Inderesin kahvihuone (Osa 6)

Ikävä tuottaa kaikille pettymys, mutta Harvialla ei ole ohjeistusta, joten se ei anna tulosvaroituksia. :smiley:

43 tykkäystä

Tällä kaudella mennään päätyyn asti. Uusi GM kyllä puhdisti ilmapiiriä ja hankinnat ovat olleet loistavia. Aikaisemmin nämä isot nimet ollaan hankittu vain sen nimen takia ilman, että olisi ollut roolia. Tosta kun Kane ja Panarin hitsautuu siihen, mitä Chigagossa oli, niin jälki tulee olemaan rumaa. Tarasenko myös oli loisto hankinta ja palaset onkin nyt sen näköiset, että potentiaali on iso Stanleyn maljaan.

2 tykkäystä

Jos se kuitenkin antaa. :upside_down_face: :point_down:

5 tykkäystä

Näinkin voi käydä. Ainakin Rangersilla näyttäisi olevan pitkästä aikaa Brian Leetchin kaltainen tehopuolustaja. Adam Fox vaikuttaa erittäin hyvältä pelaajalta tv:stä katsottuna. Nykyään noita NHL:n voimasuhteita on vähän vaikeampi vertailla, kun ehtii seuraamaan vain koosteita peleistä. Boston ainakin vaikuttaa kovalta joukkueelta.

2 tykkäystä

Tämä on yleinen väärinkäsitys, joka ei varsinaisesti pidä paikkaansa.

Fivan ohjeistus (lihavointi minun):

Liikkeeseenlaskijalla on kirjanpitolain nojalla velvollisuus esittää toimintakertomuksessa arvio sen todennäköisestä tulevasta kehityksestä (tulevaisuudennäkymät). Liikkeeseenlaskija arvioi itse, missä laajuudessa se antaa tulevaisuudennäkymiä. Tulevaisuudennäkymät voivat täten olla sisällöltään ja tarkkuudeltaan hyvin erilaisia. Liikkeeseenlaskijat ohjeistavat tyypillisesti kuluvan vuoden tulostaan tulosennusteella1 joko antamalla sanallisen ohjeistuksen, jossa usein verrataan tulosta edellisen vuoden vastaavaan jaksoon (esimerkiksi: Tilikauden liikevoiton odotetaan kasvavan viime vuoteen verrattuna) tai antamalla numeraalisen ohjeistuksen tuloksen tasosta esimerkiksi ennakoidun tuloksen vaihteluvälin muodossa (esimerkiksi: Tilikauden liikevoiton odotetaan olevan X–Y euroa). Tulosennusteen antaminen ei ole pakollista, joten liikkeeseenlaskijat saattavat tulevaisuudennäkymiä antaessaan keskittyä kuvailemaan yhtiön tulevaisuutta ja toimintaympäristöä yleisemmällä tasolla antamatta tulosennustetta. Riippumatta siitä, missä muodossa tulevaisuudennäkymät on annettu, ne ovat keskeisessä asemassa tulosvaroituksen antamisen tarpeen arvioinnissa.

Tulosvaroituksella tarkoitetaan liikkeeseenlaskijan tiedotetta siitä, että sen tulos tai taloudellinen asema katsauskaudella poikkeaa sen aikaisemmin julkisesti ennakoimasta tai mitä sen muista aikaisemmin julkistamista tiedoista voidaan perustellusti päätellä ja että kyseinen muutos on niin olennainen, että se täyttää markkinoiden väärinkäyttöasetuksen (MAR) mukaisen sisäpiiritiedon määritelmän.

Jos liikkeeseenlaskija arvioi, että sen tulevaisuudennäkymissä on tapahtunut muutos, joka on niin olennainen, että sillä todennäköisesti olisi huomattava vaikutus liikkeeseenlaskijan rahoitusvälineiden hintoihin, on sen annettava mahdollisimman pian tulosvaroitus, joka julkistetaan sisäpiiritietona ja joka on muotoiltu niin selkeästi, että sijoittaja ymmärtää kyseessä olevan olennainen muutos.

Lisäksi pörssin säännöissä on samankaltaiset ohjeet hieman toisella tavalla kirjoitettuna.

Harvian tulevaisuudennäkymät vuodelle 2023 ovat seuraavanlaiset:


Jos vaikka julkaistaisiin uusi tieteellinen tutkimus missä todetaan Harvian kiukaiden tuottaman lämpösäteilyn aiheuttavan syöpää, jonka johdosta yhtiön saunamyynti romahtaisi, niin Harvian kuuluu antaa asiasta tulosvaroitus.

Valitettavasti näitä ei Suomessa varsinaisesti seurata eikä niiden rikkomisesta mitenkään rankaista, joten käytäntö eroaa huomattavasti kirjoitetusta sanasta :angry:

32 tykkäystä

Minua on joskus ohjeistettu näin Taaleri-ketjussa:

13 tykkäystä

Mun mielestä Sauli on tuossa vetänyt mutkia suoriksi :thinking:

4 tykkäystä

Mites se nyt mutkia on vetänyt suoraksi? Analyytikon arvio ei vastaa yhtiön arviota… Varoituksissa peilataan yhtiön tiedoitukseen, ei analyytikoiden👍

1 tykkäys

Kyllä, siksi tuo Saulin lause että yhtiön numeroiden poikkeama markkinoiden ennusteista laukaisisi tulosvaroituksen on mielestäni kummallinen, kun pörssin säännöissä lukee aivan päinvastaista.

