Inderesin kahvihuone (Osa 5)

Kyllä jos joku oikeasti sitä tarvitsee niin miksi ei. Kyllä jos joku sitä oikeasti tarvii niin kyllä ne on myös valmiita maksamaan sen jossain vaiheessa takaisin jollain tavalla. Järki tottakai mukana hommassa.

5 tykkäystä

Lainaamiseen liittyen oma kantani:

  1. Perheelle alle tonnilla ehdottomasti ja yli tonnin luokissa sitten saa apua ihan selvittämään asiaa/joutuu myös selittämään ennen senttiäkään, koska kaikilla on hyvin asiat/fiksua väkeä rahan kanssa, niin olisi jo jokin oudompi asia menossa.

  2. Kavereille en lainaa 99.99% tapauksissa. Ainoat on, että kortti ei vaikka toimisi yhtäkkiä kaupassa, niin voin kyllä maksaa ja hän laittaa verkkopankista takaisin. Olen ottanut linjan jo asiaan etukäteen, että sitten jos joku kyselisi, niin pysyn siinnä. Lainaan kyllä rahan siten, että teemme ihan pitävän sopimuksen takaisinmaksun maksupäivistä, ”sakoista” maksamattomissa tapauksissa, mahdollisista takaajista yms. Tämä on ihan vain sen takia, että jos hän ei maksaisi, niin kaveruus olisi jo muutenkin kustu, niin ei ainakaan tulisi itselle taloudellisesti hallaa, ja voisin lakiteitse jotenkin saada sitten joskus takaisin. Tämäkin olisi oikeasti vain silloin, kun olisi joku kunnollinen syy lainan otolle.

Takauksia en kyllä ikinä lähde tekemään kenellekkään ja vältän sitä kautta aika monen surullisen tapauksen mahdolliset kohtalot.

2 tykkäystä

Tässä on Inderesin analyysikoulun ensimmäinen kirjoitus, jonka ovat kirjoittaneet @Petri_Gostowski ja @Matias_Arola. Tämä analyysikoulu tulee varmasti monille tarpeeseen. Haluan lainata tekstin alkuosasta pari kappaletta muistutukseksi itselle ja muille. :slight_smile:

Inderes aloittaa yhtiön X seurannan Y euron tavoitehinnalla ja Z-suosituksella." Näin tiivistetään tyypillisesti uuden yhtiön seurannan aloitus ja sen taustalla oleva useita kymmeniä tunteja vaatinut analyysityö, kun aloitamme uuden yhtiön seurannan. Suositus ja tavoitehinta ovat analyysissä kuitenkin vain kirsikkana kakun päällä ja perusteellinen yhtiöanalyysi vaatii taakseen valtavan määrän taustatyötä.

Suositus ja tavoitehinta ovat vain yksi johtopäätös tai lopputulema tehdystä analyysistä, joka on voinut tulla vääriin johtopäätöksiin tai perustua oletuksiin, jotka eivät toteudu tulevaisuudessa. Siksi valistuneen sijoittajan tulisikin mielestämme arvioida suosituksen ja tavoitehinnan taustaoletuksia ja arvioida, onko hän näistä samaa mieltä ja haluaako hän kantaa analyysissä tehtyihin oletuksiin ja ennusteisiin liittyviä riskejä.

3 tykkäystä

Tässä tapauksessa saat hyvän mielen että autat kaveria hädässä. Nyt on ilmassa paljon asioita miksi ihmisillä voi olla rahahuolia täysin heistä riippumattomista syistä.
Ikävintä lainaamisessa on jos rahariidat sotkevat ennestään hyvät välit tai toinen jollain tavalla olettaa että olet velvoitettu hänelle lainaamaan.

Lisäksi hyvällä säkällä pörssit on 20% alempana kun saat rahat takaisin.

12 tykkäystä

Eli vähän niinkuin jäitä polttelisi :comet: :snowflake:

Mielenkiintoinen video tuli vastaan yt:ssa, ja täälläkin joskus jotkut taisivat leikkiä tuolla tekoälyä käyttävällä ”taidegeneraattorilla”/puhua asiasta.

