Inderesin kahvihuone (Osa 5)

Jos joku ihmettelee niin Vartti on tulossa, mutta Youtubella kestää poikkeuksellisen pitkään prosessoida video. Ei se niin raskasta settiä mielestäni ollut… :smiley:

37 tykkäystä

Nyt tuli :fire:

18 tykkäystä

Nyt muuten Harviassa pääsee aika pienellä 100-suurimman omistajan listalle.
Kun on 5000kpl niin paikka on sinun, eli satkun paukku, ei sen enempää, jos siis haluaa merkittävänä omistajana esiintyä, vink vink

10 tykkäystä

OFFTOPIC

Kannattaa lukea “Paranoidi optimisti”, jos et ole jo lukenut. Siinä vähän taustoja tuosta Microsoft-Android -kuviosta. Eli ei ihan niin simppeli (moka) kuin kuvitellaan.

14 tykkäystä

Tänään pitäisi olla nousupäivä? :smiling_face_with_tear:

Tästä näyttäisi tänään tulevan ainakin itselleni laskupäivä. OST:n on tuottanut koko uransa aikana -40 prosenttia, siitä sitten verojuttuja hyödyntämään. :sunglasses: No onneksi indeksit eivät ole valtavasti vielä tulleet alas…

Harkitsen sitten vasta sijoittamisen lopettamista, jos Inderes tulee delegaation kanssa luokseni ja suosittelevat yhdessä mulle sijoittamisen lopettamista + sen vaihtamista esimerkiksi Veikkauksen peleihin, jotta häviäisin vähän vähemmän rahaa. :upside_down_face:

71 tykkäystä

Ei tuo itselläkään hääppönen päivä ole vaan Fiskars ja Puuilo pitää tämän päivän osalta vielä toistaiseksi salkun vihreää väriä yllä - Osakepuolella kaikki muu punottaa kuin viinimarjat puutarhassa :roll_eyes:

3 tykkäystä

En tarkoita kettuilla, mutta oletko harkinnut indeksirahastoja ainakin osaksi salkkua? :slightly_smiling_face:

19 tykkäystä

Veikkaus :roll_eyes:

Kaikki sen tietää että raviradalla ne kunnon rahat tehhään :slightly_smiling_face:

Turo’s Hevi Gee - Punaiset on silmät - YouTube

6 tykkäystä

Ei tuota voi ottaa kettuiluna, vaan tuo on hyvä ja järjevä kysymys. :slight_smile:

Minulla oli jo vuonna 2018 indeksirahastoja salkussani, mutta myin ne aikanani, koska haluan itse valita osakkeeni. Olen kuitenkin hyvin varma siitä, että jos valitsisin kuluttomia tai matalakuluisia indeksirahastoja, niin pitkässäkin juoksussa tuottoni olisivat varmasti paremmat.

Tappiot toki harmittavat, mutta olen sijoitusjuttujen parissa tavalla tai toisella reippaasti yli 30 tuntia viikossa ja haluan omilla osakevalinnoillani ansaita voittoni… tai mun kohdalla pitäisi sanoa tappioni. Tämä on mulle viihdettä ja koetan onnistua tässä mahdollisimman hyvin omilla valinnoillani.

Olen todella säästeliäs ja tykkään säästämisestä sekä teen tosi paljon töitä saadakseni rahaa sijoittamiseen. Olisihan se uskomattoman upeaa omilla osakevalinnoilla päästä “indeksituottoon” pitkässä juoksussa, jos sen yli pääsen, niin olisin kovin yllättynyt.

Uskon hyvin vahvasti, että tulevaisuudessakin tulisin toimeen, vaikka säästäisin pankkitilille tai sijoittelisin tällä tavalla enemmän tai vähemmän kannattavasti, eli pelkoa etten rahallisesti pärjäisi tulevaisuudessa ei juuri ole. Jos saan joskus lapsia, niin heidän rahansa laitan kyllä indeksirahastoon tai vastaaviin. :slight_smile:

Perusteluni ovat ehkä vähän huonot ja huvittavat, varsinkin kun välillä stressaan ja joskus harmittaa tosi isosti, mutta toisaalta tämä osakepoiminta myös antaa paljon. Olen tosin PYN Elite-rahastoon sijoittanut, joka ei nyt tietenkään indeksirahasto ole eikä kyllä mikään osakekaan. :upside_down_face:

Toivotaan, että tulevaisuudessa yllätän itseni ja teidät tuotoillani! :cowboy_hat_face:

67 tykkäystä

Positiivisesti jos ajatellaan, niin jossain vaiheessa varmaan taas osakemarkkinoilla ja maailman taloudessa on positiiviset näkymät.

Vähän naivia ja hölmöä ollut ainakin lyhyellä välillä roikkua kasvuosakkeissa…

Toisaalta muutama positiivinen esimerkki mm. Ses imagotag jostain syytä hienosti noussut… Voxtur lähes tuplasi, ennen kuin laski sitten 70%…

Eihän näistä tiedä. Joku leaddesk laskenut alle 10 osakkeeksi, mutta kasvu ihan ok. Kukapa tietää millainen arvostus joskus myöhemmin on.

