Inderesin kahvihuone (Osa 5)

Vai Bullish kun asiakkailla aikaa rauhassa ostella :point_up::face_with_monocle::face_with_monocle: Bearish parkkifirmalle

2 tykkäystä

P1 tarjoilee jälleen yksinkertaisia ratkaisuja ongelmiin. :harviaraketti:

60 tykkäystä

P1 ei ole tässä väärässä. Jos Nightingalen johtoryhmää ja toimaria oikeasti kiinnostaisi yritysarvon luominen, niin firman toiminta tuollaisenaan pitäisi ajaa samaan rotkoon mihin Fifax ja Lifeair tulee päätymään. Nyt olisi vielä mahdollista edes tämän yhtiön tehdä jotain järkevää kassalla.

23 tykkäystä

Kumminkin ostavat koko kassalla Lifa Airia. Tuumaavat että kyseessä on pakko olla hyvä firma, koska tällaisenakin päivänä lähes raketoi. No joo, tämmöiseen viisasteluun sortuu ajoittain.

5 tykkäystä

Rahaa jää vielä ostaa Modulight, jolloin saadaankin kasaan kaikkien aikojen pääomantuhoaja: Lifa Nightinlight :joy:

Ehdotukseni oli kieltämättä varsin röyhkeä, mutta kannattaako tässä markkinassa yrittää pakottaa liiketoimintaa joka ei vaikuta kestävältä? Eivätkö nämä ketterät startupit muutenkin ole tottuneita pivotoimaan rajusti, kun bisnesidea ei lähdekään lentoon :thinking:

67 tykkäystä

Sijoittaja.fi:n Timo Heikkilä on tehnyt jutun, jossa hän kirjoittaa mm. osakkeiden ostamisesta romahduksista.

Osakemarkkinat ovat tarjonneet pitkässä juoksussa hyvää tuottoa. Viimeisen 30 vuoden jaksolle mahtuu kuitenkin useampi selvä lasku. IT-kuplan puhkeaminen 2001-2003, finanssikriisi 2008-2009, kauppasota 2018, koronakriisi 2020 ja nykyinen inflaatiokarhumarkkina. Pitkä historia osoittaa, että sijoittajan on aina kannattanut ostaa osakkeita laskuissa.

Korkojen käänne sai osakkeet nopeaan nousuun. Helsinki punnersi laskusta lievästi plussalle ja USA:ssa pääindeksit päätyivät noin kaksi prosenttia plussalle. Vuoden alusta indeksit ovat kuitenkin selvästi pakkasella. OMX Helsinki 25 -indeksi -21 %, S&P 500 -23 % ja Nasdaq 100 -30 %.

13 tykkäystä

Miettisin enemmän niin päin, että meidän pörssi tarvitsisi 100 uutta Nightingalea! Yhden tai kahden yrittäminen voi vaikuttaa toivottomalta, mutta sadan joukosta osuu varmasti joku kultasuoneen.

Jos jokainen liiketoiminta pistäisi pillit pussiin parin vuoden yrittämisen jälkeen suuria läpimurtoja tuskin tulisi missään. :smiley:

36 tykkäystä

Pakko oli korjata tuo sun ajatusvirhe. :thinking:

Siitä vaan sitten euroja hyzoneihin. :fire:

19 tykkäystä

Ei pienintäkään helpotusta, täysin päinvastoin.

6 tykkäystä

Pörssin tasolla ehdottomasti kyllä!

Kanadassakin on valtavan suuri juniorikaivossektori, joka tekee kollektiivisesti joka vuosi hirveää negatiivista kassavirtaa, mutta yhteiskunnalle ja maailmalle ison palveluksen sijoittajien kustannuksella.

Suomessa taas on hirmuinen määrä näitä terveysalan startuppeja, mutta harmillisen vähän niit on lopulta pörssiin päätynyt. Rahat näissä sijoittaja häviää käytännössä aina, mutta hienoahan se olisi jos joku niistä onnistuisi luomaan miljardibisneksen :crossed_fingers:

13 tykkäystä

Toisaalta vääräleukana haluan kysyä että kannattiko Revenion lopettaa softabisneksen ja venemyynnin yrittäminen ja pivotoida terveysteknologiaan? Millainen yhtiö Revenio nykyään olisikaan, jos siellä ei oltaisi tajuttu että paskaa bisnestä ei kannata väkisin yrittää tehdä, vaan resurssit kannattaa suunnata muualle :crazy_face:

9 tykkäystä

Kasparov ei missään nimessä ollut paranoidiaalinen, vaan aavisti ettei tietokone kykenisi laskemaan hevosen uhraamista edulliseksi loppupelin kannalta. Kasparovin epäonneksi deepblue tiimi oli aikaisemmin lisännyt kyseisen säännön deepbluen tietokantaan.

kyseinen peli on siis: Deep Blue versus Kasparov, 1997, Game 6

2 tykkäystä

Huomioitavaa, että niihinkään ei voi luottaa 100%. Olen käyttänyt kahta erilaista patterilla toimivaa parkkikiekkoa. Toisessa oli ongelma, että kellon aika vain hävisi ja tilalla oli viivaa. Sitä joutui aika usein asettamaan aikaan.
Toisessa näyttö oli hyvin himmeä vaikka vaihdoin patterin useasti.
Kerran oli pimentynyt lopullisesti ja sakko tuli.
Sen jälkeen olen käyttänyt perinteistä kiekkoa.

1 tykkäys

Kiitoksia teille! Tosiaan Dante inspiroi mua tuossa taideteoksessani.

Olen itse joko ollut tai olen noilla Inden jokaisella helvetin tasolla. :smiley:

Kiitos! :pray:

Tuohon ei ole enää pitkä matka. :grimacing:

Olen tehnyt varmaan lähes kaikki mahdolliset ja mahdottomatkin aloittelijan virheet. :smiling_face_with_tear:

4 tykkäystä

Ruokasäästö Lidlissä, kun ostin viikunoita (tarjous 6,99€/kg), mutta kassa hakkasi ne sisään suippoluumuina (1,45€/kg) - voittajan fiilis ja viikunat maksoi 0,31€ yhteensä.

28 tykkäystä

Minkälaisella silmäniskulla saa kassaneidin lyömään hedelmät suippoluumuina?

24 tykkäystä

Täällä taas löi ostamani neljä karjalanpiirakkaa kolmena kassaan. Voittajafiilis vaihtui itkunsekaisuuteen kun huomasin että salkusta on tämän(kin) päivän aikana sulanut puolen kuukauden palkan verran. :smiley:

12 tykkäystä

On vaan karsean näköinen möykky ja kassaneiti oli poika.

9 tykkäystä

Kutsumalla illalliselle🙂

Mitä sieniä ne kauppalehdessä syö? Mä haluan kanssa.

51 tykkäystä