Inderesin kahvihuone (Osa 6)

Tätä 2023 vuotta olen ainakin itse odotellut voxturin suhteen, katsotaan sitten 2024 toukokuussa miten se meni :wink:

On totta, että vaihtoehtoisia, houkuttelevia kohteita kuin Markun kohteet on ollut paljon tarjolla ja on ilmeistä että korkojen kanssa ei voi olla vaikuttamatta arvostukseen.

Samalla on liikaa kaikenlaista sirkusta, mutta katsotaan nyt kumminkin. Ihan oikea yritys tuo voxtur näyttää kuitenkin olevan.

5 tykkäystä

Aluksi sanottakoon onnea mahtavasta harrastusvalinnasta! Tuolla aikahorisontilla tulet vaurastumaan melkein väkisinkin :slight_smile: :+1:

Itse kysymykseen:
Ikäisellesi, ja uudelle sijoittajalle mielestäni yksi tärkeimpiä vinkkejä onkin se, että älä peesaa sokeasti ketään. Meille kaikille tulee se hetki, kun tuttu fiksu nimimerkki laittaa salkkujen tuotto-% ketjuun komeat luvut, ja mietit miten hän sen tekee. Tämän jälkeen ostetaan & myydään ketjussa sama nimimerkki kertoo ostaneensa jotain = :money_with_wings: :money_with_wings: :money_with_wings: . Mutta näin se ei ikävä kyllä aina mene. Täällä on aivan ilmiömäisen fiksua porukkaa, jotka käyttävät tunteja ja tunteja osakepoimintaan, ja silti välillä menee metsään. Kuuluu lajiin, ja on täysin inhimillistä.

Kuitenkin tekemällä itse omat poiminnat helpottuu psykologinen peli, eikä katkeroiduta siihen, kun joku toinen on tehnyt "väärät valinnat " sinun puolestasi :slight_smile:

Onnea ja tsemppiä! Kyllä nuoret osaa.

18 tykkäystä

@Aatos_Manninen Voisin joitakin omia havaintoja kertoa. Tekstisi perusteella sinulla on hyvät eväät jo tässä vaiheessa pitkälle sijoitusurallesi.

Kun aloittaa sijoittamisen, on tärkeää ymmärtää, hyväksyä ja tunnustaa oma osaamattomuus. Ole riittävän nöyrä etenkin sijoitusvuosien alussa. Vaikka markkinat eivät ole tehokkaat, niin kyllä niissä jotain järkeä yleensä on :slight_smile: Ylituoton tekeminen on oikeasti äärimäisen vaikeaa ja on käytännössä selvää, että vasta-aloittaja ei voi tehdä ylituottoa uransa alkuvaiheessa muuta kuin satunnaisvaihtelulla eli tuurilla :slight_smile: Oman sijoitusurani paras oivallus olikin juuri yllä mainittu. Kun pysyt riittävän nöyränä ja tiedostat oman rajallisuutesi, et tule tehdäksesi isoja mokia uran alkuvaiheessa. Tärkeintä on, että et mene katki tai tuhoa pääomiasi. Tietysti uran alussa summat ovat pieniä, mutta useille ihmisille on henkisesti vaikeaa jos uran alussa ottaa pari vuotta isosti turpaan.

Jos siis tässä vaiheessa sijoitusuraa keskität esimerkiksi 30 % salkustasi yhteen yritykseen, on se minun mielestäni enemmän uhkapelaamista kuin sijoittamista. Okei, älykkääksi profiloituva @Pohjolan_Eka kin näin tekee, mutta hänen sijoitusstrategia, sijoitushistoria ja riskinottokyky/-halukkuus mahdollistaa tämän. Älä peesaa Ekaa, mutta seuraa hänen kirjoituksiaan :slight_smile:

Ole utelias, nöyrä ja opi koko ajan uutta. Ei tässä hommassa tule ikinä valmiiksi. Opettele rahoitusteoriaa, jotta ymmärrät miten arvonmääritys teoriassa tapahtuu. Sitten täytyy ymmärtää kaikki se yksilö- ja markkinapsykologia, joka tekee yhdessä teorian epävarmuuden kanssa sen, että arvonmääritys on kaukana kovinkaan “eksaktista tieteestä” (niinkuin Sauli Vilen aina sanoo). Tämä tekee ongelmalliseksi jo strategian ostaa yhtiöitä “alle käyvän arvon”. Mikä se käypä arvo on? Siinäpä ongelma :smiley:

Lopulta tullaan siihen, että sijoittamissa jos jossakin on kyse lopulta todennäköisyyksistä. Kun osaamista ja kokemusta kertyy (ainakin se muutama tuhatta tuntia), niin oppii (ehkä) hahmottamaan paremmin erilaisia tuottoriskisuhteita.

