Inderesin kahvihuone (Osa 5)

Huom! Voi aiheuttaa salilla ihmetteleviä katseita ja kolikko suositellaan pestäväksi jälkikäteen.

13 tykkäystä

Olen sijoittanut aktiivisesti aika tarkkaan koronapohjista alkaen eli tämä on ensimmäinen karhumarkkina jossa sijoitan.
Mietin vaan niitä, jotka ovat minun lisäkseni tuona aikana aloittaneet sijoittamisen mutteivät ole lukeneet sijoituskirjoja, hyviä Twitter kirjoituksia, puhumattakaan Inderesin foorumista, vaan ainoastaan iltapäivälehtien uutisotsikoita tai Fb sijoituskerhoja yms. maailmanlopun medioita.
En ihmettele yhtään jos tämä joukko vähemmän taloudesta /sijoittamisesta kiinnostuneita tässä panikoivat ja myyvät, “vielä kun jotain myymällä saa”.
Puhumattakaan niistä, jotka ovat aloittaneet syklin huipulla. Kyllä tässä vasta-alkajaa koetellaan.

Päivitän Exceliin kuukausittain taulukkoa varallisuudestani ja tässä kuussa sijoitusten arvo laski sijoittamani pääoman alapuolelle. Pari vuotta sitten ajattelin että jos joskus niin käy niin sitten kyllä v*tuttaa. Vaan niin kuitenkin kävi, positiiviseksi yllätykseksi tuo ei itseäni hirveästi hetkauttanut kun vuosia on vielä (toivottavasti) sen verran edessä, että ehtii vielä monet ylä- ja alamäet näkemään.

Vaikka turpaan on tullutkin, olen tyytyväinen siihen kuinka paljon olen oppinut itsestäni sijoittajana ja ylipäätään sijoittamisesta tänä aikana. On järjettömän mielenkiintoista lukea ja elää tässä markkinassa, vaikka ytd huiteleekin jo -45% tuntumilla. :smile:

Kiitosviestejä Inderesille ja foorumiaktiiveille tässä on viimeaikoina mukavasti täällä nähtykin mutta tässä nyt vielä yksi, kiitos Inderesille loistavasti ylläpidetystä ja laadukkaasta foorumista ja foorumin aktiiveille loistavista kirjoituksista, täällä on ihmisen hyvä olla myös näinä vaikeampina aikoina. :smile:

61 tykkäystä
10 tykkäystä

Ja vielä yksi valtiokonttorin asiantuntija päälle!

Toisaalta, hänen ei kyllä tarvitse lähteä lainkaan matkalle mukaan, sillä hän voi putken vaurioita näkemättä todeta täydellä varmuudella sähköpostin välityksellä “Ei siellä ole tapahtunut mitään, vanha vaurio ja normaalia kulumaa” :rofl:

4 tykkäystä

Paljon on huhua että Credit Suisse ja Deuche Bank olisi pahoissa vaikeuksissa. Credit Suissesta puhutaan että olisi menossa konkurssiin. Onkohan nämä kategoriassa too big to fail eli valtiot tai keskuspankit tai kuka lie tulisi apuun? Ei ole itselläni tarkkoja tietoja näistä pankeista, mutta käsittääkseni on niin merkittäviä toimijoita, että jälki olisi markkinoilla karua jos kosahtaisi. Mitä luulette että kävisi jos näistä toinen tai molemmat kyykkäisi? Paljon lasketeltaisi alas pörssissä? 5% vai jopa 50% vai kaatuisi koko roska?

Edit: Itse en usko että päästetään kaatumaan. Ei varmaan ole varaa. Ei se Uniperkaan kaatunut.

1 tykkäys

-Suissen osalta asia oli esillä jo pari vuotta sitten. Mutta miksi noiden annetaan jatkaa maksimaalisia vivutuksia ja maksaa osinkoja kun on tiedossa että niiden vuoksi joudutaan pelastamaan julkisilla rahoilla. Toki sama koske esim Italian pankkeja jotka jatkaa tietoisesti erittäin korkeariskistä toimintaa vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen ilman että siihen puututaan mitenkään.

1 tykkäys

Koska kusetusmarkkinat! Pitäisi kieltää tietenkin ja laittaa linnaan tai jalkapuihin koko johto.

Noita pankkeja ei varmasti päästettäisi konkurssiin. Noiden kahden pankin kaatuminen olisi vielä pahempi kuin Lehmanin kaatuminen

1 tykkäys

Hyviä pointteja ja asiallista tekstiä kokonaisuudessaan, poislukien alla esitetty.