5 tykkäystä

Useamman kerran lainannut ja vähänkin isommasta summasta on tehty velkakirja. Olen myös lainannut kapakassa ventovieraalle, ja niin vain oli aamulla tilillä sama summa. Parista kyselijästä on päässyt eroon lainaamalla pikkusumman, jonka takaisin maksu on uuden lainan edellytys. Kympillä parilla vastenmielisestä tyypistä eroon - se oli jopa tavoite.
Aikoinaan jouduin lainailemaan itsekin… huomasin, että helpoiten vipin antaa se, jolla on vähiten. Ehkä sellainen ymmärtää rahattoman tilanteen. Joitakin pulasta auttaneita on ollut tilaisuus muistaa jälkeenpäinkin eri tavoin.

21 tykkäystä

Indeksisijoittajan matkassa: Sijoitukset tarkastelussa: Handelsbanken USA indeksi Täältä löytyy hyvä kuvaus tuosta indeksistä. Kyse on S&P500 ESGistä, aseet ja päihteet ja Teslat ja Amazonit puuttuu normi sepeen verrattuna.

3 tykkäystä

-Vai onko niin että se jolla on vähiten on vähiten juuri siksi että on matalalla kynnyksellä antanut lainaa eikä ole saanut takaisin, tehokas tapa köyhtyä. On kuitenkin niin että se joka joutuu lainaamaan ei yleensä ole raha-asioissa kovinkaan tunnollinen ja takaisinmaksuriski on ilmeinen. Se taas joka on tunnollinen, ei siksi koskaan tarvitse lainaa. Yllättävä vipin tarve johtuu lähinnä siitä että ei ole puskuria lainkaan vaan vedetty menot maksimiin suhteessa tuloihin.

PS. Suomessa on yli 400 000 luottotiedotonta ja noista ylivoimaisesti suurin osa on 20v - 30v miehillä, eli sen ikäisitä miehistä karkeasti heitettynä noin joka kolmas on luottotiedoton.

6 tykkäystä

Keskiviikkoina on vaihteeksi mukava pörssiromahdus.
Pörssisähkön hinta on huomattavan halpaa ja suorastaan romahtaa illalla.
Esim. klo 23-00 välillä alv 0 hinta on 0,008 senttiä / kwh!
Nyt voisi täälläkin olla varaa kurkistaa omaan salkkkuun puhelimen sijaan oikeen reteesti pöytäkone käynnistämällä :slightly_smiling_face:

17 tykkäystä

-Vai onko ihan perinteinen: hyvä antaa vähästään, paha ei paljostakaan :man_shrugging:

Varmaan ihan yhtä valideja johtopäätöksiä kaikennäköisistä teorioista saa :grimacing:

7 tykkäystä

Yhtä (1,00) lähellä olevien lukujen kerto- ja jakolaskut on joskus tosi vaikea hahmottaa oikein päin. Ei mene intuitiolla. Isommat luvut saattaa olla helpompia, koska ne voi pyöristää kokonaisluvuiksi, jotka on helpompi visualisoida, mutta sittenkin menee helposti väärin päin. Liskoaivot ei ymmärrä tuollaisia murrettuja lukumääriä ollenkaan, vaan pelkkiä positiivisia kokonaislukuja, eikä niitäkään kovin montaa kolmosesta ylöspäin.

(Ihan hatusta vedin. Ei kannata viitata tähän muissa julkaisuissa.)

4 tykkäystä

Uusimmassa RAHA-ASIAA podin jaksossa Heikki Keskiväli käy läpi nykyistä markkinatilannetta ja miettii mistä tuottoa tässä markkinatilanteessa. Mistä tiedän mielestä kannattaisi hakea tuottoa tai edes suojausta tämän hetken markkinatilanteessa?

9 tykkäystä

Itse muutama vuosi sitten - 20 vuotiaana - lainasin “vanhalle kaverille” vähän vajaa 3000€. Tehtiin velkakirja ja maksusuunnitelma viidessä erässä.

Ensimmäinen erä tuli pariviikkoa myöhässä, loppuja ei koskaan. Tämä kaveri kehoitti nopeasti laittamaan rahat perintään. Niin sitten teinkin, ja samalla selvisi, että hänellä on parikymppisenä ulosotossa ~40 000€. Huumeet vei (oli jo silloin vienyt) kaverin mennessään ja nyt istuskeleekin käsittääkseni vankilassa. Lainaushetkellä kävi vielä varsin hyväpalkkaisissa töissä ja oli muutenkin “hyvä tyyppi”.