Tsemppiä! Olet valinnut juuri älyttömän hienon, älyllisesti kiinnostavan sekä haastavan lajin :slight_smile:

55 tykkäystä

Varoituksen sana:
Myös kaikenlainen vedätys eri sijoitukseen liittyvillä alustoilla on valitettavan yleistä varsinkin pienen vaihdon yrityksissä. Esimerkki, ”guru” hehkutta ostaneensa tänään firmaa x koska tuotto odotus tähtitieteellinen ja osake suuresti aliarvostettu.
Alkaa tulemaan peesaajia jotka ilmoittavat tehneet samoin. Todellisuudessa ”guru” on ostanut lappua jo ajat sitten 1/2 hintaan nykykurssista ja myy viimeistään kun peesaajat ostavat hinnan ylös.
Edit: itse tykkään mm JNivalan vinkeistä yllä.

7 tykkäystä

Joku Suomessa oli onnistunut sijoittamaan Eurojackpotissa tuottavasti,onnittelut hampaita kiristellen kun ei osunut omalle kohdalle. :+1:

2 tykkäystä

Hienoa, että näin nuori on lähtenyt mukaan upeaan harrastukseen! @Aili ja @Verneri_Pulkkinen ja @JNivala antoivatkin erinomaisia neuvoja. Laitan tähän vielä omat pointtini.

Lue tämä ketju ajatuksella läpi. Ketjun otsikko tiivistää suurimman viisauden, jonka sijoittaja voi ymmärtää. Eli hajauta omistustasi tarpeeksi, jotta yksi mätä kala - jollaisen väistämättä jossakin välissä ostat - ei pilaa koko salkkua ja yöunia. Hyväkin osake voi tippua 95% huippuarvosta kun huono aika iskee, vaikka yrityksessä ei olisi mitään vikaa. Kääntäen, huonokin osake voi nousta 1000% vuodessa, kun FOMOtus on päässyt valloilleen.

Indeksit peittoavat 95% sijoittajista, vaikka kaikki yrittävät peitota indeksit. Tästä seuraakin mielenkiintoinen kysymys? Miksi kaikki sijoittajat eivät sijoita pelkästään indekseihin? Sillä taktiikalla kun voittaisi keskimäärin 95 sijoittajaa sadasta. Syy on psykologinen. Se on vain niin innostavaa ja kivaa etsiä ja löytää piilossa oleva timantti, josta on aivan varma, että se kasvaa 100% seuraavan vuoden - kahden aikana. Ja indeksisijoittamisella ei pääse tuntemaan sitä innostusta ja huumaa, vaan se on sitä tylsää indeksin seuraamista, joka liikkuu muutaman prosentin vuodessa suuntaan tai toiseen, kuitenkin keskimäärin ylöspäin, kun aikajänne on tarpeeksi pitkä.

Tervetuloa mukaan ja onnea sijoittamiseen! :+1:

25 tykkäystä

tämä on maallikon yleinen subjektiivinen huomio keskusteluista joidenkin yhtiöiden kohdalla, ei tarkka havainto mistään tietystä yhtiöstä

Tulee aina mieleen kuinka huijausviestit on kirjoitettu hienoilla asioilla ja karmeilla kirjoitusvirheillä suodattamaan sopiva kohdeyleisö. Myös keskustelussa joidenkin yhtiöiden kohdalla mainonnan keinoin tahallaan tai tahattomasti verrataan saman sijoituspäätöksen tehneen henkilön mahtavia ominaisuuksia muihin lampaisiin (tämä keskustelutapa toteutuu kyllä muissakin ketjuissa).

On niin ristiriitainen narratiivi yhtiön ympärillä:

  1. Case vaatii pitkän pelin hahmottamista, odottamista ja kohinanegan sivuuttamista.

  2. Jee tänään noustiin 12,98%! Vaikka eilen ja viikko sitten tuli pataan -20%, mutta koko 1kk on +52,69%. Vuosi tosin -78,81%.