"Tietääkseni ketään ei ole pakotettu muuttamaan omakotitaloon, joka lämpeää suoralla sähkölämmityksellä, joten korkeat sähkölaskut ovat aivan oma valinta. "

En itse asu sähkölämmitteisessä talossa, mutta mielestäni edellä esittämäsi syytös tai miksi tuota nyt voisi kutsua, on täysin naurettava. Millä se Petäjäveden metsässä sijaitseva mummon mökki pitäisi lämmittää? Purkaa asennetut sähköpatterit pois ja asentaa vesikiertoinen tilalle?

Mielestäni ruoan hintaa voisi nostaa 500% ja lyödään samalla sähköt poikki kokonaan. Lämmittelen itse sitten talon vaikka omilla puilla ja haen ruoan omasta metsästä ja lähi järvestä. On ne ihmiset vain tyhmiä, kun eivät saa itseään elätettyä, oma valintahan tuo on kuolla lähiö koppiinsa.

Tiedän, karkaa jo hieman asiattoman puolelle. Rupeaa vain samantien kiehumaan, kun lukee tuollaisia kommentteja. Sen enempää ottamatta kantaa tuohon sähkölaskujen kompensointiin.

33 tykkäystä

Saman tyylisen vastauksen meinasin jo aiemmin kirjoittaa mutta sain pidettyä suuni kiinni😅

Se on kaupunkilaisen monesti vaikea samaistua siihen mitä maalla tapahtuu, tokihan ruuantuotanto esimerkiksi voidaan lopettaa niinkuin sanoit ja sitten taivastellaan yhdessä että miksi kerrostaloyksiössä jossa on pieni sähkölasku ei voisi tuottaa omia ruokiaan, olipas hölmöä etteivät varautuneet…

Lisäksi jos tätä hyvinvointivaltioksi kutsuttua himmeliä meinataan pitää pystyssä pitäisi niiden suomalaisten lisääntyä mahdollisimman paljon jotka sitä vielä suotuvat tekemään että yksiöiden asukkaat saavat huolehtia vain itsestään ja nauttia elämästä ilman tylsiä vastuita kenestäkään muusta. Monilapsisella duunariperheellä usein ainut käytännön vaihtoehto on se omakotitalo hieman syrjästä.
Näkisin yhteiskunnan kannalta melkoisia haasteita sellaisessa yhtälössä jos vain rikkailla olisi varaa lisääntyä muttei aikaa ja halua jotta pysyy rikkaana ja köyhillä taas olisi aikaa ja halua lisääntyä muttei taloudellista mahdollisuutta siihen.
Onneksi tämän asian suhteen Suomessa jokaisella on melko tasapuoliset mahdollisuudet ainakin toistaiseksi.

Ja todetaan vielä lopuksi että itsekkin pidän tätä esitettyä sähkötukihörveliä täysin älyttömänä.

25 tykkäystä

Kyllä täytyy hattua nostaa meidän uusimmalle maailmanmestarille! Kyllä KR69 on rattimiehiä. Upea suoritus!

29 tykkäystä

Onkohan missään tilastoa tai uskaltaako
Kukaan laatia sellaista missä verrattaisiin
Suomen kuntien/kaupunkien energia omavaraisuutta?

Onko sellaisesta tilastosta edes hyötyä?
Ehkä tukea johonkin keskusteluun.

1 tykkäys

Eurajoella on yli 3,3 GW:n edestä ydinvoimaa Olkiluoto 1,2,3. Asukkaita siellä on hiukan alle 9300.

Ovat siis omavaraisia ja hiukan jää meille muillekin energiaa :wink:

14 tykkäystä

Juu, onhan se vähän yksisilmäistä sanoa, että on ihmisten oma valinta asua sähkölämmitteisessä talossa. Toki aina voi muuttaa, mutta minne ne miljoona suomalaista muuttaisivat, jos kaikki haluaisivat pois sähkölämmitteisestä asunnosta? Voisi Karjalan 400 000 evakko näyttää pieneltä sen rinnalla ja Kallion yksiöissä majailisi koko suku. Ehkäpä liittyisin Airbnb:hen ja vuokraisin nuo muutaman ylimääräisen huoneen ulos hyvään hintaan. :grin:

Asiasta puheen ollen, ei se kuitenkaan ole aivan mahdotonta tavallisellekaan ihmiselle. Vaivaa toki vaatii. Tässä on hyvä juttu ihmisestä, joka on laittanut toimeksi, eikä vain puhunut. Siinä on esimerkkiä meille kaikille. :+1: :slight_smile:

6 tykkäystä

Hyvinvointivaltio mahdollistaa tällaisen ja se on ihan hyvä. Arvostan jokaisen valintoja.

Mutta on hyvä ymmärtää että jos kaikki vain huolehdittaisiin omasta ja oltaisiin omavaraisia.

