Inderesin kahvihuone (Osa 6)

Valkoinen talo rauhoittelee markkinaa.

En tiedä mutta täällä päässä tällaiset vakuuttelut lähinnä nostavat hikipisaroita otsalle että näinköhän pinnan alla porisee jo seuraavaa tapaus…

18 tykkäystä
9 tykkäystä

Suuri kiitos edelleen mukavista sanoista! :pray: Lämmittää erityisen suuresti itseni kaltaisen, pikkuhiljaa keski-ikäistyvän perheenisän mieltä näin vauhdikkaan työviikon päätteeksi.

Työskentelen arkityössäni tiiviisti markkinoinnin ja viestinnän parissa. Olen totuttanut itseni siihen, että tehokkuus on valttia ja siispä senkin johdosta koen, että on suorastaan kunnia toimittaa foorumin jäsenille uutiset ja tiedot nättiin kääröön paketoituna heti tuoreimmiltaan. Jos yksikin foorumin jäsen saa tästä iloa ja sijoittamiseen liittyviin ratkaisuihinsa hyötyä, niin koen onnistuneeni. Olen saanut täältä paljon ja pyrin yhtälailla antamaan takaisin parhaimman kykyni mukaan. Näin mielestäni hyvä yhteisö toimii. :handshake:

Tieto on sijoittajan perusoikeus.
© Inderes

61 tykkäystä

Ite uskon pohjat on siellä missä päätetään, että nyt FED on taas tarpeeks eettinen ja voi hallita suoria omistuksia

Fed cracks down on top officials’ trading 21 Oct 2021 eka viiva
Fed approves rules banning its officials from trading stocks 18 Feb 2022 toka viiva


Tuolla tienoin on varmaan päätetty että mää teille eettiset näytän

1 tykkäys

Jos tuntuu ettei muuten mene läpi niin pienenä ihan ilmaisena vinkkinä että käytännössä kaikki ne kysymyksethän on lähes sanasta sanaan suoraan niistä Nordnetin lyhyistä tuote-esittelyistä eli sieltä vaan varmistamaan oikeat vastaukset. :wink: Hakkasin itse nämä kaikki varmuuden vuoksi läpi kun vauhtiin pääsin vaikka tuolla on kyllä paljon sellaisia instrumentteja, joilla en ole koskaan tehnyt kauppaa ja tuskin tulen tekemäänkään.

13 tykkäystä

Olen puhunut useampia kertoja säästämisestä ja siitä, että tykkään tehdä paljon töitä sekä opiskella sijoitusjuttuja.

En ole tosiaan koskaan tuhlaillut ja ainoa, mihin olen käyttänyt runsaammin rahojani, niin on kotini ja siihen liittyvät rempat. Fiksumpien neuvoilla ja tuurilla on käynyt niin, että löysin unelmieni kodin ja tässä arvonnousu on ollut todella hyvää.

Muutama vuosi niin on asunto maksettu pois ja kuukausikuluni ovat sen jälkeen 600 euron luokkaa, joten jos saan painaa hyvin hommia, niin rahaa jää kohtalaisesti sijoittamiseen.

En kaipaa elämääni tällä hetkellä oikein mitään sellaista extraa, mitä rahalla saisi, mutta toisaalta en aio olla käyttämättä rahojani, jos tulee mieleen jotain.

Olen herkkis. Olen tehnyt töitä melkein 20 vuotta ja saman alan töitä yli viisitoista vuotta. Nyt puhun omasta kokemuksesta eikä ole se faktaa, mutta koen oman alani töiden tulleen paljon haasteellisemmaksi, kun helpoimmat asiat on robotisoitu, automatisoitu tai jotain muuta vastaavaa. Työtahti on kovempi, pitää osata enemmän vaikeampia asioita + vaaditaan kaikenlaista muutakin ja suunta on tämä. En sano, että tämä on väärin ja fiksuimmille mikään ongelma, mutta aina sitä pelkää, miten tulevaisuudessa minä ja kaltaiseni pärjäävät. Jos alkaa tuntumaan henkisesti raskaalta tulevaisuudessa tai ei muuten pärjää haastavammassa työelämässä, niin voin varallisuuden turvin siirtyä osa-aikaiselle tai jäädä pois työelämästä aikaisemmin. Tarkoitukseni ei ole valittaa tai laiskotella tulevaisuudessakaan, kunhan mietin. :slight_smile:

Olen myös leikitellyt ajatuksella, että jos sitä joskus hankkii kivan mukavuusmökin kivoilla maisemilla ja pitää kaupunkikodin. Sitten on kohtalainen salkku ja pankkitilillä käteistä, sitten vain vietän rauhaisaa elämää omalla tavallani nautiskellen.