Sinälläänhän tää on myös tehokas suoja jos kyseessä oikeasti on pitkän tähtäimen helmi, että viisas oikea näkemys ja valinta on turvassa koheltamisen alla. Ja syvempi ymmärrys kertoo varmasti optimaalisen exitsauman, jos on parempia yhtiöitä kiikarissa.

Onko sitten pump & dumpista hyötymisellä tai ylituotolla loistavan yhtiön löytämisestä lopulta toisinaan muuta eroa kuin missä se lafka menee 10 tai 15 vuoden päästä (olettaen ettei ole tietoinen mahdollisesta pumpista). Ja kuka sen muistaa 9 vuoden päästä. :smiley: Ei käy kateeksi finanssivalvontaa. Jos vaikka miettii miten ongelmapelaamista vastaan taisteleva Veikkaus mainostaa Eurojackpottia tai elämää vakioveikkaajan silmin… :face_with_peeking_eye:

Ettei tulisi pahaa verta niin lopuksi vilpittömästi paljon etukäteen onnea niille ketkä ovat löytäneet sen helmen mikä palkitsee. :blush:

Edit: lisätään disclaimerina, että itsellä on vain Helsingin tylsähköjä osakepoimintoja ja kaikki ulkomailta vielä tylsemmin indeksirahastolaatua.

3 tykkäystä

Eihän tuo luku voi mitenkään paikkaansa eihän. Aloitin sijoittamisen 1,5 vuotta olen säheltänyt ja veivannut aivan päin honkia ainakin puolet tuosta ajasta ja silti reilusti helsingin indeä edellä. Ja monella tosiaan tuntuu menevän kaikki voxtur kritiikki todella syvälle, eikö foorumi nimenomaan ole sitä varten että siellä myös erilaiset mielipiteet kohtaavat vai pelkkää peesaustako täällä kuuluisi harrastaa🤔

4 tykkäystä

Katsotaan +5v päästä tilanne uudelleen😏

8 tykkäystä

Se pitää suurinpiirtein erittäin hyvin paikkaansa. Me kaikki sijoittajat muodostetaan markkina, jolloin lyhyellä ajanjaksolla noin puolet tietenkin voittaa ja puolet häviää markkinalla (kulut huomioiden hieman alle puolet voittaa). Jos Voxturia veivaat ei Omx ole vertailuindeksisi.

Pitkässä juoksussa taas tuotot tulevat hyvin pienestä osasta yhtiöitä. Yli 60% häviää käteiselle (T-Bills) vain noin 4% osakkeista selittää koko osakemarkkinatuoton ja 40% tippuu yli 70% eivätkä koskaan palaudu. Mitä pidempään osakkeita omistat sitä varmemmin häviät indeksille.

9 tykkäystä

Ihan suomalaisia osakkeita pääosin, voxturiin en itse uskaltaisi edes koskea ja veivaamisen lopetin kun siitä ei tule mtn😅mutta hyvä tietää jotenki loogisesti olisi voinut ajatella että ainakin 40% voittaisi. Rahastothan ei sitten kuulosta yhtään niin huonoilta harmi vaan että ne on niin hemmetin tylsiä

1 tykkäys

Nakertaa nakertaa.

1 tykkäys
4 tykkäystä

Ymmärrän että olet epäluuloinen Voxturia kohtaa. Yhtiö tarvitsee selvästi viestinnän ammattilaista, jolla on kova träkki ja osaa selittää asiat suomalaisille tavalla jolla hekin ymmärtävät. Tarvitaan mukaan The Mighty Eagle!


Tällä kaverilla on kokemusta disruptoivasta bisneksestä (OneCoin) ja samalla hän on myös kaivosalan iso tekijä (Tuohivirta) :muscle:

8 tykkäystä

Moikka Aatos! :slight_smile:

Olipa huikea avausviesti Foorumille ja kiitos mukavasta palautteesta! :slight_smile:

Huomaan selvästi tekstistäsi, että olet kypsä ja terävä kaveri. Olisinpa itse ollut noin fiksu 16-vuotiaana… tai edes nyt. Mä en osaa vastata kovinkaan hyvin mihinkään kysymyksiisi.

