Inderesin kahvihuone (Osa 5)

“Foorumin Hyzonistit toivomassa kurssin palautumista, taustanäkymä viimeisimmän tiedotteen sielunmaiseman mukainen”

Anteeksi
T: entinen, jo ajat sitten toipunut Hyzon-sijoittaja

32 tykkäystä

Jollain tasolla voi ehkä laskea takeeksi sen, että normaali (öhöm) maa tiedostaa, että tekemällä tällaiset temput on turha enää odottaa investointeja ulkomailta. Se on ankara “rangaistus” normaaleille maille, joten yleensä pitävät sopimuksistaan kiinni.

2 tykkäystä

Päivän aprikoinu aggressiivisempaa myyntiä osakkeisiin (50%) kun tuntuu että merkit on että alaspäin kohta taas mennään niin sais sitä käteistä syksylle/talvelle… :face_with_peeking_eye: Somebody stop me. :no_mouth:

2 tykkäystä

Jos sijoitusaikasi on pidempi kuin 6kk, niin unohda moinen liike. Menee todennäköisesti metsään.

15 tykkäystä

Ihan totta, ihan totta. Pitääpä ryhdistäytyä… :smile:

Sivuajatuksena omaa vammasta mieltä ihmetellen: Pirulainen, miten oli helpompi olla painamatta myyntinappia kun oli -20% tappiolla. Mutta sitten kun on +20% voitolla niin sitten syyhyää.

Jotain sijoittamisen psykologiakirjaa vaan ostamaan…

3 tykkäystä

Mielenkiintoista kyllä tuo. Minulla verojen takia houkuttaa lähinnä myydä kun joku on tappiolla. Sitten joko samaa tai eri uuteen yritykseen.

Kaikkia perversioita se verotus aiheuttaakin.

Ei siinä - Apple positioni jostain vuodelta yks ja kaks on pakosta pienentynyt kun oli pakko keventää jotta superluotto pysyi kultatasolla. Jälkikäteen ajateltuna niitäkään myyntejä ei olisi kannattanut tehdä vaan esim luopua luotosta.

6 tykkäystä

Hyzonin -12% päivälasketteluiden toistumisessa on se hyvä puoli, että absoluuttinen rahanmenetys on kerta kerralta pienempi.

:handbag::sun_with_face:

30 tykkäystä

Joo toi Superluotto alkaa vähän toimia itseään vastaan, jos salkkua ei ole ylihajautettu ja osuu joku ten bäggeri salkkuun.

Sitten pitää alkaa ostaa jotain indexi etf tasapainottamaan salkkua :smiley:

Saamme sittenkin Kamux-tulosliven järjestettyä. Tervetuloa perjantaina kello 8.55 linjoille!

41 tykkäystä

Olin itse n. 40 v sitten töissä firmassa, jonka projektinohjausohjelmien avulla lyhennettiin Loviisan voimaloiden kesähuoltojen kestoja 3 kk:sta 1 kuukauteen. En ymmärtänyt ydinvoimaloista mitään, mutta autoin silloisen Imatran Voiman huoltohenkilöitä käyttämään ohjelmiamme. Hyvin sunniteltu on puoliksi tehty. Kävivät ulkomaiset kolleegat ihmettelemässä, että jättävätkö suomalaiset ydinvoimalansa huoltamatta.

13 tykkäystä

"Taiwan aloitti tänään sotaharjoituksen saaren eteläosassa, kertoo uutistoimisto AFP. Harjoituksen alkamisen vahvisti Taiwanin asevoimien tiedottaja. Harjoitus alkoi paikallista aikaa aamulla ja kesti noin tunnin.

Taiwan on aiemmin kertonut, että sen asevoimat harjoittelee tällä viikolla mereltä tulevan hyökkäyksen torjuntaa. AFP:n mukaan Taiwanin on määrä pitää toinen sotaharjoitus torstaina."

Jos olisin tunnettu henkilö maailmanlaajuisesti, pitäisin pitkän puheen liittyen näihin sotaharjoituksiin ja varoittaisin maailmaa uudesta kriisistä. Tästä saattaa kehkeytyä suurempaa, miltä aluksi näyttää. Toivottavasti olen väärässä.

6 tykkäystä

Kuinka tekisitte pk-yrityksen arvon määrityksen?

