Inderesin kahvihuone (Osa 5)

harmi jos ei ollut, koska olisi kyllä hyvä pointti.

Haluaisitko perustella? :slight_smile:

1 tykkäys

Tätä ilmiötä kutsutaan toisinaan “piiloindeksoinniksi”, eli ollaan aika lähellä indeksiä ja ylituottoa haetaan ikäänkuin hienosäädöllä. Itse olen nykyään aika kaukana indekseistä, salkku koostuu enemmän käsinpoimituista arvopapereista. Siinä on omat hyvät ja huonot puolensa:

Hyvää

  • Mielenkiintoista puuhaa
  • Mahdollisuus selkeään ylituottoon, jos asiat menevät hyvin
  • Opettavaista puuhaa

Huonoa:

  • Psykologisesti vaikeaa, jos salkku menee aivan eri lailla kuin markkina, lyhyen aikavälin kovat heilahtelut voivat olla stressaavia
  • Työtä joutuu tekemään, eli indeksisijoittamisessa pääsee paljon helpommalla

Kannattaa opetella tuntemaan itsensä ja oma luonteensa ja sitä kautta hakea optimaalinen sijoitustyyli. Se mikä sopii yhdelle, ei välttämättä sovi toiselle. Itse olen hiljalleen löytänyt aika hyvin itselleni sopivan tyylin, ei tähän mennyt kuin reilu 20 vuotta ja vieläkään ei ole “täysin valmis”. Kai tämä tästä vielä elää jatkossakin…

11 tykkäystä

Tammikuussa laulaja Justin Bieber hankki muodikkaan ja nft-taideteossarjoista tunnetuimman eli Bored Yacht Club -sarjan nft-teoksen. Hän maksoi siitä tuolloin ethereum-kryptovaluutalla 1,3 miljoonaa dollaria vastanneen summan. Nyt ethereumin alamäen myötä teosten hinnaksi asetetulla kryptovaluuttasummalla saisi enää 69 800 dollaria.

Näyttää aika karulta tämä kryptovaluuttojen tilanne. Välittäjät yksi toisensa jälkeen ovat vaikeuksissa. Jääkö näistä mikään pystyyn, kun pöly on laskeutunut? Kaikkia kyselijöitä olen jo pitkään kehottanut pysymään näistä kaukana silläkin uhalla, ettei koskaan tule miljonääriksi. Kryptot ovat huijareiden ja rikollisten markkina omaa älykkyyttään aliarvostaville onnenonkijoille.

Sijoittamisen ei tarvitse olla kuuseen kurkottamista. Sykettä kannattaa nostattaa omilla ehdoillaan ja terveyden vuoksi. Sijoittamisessa voi menestyä myös ns. välimallin ratkaisuilla – vaikka harvoin tällaiset ratkaisut ovat optimaalisia. Parhaan tuoton aktiivinen etsiminen ei ole keneltäkään pois mutta ei takaa parasta tuottoa. :slight_smile:

5 tykkäystä

Todellista omaan polvilumpioon ampumista, kun säntillisellä treidisuunnitelmalla vetelee noin 100€ viikossa. Sitten suunnitelma lentää romukoppaan ja päättää hetken mielijohteesta kokeilla viputuotteita sekä nollata noin kuukauden työn parissa päivässä :wave:

7 tykkäystä

On ollut niin vauhdikas viikko, että en ole tätäkään ehtinyt miettimään. :smiley:

16 tykkäystä

Qt:han teki 1/4 splitin vast’ikään :wink:

17 tykkäystä

Aika on kallista kaikille välttämättömän kuolevaisuuden näkökulmasta. Aika on myös kullekin yksilölle elämälle varattu aika. Sitä ei voi varastoida, ei aikaa eikä elämää. Juurikin tärkeysjärjestelmässä pörssipeli on top kympissä, muttei top kolmosessa. Jos jollekulle pörssipeli on elämän tärkein asia, niin kannattaisi ehkä miettiä, mikä tämän pakkomielteen aiheuttaa. Ammattiapu voisi auttaa.

Harrastukset maksavat aina, varsinkin välineurheilu ja hifistely, olisi se vaikka muumimuki-, viini-, viski-, äänentoisto-, autoilu- tms. muuta hifistelyä. Juurikki tykkää pörssipelihifistelystä, koska sen kulut on negatiivisia. Siitähän saa kymmeniä ja poikkeusvuosina satoja tuhansia euroja vuodessa, siis usein enemmän kuin työnteosta.

Juurikki kyllä älyää, että pakkomielteinen säästäminen ja halvan hinnan metsästys on sairasta. Vastaiskuna on jossain määrin toiminut, että Juurikki ostaa kaiken minkä haluaa (varsinkin paikallistalouden tukemiseksi), mutta kun ei kiinnosta, ei ole tarvetta. Kaikki maallinen materia on pelkkä riesa.

Osavuosikatsausten lukeminen voittaa aina TV:n töllöttämisen. Pitää vaan rajoittaa seurattavien firmojen lukumäärä esim. puoleen tusinaan. Ja lisätä lukua tiukasti säännöstellen tarvittaessa, kun fundat muuttuu. Juurikki löytää yhden firman vuodessa. Se riittää.