Pärjäät varmasti oikein hyvin sijoittamisessa. Itse koen, että on tärkeää olla pitkäjänteinen ja innokas oppimaan, jos haluaa pärjätä sijoittamisessa ja olla samalla avoin, mutta terveen kriittinen.

Todella monet meistä ovat fomottaneet ja peesanneet, no… useimmiten ajan kanssa siinä käy vähän heikosti, vaikka aluksi tai muutaman vuoden voi mennä kivastikin.

Mun on vaikea välillä ottaa vakavasti olevia tahoja, jotka kertovat “varmoja totuuksia” tai puhuvat mustavalkoisesti asioista.

On paljon erilaisia ihmisiä ja tahoja, joita kannattaa kuunnella, mutta kuten useat heistä muistavat sanoa ettei heitä kannata peesata eikä hekään tiedä kaikesta kaikkea ja ovat erehtyväisiä. Monet arvostamani ihmiset eivät sano “näin asia on” tai “mitä minä sanoin” tai sanele toisille asioita, vaan tällaiset ihmiset usein tietävät oman erehtyväisyytensä ja myöntävät virheensä.

Inderes tarjoaa erinomaista tietoa sijoittajille, mutta kuten varsinkin he itse usein muistuttavat, niin hekin ovat kovin erehtyväisiä ja virheitä tulee. Suosittelen ehdottomasti ja tietysti lukemaan muidenkin ajatuksia.

Mä haluan antaa muutamia nimiä, joiden juttuja kannattaa lukea. Toki kaikki ovat erehtyväisiä ja virheitä tulee jne. Mutta tässä muutamat nimet, jotka otin esille muutaman minuutin pohdiskelujen jälkeen:

@Marianne_Palmu kirjoittaa todella hienosti ja ymmärrettävästi talouden isoista kuvioista, vaikka luen eri puolilta kaikkea näistä makrojutuista, niin kyllä Mariannen avulla olen kärryillä asioista vs muut lähteet. Toki silti kannattaa aina lukea eri puolilta ja laajasti, mutta Marianne on Marianne. :slight_smile:

@Heikki_Keskivali:lla on hieno asenne ja paljon tietoa, niin hänen juttujaan kannattaa lukea, koska hän osaa koostaa olennaisimmat asiat hyvin ymmärrettävään muotoon. Tällaisista tyypeistä, jotka osaavat avoimesti kirjoittaa virheistään ja heikkouksistaan, niin jää vähän luotettavampi kuva kuin niistä, jotka esittelevät parin vuoden tuottokäyriään ja toteavat “mitä minä sanoin”.

Oikea asenne ja suhtautuminen asioihin tekee sijoittamisesta helpompaa ja mukavampaa. @Kale-possu, @Mauri ja @Verneri_Pulkkinen ovat kaikki erehtyväisiä, mutta monipuolisia sijoittajia, jotka terveen itsekriittisen avoimella suhtautumisella tulevat pärjäämään pitkässä juoksussa. Tämä trio suhtautuu mukavasti ja empaattisesti muihin ihmisiin, mikä lisää ympärilleen mukavaa yhteisöllisyyttä ja hedelmällistä sekä sisältörikasta sijoituskeskustelua.

Olisin voinut kirjoittaa tähän kymmenistä muistakin hienoista ihmisistä, mutta nämä nyt keksin muutamissa minuuteissa. :slight_smile:

Mä olen monessa suhteessa varoittava esimerkkin varsinkin sijoittajana ja koeta välttää nämä virheet:

  1. Koetathan olla fomottamatta, eli älä osta yhtiötä, mistä et tiedä edes mitä tekee. Fomottaminen on ollut yksi pahimmista virheistäni.
  2. Myönnä itsellesi tekemäsi virheet. Minä olen tehnyt virheitä ja toistanut niitä - useammankin kerran. Siis sellaisia selkeitä virheitä, jotka jopa halutessaan aloittelijakin huomaisi, jos olisi rehellinen itselleen. Olen itse selitellyt asioita mielessäni parhain päin ja olen katsonut yhtiöitäni ruusunpunaisten lasien läpi.
  3. Keskity perusasioihin ja keskity perusasioihin. Joskus jopa varmasti analyytikot ja monet muut terävät sijoittajat sortuvat hifistelemään eivätkä siten ole nähneet metsää puilta.

