tykkäystä

Kiitos päivän nauruista! :smiley:

Mä taidan olla kaikille sellainen varoittava esikuva ja jos olisit ollut kuin minä, niin olisit ostanut paljon kalliimmalla.

“Anna tappioiden juosta, katkaise voitot, osta huipuista, myy kuopassa” - Sijoittaja-alokas :cowboy_hat_face:

56 tykkäystä

Valtaosa on vaan nimimerkkejä foorumilla. Kun tuota tekee suomalaisen treidaamisen keulakuva niin ollaan kyllä todella kyseenalaisella tiellä. Arvostus Lepikköä kohtaan koki kovan kolauksen tässä touhussa. Onneksi Eero on vielä sitä mieltä, että Lepikkö on huippujätkä. Muuten varmaan tympäisisi katsella kehumisia omista tuotoista kun itselle on jäänyt yhteistyöstä vain luu käteen.

13 tykkäystä

Lepiköstä tuli graaffien uhri. Kaveri on käyttänyt varmasti satoja tunteja eri kaavioiden, keskiarvojen ja momentumien etsintään. Jos hän olisi käyttänyt saman ajan, vaikka yrityksien vuosikertomusten ja osavuosikatsauksien lukemiseen, niin tulos olisi ollut parempi.

Tai sitten Lepikkö shorttasi koko salkullaan Gameshoppia silloin tammikuussa 2021. Kävisi järkeen, kun muistelee niitä twiittejä siltä ajalta.

13 tykkäystä

Samaa mieltä. Yleensä en näitä pseudotieteilijöitä arvosta lainkaan, mutta Lepikköä seurasin ja kuvittelin hänen tekevän rahaa ihan mukavasti, ainakin nousumarkkinassa.

Jokainen sijoittaa omalla strategiallaan, mutta itse ainakin kysyn itseltäni, onko Stockan sijoitustarina muuttunut tämänpäiväisen myötä? Mielestäni ei. Tarina etenee edelleen vakuuttavasti, ainoastaan Stockan hämmentävä tapa olla oikaisematta kertaluontoisia veroeriä oikaistuissa luvuissa herättää harmitusta. Mielestäni yhtiöön isoon kuvaan tällä ei kuitenkaan ole mitään vaikutusta.

Itseänikin vituttaa ankarasti kuten olen Stockan ketjussa sanonut. Mutta mielestäni nyt on syytä pitää vain pää kylmänä, sillä eihän tässä lähinnä vituta oikeasti kuin Stockan tulosraportoinnin tapa ja hieman kokematon uusi CFO tätä selittelemässä laihoin tuloksin.

8 tykkäystä

Tiedän, että siellä on se yks salkku. Ei vaan ole mitään hajua, että onko se ainoa? Vähän epäilen, että hän on all-in yhdessä ETF:ssä joka on perustettu 2018.

Sitten tarvitsisi vielä tietää Luukkosen salkku, että mitä se pitää sisällään.

Eihän heillä tietenkään mitään velvollisuutta ole näin tehdä, mutta en itse ainakaan kehtaisi jakaa sijoitusinfoa lööpeissä ja olla jakamatta oman salkun sisältöä.

5 tykkäystä

Rahapodilla oli palautekysely menossa niin sitä kautta voisi laittaa kyselyä herrojen salkuista. Tiedä vaikka kertoisivatkin.

Tuskin on Paasin ainut omistus, koska kertoili aikanaan ainakin holdaavan silloisia Superrahastoja.

2 tykkäystä

Kommentoin tässä vain yleisellä tasolla, kun en ole tutustunut erityisesti ko. tapaukseen. Jos joku asiantuntija käsittelee julkisesti vain “onnistumisiaan”, niin sehän ei kerro vielä mitään sijoitustaidoista. On ihan triviaalia vaikka konstruoida useampi salkku, joista jokin on aina plussalla ottamalla vastakkaisia long/short -positioita. Sen takia pitää olla aika skeptinen pelkkien onnistumisien käsittelyä kohtaan, koska niitä epäonnistumisia tulee aika paljon, ellei treidaa sisäpiiritiedoilla tai vastaavaa. Voittojen jakauma suhteessa tappioihin ratkaisee kuitenkin loppupeleissä. Menestyksekkäätkin treidaajat voivat olla väärässä 50% ajasta, mutta voitot ovat keskimäärin suurempia kuin tappiot, mikä riittää tuomaan ihan hyvät tuotot ajan myötä.

1 tykkäys

Ei jaksa itseä kiinnostaa niin paljoa ja eiköhän sitä olla aika moneen kertaan kysytty, että avatkaa salkkunne. Oon melkein kaikki jaksot kuunnellu, mutta ei tule itselle ainakaan mieleen et tästä olisi puhuttu. Voin olla väärässä, kun niillä noita jaksoja kumminkin on aika monta.

No tuo stokkan tapa ilmoittaa tulokset tässä hiertääkin. En ymmärrä lukea q2 tuloksia nyt että oliko se hyvä vai huono. Onko sitä epsiä nyt 0.53snt vai 0.01snt. Tarina ei ja tekeminen ei ole muuttunut, mutta en ymmärrä downsiden riskiä nyt ollenkaan. Jos luvuissa ei ole mitään häikkää, stokka vain hämmentää itse, niin miksi “Smart money” on myynyt tänään kurssin ihan tonttiin?

Ja sitten oli epäselvyyksiä uusista osakkeista, ainakaan minua ei CFO selitykset valaissut ollenkaan että oliko ne jo mukana tässä raportissa vai ei?

Tässä on nyt liian monta kysymysmerkkiä joihin en osaa vastata ja se tekee olon erittäin epämukavaksi. Tämän ratkaisi Inderesin seuranta…

E: lisätään nyt vielä, tänään Stokkan kurssia on ylläpitänyt Nordnetin ja Nordean asikkaat. Mitä sitten jos tuo 0.01eps onkin oikein? missä se pohja on kun he kyllästyvät tähän? 2€,1€?

9 tykkäystä

Liki kaikki TC-jaksot olen katsellut, voisin kuvitella että sarja on Lepikön osalta taputeltu. Tämä on sellaista aikaa että nopeasti firmat (Nordnet) miettii miten pestä kätensä tällaisista pinnalle nousseista “kohuista”.

7 tykkäystä