Inderesin kahvihuone (Osa 5)

Ennakkotietoja on viimeisen kahden vuoden aikana annettu silloin, kun luvut ovat poikenneet (ylös tai alas) merkittävästi verrattuna markkinan ja analyytikoiden (erityisesti Inderesin) ennusteisiin.

1 tykkäys

Lähestyvän pörssiviikon alla sanoitin tsemppibiisin. Tyttöbändien ystävänä säveleksi valikoitui Indica/Ikuinen Virta

Osinkovirta

Mun tuotot vähenee
Ne ilmaan ohenee
Kuin savu taivaaseen

Salkkuun ei nyt jää
Mitään fedin kestävää
Pois kaikki häviää

Taas sijoituksen teen
Se vaipuu miinukseen
Ei kestä huomiseen

On turha rakentaa
Ees arvosalkkuukaan
Jos kaikki katoaa

Enta jos elämän osinkovirta
Katkeaa kuin kasvu Orthexilta
Enta jos kohta Sampokin sakkaa
Enta jos kiukaita ei uusitakkaan

Ainoa varma on seuraava haikki
Työllisyys nousi - ja taas meni kaikki
Anteeksi Powell, vähän ees ohjaa
Joko saa ostaa, joko tää pohjaa?

Sä säästät Tokmanniin
Palkat käytät Kamuxiin
Saa osinkoakin
Vaan miksi uskot niin
Jos sulle pedattiin
Vaan turska negariin

Enta jos…

105 tykkäystä

Kiitos kommenteistasi!

Itse en tällaisesta yhtiöstä löydä mitään uutta, mitä analyytikko tai joku muu ei olisi löytänyt täällä. Olen kyllä tehnyt pörssin pienemmistä firmoista joiden alaa tunnen, niin joitain havaintoja, mitä eivät ehkä muut sijoittajat ole yleisesti ottaen havainneet. Isompien firmojen osalta en tähän ole kyennyt. :slight_smile: Valmetin osalta tämä nimi “Virtauksensäätö” (ent. Neles) kyllä häiritsee, siis vain tuo nimi. :smiley:

Itselläni ei ole yhtiöketjuihin kauheasti annettavaa, mutta olisi hienoa nähdä enemmän keskustelua esimerkiksi Koneen, Nesteen, Valmetin ja muiden isojen yhtiöiden ketjuissa. Toki nämä ovat omalla tavallaan tutumpia kuin nuo pienemmät yhtiöt yleisesti ottaen, joten eivät kaipaa samanlaista avaamista kaikilta osin kuin pienet firmat, mutta esimerkiksi Valmet ei loppujen lopuksi monipuolisuudessaan ole ihan helpompia firmoja analysoida itse. Mielelläni luen analyytikon kommentteja ja raportteja, mutta mielelläni lukisin enemmänkin foorumilaisten kommentteja näistä Helsingin isoista yhtiöistä. Osakkeen hinnat ovat näissäkin tulleet alas ja monet suorittavat edelleen käsittääkseni hyvin… eikö tylsät “boomeriyhtiöt” kiinnosta, mua ainakin kiinnostaa. :thinking:

4 tykkäystä

Tämä palsta on nähty. Jos joku geelitukka viljakainen laittaa linkin ptt:n viimevikkoiseta ennusteesta tänäiltanana ja siitä mainittuani tulee bannia niin antaa olla.

4 tykkäystä

Voi ei aloittaja sijokas kiinnostunut yhtiöstä jota itsekin omistan.

Itse keväällä ostin ensimmäiset valmetit kiinnostuttuani yhtön liiketoiminta-alueesta en niinkään tuosta paperi ja kartonkiliiketoiminnasta vaan bioteollisuus ja jätteenpoltto. Näkisin mielelläni näillä alueilla kasvua varsinkin nykyisillä energian hinnoilla. Tästä liiketoimintaalueesta ja sen kustannustehokkuudesta vanhanmalliseen energiaan löytäisin mielelläni lisää tietoa. Kuten myös alan kilpailutilanteesta ja valmetin posiitiosta markkinoilla.

@matkalta Lisää sinäkin geeliä tukkaasi niin elämä näyttää paljon valoisimmalta :wink:

3 tykkäystä

Viestini ja kommenttini ei missään nimessä ollut sijoittaja alokasta tai sinua kohtaan. Upm on salkkuni selkäranka. En pidä siitä että yhtiötä seuraava analyytikko pistää vanhoja uutisia palstoille.

1 tykkäys

Viljakaisen viesti ja PTT juttu on molemmat päivätty 6.10. Vaikea ymmärtää miksi vedit näistä herneen nenään.

