Inderesin kahvihuone (Osa 6)

Joku kähmänen ikimörnijä Fortum kelpaa kyllä jollain superkalliilla PE11+ hinnalla, mutta vakaasti suorittava teknomediapelikasvuyhtiö, “kevyt-Embracer”, Media and Games ei näemmä kelpaa alle PE9 hinnalla :rage:. Törkeää, analyytikkokin vielä Osta-suosituksella, samalla kun Fortumissa vain lisää!

Niille, jotka ei hoksannut, huumoria

11 tykkäystä

Tekisi mieli huutaa, että “ostakaa nyt hyvät ihmiset …blurred… osaketta”. Kai sille on syynsä, miksi sellainen huutelu on maassamme kiellettyä. En tosin keksi ensimmäistäkään.

Jos joku vaikka seuraisi perässä? Saahan sitä heikoille jäillekin mennä kävelemään eikä ole vastuussa muiden päätöksistä …tai uimataidosta. Ja mitä kaikkea poliitikot päästävätkään suustaan kenenkään puuttumatta.

Taas on järki markkinalla narikassa. Näistä tilanteista oma historiallinen saldo on aika hyvä. Ei käteinen vielä ole loppunut, mutta tätä menoa loppuu pikapuoliin.

7 tykkäystä

Oma kokemukseni Toyotasta on lähteenä kritiikille.
Viimeisimpänä Corolla 2011 ja siitä Land Cruiser ja useampi vanhempi Hiace.

Ajettavius näissä kaikissa on täysin paska ja on aina ollut. Uusimmista en puhu ja ne toivottavasti on parempia.
Luotettavuus on se syy miksi ovat myydyimpiä, ei mulla muuta komenttia siihen.

4 tykkäystä

Höh olin varma, että @Verneri_Pulkkinen osti Nordeaa, kun kirjoitti tuota viestiä, mutta että Fortumia! Kohta varmaan Sampoa ja Nokiaakin salkku täynnä.

18 tykkäystä

Toyotan kevyt hybridilinjat ovat kyllä hintalaatusuhteeltaan kovia tällä hetkellä. Meidänkin taloudessa kakkosautona on ollut tovin viimeisimmän sukupolven Yaris Hybrid ja ei tuosta kyllä pahaa sanottavaa juuri ole. Kuluttaa todella vähän. Kovia muoveja on vähennetty sisätiloissa, joten laatuvaikutelma huomattavasti edellistä sukupolvea parempi. Melko maltillinen melutasoltaan omassa koko luokassaan. Yllättävän ripeä. Ei nitise eikä natise. Ajoavustimet toimii paremmin kuin siinä perheen isommassa ja kalliimmassa autossa.

Valitettavaa hitaasti käynnistyvä mediajärjestelmä. Typerältä kuulostava bensamoottori(taitaa olla 3 pyttynen). Ajoavustimien nimeäminen niin ettei niitä kukaan muista. Hinta omassa kokoluokassaan hieman yläkanttiin, mutta kyllä tuolla hinnalla tuntee ihan vastinetta saavansa.

4 tykkäystä

Mistä oikein kaivat näitä? :sweat_smile: :face_with_peeking_eye:

Oletko Stockmannia pohtinut? :sunglasses:

4 tykkäystä

Mä olen tunnetusti taitava ajoittaja ja loistava osakepoimija.

Fortumit myin aikanaan pitkälti yli 20 eurolla, mutta en ole vähän aikaan harkinnut sitä salkkuuni takaisin. Toisaalta siinä on P/E- ja osinkoasiat kunnossa, mitä muuta kaltaiseni analyyttinen sekä harkitseva että itsenäisesti osakkeita poimiva tarvitsee?


Sitten vähän joidenkin ajatuksia tuoreista uutisista.

6 tykkäystä

Verneriä kävi oikeesti kyrsimään tää osingoista kettuilu. Päätti ostaa bumtsibumeimman kuuloista firmaa, minkä löysi :smiley:

Lisäys. Perun puheeni. Näkeekö @Verneri_Pulkkinen tässä osingon kasvattajan?

13 tykkäystä

Itsekin olen tallustanut tällä kurapallolla yli 40-vuotta ja ensimmäistä kertaa ryhdyin osakesijoittajaksi kuukausia ennen koronaa. Santsailin ennen Venäjän hyökkäyssotaa ja sen jälkeen. Oikeastaan olen santsannut ennen jokaista yleisesti markkinoiden kannalta huonoa uutista, tai jos se huono uutinen on koskenut tiettyä yhtiötä, niin olen sijoittanut juuri tähän yhtiöön eilen. Jos nyt sijoitan johonkin mihin vaan, minulla ei ole pienintäkään epäilystä etteikö se huomenna romahtaisi ja kohtaisi jonkun koko yhtiön historiassakin ainutlaatuisen ja ennenkuulumattoman katastrofin. Pidän tätä oletusarvona enkä odota mitään muuta. Jos osake on vakaa seuraavana päivänä, niin katson sitä aina sillä, että mitäs tuo nyt alkoi vittuilemaan. Ei minua viikon parin viiveellä hämätä. Anna mennä samantien vaan alaspäin, olla nyt rehellisiä toisillemme.

