Inderesin kahvihuone (Osa 5)

Huh, itse olin juuri siirtynyt pörssisähköön tuosta markkinahintasähköstä, koska laskeskelin kulutukseni olevan niin tasaista, että päädyn aina jokseenkin keskihintaan ja siten pörssisähköllä alle tuon markkinahintasähkön hinnan, joka tuntui viimeaikoina aina lukittautuneen todella korkealle. Pari päivää pörssisähkösopimuksen voimaan astumisen jälkeen sain tuon saman kirjeen ja jostain syystä luin sen aivot aivan tiltissä niin, että pörssisähkön marginaali nousee sieltä 0.3x c/kWH → 2,43 c/kWh. Olin pöyristynyt.

Nyt olen huojentunut, kuin viestisi luettuani otin paperin uudelleen käteen ja totesin, ettei koskenutkaan minua :smiley:

3 tykkäystä

No niin olisi pitänyt, osaajat voi siirtää.

Yksi pohjaindikaattori taas raksittu, stocks are dead.

54 tykkäystä


Tätä odotellessa

12 tykkäystä

Ärsyttääkö ketään muuta verottajan tiedotus ja siitä tehdyt uutiset. Lähinnä siis se että mitään “sanktiota” ei kyllä tule vaikka maksaisikin loppuvuodesta korkeammalla prosentilla. Siinähän maksaa vaan veronsa hieman myöhemmin.

Verottaja varoittaa yli 900 000 suomalaista – toimi heti, niin vältät karun sanktion

25 tykkäystä

Tässä alkuperäinen juttu.

Edit. “Sanktio” on vain KL:n jutussa.

3 tykkäystä

Jep Verottajan juttu on näköjään ihan asiallinen eli KL pistänyt vähän lapinlisää.

14 tykkäystä

kuva

Pörssisähkö on kallista sen vaikean saatavuuden takia :smiley:

11 tykkäystä

Kohta varmaan joku kitisijä valittaa taas Posarin antamista keskellä pörssipäivää, tällä kertaa vuorossa Dovren X:nnes peräkkäinen kvartaaliposari :grinning:. Itse tyytyväinen isolla osakepainolla salkussa.

3 tykkäystä

Helen ostaa sähkö pörssistä spotti (day ahead) hintaan sähköä 12h ENNEN kulutusta määrän x. Se ei tiedä asiakkaan kulutusta, ja joutuu tekemään arvauksen asiakkaan kulutuksesta. → Jos asiakkaan kulutus jää alle/yli Helenin ostaman sähkön määrän joutuu helen ostamaan/myymään loput intraday markkinalla, josta kertyy kuluja. tästä erotuksesta. Tämä erotus korreloi hintojen kanssa.

Tämä erotus on riski mitä yritys kantaa, myös pörssisähkössä.

Myös sidotulla pääomalla on hinta, sähkön noustessa sen ja välityspalkkioiden “hinta” nousee.
En sitten osaa sanoa miksi Helen ajoi tämän vain keskiarvoitettuun…

3 tykkäystä

Omaan korvaan tuo 150 000€:n yläraja 7,5%:n verokannalla kuulostaa aika korkealta, kun ottaa huomioon yli menevän osan olevan vain 28%:n verokannalla. Esimerkiksi miljoonan osingot saa edelleen efektiivisellä 24,9%:n verokannalla, joka on edelleen matalampi kuin tällaisen piensijoittajan maksama 25,5 / 28,9%.

Ylipäätään nuo osinkojen “verovapaat” osuudet ovat lähinnä silmänlumetta. Miten 1000€ osingosta muka 150€ on verovapaata? Tällä käytännöllähän halutaan lähinnä luoda illuusio tasapuolisuudesta. Kauhea huutohan siitä tulisi vasemmalta laidalta, jos “osinkoveroja” “laskettaisiin” 25,5%:iin, mutta poistettaisiin tuo triviaali 15%:n “verovapaa” osuus, vaikka todellisuudessa mikään ei muuttuisi. Joku verojuristi ehkä joutuisi etsimään uusia hommia.

Minusta ihan kohtuullinen järjestely olisi vaikka 60 000€ raja, josta ylöspäin kohdeltaisiin kuten tavallista listatusta yrityksestä saatua osinkoa eli 34 (28,9)%.

5 tykkäystä

Hei Inderesin mobiilisovellukseen tuli päivitys Androidille :wave: Tarjolla niin dark modea, parannettua näkymää sekä hakua.

Käykää päivittämässä tai lataamassa jos sovellusta ei vielä löydy :blush:
Google Play store
Apple App store

Ja jos herää mitään kysymyksiä tai kommentteja, niin laittakaa viestiä!

11 tykkäystä

Selittäkääpäs itseäni viisaammat miksi tämä osinkoverohuojennus on järkevä? Itse en yrittäjänä ole koskaan tätä oikein tajunnut. Tästähän on apua vasta sitten kun firma on osunut ja päässyt hyvin varoihin (ja tietty lääkäreille on tästä hyötyä). Tuntuisi paljon järkevämmältä kannustaa uusia startuppeja liikkeelle sen sijaan että maksellaan valtion verotukia jälkikäteen niille jotka eivät näitä oikeastaan enää tarvitse?

Ei ole tarkoitus trollata vaan ihan aidosti ihmettelen missä tilanteissa tämä on järkevä instrumentti? (Olenkos missannut jotain ihan oleellista?)

21 tykkäystä

Lisää aikeesta → Johdanto sähkömarkkinoihin - Fingrid

Sharevillen Mavrick on kyllä käsittämätön kaveri ja selvästi kräkännyt pörssin salaisuuden. Miten voi tehdä päivästä, viikosta ja vuodesta toiseen noin tasaisen tappavaa tulosta.

3 tykkäystä

Kuinka presidentit kävelevät… :slight_smile:

20 tykkäystä

Huomaa että pohjalla on jo yhteisöverotettu tulos. Ei ole niin raflaavaa puhua kerran tai kaksi kertaa verotetusta osingosta kuin verottamattomasta/verotetusta.

Oikeasti verotonta tuottoa Suomesta saa vain kikkailemalla konserniverotuksella muualle korkeita korkoja yms, ja siitä ei tuossa ole kyse.

5 tykkäystä

Pitkästä aikaa Yhdysvalloissa. Päällimmäisenä mielessä, että tältä se todellinen vapaa markkinatalous näyttää, kaunista.

Jokapaikassa näkyy ”We are hiring” kylttejä. Targetin myyjälle lähtöpalkka 16.5 usd/h.

Kirjoitan tämän viestin Uber kyydin takapenkiltä, jonka hintanousi 100% alle tunnissa kun alkoi satamaan. Aamulla (klo 08) kyydin hinta oli aplikaation mukaan 22.5 dollaria ja nyt klo 09 aamuruuhka ja vesisade nosti hinnan 48 dollariin :sweat_smile:

44 tykkäystä

Kuulostaa pelottavan tutuilta otsikoilta itänaapurin kehitystä ajatellen… Kiinassakin sitten lie suunta selviö.

12 tykkäystä

Löytyyköhän foorumilta enää yhtään Stocka-karhua nyt kun Seppokin on liittynyt meihin sammakoihin?

Karhuilua kaivattaisiin ihan oikeastikin välillä taas. No ehkä sitä saadaan jossain määrin vaikka Inderesin mahdollisen seurannan muodossa joskus.

5 tykkäystä