En enää lainaa rahaa kenellekään paitsi omalle perheelle. Aika paljon kyrsi tuolloin tuo, kun kaveri oli jo rahaa lainatessaan tiennyt, ettei niitä tule koskaan maksamaan takaisin. Tuota velkaa en tule varmastikaan koskaan saamaan takaisin, kun perintäjonossa +40 000€ edestä saatavia ennen “minun vuoroani”.

45 tykkäystä

Viime vuoden syksystä lähtien salkku on valunut “mukavaa” tahtia alaspäin ja muutenkin jo viime vuotenakin otin pataa indeksiltä, mutta itse asiassa nyt ei tunnu niin ikävältä laskut kuin vielä keväällä tai kesällä. Tässä on ehkä jollain tavalla tullut kestävämmäksi.

Tuntuu siltä, että tässä on vähän testattu sitä, kuinka pitkäjänteinen sijoittaja sitä onkaan ja tuntuu, että Foorumilla on sinnikkäitä sijoittajia, vaikka useat meistä kauhistelevatkin laskuja ja harmittelevat niitä.

Monia rauhoittanee erilaiset kirjoitukset ja kokeneempien kommentit aiemmista romahduksista ja kriiseistä sekä miten niistä kuitenkin on aina selviydytty. Ehkä fiksujen konkarien ja sijoitushistoriasta lukeminen opettaa erityisesti sen, miten se aika on todella tärkeä tekijä sijoittamisessa ja sitä myöden sijoittajan kärsivällisyys.

En osaa ajoittaa (varmaan hirveä yllätys monille :D), joten olen aika tasaisen säännöllisesti ostanut osakkeita pitkän tutkimisen ja harkinnan jälkeen. Olen koettanut muistaa perusasiat, kuten hajauttamisen ja sen, että en lähde mukaan osakkeeseen, jota en ole kunnolla sisäistänyt.

Nyt on ollut vihreitäkin päiviä, mutta suoraan sanottuna itselläni eivät ne niin vihreitä päiviä kai ole mulle olleet, mitä olen ollut huomaavina, kun olen nähnyt oman salkkuni osakkeiden kehityksiä. :grimacing: Tänään on taas mun salkun vilkaisupäiväni, joka on kerran viikossa. Ehkä harmittelen taas, kun indeksi on ottanut kaulaa, mutta sitten harmittelen ja lähden lukemaan Foorumia tai vaikka jonkun firman yhtiöraporttia. Kyllä pitkässä juoksussa se sinnikkyys ja opiskelu palkitaan. :sunglasses:

33 tykkäystä

itselleni olisi helpompaa antaa pieni summa rahaa jollekin sitä tarvitsevalle kuin lainata se. En tykkää olla velkaa kellekään enkä myöskään tykkää että joku on itselleni.

(paino oli sitten sanoilla PIENI SUMMA kun puhutaan antamisesta :sunglasses: )

5 tykkäystä

Huumeet ja rahan lainaaminen on pirullinen yhdistelmä. Luotettavat ihmisetkin alkavat niihin sekaannuttuaan äkkiä varkaiksi.

Nuorena tuli lainattua usein rahaa lapsuudenystäville. Summat oli pieniä ja kyllä ne maksettiin melkein aina takaisin.

Sitten muutin toiselle paikkakunnalle ja lapsuudenystävä tuli viikonlopuksi käymään. Olimme 18-vuotiaita. Hänellä ei ollut jostain syystä yhtään rahaa mukana, joten minä ostin ruuat ja juomat. Kaupassa vähän ihmettelin, kun kaveri valitsi saunajuomaksi mäyräkoiran. Ajattelin, että no mikäs siinä, vie sitten loput kotiinsa.

Kaikki kaljat meni illan aikana, eikä kaveri ollut edes humalassa.

Koko reissun ajan kaveri puhui, kuinka kannabis on maailman mahtavin asia ja kenenkään ei oikeasti tarvitsisi käydä töissä. Hän näytti pätkän jostain “dokumentista”, jossa kaikki selitettiin. Siinä illan aikana kävi kivuliaasti selväksi, ettei meillä yli 10 vuoden ystävyyden jälkeen ollut enää mitään yhteistä.