Olet ehkä ensimmäinen ja viimeinen ihminen, jolta kysyn tätä julkisesti… haluaisitko haastateltavakseni joskus?

Mieti asiaa rauhassa ja palataan tähän joskus yksityisviesteissä. :slight_smile: Opin itse tosi paljon kaikenlaista erilaisilta ihmisiltä, mä luulen, että esimerkiksi tällainen kaltaiseni gonahtanut boomeri voisi oppia esimerkiksi asenteesta tuollaiselta nuorelta kaverilta.

Tervetuloa Foorumille ja muille toivotan mukavaa viikonloppua! :slight_smile:

41 tykkäystä

No jos haluaa vetää mutkia suoriksi niin saattaahan se siltä kuulostaa. Mutta kyllä se paikkansa pitää melkeinpä jokaisessa osakkeensa että riski ja tuotto kävelevät käsikädessä ja moni välttelee riskisiä osakkeita.

1 tykkäys

Tässä ei ole tarkoitus halveerata Voxturiin sijoittaneita vaan yrittää huumorilla murtaa tuo hurmoshenkinen koheesio, jossa kaikki punaiset liput vain vankistavat fanikunnon uskoa.

Jos koet viestini hyökkäävinä niin pahoittelen tätä. Jos tämä mustahuumorini ei avaudu niin Stephen King auttaa:

Laughter… is like a hurricane: once it reaches a certain point, it becomes self-feeding, self-supporting. You laugh not because the jokes are funny but because your own condition is funny.

-Stephen King

20 tykkäystä

Alfan tekeminen on loppupeleissä hyvin yksinkertaista, mutta harva sitä hyväksyy koska se tekee ihmisesta keskinkertaisen.

  1. Opiskele ammatti jossa käytetty aika/palkka suhde on korkea. Ja säästä mahdollisimman paljon arvopapereihin.

(100k salkulle 5% arvonnousu tarkoittaa 5k€ tuottoa. 5k€ salkulle tarvitaan 100% tuotto samaan tulokseen)

  1. Rakenna indeksiportfolio joka perustuu akateemisesti tutkittuihin lähteisiin. Unohda siis kaikki temaattiset etf kuten ”Cloud computing, IoT” yms roska vaikka Blackrock näitä kovasti markkinoi.

  2. EI VIPUA, EI HYÖTYÄ. Eli sijoituslainaa kehiin.

(Lainatakseni tähän @Verneri_Pulkkinen ideaa löysästi. portfoliosi arvo on kaikki tulevaisuuden palkat diskontattuna nykypäivään + korot)

  1. Minimoi verot. Myynnit > osingot.

  2. Omaa tarpeeksi pitkä horisontti ja muista mitä varten sijoitat.

Lopputulos → seilaa jahdilla auringonlaskuun samalla kun 95% sijoittajista yrittää edelleen etsiä sitä kultamunia munivaa hanhea joka tuottaa satumaiset tuotot. Älä murehdi niistä 5% sijoittajista jotka tämän hanhen löysivät.

Sinulla on kaikki hyvin, olet jo Bahamalla.

Sijoittaminen on laji, jossa alle 20v on lyhyt aika.

E: Minusta @katuviisas tulisi saada vähintään vuoden sijoittajavaikuttaja Nomination. Erinomaisesti osaa kiteyttää huumorin muodossa sijoittamisen tärkeimmät opit lyhyisiin virkkeisiin sekä meemeihin. Ie, osta hyviä yhtiötä ja osta niitä halvalla, kasvusta ei kannata maksaa liikaa jne.

28 tykkäystä

Jonkin aikaa sitten oli Aggressiot-ketjussa puhetta, kuinka venäläiset ovat hyökänneet Ukrainaa vastaan joillakin puhallettavilla valetankeilla, jotka sitten poksahtelivat kaikkien hämmästykseksi puhki saadessaan osuman. Tämä aiheutti ukrainalaisten komentajien keskuudessa lievää hilpeyttä; antoihan tämä vaikutelman, että venäläiset ovat rintamalla todellakin epätoivoisia. Jotkut foorumilaiset antoivat huomion, että tällaisia valetaktiikoita on käytetty sodissa jo kauan, ja että näillä hämäyksillä voi olla strategisesti jopa tärkeäkin merkitys.

