Inderesin kahvihuone (Osa 5)

Robotti-imuri on kyllä 5/5

18 tykkäystä

Lapsiperheessä robotti-imuri ja talo kahdessa kerroksessa.
Kannan imurin aina silloin tällöin siivoamaan yläkerran. Tavarat pitää kerätä huolella ylös ja hapsullinen matto korjata pois tieltä jos haluaa hyviä tuloksia.
Kotieläimistä ei kokemusta eikä myöskään moppiominaisuudesta. Jotenkin pelottaa ajatus siitä, että imuri laskee allensa kun et ole kotona pilaten lattian - ominaisuus olisi käytettävissä.
Mielestäni käsin tarvitsee imuroida listojen päältä ja hieman tarkemmin noin kerran kuussa. Robotti-imuri on mielestäni todella hyvä ja hyödyllinen kapistus ja aidosti säästää aikaa siivoamisessa. Bonusmaininta hyvästä sovelluksesta joka piirtää kartan imuroiduista kohdista - erittäin tyydyttävä katseltava!

8 tykkäystä

Kotitalousvähennys on korotettu nykyään senverran että meillä käy siivooja toistaiseksi. Isoa ykköskerrosta hoitaa myös robotti-imuri mutta meillä ei ole jälkikasvua tai lemmikkejä joten sen elämä on helppoa. Toiseen kerrokseen ropotti raahataan välillä.

8 tykkäystä

Onko suositella jotakin tiettyä merkkiä/mallia?
Noin vähän ajattelinkin, että pakko siinä on välillä itsekin imuroida.

@Damezumari kuinka usein ja mitä kerta suunnilleen maksaa/ vie aikaa?

Osanneeko kukaan sanoa mistä näkisi miten USD-EUR hedgauksen kustannus on kehittynyt ajan saatossa? Nordnetissä, kun on tarjolla noita USA:n sijoittavia EUR Hedged rahastoja, niin kiinnostaisi tietää mitä se hedgaus tällä hetkellä maksaa.

Odottaisin Black friday tarjoukset ja tutkisin sen hetken parhaan hinta/laatusuhteen omaan käyttöön.
Tutkimuksia on hiljattain tehty aika paljon useiden lehtien toimesta. Itselläni on käytössä Roborock S6 ja olen kohtuullisen tyytyväinen reilun vuoden käytöllä. En osaa suositella koska ei kokemuksia muista robotti-imureista.

5 tykkäystä

Nämä on todella asiakaskohtaisia ja riippuu siivouksen perusteellisuudesta. Yleensä kun sopimus tehdään, määritetään siivottavat tilat ja siivouksen laajuus (esim imuroidaanko lattiat vai pestäänkö myös) ja sitten ensimmäisellä kerralla “koesiivouksessa” vielä hienosäädetään. Jos haluaa, että listoja myöten pestään ja sälekaihtimien väleistä pölyt pyyhitään, saa kulumaan useita tunteja siinä missä perussiivous hoituu tunnissa. Voi määrittää myös eri tiloihin eri tasoisen siivouksen. Tai näin meillä on toimittu 2 eri palveluntarjoajan kanssa.

Meillä vajaa 100 neliötä kahdessa kerroksessa. Muut tilat perussiivotaan (tyyliin imuroidaan ja pyyhitään tasot), kylpuhuoneet kuurataan puhtaaksi. Kahdelta henkilöltä kestää 1,5h ja maksaa 130e.

4 tykkäystä

Alla on Sijoittaja.fi:n artikkeli norjalaisosakkeista. Käsittelyssä ovat DNB Bank, Equinor, Kongsberg Gruppen, Orkla, Tomra Systems ja Yara International. Jutun lukee noin 7 minuutissa ja se on myös kuunneltavissa. :slight_smile:

Vertailimme Oslon, Kööpenhaminan, Tukholman, Helsingin ja Yhdysvaltojen yleisindeksien tuottoja keskenään ja Oslo on selkeä vertailun voittaja. Oslon pörssin yleisindeksi on laskenut tänä vuonna alle kahdeksan prosenttia. Oslon pörssi oli myös pitkään plussalla tai hieman sen alapuolella, mutta kääntyi maailmanmarkkinan mukana laskuun syyskuun alussa. Helsinki on laskenut vuoden alusta yli 21 %, Tukholma lähes 25%, Yhdysvaltojen yleisindeksi S&P 500 yli 25 % ja Kööpenhamina noin 26,5 %.