Ymmärsitkö nyt?

2 tykkäystä

En kyllä tuossa linkkaamassasi pätkässä nöe tuollaista kohtaa. Missä siinä niin sanotaan jos tarkoitat linkkaamasi pätkää? Siinähän sanotaan juuri päinvastoin… Siinä jonka olet boldannut.

  1. Markkinoiden ennusteista poikkeaminen laukaisee tulosvaroituksen
  2. Markkinoiden ennusteista poikkeaminen ei laukaise tulosvaroitusta

En valitettavasti pysty parempaan…

17 tykkäystä

No juu tuo näyttää hassulta., koska markkinat voi ennustella ihan mitä vaan. Ratkaisevaa ei ole kenenkään odotukset vaan se mitä pörssiyhtiö on itse tiedottanut. Sen ajan mitä olen reilu 30 vuotta seurannut markkinaa niin perstuntuma on että posarit ja negarit on vähentynyt. Tuntuu että kynnys posareiden/negareiden antamiseen on kasvanut vuosien varrella.

2 tykkäystä

“Kryptovaluuttatouhu ei tuo mitään hyödyllistä yhteiskuntaan”, sanoo Nvidian teknologiajohtaja Michael Kagan. “Tekoäly puolestaan tuo”.

“Nvidian omistajat tulevat olemaan varsin tyytyväisiä tulevien vuosien tekoälybuumiin.”. Se oli ihan oma kommentti.

image

5 tykkäystä

Pakko myöntää, että tässä tulee itsellekin uutta tietoa, olin tuon casen jälkeen siinä uskossa että tuo markkinaodotuksista poikkeaminen riittää laukaisemaan tulosvaroituksen :man_shrugging: :thinking:

18 tykkäystä

Tuskin kukaan täyspäinen noita pörssin sääntöjä vapaaehtoisesti lukee tai ylipäätään osaa, kun ei niiden rikkomisesta oikein rangaista. Ei niitä tiedä pörssin valvoja, eivät analyytikot, eivät yhtiöt itse ja kaikkein vähiten sijoittajat :joy:

29 tykkäystä

Itse uskon että vain sillä mitä yhtiö itse ohjeistaa on väliä. Muutenhan yhtiön täytyisi olla korjaamassa yli-innokkaita analyytikkoja? Mutta mielestäni on aika häilyvää että koska yhtiön tarvitsee antaa negari tai posari ja mitä yhtiöt ovat itse ohjeistaneet…

Harvoinhan noihin hypelappuihinkaan on mitään korjauksia tullut yhtiöiltä vaikka markkinahäiriöiltä vaikuttaa.

Tietty jos nousun taustalla on vuotanut tieto niin yhtiön täytyy tiedottaa/ keskeyttää kaupankäynti.

2 tykkäystä

Nykyään sanoisin, että NHL:ssä on tärkeintä tunnistaa omat supertähdet ennen lopullista läpimurtoa sekä löytää hyviä pelaajia myös varaustilaisuuden myöhemmillä kierroksilla.

Supertähdet pitää saada ennen lopullista läpimurtoa edullisiin pitkiin diileihin, jotta heidän ympärille voi rakentaa kilpailukykyisen joukkueen. Tästä hyviä esimerkkejä ovat Colorado Avalanche ennen Nathan MacKinnonin jättidiiliä, Boston Bruins ja Tampa Bay Lightning.

Onnistuneella skouttaamisella saadaan hyviä pelaajia halvoilla tulokassopimuksilla useisiin rooleihin. Hyvästä skouttauksesta esimerkkejä ovat Toronto Maple Leafs (ei ehkä uskoisi), Carolina Hurricanes ja Dallas Stars.

Vuonna 2017 Dallas varasi samalla kertaa Miro Heiskasen (ykköspakki), Jake Oettingerin (ykkösmoke) ja Jason Robertsonin (ykköshyökkääjä).

Nykyään NHL:ssä GM:t ovat viisastuneet, eikä treidejä tehdä vain treidien vuoksi. Se on säästänyt paljolta tuskalta. Tämä olisi myös hyvä oppi meille sijoittajille :smiley:

22 tykkäystä

Eikö se liquidity toiminutkaan noin?

Ollu jotenkin kumma päivä kun lukenu vähä välistä uutisia miten on ollu nousupäivää siellä ja täällä ja joka päällä. Sitten menee silmäilemään osakkeita mitä seuraa/omistaa ja valtaosa miinuksella / max nippa nappa plussalla. Kuten Nordean “huikea palautuminen” +0,75%.

FINE. En ois halunnukkaan.

4 tykkäystä

Kyllähän Nordea kävi melkein 3% nousussa, kunnes Alokas kertoi tuplanneensa positionsa. Hohhoijaa, ja yllättyneet parijonoon. :expressionless:

E: onneksi Nordea ei ole salkkuni isoin positio, heheh. :disappointed: :disappointed:

31 tykkäystä