Mutta kyllähän tämä markkina runteleekin… Kaspi kz, ylivoimaisin yhtiö ja kova tuloskasvaja ja tulos kone ja sekin jotain - 70%. Kazakstanissa ei ilmeisesti ole nyt hyvä olla ylivoimainen…

Ps. Olen ostanut helmikuun jälkeen uutena mm. Tietoevry, Huhtamäki, Valmet, siltronic, fondiaa, inmode, lisää kaspia jne… Näistähän on osa plussalla. Lisäksi seikkailu stocka kanssa

Näissä on menty kyllä numero pohjalta… Inmodea aloitin pe20 sitten ajattelin, että pe 15 olisi hyvä ja markkina ajatteli, että pe 10 (isolla nettokassa lla), Osto ohjelman ansiosta ollaan nyt about nollilla… Heh.

Ei näistä tiedä. Mutta kyllä markkina ennemmin on suosinut noita isoja ja voitollisia yhtiöitä.

Toisaalta luulisi kasvu puolelta jo jotain ostettavaakin löytyä (pieninä liruina ostellut olen…)

Olikohan tässä tekstissä päätä tai häntää, en tarkasta mitä kirjoitin… Ps. Huonosti mennyt alkuvuosi, mutta kyllä tässä kestetään.

16 tykkäystä

congratulations
:wink:

7 tykkäystä

Indeksisalkku ja harrastesatelliittisalkku toimii itselleni, kun tykkään kuitenkin lukea ja opiskella enemmän mitä indeksirahaston holdaaminen vaatii :slightly_smiling_face:

Ei huipputuottoja, mutta ei toisaalta isoja töhöilyjäkään. Samalla voi kilpailla omaa indeksisalkkua vastaan.

11 tykkäystä

Olen kokenut saman strategian varsin toimivaksi. Indeksisalkkuun menee kk-säästönä vakkarisumma “eläkepäiviä varten” ja osakesalkkuun uppoaa bonuksista ja muista isommista eristä aina osansa.

Juuri tämä näiden vertailu on mielenkiintoista. Toistaiseksi OST on tuottanut paremmin (tosin vertailu jää lyhyeksi kun OST avattu 2020), mutta ylituottoa on varsin vähän ja siihen pitää suhteuttaa kaikki se aika mitä olen osakepoimintaan käyttänyt.

10 tykkäystä

varmaan indeksisalkku olisi järkevin. kuitenkin stockpikkaus on niin mielenkiintoista että siitä voi vähän maxaa :wink:

13 tykkäystä

Huomenta kahvihuoneeseen. Tämän aamun kaffet juodaan täällä kapitalismin kehdossa, kaiken pahan alkulähteellä, Wall Streetillä :smiley: Tai teknisesti ottaen tämä katu taitaa olla Broad Street.

Meklarit näyttävät mielestäni astelevan työmaalle ihan rennon oloisina. NYPD partioi kadulla jatkuvasti.

No mutta juu, jalkauduin reissun yhteydessä aistimaan sentimenttiä tänne ison sorvin ääreen. Kohta mennään sitten tutkiskelemaan oman salkun tuotteita tarkemmin. Onko Crocsin myymälässä hypeä ja jonoa, löytyykö Oatlyn tuotteita kahviloista, onko hyllyt täynnä Stranger Things -kamaa (saako Netflix muuten niistä lisensointituloja?).

Päätän viiltävän ammattimaisen analyysini täältä tähän. Mukavaa päivää kaikille :star_struck:

119 tykkäystä

Tyyliltään muistuttaa vahvasti STALKER-pelejä. Vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta. Aluksi ajattelin, että tekijä on lisensoinut noita grafiikkoja muualta ajan säästämiseksi, mutta sehän näyttää tekevän suurimman osan niistä itse. :grinning:

Tuolla videolla esitellään myös muutamia työkaluja, joita tekijä on kehittänyt työprosessin nopeuttamiseksi. Muistaakseni John Romero mainitsi yhdessä haastattelussa, että uusien työkalujen kehittäminen projektia varten oli aluksi hankalaa, muttta maksoi itsensä takaisin ajan myötä ja oli ehkä ratkaisevaa tiettyjen pelien onnistumisen kannalta.

3 tykkäystä

Odotan mielenkiinnolla, tekeekö kaveri yksin muutamassa vuodessa paremman pelin kuin Remedyn CrossFire isolla 100+hlö tiimillä 5 vuodessa :wink:

15 tykkäystä

Foorumi jakautui mukavasti hyvin kahtia, 55% oli oikeassa.

Nyt se on virallista. Toinen peräkkäinen negatiivinen BKT lukema Yhdysvalloista.

17 tykkäystä

Hauska muuten nähdä miten nyt seuraavat päivät A-Studiossa, Yle aamussa ja kaikkialla asiantuntijat rauhoittelevat että “ei koske meitä suomessa”. Toivottavasti tulee rehtiä puhetta oikeasti missä mennään.

7 tykkäystä

Peliala on ihmeellinen tapaus. Voit kaataa peliprojekteihin ihan niin paljon rahaa kuin haluat, ja projekti voi silti mennä pieleen mitä erikoisimmilla tavoilla. Ja sitten on tällaisia yhden koodarin projekteja, jotka saattavat jokaisen AAA-pelistudion saavutukset naurunalaisiksi. Tässä henkilökohtainen suosikkini - yli 20 miljoonaa myytyä kopiota yhden miehen harjoitusprojektista, jolla on jotakuinkin kulttimainen fanikunta ja josta on sittemmin tehty lautapeliversiokin. Siinä on ROIC kohdillaan :grin:

30 tykkäystä