Inderesin kahvihuone (Osa 6)

@Sijoittaja-alokas jakaa Twitterissä vihjeitä Alokas haastattelee -ketjun perjantain huippusalaisesta vieraasta :scream:

Kannattaa laittaa kaveri seurantaan etteivät nämä tärkeät viestit huku uutisvirtaan :relieved:

17 tykkäystä

Tähän mennessä kyseinen uudistuksessa ”voittava ryhmä” on tukenut perähikiällä asuvien kokonaan maailman ja teknologian kehityksestä jääneiden ihmisten taksilla ajamista. Mutta harmi että edes osittainen markkinoiden vapauttaminen pilaa koko lystin?

PS. Valtaosa näistä ”Äetsän” kyydeistä varmaan maksaa Kela, eli ei tässä ehkä kukaan voittanut?

PPS. Ihan vakavasti. Olisi pitänyt vapauttaa taksiliikenne ihan oikeasti, niin että Uber ja vastaavat toimisivat niin kuin on ajateltu. Miksi sama malli sallitaan vaikka ruokaläheteille muttei taksikuskeille?

Kiitos Eka “mainostuksesta”! :slight_smile:

Toivottavasti “huippusalainen” vieraani ei köyhdy minun takiani ihan miljoonilla. :frowning:

6 tykkäystä

Ei lopu yritysostot pörssistä hetkeen: PE-rahastoilla 3,7 biljoonaa kuivaa ruutia ostoihin. :moneybag:

16 tykkäystä

Tuosta ideasta James Buchanan sai talous-Nobelin jo vuonna 1986:

Valitettavasti teoria on edelleen validi :slightly_frowning_face:

(vastaan tänne kun ei varsinaisesti liity juuri ajankohtaisiin ek-vaaleihin.

16 tykkäystä

Alla on Sifterin toimitusjohtajan @Santeri_Korpinen erinomainen kirjoitus markkinoille tulon esteistä ja miksi niiden tunnistaminen on tärkeää että myös hyödyllistä sijoittajan kannalta. :slight_smile:

Sifter-rahasto sijoittaa laatuyhtiöihin. Yksi tärkeä kriteeri yhtiöiden valinnassa on niiden korkeat markkinoille tulon esteet. Nämä esteet eivät vain vahvista yrityksen liiketoimintamallia, vaan tarjoavat myös ennustettavaa tuloksentekoa, korkeampia marginaaleja ja usein matalampaa riskiä sijoitusten kannalta.

Halusin laittaa tämän tänne Kahvihuoneelle, jotta mahdollisimman moni huomaa tämän erinomaisen tekstin. Kannattaa käydä lukemassa ehdottomasti myös Sifterin omaa ketjua, jossa on analyyseja ja kaikenlaista sijoittajalle tärkeää materiaalia. :point_down:

14 tykkäystä

Onko muuten kukaan analyytikko foorumin historiassa ollut kovemman yhteisöpaineen alla kuin Rauli Stockmann-ketjussa :thinking: Jos ei, mistäköhän tekijöistä moinen paine on kehkeytynyt? Analyytikkohan on pätevän kriittinen.

Ehkä jossain roolissa paineen muodostumisessa on ollut se, että Inderesin seurannan aloituksesta haaveiltiin pitkään ja siihen ladattiin suuret odotukset; valkea ritari ratsastaa paikalle ja pelastaa firman aliarvostukselta. Raulin kriittinen suhtautuminen on siis erityisesti ennakko-odotuksiin nähden ollut monelle isku palleaan?

72 tykkäystä

En osaa vastata tähän kysymykseen, mutta Rauli on kyllä kova!

Olen huomannut hänen olevan itsevarma ja rauhallinen sekä muutenkin cool. Hänen tietynlaisesta varmuudestaan ja pätevyydestä olen kuullut kehuja myös indeläisiltä.

Coolein on kuitenkin Vesolan Erkki, kovempi kuin Chuck Norris. :sunglasses:

30 tykkäystä

Varmaan johtuu ku ei ne oo inderesillä vieläkään tajunnut että kempowerin ja stokkan tavoitehinnat meni vahingos ristiin tai jotain.

Mutta harvemmin analyytikot onneksi ihan kauheaa hiillostusta saa, sievi-boreo mekkala oli toinen missä analyytikoita varmaan hiillostettiin turhan paljon. Stokkan ketjussa on onneksi pysynyt argumenttien taso varsin hyvänä (molemmilta puolilta)

16 tykkäystä

Korkiakoski Boreo-Sievi-fuusiokuviossa sai aika kovaa painetta Boreon tavoitehintojensa kanssa.

19 tykkäystä

Helsingin keskustan autioitumisesta on puhuttu paljon ja syytelty milloin mitäkin. Tätä samaa on nähtävissä täällä Lontoossa. Oxford streettiä on tepasteltu nyt aika paljon ja useita tyhjiä liikekiinteistöjä näkyy olevan. Muistan kun ’05 Oxford streetillä ei pystynyt edes kääntymään ihmismassan valtavan paineen läpi.

Muutenkin täällä on yllättävän halpaa ja Euro ostajalle kurssista hyötyä. Kyllä Brexitin jäljet näkyvät selvästi.

Se, että Taittinger maksaa 32puntaa per pullo on kyllä mieluisaa, hyvä janojano tällä hintaa.

