Olen puhunut useampia kertoja säästämisestä ja siitä, että tykkään tehdä paljon töitä sekä opiskella sijoitusjuttuja.
En ole tosiaan koskaan tuhlaillut ja ainoa, mihin olen käyttänyt runsaammin rahojani, niin on kotini ja siihen liittyvät rempat. Fiksumpien neuvoilla ja tuurilla on käynyt niin, että löysin unelmieni kodin ja tässä arvonnousu on ollut todella hyvää.
Muutama vuosi niin on asunto maksettu pois ja kuukausikuluni ovat sen jälkeen 600 euron luokkaa, joten jos saan painaa hyvin hommia, niin rahaa jää kohtalaisesti sijoittamiseen.
En kaipaa elämääni tällä hetkellä oikein mitään sellaista extraa, mitä rahalla saisi, mutta toisaalta en aio olla käyttämättä rahojani, jos tulee mieleen jotain.
Olen herkkis. Olen tehnyt töitä melkein 20 vuotta ja saman alan töitä yli viisitoista vuotta. Nyt puhun omasta kokemuksesta eikä ole se faktaa, mutta koen oman alani töiden tulleen paljon haasteellisemmaksi, kun helpoimmat asiat on robotisoitu, automatisoitu tai jotain muuta vastaavaa. Työtahti on kovempi, pitää osata enemmän vaikeampia asioita + vaaditaan kaikenlaista muutakin ja suunta on tämä. En sano, että tämä on väärin ja fiksuimmille mikään ongelma, mutta aina sitä pelkää, miten tulevaisuudessa minä ja kaltaiseni pärjäävät. Jos alkaa tuntumaan henkisesti raskaalta tulevaisuudessa tai ei muuten pärjää haastavammassa työelämässä, niin voin varallisuuden turvin siirtyä osa-aikaiselle tai jäädä pois työelämästä aikaisemmin. Tarkoitukseni ei ole valittaa tai laiskotella tulevaisuudessakaan, kunhan mietin.
Olen myös leikitellyt ajatuksella, että jos sitä joskus hankkii kivan mukavuusmökin kivoilla maisemilla ja pitää kaupunkikodin. Sitten on kohtalainen salkku ja pankkitilillä käteistä, sitten vain vietän rauhaisaa elämää omalla tavallani nautiskellen.
Kukin tavallaan, kunhan kukaan ei kärsi. Nyt tykkään mennä näin ja ehkä tulevaisuudessa vähän toisella tavalla, jos siltä tuntuu. Kunhan vain lapsenomaisesti mietin tulevaisuutta. Usein säästäminen ja sijoittaminen antavat enemmän kuin ottavat varsinkin pidemmällä aikavälillä; säästäminen on mahdollistanut tuloihini nähden tosi kivan kodin ja turvallisen olon. Joku toinen käyttää rahoja toisin; matkustelee, tekee kaikkea muuta ja elää omaa hyvänlaista elämää eikä se poissulje sitä etteikö voisi jäädä tarpeeksi säästöön.
Tällaisia vähän lapsellisia ajatuksia välillä pohdiskelen.