Sijoittaminen voi olla ja on ainakin Juurikille tärkeä sosiaalisen kanssakäymisen asia. On kivempi typerehtiä Inderesin foorumilla, kuin lähipiirissä, joita ei vois vähemmän kiinnostaa.

22 tykkäystä

Joo mutta tämä oli ns. Orgaaninen Splitti. Ikävästi vain kurssi splitattiin, osakkeita ei tullut lisää… :cry:

Joku toinenkin firma teki tällaisen… niillä oli jopa splitti jo ilmoitettu tulevaksi mutta sitten peruttiin, olikohan… hmm. Admicom? en muista.

1 tykkäys

pointtina ei ollut että älä yhdistä näitä

harmi jos ei ollut, koska olisi kyllä hyvä pointti.

Haluaisitko perustella?

Jos pystyy päihittämään indeksin, niin ei kannata sijoittaa lainkaan indeksiin. Ja kääntäen.

1 tykkäys

Mielestäni tämä ei ole totta. Voin olla sitä mieltä, että pystyn pohjoismaisilla markkinoilla pärjäämään indeksiä paremmin. Silti mielestäni minun kannattaa kokonaisportfoliossani käyttää indeksisijoituksia niissä omaisuusluokissa ja niillä markkinoilla, joilla en koe minulla olevan ns. edgeä.

7 tykkäystä

Ei varmaan kukaan voi olla 100% varma siitä, että pystyy aina päihittämään indeksin.

Jos arvioi esimerkiksi, että 80% todennäköisyydellä voittaa indeksin 5%:lla, mutta 20% todennäköisyydellä häviää indeksille 25%:lla, niin varmaan olisi optimaalista jakaa sijoitussalkkuaan indeksin ja suorien sijoitusten välillä joillain suhteella.

2 tykkäystä

Laitoin tämän uutisen luettuani Suomesta täysin riippumattoman luottokortin välittömästi hakuun. Pitäisi tulla ensi viikolla. Minulla ei ole mitään salattavaa, mutta tällaiset tiedot ostoksistani tai matkoistani eivät verottajalle tai millekään muullekaan viranomaiselle kuulu.

Tarkastuksessa kävi ilmi, että verottaja on pyytänyt pankeilta tietoja kaikista Suomen rajat ylittävistä tilisiirroista vuosina 2015–2021. Mukana ovat niin matkoilla tehdyt korttimaksut kuin verkkopankkiostoksetkin.

Suomessa viranomainen on aina saanut rikkoa lakia seuraamuksetta. Yhtiöitä uhataan samaan aikaan järjettömillä sakoilla pienestäkin gdpr-rikkomuksesta.

25 tykkäystä

Juurikki on. Päivätarkastelussa ei tietenkään, mutta vuositarkastelussa kyllä. Ja vielä varmemmin 3 vee, 5 vee ja 10 vee tarkasteluissa.

Tietysti voidaan saivarrella, että jos aurinko on horisontista todistetusti viimeiset muutama vuosituhan silmämääräisesti arvioiden noussut, niin eihän me 100% varmuudella tiedetä, että niin myös huomenna tapahtuisi.

Aiemmat sijoitustuotot eivät ole tae tulevista tuotoista, mutta mukavasti ne silti lämmittävät mieltä. Ja yksittäisen vuoden häviäminen indeksille tarkoittaisi vain, esimerkiksi että valittu sijoitusstrategia suosii laskumarkkinaa, muttei nousumarkkinaa. Pitemmän ajan tarkastelu kertoo kyllä totuuden. Kenen totuuden? Sijoittajan, ei treidarin.

2 tykkäystä

Onko suositella jotain tiettyä palveluntarjoajaa?

Onkony nousukausi kun o/m-ketju on tullut hulluksi?

viismiljoonaa ilmoitusta että ostin embraceria (varmaan joku seksivälinefirma) tuntematta ja tutkimatta koska muutkin :flushed:

25 tykkäystä

Jotain on tekeillä. Ei hitto, munkin on päästävä mukaan! :raising_hand_man::chart_with_upwards_trend:

8 tykkäystä

Sopulilauma juoksee kalliolta alas ottamaan koppia putoavasta puukosta. Me melkein-boomerit katsomme sivusta ja en osaa oikein sanoa mikä fiilis on… “on noi rohkeita…” tai “uuuh, hidastettu junaonnettomuusfilmi pyörimässä, nyt sattuu kallea leukaan”… jompi kumpi noista.

:upside_down_face:

Ja kun huomenna kiska on +10% koska “reasons” niin totean että olen ihan liian konservatiivinen.

19 tykkäystä

Varmuus on tietenkin aina subjektiivistä. Joskus subjektiivinen varmuus kertoo enemmän Juurikin taidosta itsereflektioon kuin Juurikin taidosta osakepoimintaan.

5 tykkäystä

pitäskö vaan rohkeasti 2022 omat säännöt heittää romukoppaan ja kauhaista dipistä :wink:
eniten harmittaa että olin niin ahne Siltronic kanssa että halusin maksaan vaan 50 euroa ja otin niin vähän 52 kohdalla…
Ne kyllä tekee kovaa tulosta ja jakaa hyvää osinkoa.

Taidanpa vartoa uusia paikkoja.

3 tykkäystä