Inderesin kahvihuone (Osa 5)

https://tuuletus.net/osaketutka/

Mahtavaa kun tämä linkattiin, yllättävän kätsy sivusto josta en aiemmin ole kuullut.

Siitäpä juuri tulikin mieleen, että olisiko täällä mahdollista perustaa threadia tai jotain artikkelia jne mihin listataan kaikkia tärkeitä nettisivuja, linkkejä jne hyödyllistä kamaa liittyen sijoittamiseen vai onko tälläinen peräti jo jossain ellen väärin muistele.

11 tykkäystä

Hyvä jakso jälleen :clap:

Olen itse lähinnä suihkuajatellut, että kun moni asia tuntuu nyt olevan “huonoimillaan vuosikymmeniin”, että jännä nähdä miten nämä käppyrät vertautuu sitten pitemmässä juoksussa nykyaikaan. Päällä kuitenkin sotaa euroopassa, energiakriisiä, kiinaa, nousevia korkoja, järkyttävää inflaatiota, pandemiaa, sirupulaa ja lista on pitkä.

Kuitenkin -00, -08 ja esim 70 luvun kriisi ovat olleet hieman erilaisia. Kuten aikaisemmin mainitsin suomessakin vasta pikkuhiljaa alkaa ihmisille tulemaan isot sähkösopimukset, kalliimmat euriborit ja ruuan hintakin nousee hiljakselleen. Olen skeptinen siihen että markkina olisi osannut tehokkaasti hinnoitella Putinin oikut tai tämän rahapolitiikan epäjatkuvuuskohdan, kuluttajien käyttäytymisen, koronan yms.

Olen ollut aika super-karhu :bear: nyt tässä ajatuksissani, ehkä haluan vain saada mustaa-valkoiselle jotta voin parin vuoden päästä katsoa vanhoja kommenttejani ja miettiä että “olimpa väärässä” tai “tuohan osottautuikin ihan oikeaksi”.

tl;dr koen että moni näkee tämän hetken ongelmat paljon lyhytaikaisempina ja väliaikaisempina, mitä itse

Ja mikään huolistani ei merkittävästi vaikuta pitkäaikaiseen sijoitussuunnitelmiini :melting_face: kuhan kirjoittelen.

9 tykkäystä

Kumpi oli voiman pimeällä puolella, en nyt muista. Chancellor Palpatine vai Schröder?

8 tykkäystä

Meille laitettiin keväällä paneelit katolle ja olen pitänyt kirjaa niiden energiantuotosta ja rahallisesta hyödystä ihan päivätasolla. Jos data kiinnostaa, niin laita viestiä. Mielelläni edesautan jos joku haluaa osaltaan helpottaa Euroopan riippuvuutta idän energiasta.

37 tykkäystä

Olen viime aikoina miettinyt vähän joiden osakkeiden myymistä. :thinking:

Aikanani olen ostanut osakkeita melkeinpä mututuntumalla tai hyvin heppoisten tietojen turvin. Tuoreempia hankintoja en harkitse nyt ainakaan myyväni, koska päätökset (omasta mielestäni) on tehty kunnon selvitystyön tuloksena ja niissä ei ole varsinaisesti tapahtunut olennaisia muutoksia ostosteni jälkeen.

Nyt ensimmäiseksi otin kolme osakettani tarkkailuun, joiden tulevaisuudesta en ole viime aikoina ollut niin toiveikas. Kävin uudelleen ketjuja läpi sekä yhtiöraporit, tiedotteet ja muut materiaalit sekä tein muutakin tutkimustyötä. Olen siinä sitten pohtinut, että onko näissä tapahtunut jotain olennaisesti sellaista, miksi ei ehkä kannattaisi omistaa pitkässä juoksussa jne. Käyn vielä muutamia muitakin firmojani läpi ja saan ehkä hieman apua myös päätöksiini, kun Q2-tulokset julkaistaan ja sieltä tulee kaikenlaista osviittaa + ohjeistusta etc.

Ostopäätöksen tekemisessä menee itsellä usein viikoista kuukausiin, sitten taas myyntipuolella olen kovinkin passiivinen ja osakkeita on saattanut jäädä salkkuun, vaikka firman luvuissa ja toiminnassa on ollut isompiakin muutoksia. Joskus sitten taas myyntipäätöksessä ei ole kauaa tuhissut, vaan pohdintaan ja tutkimiseen on käytetty vain muutamia tunteja - joskus sekin varmasti riittäisi hyvin, jos olisi sillä hetkellä hyvin kartalla firman tilanteesta.

