Inderesin kahvihuone (Osa 6)

Tuotaki uutista kun lukee niin helppo muutaman vuoden päästä nähdä sielujen silmin vastaava uutinen Kempowerista. Firma on kyllä hyvä, erittäin hyvä, ei siinä, mutta yli miljardin arvotus on aika… Hintava.

Aina löytyy uudet syyt, firmat ja sijoittajat innostua ja sitten kosahtaa.

4 tykkäystä

Älä nyt, eikö alle sadan työntekijän Lahtelainen hitsikoneita tappiollisesti valmistava paja voi olla yli miljardin arvoinen?

13 tykkäystä

Joo tiedän ettei bisnes ole enää mitään kempin hitsauskoineta ja myönnän että harmittaa että itse missasin tän junan. :wink:

3 tykkäystä

Ai että mikä päivä. Pääsee tekemään vuoden henkilökohtaisen “tilinpäätöksen”. Tämä minulle vasta toinen kerta. Minulla on taulukot palkkakehitykselle, säästämisasteelle, sijoitusten allokaatiolle, varallisuuden kehitykselle. Näiden lisäksi seuraan kuukausittain toteutuneen budjetin. Onko muita ideoita? Tekeekö kuinka moni tällaista, varmaan aika moni? Itsestäni tuntuu äärimmäisen mielenkiintoiselle seurata omaa talouttaan. Tätä kun jatkaa seuraavat 50 vuotta niin tulee toivottavasti mielekästä kehitystä omasta taloudesta.

33 tykkäystä

Tuohon kun lisäät vielä kuntoiluun käyttämäsi tunnit niin jaksat vielä 50 vuoden päästä.

18 tykkäystä

Eläkekertymä on ihan oikeaa omaisuutta.
Työeläkkeen kertymä - Yleinen - Osakesijoittaminen (inderes.fi)

Voit tehdä budjetin myös tulevalle vuodelle. Toistuvat laskut on helpohko ennakoida. Tämä siis jos on erillinen säästötili, josta maksaa talouden laskut.

Toki, ehdottomasti hukattu tilaisuus ettei hypänny mukaan.

Mutta näitä kyllä riittää. Tiimailin USEAA 1,21 dollarin tietämissä syyskuussa ja hivenen ostinkin, mutta myin pois parin dollarin tietämissä.

Nyt se hiihtelijä on 4,52 dollarissa ja tammikuussa tulossa dollari / osake osinkoa. Ois voinu olla parempi pitää silloin kahden tietämissä… :smiley:

Mutta ei auta jäädä märehtimään, tyytyväinen oon että olin vähän hajuilla että siitä voisi olla johonkin. Kohti uusia pettymyksiä.

3 tykkäystä

Onko sinulla minkälainen datasetti johon keräät tiedot? Itselläkin köyhän miehen omaviritteinen exceli, niin kiinnostaisi minkälaisia muilta löytyy.

Irvileuka voisi käyttää samaa slogania myös hauta-arkkuyritykselle :wink:

7 tykkäystä

Itse olen tykännyt Applen omasta Numbers-sovelluksesta. On ainakin riittänyt itselle.

1 tykkäys

" Ehkä parhaiten vuoden 2021 kupliva henki tavoitettiin kryptomarkkinoiden sijaan perinteisen taiteen puolella. Useat eri mediat kertoivat kesällä 2021, että italialaisen kuvanveistäjän Salvatore Garaun näkymätön veistos myytiin huutokaupassa 15 000 eurolla. Jos johonkin pitää tiivistää vuoden 2021 kupla, niin tuhansien arvoiseen näkymättömään veistokseen."

Tämä olikin unohtunut :grinning:

10 tykkäystä

Myöhemmin jos paljastuu että teos olikin vain kopio alkuperäisestä. Sitten kyllä harmittaisi.