Tänään tuli taas sijoitettua :grin:

14 tykkäystä

Etsivä löytää… :joy: Plus toimistovinkit.

En ole pohtinut, ainakaan vielä. :frog:

12 tykkäystä

Helposti tässä huomaa, että @Verneri_Pulkkinen on hurahtanut näihin sarjayhdistelijöihin. Haluatko joskus vähän avata tarkemmin ajatuksiasi? Koetko liiketoimintamallin sellaiseksi, että näissä on keskimäärin selvästi paremmat edellytykset onnistua? Mitä juttuja katsot tarkkaan yhtiötasolla jne… Kiitos :slight_smile:

28 tykkäystä

Ehkäpä tuo on Vernerillä yksi tapa delegoida hajautusta.

1 tykkäys

Tässä oli ihan lukemisen arvoinen kirjoitus sarjayhdistelijöistä jos kiinnostaa lukea tarkemmin :slight_smile: : Scott Investor Letters - Scott Management, LLC

ja sitten samaa aihetta koskien: Studying Serial Acquirers - by Canuck Analysts

Tutkin itse sarjayhdistelijöitä hetki sitten ja aika nihkeästi mitään kirjallisuutta tarjolla. Ruotsi on aikamoinen aarrearkku mitä tulee sarjayhdistelijöihin. Ymmärtääkseni yksi mahdollistava tekijä on heidän nopea byrokratia yritysostoissa ja delegoiva johtamistyyli. Olisi tosiaan kiva kuulla tarkemmin @Verneri_Pulkkinen ajatuksia tai jos joku tietää muita hyviä kirjoituksia aiheesta. Redeye on ainakin kirjoittanut raportteja aiheesta.

Ruotsalaisista sarjayhdistelijöistä voisi ehkä jopa avata oman ketjun…

3 tykkäystä

Tästä samaa mieltä!! Olisi mahtavaa saada alle linkattu podi (niille joilla mennyt ohi) siten, että Verneri olisi vaihteeksi vaikka haastateltavan roolissa!

9 tykkäystä

Voisi voisi, ja varsinkin tarinasijoittamisen näkökulmasta, kiitos. Silloin kun sarjayhdistelijä Boreo yritti vallata Sievin, sen hiton korkeaa P/E:tä eli Juurikin kielellä hiton alhaista tulostuottoa E/P perusteltiin mm. sillä, että sillä on parempi tarina. Juurikki arvostaa enemmän fundaa, kuin tarinaa.

Ps. Sarjayhdistely voi hyvinkin toimia, mutta siihen liittyvien arvostuserojen perustelu tarinoilla ei enää sovi Juurikin pirtaan.

5 tykkäystä

Ääni tälle :beers:

Ehdotan, että @Verneri_Pulkkinen avaa näistä ketjun, kun näyttää salkkunsa perusteella olevan jo melkoinen sarjayhdistelijä spesialisti :sunglasses:

12 tykkäystä

Saattaapa kuulua enemmänki Eduskuntavaalit-ketjuun, mitä ajattelette Kokkareiden tv-mainoskampanjasta? Mielestäni pelottavan huono vs SDP :grimacing:

Se Käteisen “työväen puolue”-kamppis rokkas.

Kyllä tuon Land Cruiserin ajettavuus on vaan huikean hyvä, jos otetaan vertailukohdaksi GAZ 69.

Se on kattokaas kaikki niin kovasti suhteellista.

3 tykkäystä

Oho, tulipa äsken kunnon stereo-efekti. Vilkaisin salkkua puhelimella, samalla kun töllöstä tuli Möllerin mainos.

”Turska, turska, turska…” :joy:

11 tykkäystä

Nokia päässyt taas RH:n listoille, ja heti näkyy Jenkkilän vaihdossa.

4 Robinhood Stocks to Buy Right Now

Mar 16, 202316:02 GMT+2

GM+1.57%NOKIA+1.10%PFE+0.34%2330−1.17%

Robinhood is a financial services company that offers commission-free stock, options, ETF, and cryptocurrency trades, making it extremely attractive to Gen Z and millennial investors. Given the massive popularity of the stocks listed on the platform, it could be wise to buy Robinhood stocks Taiwan Semiconductor Manufacturing Company Limited (TSM), Pfizer Inc. (PFE), General Motors Company (GM), and Nokia Oyj (NOK), which possess solid fundamentals.

9 tykkäystä