Kukin tavallaan, kunhan kukaan ei kärsi. Nyt tykkään mennä näin ja ehkä tulevaisuudessa vähän toisella tavalla, jos siltä tuntuu. Kunhan vain lapsenomaisesti mietin tulevaisuutta. Usein säästäminen ja sijoittaminen antavat enemmän kuin ottavat varsinkin pidemmällä aikavälillä; säästäminen on mahdollistanut tuloihini nähden tosi kivan kodin ja turvallisen olon. Joku toinen käyttää rahoja toisin; matkustelee, tekee kaikkea muuta ja elää omaa hyvänlaista elämää eikä se poissulje sitä etteikö voisi jäädä tarpeeksi säästöön.

Tällaisia vähän lapsellisia ajatuksia välillä pohdiskelen. :slight_smile:

34 tykkäystä

Vielä maanantaina SVB oli yksi Amerikan “parhaista” pankeista :slight_smile:

43 tykkäystä

Se on se maailman ennustetuin pörssiromahdustulollaan. :star_struck:

Hold your horses…

4 tykkäystä
11 tykkäystä

Kahvihuoneen puolelle voi tämän heittää.

12 tykkäystä

Tehdäänkö pankeille stressitestiä? SVB:n osalta riskit realisoitui nopeasti kun toimittiin yhdellä toimialalla.

Pari juttua:

Joka kerta ihmettelen että kun jenkeissä tai aasiassa tai jossain räsähtää juttu x niin omx:ssä joku upm vetää heti mukana - 5-10% alaspäin vaikkei sen busines liity mitenkään juttuun x.

Sit lisäks mua ihmetyttää että vaikka mä kuinka tiedän et näin käy ja hyviä ostopäiviä tulee ni sit kun ne ostopäivät tulee mul on kassa käytetty jo silloin kun oli huonot päivät ostaa :man_facepalming:

42 tykkäystä

Se tunne, kun et ole pariin päivään seurannut markkinoita ja Inderesin forum on täyttynyt pörssiromahdusviesteistä. Pelokkaana kurkkaat SP500-indeksiä ja se on eiliseltä vajaa -1,5 % ja viideltä päivältäkin vähän alle -5 %. Niin missä romahdus on?

21 tykkäystä

Sepe (huipuista) alas vaatimattomat 5,5% menneellä pörssiviikolla, onhan noita. Hyvä alku vasta :slightly_smiling_face:

1 tykkäys

Tulevasta en tiedä, mutta tämä viikko hukkuu kohinaan kun katsoo vähäänkään pitempää kuvaa. Minä luulin viesteistä päätellen, että tyyliin musta maanantai on toistunut.

3 tykkäystä

Tehdään.

Yhdysvalloissa on myös vastaavia testejä mutta Fedin sivut eivät jostain syystä aukea minulle tänä aamuna.

Kuten eilen kirjoitin, viranomainen ei pyri estämään yksittäisen pankin kaatumista vaan lähinnä rajaamaan sen vaikutusta muuhun finanssijärjestelmään. Pankin pitää voida kaatua, jotta ei synny too big to fail -efektiä.

6 tykkäystä

Katselin Savosolarin seurannan aloitusvideon. Ensimmäinen ajatus oli, että tässä on kyllä niin surkea yhtiö, johon en ikinä sijoita ja jolla @Pohjolan_Eka tekee varmaan valtavat tuotot🤔

Mietin myös, että miten nämä uudet yhtiöt jaetaan analyytikoille? Koposelle raksaa, Saulille finanssia, Vilpolle kauppaa ja Lohelle kaikki masentavat ja vaikeimmat.

45 tykkäystä

Mä juon usein oikeasti kahvia, kun luen näitä tviittketjuja. :cowboy_hat_face: :coffee:

@Heikki_Keskivali on taas tehnyt mainion tviittiketjun ja tällä kertaa korkopapereista sekä niihin liittyvistä jutuista.

47 tykkäystä

Hyviä pointteja nostetaan esille hieman yllättävästä suunnasta. Yli kolmen tunnin video, mutta pankkiasiat käsitellään alussa.

// WAN showssa nostettiin hyvin esiin miten palkkojen maksu voi viivästyä tämän osalta. Kun ei saa palkkaa, viivästyy lainojen lyhennykset. Kun pankit ei saa lyhennyksistä rahoja… Dominot kaatuu →

Hieman kuivemmin, mutta ammattimaisemmin, esitettynä tilanne.

3 tykkäystä

Olen nyt seuraillut Inderesin Foorumia kolmisen vuotta. Ja eilen tankatessani osakkeita aloin pohtia, miten paljon meininki onkaan mullistunut.

Kasvuyhtiöt jne. olivat tullessani jumalan sana Hyzon-hurmioineen. Osinkosijoittaminen wanhanaikaista ja mm. Nordeaa lätkittiin olan takaa.

Miten eilen? Piilaakson pankkidipin vanavedessä Inde-foorumilaisten suoranainen kansainvaellus oli täyttämässä kaksin käsin holvejaan Nordean osakkeilla, osingot mielessään.

Enää puuttuu @Sijoittaja-alokas Nordea-meemit!

22 tykkäystä