Robotti-imuri on kyllä ehdoton. Ei enää paluuta entiseen! Käytän Roborockin moppaustoimintoa harvoin ja silloinkin olen itse kotona, että se ei laske vesiä parketille.

10 tykkäystä

Itsellä Roborock S5, joten kommentit siihen verraten:

  • yllättävän painava ja vankkarakenteinen. Saattaa siitä jotain osia lähteä irti varsinkin jos sen saa katolleen, esim etupyörä tai se iso harja on kyllä tehtykin helposti vaihdettaviksi ja irrotettaviksi, joten lähtee nyppäämällä. En usko että helpolla saa rikki. Aina on mahdollista että pyörät tai joku anturi hajoaa jos tuohon päälle pyllähtää. Ainoa mitä muuten varoisin että ei kukaan yritä nostaa ilmaan tuosta etuosan puskurista, joka siis on liikkuva ja painuu vähän sisään kun imuri törmää esteisiin. En usko että sekään ihan hipaisusta hajoaa.
  • kissan laukaisut on varmasti ympäri kämppää jos sellainen jossain on. Tosin uudemmassa roborockin mallissa on stereokamera jota mainostetaan nimenomaan “kakkasensorina”. Semmoisen pitäisi havaita ja kiertää ruskeat möykyt ja myös havaita laturin johdot ym. paremmin. Ei käytännön kokemusta tietenkään tuosta.
  • jos useatasoinen talo, niin joudut tietty nostamaan robotin sinne missä haluat siivota. Tähän tuli joku päivitys ja pitäisi nyt tallentaa eri kerrosten kartat ja tunnistaa itse missä on.
  • ei varsinainen lattiapesuri mutta on tuossa vesisäiliö ja rätti pohjassa. Vastaa lähinnä nihkeällä liinalla pyyhkäisyä. En ole alun jälkeen käyttänyt. Rätti kerää kyllä likaa eli toimii mutta jotenkin “vaivalloista” kun muuten voi vaan puhelimesta näpätä päälle.

Lisähuomiona että tosi kätevä appi tuossa. Voi merkata karttapohjaan ns. kielletyt alueet (tv:n takana ja tietokoneella johtosotkut, sekä kuraeteinen kielletty meillä) ja näkee hyvin missä käynyt, sekä voi piirtää neliön alueelle jonka haluaa erikseen puhdistaa jos haluaa siivota vaikka leivänmurut keittiön lattialta.

E: ollut käytössä 3v ja ei mitään ongelmia ollut. Suosittelisin lämpimästi samaa merkkiä mutta tietty uudempaa mallia, ja mahdollisesti se kakkasensorilla varustettu malli voisi toimia jos pelkää seurauksia…
E2: kannattaa selvittää ennen ostoa myös kuinka korkean kynnyksen yli pääsee. Muuten voi olla ettei pääse esim. KHH jos korkea kynnys

7 tykkäystä

Itselläkin on ollut käsitys että Robben ei kestä naamala torjua lyöntejä mutta Asikainen oli toista mieltä ja kommentoi että Robert tunnetusti kestää hyvin lyöntejä. Wilderia vastaan täytyy otella puolustusvoittoisella tyylillä eli paketti kasassa ja lyönnit täytyy lähteä läheltä vartaloa. Mike Tyson oli aikoinaan hyvä ottelija koska osasi hyvin väistää ja puolustaa itseään koska oli lyhyt mutta Wilder on niin nopea ja kova lyömään että isot miehet ovat laitaa lukien liian kömpelöitä paitsi Fury oli riittävän hyvä puolustamaan itseään johtuen mahtavasta liikkeestä. Robert on ehdottomasti yksi maailman parhaita nyrkkeilijöitä tappiosta huolimatta.

4 tykkäystä

Ajattelin kirjoittaa tänne tästä minun jokaisen sunnuntain tehtävästäni, ja samalla ahdistaa taas mahdollisimman montaa mahdollista lukijaa. No ei vaan, mutta itselläni on jokainen sunnuntai tämä yksi asia illalla. Ruksaan tämmöisestä laatikoiden paljoudesta yhden eletyn viikon.