Sitten tuli lähdön aika eikä ollut rahaa junalippuun. Maksoin sen ja kaverin äiti sitten soitti minulle ja vaati, että annan tilinumeron, jotta hän voi maksaa kaikki rahat takaisin. Annoin kaverille tilinumeron, mutta hän oletettavasti puljasi äitiltään saamat rahat itselleen.

En vielä tuostakaan ottanut opiksi, vaan ajattelin antaa kaverille vielä mahdollisuuden. Olin kotiseudulla, ei ollut mitään tekemistä ja istuin autossa ärrän pihassa. Ajattelin sitten soittaa kaverille, että jos mentäisiin syömään. Samaan aikaan viereiseen ruutuun kurvaa auto, josta nousee joku resuinen pummi ulos. Hän kaivaa kännykän taskustaan, vastaa siihen ja tajuan, että siinähän se kaveri seisoo.

Löin shokissa luurit ja lähdin ajamaan kotiin. Ei olla sen jälkeen toisiamme nähty. Hengissä hän kuulemma edelleen on.

67 tykkäystä

Olen lainannut. En lainaa kelle tahansa ja olen tarjoutunut itsekin auttamaan.

Autoin mm. yhtä hyvin tuntemaani perhettä lainaamalla rahaa tarpeeseen, joka helpotti heidän elämäänsä huomattavasti. He maksoivat lainan nopeasti pois ja ovat aina olleet ystävällisiä sekä auttavaisia mua ja muita ihmisiä kohtaan. Ansaitsivat sen avun.

Olen aina rahani takaisin saanut ja eikä ole tarvinnut muistutella, mutta joskus olen ehkä lainannut hieman turhaan, koska olen huomannut lainaamisen jälkeen, että ihminen olisi ehkä pärjännyt ilman lainaa tai huomattavasti pienemmällä lainalla, jos olisi ottanut edes muutaman kuukauden kulukuurin.

Tunnen ihmisiä, jotka ovat oikeasti vähävaraisia, niin olen sitten auttanut enemmän kuin vain lainannut pieniä summia tarpeeseen. Olen saanut rahani takaisin lainoista ja koska muutenkin tunnen nämä ihmiset hyvin, niin olen joskus ostanut heille jotain, mistä tiedän heidän pitävän esimerkiksi joskus pääsivät ulos syömään.

Hyvin on tähän asti mennyt, mutta en minä joka suuntaan lainailisi. :slight_smile:

9 tykkäystä

Lainaamiskokemuksia elämän varrelta, aina yhtä erikoisia tarinoita nämä mun lainaamiset. Olen köyhästä perheestä eikä mielestäni itsellä ollut koskaan kovin paljon massia.

Lapsena lainasin kaverille karkkirahaa, olevinaan sitten sen unohti ja väitti etten koskaan ollut lainannutkaan.

Lainasin isälle rahaa jo aika lapsena/nuorena kun yrittäjällä oli tiukkaa. Isäni myös joskus lainasi omatoimisesti lompakostani ja oli jättänyt lapun, että maksaa takaisin.

Ryyppyrahaa lainasin tietysti siinä teini-iän jälkeen kavereille.
Samoin yliopistoaikoina, silloinhan olin ”varakas” kun ukkini oli antanut opiskelukassan 10000mk muuttaessani kotikyliltä.

Aikuisiässä kummilapsen isä pyysi muistaakseni 3000€ lainaan, en lainannut ja välit hieman viilenivät muutenkin kun erosivat sitten. Viime kesänä kuulin rippijuhlissa, että isä oli jättänyt perheen ja vienyt kaikki rahat (isoja summia). Nyt ovat hovioikeudessa.

Viime vuosina yrityshommissa kumppani on kysellyt lainaa jos mihinkin, olen vipannut lyhytaikaisia. Elävät ihan älyttömillä velkavivuilla ja luottokortit tapissa.

Olen nyt 45-vuotiaana päättänyt, etten vippaa enää ikinä kellekään.

40 tykkäystä

Respect.

image

Edit. Hellä ei enää kauaa kerinnyt nauttia viinistä ja villeistä miehistä.

Mutta hyvä muistutushan tuo. Kannattaa miettiä, mihin elämänsä käyttää. Viimeisin oma havaintoni on, että sijoittaminen on paljon mukavampaa, kuin työskentely isossa korporaatiossa. Senkin olen muuten oppinut, että jätän villeimmät naiset suosiolla muille.

58 tykkäystä