Inderesin kahvihuone (Osa 5)

29 tykkäystä

Ukrainan konfliktiin liittyen – osaako kukaan spekuloida, että miksi Venäjä mustamaalaa nimenomaan Britanniaa niin usein?

Mielestäni tuntuu hassulta kun lähempääkin löytyisi… puolaa, tsekkiä, tanskaa, entä jenkit? Miksi juuri Britannia?

Britit räjäyttäneet nordstreamin, Bucha on brittiläisnäyttelijöiden taidonnäyte, Britit avustaneet droneiskuissa :thinking:
Ja onko jenkit kulutettu jo loppuun niin nyt Britit?

1 tykkäys

Kyllä kannattaisi käydä ottamassa oppia. Tampereella on Suomen paras joukkoliikenne, Oulussa vastaavasti paras kulkea pyörällä. Molemmissa on rajoitettu keskustan autoilua reilusti ja se toimii. Helsingin ainoa saavutus liikenteen suhteen on erinomainen autoilukulttuuri. Se lienee syntynyt ala-arvoisten liikennejärjestelyjen seurauksena.

11 tykkäystä

En ymmärrä, miten sun kommentti liittyy mitenkään kyseessä olevaan keskusteluun, jossa käsiteltiin autolla käyntiä Stokkalla. Osoittaa vaan juuri hyvin tuon, mistä yllä kommentoin. Ei mun tartte käydä Oulussa tai Kuopiossa sen vuoksi. Enkä usko, että tiedät stadin liikennejärjestelyistä yhtään mitään tuon perusteella. Eiköhän täällä osata viime kädessä tehdä parhaat päätökset ilman maaseudun viisauksia, luulen.

1 tykkäys

Perhana ku tuo Nordnetin sovellus korjaa asioita, mitkä ei oo rikki. On taas mielestäni askel huonompaan suuntaan :rage:

5 tykkäystä

Haluan vain osallistua liikennekeskusteluun ja sanoa että Jyväskylän keskustassa on onnistuttu oivallisesti balansoimaan liikennettä ja täällä on ihan yhtä paska kävellä, ajaa pyörällä tahi autolla tai mennä bussilla tai lentokoneella… :+1: :finland:

36 tykkäystä

Itsekin Helsingissä ja pk-seudulla kasvaneena/asuvana olen aina ihmetellyt mistä se puhuttu ”Helsinki-viha” oikein kumpuaa. En ihmettele, jos se kumpuaa monesti juurikin tällaisesta ylimielisestä asenteesta ”maalaisia” kohtaan. Ihan niin kuin kukaan muu ei saisi kommentoida Helsingin asioita kuin vain helsinkiläiset itse?

Jokainen saa toki päättää itse keitä kuuntelee ja miten suhtautuu muiden palautteeseen. Itse olen kuitenkin sitä mieltä, ettei meillä helsinkiläisillä ole varaa olla kuuntelematta tamperelaisia tai ketään muitakaan, mitä tulee vaikka näihin kävelykeskustoihin. Ei täällä Helsingissäkään asioita niin täydellisesti tehdä, kun ollaan Tampereellekin jo hävitty vetovoimassa. Se on sitten eria, miten palautteeseen reagoi ja miten siitä ottaa opiksi. Se mikä toimii jossain muualla ei välttämättä sovellu tietenkään Helsinkiin. Itse en silti halua nyrpistää nenäänsä kenenkään palautteelle oli henkilön asuinpaikka tai tausta mikä tahansa.

65 tykkäystä

47 tykkäystä

Aina jaksaa ihmetyttää miten autoilu tuntuu olevan ihmisillä top 3 eniten tunteisiin meneviä asioita. :man_shrugging: Luulisi tästäkin voitavan keskustella ihan asiallisesti.

Olen autoillut 10 vuotta Helsingissä. Näistä n 5 vuotta asuin alle 2 km päässä keskustan stokkalta ja kävin silti monta kertaa siellä autolla kun oli jotain isompaa ostettavaa ja se oli niin helppoa. Nyt asun jokusen kilometrin kauempana, mutta edelleen sinne ja muualle keskustaan pääsee mielestäni autolla oikein helposti. Kun vielä hoitaa asiointinsa esim. sunnuntaisin niin ei tarvitse edes maksaa pysäköinnistä mitään kun voi parkeerata vaikka suoraan stokkan oven eteen jos hyvä tuuri käy ja jos huono niin joutuu kävelemään n 100m kun parkeeraa jollekin sivukadulle.

Autoilevana Helsinkiläisenä en ainakaan itse koe että autoilu Helsingissä olisi hankalaa ja mielestäni tämä vastakkainasettelu on aika raskasta seurattavaa.

