Inderesin kahvihuone (Osa 6)

Joitakin kertoja olen ollut täysin eri mieltä analyytikkojen kanssa. Samalla tavalla kuin piensijoittaja erehtyy, analyytikkokin on silloin tällöin väärässä.

Oma tähtihetkierimielisyys analyytikoiden kanssa tapahtui jo vuosia sitten. UPM:n kurssi oli n. 8 euroa ja ainakin OP:n suositus oli MYY tavoitehinnan ollessa muistaakseni n. 6 euroa. Olin UPM:stä täysin eri mieltä ja ostin osaketta kaksin käsin useita kertoja. UPM oli kauan salkkuni suurin yhtiö ja ainoa tukipylväs. Nyttemmin Nordea ja Stockmann ovat kivunneet UPM:ää suuremmiksi.

Analyytikkojen näkemykset kannattaa huomioida, mutta tehdä kuitenkin oman näkemyksen mukaan ostot ja myynnit, koska oma näkemys voi olla analyytikkonäkemystä parempi jossain tapauksissa.

10 tykkäystä

Mun mielestä Stockmann on oikein hinnoiteltu. Se vain, että sitten kun/jos se pääsee velkasaneerauksesta pihalle ennenkuin ajaa itsensä konkurssiin tavarataloillaan ja rakenmushankkeellaa, sen hinta voi olla jotain ihan muuta.

(Enkä pidä konkurssia oikeasti edes minään mahdollisuutena.)

Silloin tulee olemaan ihan kiva olla kyydissä. Alle 2€ tuon voi mielestäni ihan rauhassa salkkuun poimia.

EDIT.
Vaikka Raulin näkemys on olevinaan pessimistinen, löysin lähinnä lisää positiivista, joka itsellä oli mennyt ohi. Meinaan oli tavaratalot neuvotelleet vuokransa liikevaihtopohjaisiksi. Helpottaa kummasti huonoina aikoina.

20 tykkäystä

13 tykkäystä

Samassa teemassa. Mikäköhän minussa on vikana kun triggeröidyn joka kerta kun näen foorumilla sanan “vallihauta”. :upside_down_face: :smiley:

4 tykkäystä

Paine oli tässä tapauksessa oikeutettua kuten Boreon kurssikehitys

Laitos on koekäyttövaiheessa joten silloin tuotannon vaihtelut ja niiden keskeyttämiset on täysin normaalia. Ei jonkun uuden paperitehtaan koekäytön keskeytyksistä raportoida valtakunnan uutisissa koko ajan, vaikka tilanne on sama.
Kyse on vain toimittajien asiantuntemattomuudesta, laitoksen on pakko määräysten mukaan raportoida julkisesti koekäytön aikaiset tilanteet ja toimittajat sitten julkaisee ne vaikka siihen ei ole todellisuudessa aihetta.
Koekäyttö etenee täysin suunnitelmien mukaan.

1 tykkäys

Arvonlisässä on eroja. :wink: :grinning:

46 tykkäystä

Teenpä pienen kirjasuosituksen.

Sain itse lukusuosituksen isältäni ja no lyhyesti luulin, että minulta löytyisi suhteellisen vahva suoritus yleistiedossa verrattuna simpanssiin.

No ei löytynyt.

Faktojen Maailma on kirjan nimi.

16 tykkäystä

Huhhuh, tämä menee kyllä melkeen alaotsikon “tyhmiltä rahat pois” alle :sweat_smile: Jos en olisi omistaja, niin varmaan ärsyttäisi tuollainen touhu. Tai no ärsyttäähän se vähän silti.

6 tykkäystä

Ehdoton plussa tälle kirjalle. Itse asiassa nappasin juuri kirjastosta kirjastoautosta Hans Roslingin elämänkerran. Mies oli kyllä ajatusmaailmaltaan sellainen, mitä näkisi mieluusti poliitikoiltakin näin vaalien lähestyessä. :slight_smile:

1 tykkäys

Voisin tähän omastakin puolesta osallistua kun keskusteluun olen osallistunut :smiley: Minuahan ei henkilökohtaisesti tietysti häiritse tai haittaa minkäänlainen suositus kyseisessä yhtiössä. Omien kirjoittelujen tausta-ajatushan on siinä, että koitetaan puristaa Raulista ulos kaikki se ajatus ja näkökulmat nykyisten näkemysten takana - joka on myös markkinakonsensus.

Jos sijoittajana haluat ylituottoa, niin pitää olla eri mieltä markkinan kanssa. Valtaosassa tapuksessa olet väärässä, tästä tapauksesta en tiedä mutta ainakin olen itselle piirtänyt selvän tien miksi tässä keississä todennäköisyydet onnistua markkinavastaisella näkemyksellä olisi paljon paremmat kuin monessa muussa yhtiössä :smiley:

Tämä vain minun pieni viisisenttinen keskusteluun, muiden keskustelijoiden kirjoitusten taustoista en tiedä :slight_smile:

Kuten olen ennenkin sanonut, Rauli on kans omia suosikkianalyytikkoja :slight_smile:

23 tykkäystä

Höh. Näinhän sen pitääkin mennä. Jostainhan sen fiksumman väen täytyy tienata rahansa uuteen Mersun tähteen. Olisi tosi vaikea rikastua, jollei olisi tällaisia mahdollisuuksia rahastaa ei mistään. Pitäisi esimerkiksi tehdä oikeita töitä. Kauhea ajatus.