Taitaa olla joillakin muillakin ollut vähän sama, että ostopäätöksen tekemiseen käytetään paljon aikaa ja myyntipäätökseen ei juurikaan. :slight_smile:

Jostain syystä tuli mieleen tätä kirjoittaessa tämä ajaton klassikko, jossa nuori Verneri puhuu, miksi mututuntuma ei tuo välttämättä hyviä tuloksia ainakaan pitkässä juoksussa.

P.S. Mututuntuma mainittu muutamaan otteeseen ja sillä ei tarkoiteta tässä yhteydessä nimimerkki @Mututuntuma a :upside_down_face:
P.P.S. Karkaan taas kohta joksikin aikaa takaisin kaupungista maalle. :cowboy_hat_face:

27 tykkäystä

Voisi olla kiehtovaa lukea vaikka kuukausittaista analyysia tai ylipäätään nähdä lukuja jos vaikka ketjun erehdyt aiheesta tekemään nii ehottomasti. :slight_smile:

4 tykkäystä

Hyvää pohdintaa!

Voi toki myös ajatella olevan hyvä ettei tee turhan hätiköityjä myyntipäätöksiä, koska yksi huono neljännes tai vaikka pidempikin markkinan heikkous ei välttämättä tee sijoituksesta huonoa. Mutta tämä riippuu paljon tapauksesta ja kaikki huonosti menestyvät osakkeet tuppaavat olemaan heikkoja omalla erikoisella tavallaan.

Suurin ongelma lienee fundamenteissa tapahtuvat muutokset tapahtuvat helposti ensin hitaasti ja kunnes lopulta aivan yllättäen.

Oikeastaan olisi hyvä miettiä ostettaessa mitkä ovat kriteerit, joiden muuttuminen johtaa sijoituksen hylkyyn (jonkinlaista lokia olisi kyllä syytä alkaa pitää; itselläkin rivien määrä tuppaa kasvamaan, jolloin vaikeampi muistaa alkuperäisiä ajatuksia).

4 tykkäystä

Hmm, täytyypä tosiaan pohtia tuota ketjua :thinking: Tähän mennessä olen vain laittanut Twitteriin kuvan ja pienen sanallisen selityksen kerran kuussa, sekä kirjoittanut päiväkirjaan parin kaverin luettavaksi. Täytyy vaan varmistaa, että on ihan kunnolla sanottavaa jos ketjun perustaa, muuten voi jäädä suppeaksi :sweat_smile:

3 tykkäystä

on se markkinoiden ennustaminen huippuosaajillekin vaikeaa. olen kuunnellut youtubesta berkshire hathawayn Q&A osuuksia yhtiökokouksissa. aina siitä lähtien kun buffett osti coca colaa 1988 kummatkin olivat vakuuttuneita ainakin vuoteen 1998 asti, että kasvu jatkuu. joku pikkutyttö kysäisi jopa Mugnerilta 1998 kumpi on parempi pepsi vai kokis. mugner vastasi kokis. pepsi valitsi eri strategian ja 5 kertaisti kurssinsa tuosta kun kokis vain tuplasi tähän päivään. nobody knows

1 tykkäys

Nyt kun kaikki odotamme jännittyneesti yritysten osavuosiraportteja, puolisoltani sain raporttitilauksen esikoisemme ensimmmäisestä kolmesta kuukaudesta osarin muodossa. No jaanpa tänne kaffehuoneeseenkin.

XXX OY Q2 2022 OSAVUOSIRAPORTTI

UUSI ELÄMÄ AJETTIIN YLÖS ONNISTUNEESTI

XXX Oy:n elämätehdas starttasi 27.4.2022 ja samalla liiketoiminnamme alkoi. Toistaiseksi vakituisia työntekijämme ovat kaksi, ja nekin työskentelee ilmaiseksi nollatuntisopimuksella, toisin sanoen henkilöstökulumme on pyöreä nolla. Työntekijämme ovat töissä ympäri kellon aikaa, joten tehtaamme tehokkuus on varsin korkea. Toisaalta ajamme tehtaamme hallitusti ylös, eli toiminnassa on torkku- ja vessataukoja, ja yöllä maitovastaavat päivystää. Jouduimme myös ottamaan vuokrahenkilöstöä kun työntekijämme olivat kiinni asunnon muuttohommissa, ja vuokratyöntekijöille maksettiin pääosin take-awayannoksen muodossa. Tehtaamme avajaiset pidettiin arvokkaiden vieraidemme ja tukijoidemme kanssa 16.7.2022, jolloin myös julistettiin tehtaamme nimi.