25 tykkäystä

No ei siinä mitään, jatkakaa mun puolesta keskustelua. Tässähän kuitenkin asian kluu oli luetun ymmärtäminen Stokkan ketjussa ja keskustelun rönsyäminen mielestäni täysin ohi aiheen. Jos sun ja teidän muiden mielestä Stokkalle ei tartte autolla tulla ja parkkihalli on täysin turha, niin ok. Pitäkää se.
Tahallaan käytin tuollaista kieltä, koska myöskin keskustelu oli minusta ihan onnettoman luokatonta.
Onhan Helsingissä autoilun vihaajia ihan omastakin takaa, kuten tunnut sinäkin olevan. En jatka tämän pidemmälle, käyn autolla Stokkalla jatkossakin ja ihan tyytyväisenä siitä, että ajoreitit säilyy ennallaan ainakin toistaiseksi.

1 tykkäys

Jos on koskaan asunut ja autoillut jossain muualla kuin Helsingissä, ymmärtää miten saatanan vaikeeta Helsingissä autoilu on.

7 tykkäystä

Helsingissä autolla ajaminen 100x helpompaa, jos vertaa Turkuun tai Tampereeseen.

1 tykkäys

Selvennettäköön sen verran, että olen ehdottomasti samalla kannalla siitä, että Stocka ja keskusta yleensäkin pitää olla helposti saavutettavissa ihan kulkuneuvosta riippumatta. En itse koe, että Espan muuttuminen yksikaistaiseksi vaikeuttaisi liikaa kenenkään autoilua keskustassa.

Vastakkainasettelua tämä aihe silti valitettavasti aiheuttaa. Omistan ajokortin ja autoilen toisinaan myös Helsingin keskustassa, vaikka itse en autoa omistakaan tällä hetkellä. Eihän se autoilu keskustassa kätevää ja helppoa aina ole, mutta en koe että autoilijoita olisi tähänkään mennessä mitenkään kohtuuttomasti sorsittu. Minulla ei ole mitään autoilua vastaan, enkä itse koe että tämän kävelykaista-asian tukeminen tekee minusta vielä mitään autoilun vihaajaa. Ehdottomasti kaupunkia pitää kehittää kaikki kulkumuodot huomioon ottaen. Valintoja täytyy silti tehdä ja valitettavasti kaikkia tyydyttäviä ratkaisuja voi olla välillä vaikea löytää.

2 tykkäystä

Ei se vaikeaa ole, helppoa kuin heinän teko. Hidasta se kyllä on. Kaltaisellani ADHD turjakkeella alkaa otsasuoni aina sykkiä, kun pitää istua autossa mikä ei liiku mihinkään.

3 tykkäystä

Itseppä meinasin jo unohtaa, eli Pörssien suunta -ketjuun heti kello 20.00. :point_down:
image

6 tykkäystä


Tämä on viimeinen kommenttini tähän, mutta kerro vastauksena, mistä tuo E75 liikenne (tai ylipäätään tuon rantatien kautta tuleva) ohjataan, kun toinen kaista poistuu. Se vaan aiheuttaa muita ongelmia, kun ruuhkaa yritetään kiertää. Eli eihän sitä voi ohjata ja se ruuhkauttaa koko alueen aina tiettyinä aikoina.

  • edit: @III21 Eihän se hirveästi auta, jos ne autot ruuhkauttaa sitten esim. Hakiksen. Mikäli liikennevirrat pienenee esim. tullien toimesta, se antaa jo ihan erilaisia mahdollisuuksia. Tunnelille olisi ollut tilausta. Tämä on kuitenkin politiikkaa, eikä sinänsä minua kiinnosta. Minua vaan ärsytti se, miten kevyesti Stokkan ketjussa jotenkin käsiteltiin autoilua. Eihän tässä kyse ole pelkästään Stokkalle tulosta tai siitä, miten se vaikuttaa Espan liikkeisiin. Vaikutuksia on yllättävän paljon kaupungin läpiliikenteeseen. Over and out - ei mun tarkoitus ollut ketään suututtaa, vaan pointata sillä, että ne asiat näyttää muualta vähän erilaiselta kuin täällä asuvilta. Kyllä sen huonekalun mielellään itse autolla hakee, jos se siihen mahtuu yms.
5 tykkäystä

Niinno, Esplanadia koskevan jutun https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009170755.html?share=6f533f2b9768473e26ae85781bf09648 viimeisessä kappaleessa sanotaan, että:
Esplanadien liikesuunnitelmista on valmistunut lokakuun puolivälissä yritysvaikutusten arviointi. Siinä todetaan, että kokeilulla ei ole merkittäviä vaikutuksia suurimpaan osaan Esplanadeilla toimivista 600 yrityksestä.