Osa on voinut nähdä joskus tämmöisen. Itsellä ei ole ihan näin hardcore versiota missään seinällä, mutta olen laatinut 5 vuoden kestävän sivun vihkoon. Toisella puolella on käsin piirretty laatikot, ja toiselle kirjoitettu asioita tälle ajalle, jotka haluan saavuttaa. Siellä on esim. nordnetissä salkun tavoitesumma, fyysiseen kuntoon liittyvä tilanne, luettujen kirjojen määrä/jokaisen päivän sivutavoite, ja muuta tämmöistä pinnallista/ei niin pinnallista.

Tämä yleensä laittaa tuumimaan mennyttä viikkoa, ja auttaa luomaan asioissa tietynlaista konkreettisuutta/kiireellisyyttä. Omasta mielestäni hyvä työkalu, mutta jonkun mielestä varmaankin hulluutta. Jotenkin vain kuulakärkikynällä laatikon väritys on paljon merkittävämpää, kun vaikka puhelimella jokin kalenterin tapainen.

Hyvää sunnuntaita ja huomenna jatkuu taas :slightly_smiling_face: :+1:

20 tykkäystä

Täällä myös S5 ja hyvät kokemukset. Appiin liittyen muutama huomio:

  • valmistaja on Xiaomi
  • voidaan kytkeä wlan verkkoon
  • ohjelmisto kysyy puhelimeen asennattessa mielestäni käyttöoikeuksia mm. kamera, valokuvat, yhteystiedot, sijainti(?), Jne. täysin epäolennaista

Uskon, että mikäli Xiaomi on Kiinan valtion ohjauksessa, on pieni mahdollisuus siihen että puhelimeen lähes esteetön pääsy on valmistajalle se herkkupala tässä.

Robotti toimii oikein hyvin kun on alkuun laittanut kielletyt alueet jne. ja käytän itse offline tilassa ilman puhelinappia.

Lisäys

7 tykkäystä

Riippuu asunnon koosta ja mitä haluaa tehtävän. N 50€/t vähän firmasta riippuen, kotitalousvähennyksen jälkeen se on kohtuullinen hinta mielestäni. Voisi saada halvemmalla jos löytäisi yksityisyrittäjän. Toisaalta firman kautta lomat, sijaisuudet yms toimivat ( vaihtelua tosin firmojen välillä ).

Meillä on Roomba 960. Amazonin oston jälkeen ehkä ostaisin mieluummin jonkun muun.

2 tykkäystä

Oma asunto on sen mallinen, ettei toivoakaan että hyötyisi robotti-imurista, enkä kyllä täysin ymmärrä miksi sitä ei voi tehdä perinteisellä tavalla (suotakoon toki robotit niille, jotka eivät viitsi itse imuroida). Lisään vielä perään, että älkää yrittäkö sanoa, ettei aika riitä tekemään sitä hommaa perinteisellä tavalla, koska kumminkin sitten notkutte tuntitolkulla esim. täällä foorumilla (vai siihenkö sitä aikaa yritetäänkin järjestää). Toki aina voi laittaa soimaan Daft-Punk - Around The World, ja liikkuu sitten sen tahtiin sen imurin letkun kanssa. Olkoot se vaikka köyhän miehen versio robotti-imurista, kun kaikki liikenevät rahat menetetty kusetusmarkkinoilla.

8 tykkäystä

Oletteko huomanneet, että nuoriso on aina menossa pilalle. Näin on ollut 1800-luvulta alkaen.

Itse olen ollut tuota ryhmää, joka pärjäsi vielä hyvin Pisa-testeissä. Olen silti miettinyt, johtuiko se vain siitä, että ne olivat niitä ensimmäisiä ja suomalainen peruskoulurjestelmä vain sattui osumaan sisällöltään hyvin niihin asioihin, joita testattiin.

Muistan itse hyvin, kun isäni auttoi matikan läksyissä. Vaikka oli dippainssi, joutui aina pohtimaan tarkemmin, miten ne lasketaan. Kiroili usein, että hänelle tuli näitä asioita vasta teknisessä yliopistossa, mitä kävimme yläasteella.