Nyt kutsuukin jo aitio Mousetrap teatteri näytelmään. Kävin jo Harry Potterin Cursed Child katsomassa, oli loistava.

Jos tulette koskaan käymään Briteissä ja varsinkin Lontoossa, niin teatteri pitäisi olla erittäin korkealla ”To do” listalla!

32 tykkäystä

@Johnnyboy @ljkangas Totta, Boreo ei tullut mieleen kun yritin kaivella muistia. Oli varmaan kovempi.

En siis kritisoi Stocka-painetta, se on suurimmaksi osin ihan fiksusti esitettyä. Moni on perehtynyt yhtiöön ja conviction aliarvostukselle on kova. Minäkin alkeellisilla sijoittaja-aivoillani olen näkevinäni siinä edullisen osakkeen. Kyllähän markkinoilla on joskus pitkään räikeästi väärinhinnoiteltuja osakkeita.

Toisaalta monesti markkina näkee jotain sellaista mitä itse ei. Mielestäni Rauli tasapainottaa ketjua hyvin, koska hän tuo sitkeästi esiin sellaisia negatiivisia seikkoja ja argumentteja joista markkinan nihkeily voi muodostua. Tästä tuli mieleen, kun muistaakseni joskus keväällä 2018 Mikael Rautanen oli jo pitkään ollut osta-suosituksella Nokiassa ja puuskahti haastattelussa jotenkin niin, että ”nyt minun pitää todella miettiä, mitä sellaista markkina näkee mitä minä en”. Tämähän on arvokas harjoitus jota pitäisi koko ajan tehdä jos on eri linjoilla markkinan kanssa ja on panostamassa paljon rahaa näkemyksensä mukaisesti. Kuuntele markkinan varoituksia: ”What if you are wrong, What if you lose?”

29 tykkäystä

Haluatteko kuulla hauskan jutun?

25 tykkäystä

Ei näitä OL juttuja ole mitään järkeä seurata ja katsoa. Montakohan myöhästymisilmoitusta saanut lukea selittelyineen, jos olet siellä melkein jääkaudella aloittanut katselemaan OL:n kulkua.

Uskon sitten, kun lafka ollut 6kk putkeen auki. Ei tässä naura enää kukaan muu kuin huoltotyyppi matkalla pankkiin.

11 tykkäystä

Joskus sitä voi silti myös toistaa itseään.

2 tykkäystä

Ehdottomasti samaa mieltä ja Rauli onkin tämän stonkman-härkälauman (johon itsekin kuulun) kanssa ihan mies paikallaan! :smiley: Hyödyllisimpiähän nämä analyytikot ja analyysit ovat silloin, kun ne nostavat erilaisen arvion yhtiöistä tai liiketoiminnan kehittymisestä kuin mitä omissa papereissa jo valmiiksi on kirjattuna. Itselleni hieman vastaava tapaus on Qt ja Antti Luiro, jonka kanssa näkemyksemme eivät Qt:n kohdalla juuri kohtaa :smiley:. Hyvin hän niitä silti puolustaa. Joissain muissa yhtiöissä näkemyksemme kohtaavat sitten aika hyvinkin taas :slight_smile: .

16 tykkäystä

Joitakin kertoja olen ollut täysin eri mieltä analyytikkojen kanssa. Samalla tavalla kuin piensijoittaja erehtyy, analyytikkokin on silloin tällöin väärässä.

Oma tähtihetkierimielisyys analyytikoiden kanssa tapahtui jo vuosia sitten. UPM:n kurssi oli n. 8 euroa ja ainakin OP:n suositus oli MYY tavoitehinnan ollessa muistaakseni n. 6 euroa. Olin UPM:stä täysin eri mieltä ja ostin osaketta kaksin käsin useita kertoja. UPM oli kauan salkkuni suurin yhtiö ja ainoa tukipylväs. Nyttemmin Nordea ja Stockmann ovat kivunneet UPM:ää suuremmiksi.

Analyytikkojen näkemykset kannattaa huomioida, mutta tehdä kuitenkin oman näkemyksen mukaan ostot ja myynnit, koska oma näkemys voi olla analyytikkonäkemystä parempi jossain tapauksissa.

10 tykkäystä

Mun mielestä Stockmann on oikein hinnoiteltu. Se vain, että sitten kun/jos se pääsee velkasaneerauksesta pihalle ennenkuin ajaa itsensä konkurssiin tavarataloillaan ja rakenmushankkeellaa, sen hinta voi olla jotain ihan muuta.

(Enkä pidä konkurssia oikeasti edes minään mahdollisuutena.)

Silloin tulee olemaan ihan kiva olla kyydissä. Alle 2€ tuon voi mielestäni ihan rauhassa salkkuun poimia.

EDIT.
Vaikka Raulin näkemys on olevinaan pessimistinen, löysin lähinnä lisää positiivista, joka itsellä oli mennyt ohi. Meinaan oli tavaratalot neuvotelleet vuokransa liikevaihtopohjaisiksi. Helpottaa kummasti huonoina aikoina.

20 tykkäystä

13 tykkäystä

Samassa teemassa. Mikäköhän minussa on vikana kun triggeröidyn joka kerta kun näen foorumilla sanan “vallihauta”. :upside_down_face: :smiley:

4 tykkäystä