Tässä on hieman liikkeellä sitä, että rinnastetaan oma mutu yhtä arvokkaaksi kuin tutkimustieto. Ihan ymmärrettävästi siitä herkästi seuraa se, ettei sitä mielipidettä oteta niin tosissaan. Katusuunnitelmista voi toki antaa ihan virallisestikin palautetta ja voihan se hyvin olla, ettei koko hanke toteudukaan.

8 tykkäystä

Helpointa on kun käyttää verkkokauppaa.Ellei tiedä mitä tarvii,niin todennäköisesti se on turhaa,jos ottaa kotiovelle toimitettuna ei tarvi juuri edes kävellä,voi kahlata läpi stockmannin,puuilon,tokmannin,clas ohlsonin,rustan ja mitä näitä onkaan,välillä voi käväistä ulkona tai hörpätä kahvit,ei tarvi tapella autoilusta.

En ole varmastikaan oikea henkilö vastaamaan liikennesuunnittelusta, mutta en usko tuon kokeilun kauhean ratkaisevasti vaikuttavan liikenteen sujuvuuteen. Ihan oikeassa olet varmaan siinä, että vaikea tuota liikennettä on lähteä hirveästi muualle ohjaamaan. Eli matka-aika keskustaan tuota E75:n kautta varmastikin pidentyisi jonkin verran. Kannattaa kuitenkin huomioida, että tuo yksi kaista lähtee pois vain Espan kohdalta. Eli huomattavan lyhyt osuus kokonaismatkasta, tuskin montaa minuuttia lisää tekee matka-aikaan. Loppupeleissä ei siis varmaan ole mitään hyötyä edes vaihtaa pois Rantatieltä ja yrittää oikoa mistään Hakiksen tai Krunan kautta.

Näistä vaikutuksista matka-aikaan on varmasti kaupungin toimesta tehty laskelmia, mutta en enää jaksa lähteä kaivelemaan, sillä en usko että se edistää tätä keskustelua enää mihinkään.

Kysymys on varmasti kuitenkin siitä, että aiheuttaako nämä kohtuutonta haittaa autoilijoille. Siinä määrin haittaa, että nämä autoilijat eivät saavu enää keskustaan ollenkaan joko autollaan tai sitten muulla kulkuneuvolla. Kuinka paljon keskustan vetovoima sitten kärsii tästä versus keskustan viihtyvyyden parantuminen tuo sitten paikalle lisää ihmisiä muilla kulkutavoilla? Näihin kaikkiin kysymyksiin saadaan varmasti paremmat vastaukset sitten, jos tämä kokeilu toteutuu.

Kyllähän sen voi varmaan ihan suoraan arvata, että varmasti näillä kokeilulla on myös tarkoitus kannustaa ihmisiä entistä enemmän käyttämään julkisia. En minä silti koe, että tässä ollaan tahallaan autoilijoita kiusaamassa. Mielenkiintoista on nähdä mitä esim. Pariisissa tapahtuu, jossa suunnitellaan mahdollisesti yksityisautoilun kieltämistä laajoiltakin alueilta keskustasta. Nämä Helsingin toimet ovat siihen nähden mielestäni aika kevyitä ja fiksuja.

edit: Joo täydensin @DayTraderXL vielä hieman mielipidettäni tuohon tekstiin. En siis tarkemmin ajatellen myöskään usko, että kannattaa tosiaan lähteä mistään oikomaan. Oleellista on, että kuinka paljon matka-aika mahdollisesti pitenee E75:n kautta.

2 tykkäystä

Yle on siirtynyt tekemään näitä rasittavan ja naurettavan välimaastossa olevia minuutti minuutilta-seurantoja käsittääkseni yle-lain muutoksen takia. Tällä laillahan rajoitettiin ylen tekstimuotoisia sisältöjä koska medialiitto ja sanoma etunenässä kantelivat EU:lle ylen vääristävän kilpailua. Ongelma oli siis siinä, että ylellä oli liian laadukkaita tekstimuotoisia uutisia, jotka söivät tilaa sanoman ja kumppaneiden klikkiotsikko-roskauutisilta. Nyt siis ylen uutisten pitää olla näitä live-seurantoja tai liittyä ylen tv- tai radiouutisiin. Ikävä kyllä, tässä kansalaiset hävisivät ja kaupallinen media voitti. Itse en pysty näkemään positiivisena kehitystä, jossa kaupallisesti riippumatonta mediaa ajetaan alas, vaikkei yle toki ongelmaton ole itsekään.

8 tykkäystä