Pallottelen tässä ajatusta, että ilmaisisin jossain vaiheessa halukkuuteni ostaa vähemmistöosan työnantajani yrityksestä. Tässä hommassa en halua hätiköidä, joten kaipaisin vinkkejä mitä tunnuslukuja varsinkin seurata.

Tiedossa on viiden vuoden ajalta liikevaihto ja sen muutos, työntekijäkohtainen liikevaihto, liikevoitto, käyttökate, vakavaraisuusaste, tase ja ebitda.

Ebitda viiden vuoden keskiarvo yli 15% ja tase 50-60% liikevaihdosta.

6 tykkäystä

Vähän kesti tämä vastine sinun hyvään kirjoitukseesi kun olin lomilla. Itse olen kannustanut omia lapsia ( 4kpl ) sijoittamaan ja säästämään heti nuoresta alkaen, itse olen tehnyt sitä aktiivisesti vasta 15 vuotta…
Olen saanut suunnilleen samanlaisen vanhanaikaisen kasvatuksen ja kotoa on aikanaan saatu suunnilleen 100m etumatkaa kun lähdettiin ja perinnöt käytännössä 0€. Oli siis kyllä ihan hyvä ja/mutta köyhä koti.

Iso ero meissä lienee siinä, että olen itse 60+ ikäinen, mutta tuunnistan tuon asenteen.
Oma aenteeni lienee tullut siitä, kun olen ollut kaupallisella alalla töissä 35 vuotta, muita siis kusettanut kun oikeita töitä osaa tehdä :grin:.
Ymmärykseni asiaan tullee siitä kun huomioi miten heidät on aikanaan kasvatettu. Minun sukupolven eivät ole olleet sodassa, ehkä syntyneet sen aikana. Äitini isä kuoli sodassa kun äitini oli 2 vuotta.

Isäni oli yrittäjä n. 40 vuotta, ei jäänyt kuin tuulen huuhtoma …rse, mutta saatanan pitkää päivää kyllä tehtiin, koska sehän oli tärkeintä.
Kyllä asioihin motivaatio tuli itseltä sisältä päin, ei sitä kyllä vanhemmilta saatu. Missään tapauksessa en ole mitenkään katkera, päinvastoin, mutta sellaista se kasvatus aika monella aikanaan oli. Olen yrittänyt parantaa sitä omien lasten kasvatuksessa, mutta kyllä siihenkin jäi vielä paljon parannettavaa :cry:.

Hei, sustahan meinaa poika tulla porvari, semmonen ei vaan käy :joy: :+1:.

Tsemppiä sijoittamiseen ja elämään sinulle ja muille “kohtalotovereille”!

29 tykkäystä

Arvoituksessa on vinkkejä aika vähän, arvostus on monen asian summa. Olen pitänyt lähtökohtana, että arvo on sana kuin liikevaihto ja siitä sitten ylös tai alas. Useamman kerran olen ollut ihan kynnyksellä yrityskaupassa tai perustamisessa.

2 tykkäystä

Onko jollain valmiina pohjana Excelissä Inderesin käyttämää DCF-mallia? Tuli mieleen kysäistä täältä, ennen kuin alan askartelemaan.

Olisiko @Johannes_Sippola lla?

7 tykkäystä

Jos on, niin mulle kans!

7 tykkäystä

Ei ole :frowning: Mä kyllä haluisin sen käyttöön, mun unelma since forever kun oon DCF:iä tykkänyt katsella :star_struck:

13 tykkäystä

Kauppahinta voisi olla 3 -5 kertaa käyttökate + varat - velat?

4 tykkäystä

Kiitos vinkeistä @Sissos ja @anon8676069. Muidenkin kokemuksia/vinkkejä otetaan mielellään vastaan :slightly_smiling_face:
Liikevaihto tuntuu itsessään kalliilta hinnalta ostaa (tällä hetkellä), käyttökate taas on 5 vuoden keskiarvolla 9%. Toki itsellä on vahva mahdollisuus tuohon tulevaisuudessa vaikuttaa.

1 tykkäys

Suomen omat Ark-rahastot lopetetaan. :frowning: Siinä oli kerrankin mun tyylisiä rahastoja…

38 tykkäystä