Meidän kouluvuosien välissä oli tullut myös laskimet yleiseen käyttöön. Heidän opetussuunnitelmiin oli kuulunut enemmän käsinlaskentaa ja esimerkiksi logaritmitikun käytön harjoittelua. Logaritmi tikku käytiin itsellä vasta yliopistossa ja hyvin kevyesti. :sweat_smile:

Onkohan muu maailma vain siirtynyt myös laskimien aikaan? Tai suunnittelevat opetussuunnitelmansa eri tavalla pärjätäkseen PISA-testeissä. :sweat_smile:

Nyt kun itse välillä olen auttanut lapsiani, itsellä menee pohtiessa, mitähän siinä tehtävänannossa oikein halutaan. Tehtävät on ilmaistu välillä sekavasti. Millaisia fiiliksiä muilla?

20 tykkäystä

Kaksi pientä muksua, imuroinnin voi suorittaa tasan kahdella tavalla.

  1. Toinen menee lasten kanssa ulos siivouksen ajaksi
  2. Nuorin on päiväunilla yhdessä huoneessa, jota ei silloin siivota ja vanhempi “auttaa” eli työntää varsi-imuria ilman moottoriosaa mukana ja toinen koettaa luututa perässä. Samalla toivotaan että pienin ei herää päiväunilta kesken kaiken, vaan homma saadaan sujuvasti maaliin.

Aikaikkuna tälle suoritukselle on arkena 16.30-20.00 välillä, jossa pitäisi syöttää koko lauma 2 kertaa+laittaa kaikki aamuksi valmiiksi ja saada muksut 20.30 nukkumaan. Jos homman meinaa tehdä kunnolla, niin ihan turha yrittää arkena kuin maksimissaan imuroida.

Viikonloppuna taas ainoa tapa tehdä tuo fiksusti ja nopeasti on, että minä vanhemman muksun kanssa kauppaan ja vaimo koettaa siivota toivoen että nuorempi täysin rintaruokinnalla oleva ei herää kesken kaiken.

Eli melkoista säätämistä kun miettii, että kyseessä on tosiaan hyvinkin rajallinen vapaa-aika, josta raavit sen pari tuntia viikossa siivoukseen. Siihen päälle sitten lumityöt, nurmikonleikkuut ym perushommat mitä omakotitalossa aina on.

Silti kynnys tuohon robottileikkuriin on suuri ja esimerkiksi robottiruohonleikkuriin vielä suurempi. Tulen vahvasti duunaritaustaisesta suvusta, missä kaikki on tehty itse. Poimittu marjat, kalastettu kalat, metsästetty riista, kaadettu puut ja pilkottu haloiksi, kaikki autorempat hoidettu itse, samoin talosta maalaukset yms.

Molemmat ukit varmaan pyörisivät haudassaan, kun kuulisivat että tällä hetkellä jälkeläinen:
-ostaa marjat, lihat ja kalat täysin kaupasta
-puita ostetaan tarpeen mukaan
-autoon en vaihda enää itse kuin renkaat, tuulilasinpyyhkijät ja suodattimet
-maksoin myös talon ja ulkorakennusten maalauksesta ulkopuoliselle, koska en halunnut käyttää karkeasti viikkoa siihen että teen tuon itse

Tykkään tehdä kaikkia pikkuhommia, ei siinä mitään ja kun lapset kasvaa, niin otan mielelläni heidät siihen mukaan ja siirrän niitä vähäisiä taitoja parhaani mukaan eteenpäin. Elämä on vain opettanut, että se aika voi olla hyvinkin rajallista ja loppu tulla yhtäkkiä. Koska pystyn, niin välillä valitsen mihin sen vapaa-aikani käytän.

Nythän roikun täällä yöunistani leikaten, ei fiksuin ratkaisu sekään :grin:

24 tykkäystä

Itse olen asennoitunut että monet noista arjen askareista kuten imurointi, ruohonleikkuu, puiden teko on hyötyliikuntaa. En käsitä miksi omakotiasujan tarvitsisi mennä salille tms kun liikuntasuoritteen voi käyttää tuottavaan työhön. Poislukien kehonrakennus tai vastaava jos on mielessä niin sitten eri asia.

4 tykkäystä

Olen huomannut, on ollut jo ennen 1800-lukuakin:

Anteeksi, tuon parempaa lähdettä en nopeasti löytänyt vaikka aiheesta on tullut useastikin luettua.

Joka tapauksessa; onneksi nuoruus on vaiva joka paranee ajan myötä :wink:

2 tykkäystä

Buffetin rinkulassa näkyy jonkinmoinen omistus activison blizzardista, eikö Microsoft ostanut koko osakekannan 100 prosenttisesti?