Luvut
Liikevaihto: 0
Aineenvaihto: aluksi jopa 12 kakkavaippa päivällä, joka nyt hidastui merkittävästi. Samalla toimintakulujemme laski ja tehokkuus nousi.
Liikevoitto: +3.2 kiloa (tuplattu kvartaalin aikana). Ennustamme liikevoiton jatkuvan painonnousun muodossa tasaisesti vuoden loppupuolellakin, työntekijöidemme ja tukijoidemme saavuttamassa ihanassa toimintaympäristössä.

104 tykkäystä

Ihan mielenkiinnosta, millä korkeudella suomea asut? Etenkin jos sen ketjun perustat niin ois mukava vähän peilata omaan sijaintiin :smiley:

2 tykkäystä

Lohjalla asutaan, et ei kovin korkealla.

3 tykkäystä

Se tunne, kun olet niin nopee ja tehokas, ettei sua uskota😳 Tulloo mieleen lapsuusmuisto, kun kolmannen käskyn jälkeen tuli ultimaatumi äidiltä, että NYT hampaita pesemään, eikä hän uskonut, että olin totellut jo ekasta käskystä ja siinä ainoona jo-pesseenä sisarusrivissä sohvalla pötköttelemässä. Jouduin pesemään uudelleen😡

Juhan Fortum-ketjun kommentti: "Minun päivitetyt ennusteet on nimittäin poistettu ainakin Refinitivin konsensuksesta, koska ne poikkeavat niin paljon vallitsevasta konsensuksesta. FactSetin edustaja sentään lähetti mailia kysyäkseen, millaiselle metodologialla olin päätynyt ennusteisiin… Noh, siinä onkin selittämistä :man_shrugging:

Kertoo vain siitä, miten hitaasti konsensusennusteet päivittyvät. Jossain vaiheessa, mahdollisesti vasta Q2:n jälkeen, analyytikot yleisesti alkavat päivitellä ennusteita. Sitten minunkin ennusteet ehkä hyväksytään mukaan konsensukseen."

19 tykkäystä

Ruotsissa on kaikki paremmin, tai ainakin avoimempaa: seksiakteista kerrotaan ihan tiedotteella! :smile:

13 tykkäystä

Onko kellään tietoa onko Lumo Energia menossa nurin,näyttää ettei tee uusia sähkösopimuksia.Mulla on pörssisähkösopimus sinne ja hyvittämättömiä aurinkopaneelien ylituotantoja muutaman sadan euron edestä,köyhällä ei ois vara menettää noitakaan pennosia.

6 tykkäystä

Voi äiti, joulukuusi palaa!

1 tykkäys

Tää foorumi on kyl kiva.

Asenne “en luota cryptoihin juurikaan.”

Samaan aikaan toisaalla: “tuskin Harvia nolliin menee.”

Eli ne mistä itse tykkäätte, niin ne tulevat pärjäämään vähintään kohtalaisesti, mutta mistä te ette tykkää tai mistä ette tiedä hirveästi, niin ne eivät tule olemaan ainakaan legit-prokkiksia.

Tiedän, kärjistin taas, mutta ärsyttää tollanen liiallinen mustavalkoisuus välillä.

2 tykkäystä

Harvia teki viime vuonna EPSiä (tuottoa per osake) 1,45€. Yhtiö on tehnyt positiivista tulosta jo pitkään.

Millaista kassavirtaa kryptoistasi on oletettavissa esimerkiksi 2023?

53 tykkäystä

Voittoa tekevä bisnes ja markkinajohtajuus. Riski mennä nolliin on pieni.

15 tykkäystä

Nyt ihan oikeasti pitää perustaa osakkeet vs cryptot TAISTELUAREENA -thread. Minä en siellä pärjäisi, mutta tietäjät kummaltakin puolelta. Löytyykö youtubesta väittelyvideoita näistä omaisuusluokista jne. Olisi mielenkiintoista seurata keskustelua.

2 tykkäystä