Vastaan tuli sattumalta yksi äärimmäinen esimerkki, operaatio Fortitude. Tästä en ollut ennen kuullutkaan. Se oli liittoutuneiden järjestämä massiivinen valeoperaatio ww2:ssa, jonka tehtävänä oli tehdä Normandian maihinnoususta niin onnistunut kuin mahdollista. Tämä operaatio olikin aikamoinen. Se koostui kahdesta operaatiosta, Fortitude Northista ja Fortitude Southista.

Northin tehtävä oli saada saksalaiset uskomaan, että liittoutuneet hyökkäävät Norjaan, jota varten luotiin oma yksikkö ja jota varten lähetettiin runsaasti hämäävää radioliikennettä saksalaisten kaapattavaksi.

Southin tehtävä oli saada saksalaiset uskomaan, että liittoutuneet tekevät maihinnousun Pas-de-Calais’heen, pohjois-Ranskaan, jota pidettiin yleisesti sopivana maihinnousupaikkana. Tätä varten Jenkit loivat kuvitteellisen Yhdysvaltain 1. armeijaryhmän, jota laitettiin vielä komentamaan yksi Yhdysvaltain komentajien parhaimmistoon kuuluva jäsen, George S. Patton, jota myös Saksa piti todennäköisenä maihinnousukomentajana. Ryhmään kuului 11 divisioonaa, joka koostui mm. valelentokoneista, puhallettavista panssarivaunuista ja sadoista valemaihinnousualuksesta.

Saksalaiset odottivat vääjämätöntä maihinnousua ja olivat sen vuoksi lähettäneet agentteja britteihin ottamaan suunnitelmista selvää. Britit olivat kuitenkin saaneet vangittua jokaisen näistä agentista ja niiden nimissä lähetettiin Saksaan viitteitä, että hyökkäys todellakin voisi tapahtua Pas-de-Calais’hessa.

Kun Normandian odotettu maihinnousu käynnistyi, tehtiin vielä yksi valemaihinnousu Normandian lähistölle. Käytännössä tämä tapahtui niin, että keskellä yötä 6.6.1944 brittiläiset pommittajalaivueet ampuivat taivaalle alumiinisilppua, jota saksalaiset tutkat luulivat lähestyväksi suurlaivueeksi. Alkoi armoton saksalaispatterien tulitus merelle, vain huomatakseen aamun valjetessa, että ollaan tulitettu koko yö tyhjään horisonttiin.

Kun taistelu Normandiassa oli kiivaimmillaan, liittoutuneet tekivät edelleen häirintähyökkäyksiä Pas-de-Calais’heen antaakseen operaatiolle viimeisen silauksen. Tämän koko hämäysoperaation ansiosta saksalaiset odottivat vielä elokuussa maihinnousua Pas-de-Calais’n ja olettivat, että hyökkäys Normandiaan on vain harhautus.

Olen aina vaatimattomasti pitänyt Overlordia varmaan merkittävimpänä sotilasoperaationa, mutta en kyllä osannut kuvitella, kauanko sitä oikeasti suunniteliin ja millaisilla tavoilla. Tämä meni kyllä ihan uusiin ulottuvuuksiin. Jostain tosin luin, että nimenomaan tätä ilmapallo-operaatiota pidetään yhtenä kaikkien aikojen merkittävimpänä ja onnistuneimpana operaationa. Liittoutuneet 5/5, D-Day 5/5.

26 tykkäystä

On totta, että Voxtur-ketjussa noi positiivisesta näkökulmasta kirjoitetut viestit saa eniten tykkäyksiä, kuten kaikissa muissakin yhtiöketjuissa.

Kyllä mä silti sanoisin, että on ketjussa sen verran punaisia lippuja ja riskejä nostettu esiin, että jos ketjun luettuaan tulee siihen johtopäätökseen, että Voxtur olisi jotain muuta kuin äärettömän riskinen sijoituskohde, niin tarttee kyllä varmaan kaivella peiliä kaapista ja vetäytyä hetkeks pohtimaan syntyjä syviä :grin:

Muiden sijoituspäätöksille ja -kohteille vahingoniloiseen tapaan besserwisseröinti on jotenkin nihkeetä, etenkin kun se on usein vielä jälkiviisastelua. Eilisen sää on helppo ennustaa jne.

21 tykkäystä