5 tykkäystä

Viljakaisen linkki oli pari tuntia sitten ns uutena mutta veti sen pois jostakin syystä… en vedä herneitä mistään. Poistun mieluummin kuin kuuntelen kohinaa.

1 tykkäys

Anteeksi, on pakko oikaista. :slight_smile: Katsoit ehkä väärin.

Viljakaisen viesti on 6.10.2022 päivätty (samoin kuin PTT:n juttu) eikä se ole ollut ns. uutena missään vaiheessa ketjussa eikä hän ole kyseisessä ketjussa mitään tehnyt mitään 6.10. jälkeen. Ei siis kirjoittanut mitään eikä poistanut mitään.

Viljakaisen viestin jälkeen eräs foorumilainen oli tänään laittanut viestin, mutta poistanut sen ja siinä ei ollut mitään linkkiä, vain jotain pohdintaa. Foorumilainen itse poisti jostain syystä oman viestinsä.

6 tykkäystä

Kaveri osti vaimokkeensa kanssa 25 vuotta vanhan talon, joka oli hyvin pidetty ja kaikki oli viimeisen päälle.Tuli sitä käytyä kahtomassa ja kehumassa.

Sen verran tämä foorumi on vaikuttanu mieleen että eniten innoissani olin Tulikiven tulisijasta ja Harvian kiukaasta. Kehuin vaan että laatua on. :smiley:

21 tykkäystä

Oliko uusi kiuas? Jos oli melko uusi, niin muistuta, että kivet pitää vaihtaa. Jos oli vanha, niin muistuta, että kiuas pitää vaihtaa.

Terveisin hiljattain Harviaa ostanut ja nyt jo komeasti turskalla :clown_face:

33 tykkäystä

Jos olet iPhone 14 omistaja, vältä vuoristoratoja. :slight_smile:

16 tykkäystä

Venäjä pommittaa taas Kiovaa, muistakaa tukea Ukrainaa :ukraine:

Taitaa palkasta lähteä siivu sinne.

32 tykkäystä

Kiuas pitää vaihtaa joka vuosi ja kivet kerran kuussa ja takuu ei ole voimassa jos kivissä ei lue Harvia.

15 tykkäystä

Täytyypä muistaa sanoa, että vuosittain uudet kivet ja kiukaat sitten. :arrow_upper_right:

2 tykkäystä

Mitäs oikeasti toimivia suoria väyliä ukrainan rahalliseen tukemiseen on? Twitterissä jaettu Sign My Rocket linkkiä missä voi ostaa ammukseen itse haluamansa tekstin joka sit rintamalla kirjotetaan valittuun ammukseen ja siitä saa vielä kuvan sähköpostiin. Tähän vois hyvinkin pari sataa laittaa jos oikeasti raha menee perille.

1 tykkäys


Mukavaa alkavaa viikkoa foorumilaisille auringon alta!:greece::sunny:

37 tykkäystä

Juuri laitoin UNITED24 - The initiative of the President of Ukraine (u24.gov.ua)
kautta medical aidiin ja rebuild Ukraine:n.

Aiemmin olen laittanut defence&demining :iin (suora pankkisiirto).

Yritin tehdä paypalin puolella noista kuukausittaisia mutta siinä viidennen ‘valitse kaikki ruudut joissa on 2 pikselin verran suojatietä’ kohdalla annoin periksi. :roll_eyes:

8 tykkäystä

Oliko muuten Jacuzzin tuotteita esillä vai onko sitä firmaa edes enää olemassakaan?

Tässä kun lukaisee nopeasti Venäjän ohjusiskuista siviilikohteisiin tulee väkisin kaksi asiaa mieleen.

  1. J.Karjalaisen “keitä ne oon ne saankarit”… (jotka painaa nappulaa räiskiäkseen siviilikohteisiin). Hyvin tehty. Sleep well. I think I made a difference today.

  2. Kuka sotilastason henkilö Venäjällä ajattelee, että satunnainen siviilien pommittaminen olisi missään määrin Venäjän tavoitteita edistävää? Oma arvio: lisää raivoa Ukrainalaisten keskuudessa, lisää aseapua Ukrainaan, tuhlattua rahaa ohjuksiin ja pommeihin, kuolleita siviileitä (ei sotilaita). Pelkkää penaltya viivan alle siis.

Eri asia olisi sitten massiivinen kaupunkien lanaaminen ja mattopommitukset, jolla voisi alkaa olemaan jo ihmisiä lamauttava vaikutus (ja paljon muutakin maailmanlaajuisesti).

4 tykkäystä