Eli Mandatumin arvonlisä on 0,75%ja Segilsonin 0,18%. Yhteensä hallinnointipalkkio 0,93%. Mandatumin arvonlisäero on neljä kertaa suurempi kuin Segilsonin.

https://www.seligson.fi/suomi/rahastot/rahes_etf.htm

Näin siis paperilla, mutta mitä tuolla asiakas saa🧐

Anteeksi nyt pankkiirit, mutta saisitte lopettaa tällaiset päällekkäiset rahastojen rahastot. Lisäisi kansan luottamusta. Arvonlisäero😂

22 tykkäystä

Köh, köh…

Finland’s OL3 nuclear power plant again delays restart | MarketScreener

1 tykkäys

Muutamia asioita

1. Ihan vähän asiaa Premiumista

Olen privaviesteissä välillä jutellut Premiumista eri foorumilaisten kanssa ja multa on kyselty siihen liittyen eri asioista; olen sitten parhaani mukaan kertonut siitä ja linkkaillut eri juttuja siihen liittyen.

Premiumin paras pala on omasta mielestäni yhtiöraportit ja Verneri nyt avasi kaikkien luettavaksi tuoreen Fortumin yhtiöraportin, joten kannattaa käydä lukemassa jo senkin takia, jotta tiedätte, mistä on kysymys. Ajankohtaisesti kattavia yhtiöraportteja tulee useamman kerran vuodessa.

Premium on paljon muutakin kuin yhtiöraportit, joten tässä lisää asiaa Premiumista:

2. Laajat raportit

Laajat raportit ovat kaikkien luettavissa ja eivät ole Premium jäsenyyden takana. Ne ilmestyvät huomattavasti harvemmin kuin yhtiöraportit eivätkä siten ole aina kaikilta osin niin ajankohtaisia, mutta ovat kuitenkin muuten huomattavasti tuhdempia tietopaketteja kuin yhtiöraportit ja niissä käydään tarkemmin läpi, mitä firma tekee, mitkä ovat sen kilpailijat jne jne.

Laajoja raportteja EI tehdä asiakkaista, jotka eivät ole Inderesin maksavia yhtiöasiakkaita esimerkiksi Nokiasta tai Wärtsilästä.

Toivottavasti tästä viestistäni oli jollekin hyötyä tai apua. :slight_smile:

Kiitos ja mukavaa keskiviikkoa kaikille!

10 tykkäystä

Putosin sata sijaa alemmas, vaikka Lehto performoi hyvin. En olisi halunnutkaan sitä palkintoa.

7 tykkäystä

Parasta Premiumissa on laajat raportit josta voi sitten katsoa ensimmäisen sivun yläkulmasta tavoitehinnan ja suosituksen. Tuhansien Kamux lappujen omistajana on paljon mukavampi katsoa tälläistä premium tavoitehintaa.

46 tykkäystä

Onko foorumin politiikka ketjujen aiheiden suhteen löyhentynyt kerran nyt keskustelllaan verotuksesta, tietotekniikasta ja sähkölaskuista?

Ei sinänsä haittaa, mukavan tämän porukan juttuja on lueskella :slightly_smiling_face: Linja oli vain joskus muistaakseni tiukempi.

3 tykkäystä

Olen kyllä joskus miettinyt, että onko tuo premium hintansa arvoinen, kun tietoa jaetaan ilmaiseksikin aika avokätisesti foorumilla ja uutisten muodossa :thinking: Eikö tuo osakevertailukin ole kaikkien käytettävissä?

3 tykkäystä

Paljon puhetta Fortumin osingoista.
Se, että valtio möi Kemiraa viittaisi mielestäni siihen, että osinkoa ei tipu, tai ei ainakaan ole totutulla tasolla.

1 tykkäys

Eilen oli stokkan ketjussa juttua vallihaudoista ja mainittu, että Adidaksella ja Nikella on sellainen. Sattumalta luin eilen illalla hesarin uutisen, jossa Adidas makaa puolen miljardin euron kanssa siellä vallihauhassa, eikä pääse ylös.

Lyhyesti: Adidaksella on varastossa 500milj. euron edestä Kanya West -yhteistyötuotteita. Kanya West kirjotti twitterii juutalaisvihamielistä tekstiä ja adidaksen perustajat olivat natsipuolueen jäseniä.

Adidaksen toimistolla:

(gif oli liia iso, niin pelkkä kuva. :frowning:)

linkki uutiseen: https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000009422607.html

13 tykkäystä