7 tykkäystä

Huh, tämän oli varmaan tarkoituksellakin mieli unohtanut… :melting_face:

Delete, delete, delete

Facepalm Gif - GIFcen

3 tykkäystä
2 tykkäystä

Työskenteleekö täällä kukaan sijoitusneuvojana tai onko joskus työskennellyt? Työpaikkailmoituksia ajankuluksi kun selasin niin törmäsin ilmoitukseen, jossa tuolla tittelillä haettiin tekijää. Itsellä on luonnollisesti suuri kiinnostus säästämiseen ja sijoittamiseen ja olisihan se tavallaan hienoa tehdä harrastuksesta ammatti jossain kohtaa. Vaatimuslista ei ollut kummoinen ja uskoisin, että minun taustallani voisi jossain kohtaa tuollaisiin tehtäviin päästä. Koulutus tradenomi ja tällä hetkellä asiakaspalvelutehtävissä, joten relevanttia työkokemustakin hieman on. En tosin juuri nyt välttämättä ole halukas työpaikkaa vaihtamaan, kun muutama kuukausi sitten nykyisessä työssä aloitin.

Pohdin vain, millaista tuo työ sitten on käytännössä. Ei varmasti aina hohdokasta, mutta saisi työkokemusta sijoittamisen parista, jonka avulla ponnistaa sitten aikoinaan ehkä parempiin pesteihin.

4 tykkäystä

Näkisin, että työ koostuu lähinnä säästämisen ja sijoitustuotteiden myynnistä. Asiakkaiden kontaktointi, sijoitustapaamisen sopiminen, asiakkaan elämäntilanteen kartoitus ja tilanteeseen sopivien säästämistuotteiden myynti. Aluksi asiakkaat koostuvat varmaan normaalituloisista ihmisistä, joille tehdään esim kuukausisäästösopimuksia. Toki työn ohella olisi mahdollista saada kokemusta varainhoidon tehtävistä ja mahdollista jatkossa edetä vaativampiin premium/private juttuihin. Varmaan ihan hyvä työ kuitenkin ja avaa mahdollisuuksia, mikäli työssä pärjää.

Ostaisitko tältä mieheltä käytetyn auton?

image

26 tykkäystä

Mietin samaa :smiley:

Juttu oli laadittu sellaisella kulmalla, että Indoor Group on umpisurkea yhtiö. Omistaja Sievi Capital on antanut painetta, ja nyt tähän paineeseen vastataan kikkailulla, kun ei muutakaan osata. Sitten Sievin tiedotteesta oli otettu “kovasanainen” lainaus, jossa Indooria muka lytätään, mutta muotoilu on täysin neutraali.

Jutussa ei ymmärretty sitäkään, että Sievin tappio on vain kirjanpidollinen, kun Indoorin arvoa taseessa on alennettu. Kyllä Indoor on edelleen kai koko vuodelta positiivista kassavirtaa tehnyt.

Huvittavasti kirjoitettu juttu kerrassaan. Tuli mieleen, että onkohan toimittajan lähisukulainen töissä Indoorilla ja pettynyt yhtiöön. Oli niin katkeraa tekstiä :smiley:

14 tykkäystä

16 tuntia sitten kirjoitettua. Itsekin ajelen yli 10 vuotta vanhalla kärryllä vaikka varaa olisi vaihtaa :love_you_gesture:

4 tykkäystä

Ainakin kivijalkapankeissa tuo on käytännössä asiakaspalvelu-/myyntityötä, jossa et oikeasti ihan hirveästi pääse omin päin “neuvomaan”, vaan myyt ennalta määritettyjä oman talon kalliita ja usein asiakkaiden kannalta aika huonoja rahastotuotteita. Palkat eivät noissa perustehtävissä ole ainakaan hyvät, en tiedä sitten miten helppoa on edetä johonkin jossa pääsee oikeasti vähän käyttämään aivotyötä siinä neuvonnassa… Mutta ihan perus sijoitusneuvoja tosiaan buukkailee tapaamisia ja pyrkii myymään :poop: konvehtipaperiin käärittynä. Näin kärjistetysti. :smiley: Toki parempi se huonokin sijoitustuote on, kuin se että ihminen ei ollenkaan sijoita.

5 tykkäystä