Ei olisi yleistä koulutusta, terveydenhuoltoa, poliisia, puolustusvoimia. Kaikki hoitaisivat nämä parhaan kykynsä mukaan

Saatika sitten olisi tiedemiehiä jotka kehittäisivät nykyisen kaltaista teknologiaa, hekin keräisivät marjoja, kalastaisivat, metsästäisivät talven varalle. Ja häätäisivät varkaita, kerjäläisiä, murhaajia pois nurkista

11 tykkäystä

Mutta tämähän oli aivan mahtavaa kusetus markkinoiden keskellä, aivan mahtavaa! :finland: :fire:

Rallin suomalaiset maailmanmestarit

Ari Vatanen (1): 1981 (Ford)

Hannu Mikkola (1): 1983 (Audi)

Timo Salonen (1): 1985 (Peugeot)

Juha Kankkunen (4): 1986 (Peugeot), 1987, 1991 (Lancia), 1993 (Toyota)

Tommi Mäkinen (4): 1996, 1997, 1998, 1999 (Mitsubishi)

Marcus Grönholm (2): 2000, 2002 (Peugeot)

Kalle Rovanperä (1): 2022 (Toyota)

47 tykkäystä

Faktorit ovat long+short malleja, mutta pelkkä long momentum toimii myös. 5factor malliin momentumia ei ole lisätty, transaktiokulujen jälkeen se ei paranna mallia.

Se, että TA toimii siksi koska 6-12kk (-viimeisin kuukausi) trendaa onkin sitten toinen asia. Tekninen analyysi ketjussa teknisestä analyysistä saa täysin erilaisen kuvan.

Jos nyt olen ihan rehellinen niin tottakai itse toivon, että mahdollisimman moni käyttäisi viivoja, tukitasoja ja erilaisia kuvioita päätöksenteossaan. Yhteisölliset foorumiviestit ovat mukavia, mutta fakta on että kaikki sijoittajat yhdessä ovat yhtä kuin markkina ja ylituotto otetaan hyödyntämällä sijoittajien irrationaalisuutta väärinhinnoittelujen taustalla (tai kantamalla enemmän riskiä). Tai tuurilla.

2 tykkäystä

Oikein kolmella AAA:lla niin demaritkin ymmärtää. Liekö feikki vai eikö Sanna osannut vielä Tampereen aikoina kirjoittaa.

Keskustalla monta äänestäjää jättäisi uurnalle menemättä, jos talo olisi kylmänä talven.

Tämä on selkeää äänten kalastelua. Tämä hallitus ei ole aloitteellinen vaan tekee mitä twitter käskee.

Mulla on ollut jo useamman kuukauden ollut mielessä idea, että perustaisin oman ketjun, johon keräisin eri tyyppien haastatteluja, eli tekisin ketjun, jonka alle tulee erilaisten ihmisten haastatteluja esimerkiksi foorumilaisten ja indeläisten haastatteluja.

Olen vain itse kiinnostunut monien ajatuksista ja muista jutuista, eli tässä on vähän omaakin uteliaisuutta takana, mutta uskoisin ainakin pienen osan foorumilaisista olevan kiinnostuneita tällaisista haastiksista. :slight_smile:

Lähettäisin haastatteluuni suostuneelle kysymykset, jossa olisi mukana vakiokysymykset ja hänelle myös personoidut kysymykset. Hän vastaisi kysymyksiini sekä lähettäisi vastaukset mulle ja sitten kirjoittaisin henkilöstä oman pienen sepustukseni alkuun sekä sen alle sitten nämä kysymykset ja vastaukset. Toki ei ole pakko tällaiseen suostua ja toki haastateltu voi kertoa sen, minkä haluaa.

Tämä olisi siis oma projektini, joten tämä ei olisi mitään Inderes-laatua, eli olisin vastuussa sen sisällöstä tai sisältämättömyydestä. Se myös pitää sanoa, että en ole mikään sijoitusasiantuntija, enkä omaa hyviä kirjoitustaitoja tai ole tehnyt tällaisia juttuja, mutta uskoisin tässä ideassa olevan enemmän hyvää kuin huonoa eikä tämä olisi niin virallinen juttu.

Näitä ei tulisi ehkä ulos kovinkaan usein, mutta silloin tällöin. Tähän viestiini kirjoitin nyt karkeasti, mitä olin ajatellut, mutta on mulla taustalla vähän enemmänkin ja tarkempia ajatuksia tästä. Jos idea kuulostaa yleisesti ottaen porukasta huonolta tai sellaiselta, että siitä on enemmän haittaa kuin iloa + hyötyä, niin en tätä lähde toteuttamaan. Minä pidän ideaani luonnollisesti ihan hyvänä (en muuten ehdottaisi tätä), vaikka myönnän etten ole missään tapauksessa paras toteuttamaan sitä. :slight_smile:

Hyvää sunnuntaita kaikille! :sun_with_face:

67 tykkäystä