Inderesin kahvihuone (Osa 6)

Syvästi toivon että tämä projekti lähtee hyvin käyntiin ja Suomesta tulee hiilivapaan sinisen teräksen pioneeri. Väkisin vaan tulee pienet synny car center vibat.

10 tykkäystä

16 tykkäystä

Sijoittaja.fi:n jutussa on käsitelty Kulvikin 10 ongelmaa, jotka uhkaavat sijoittajan ajattelua.

Sain 9/10. :cowboy_hat_face:

6 tykkäystä

Kyllä. Vaikka uutisoidaan vihreästä teräksestä siniseen teräkseen viittaaminen ei ollut virhe. Ihan hyvä opus kaikille suomalaisesta teräs- ja metalliteollisuudesta kiinnostuneille. Pääasiassa historiavinkkelistä, mutta saa myös hyvää kuvaa alasta sijoitusmielessä.

2 tykkäystä

@Marianne_Palmu

Kylläpäs Espanjan Inflaatio hidastui paljon kun jopa 5,6% → 5,6% :grin:

22 tykkäystä

Veit sanat suustani. Niin paljon kuin olenkin iloinen Suomen energiantuotannon nopeasta murroksesta ja tuulivoiman ja sen mukanaan tuomien investointien nopeasta lisääntymisestä… eilinen terästehdasuutinen lähti median myllerryksessä täysin käsistä. Hankkeen ylistys poliitikkojen taholta eri medioissa on ylitsevuotavaa ja uutista käytetään häpeilemättä oman agendan ajamiseen. Sillä todistellaan ja perustellaan väitteitä laidasta laitaan.

Tätä hanketta on viemässä eteenpäin pieni norjalais-start-up, jolla on ollut kykyä haalia sijoittajia, mutta jolta puuttuu tonttivuokrasopimusta lukuun ottamatta lähes kaikki muu – mm. arviolta miljardi euroa omaa pääomaa ja 3 mrd euroa sijoituksia tehdashankkeen toteuttamiseen aikataulussa, joka ei näytä mitenkään realistiselta.

Niin mielelläni näkisin tämän toteutuvan, mutta harvoin sitä näkee voiton juhlintaa ennen kuin maraton on edes alkanut. Kauppalehdelle pisteet aamun pääkirjoituksesta.

29 tykkäystä

Tämä on korjattu, kiitos huomiosta :slight_smile:

14 tykkäystä

Suvi Tuppurainen on kirjoittanut joulukuun osakekaupasta. :slight_smile:

Nokian Renkaat, Neste ja Nokia olivat Nordnetin suomalaisasiakkaiden joulukuun kolme netto-ostetuinta kotimaista pörssiosaketta, kun tilastoista oikaistaan tuoreessa pörssilistautumisessaan yksityissijoittajien suosiota saavuttanut Tamtron. Kuukauden netto-ostetuin Nokian Renkaat kertoi loppuvuonna sopimusvalmistuksen lisäämisestä ja tehdasinvestoinnista Romaniaan. Tilastojen valossa osa yksityissijoittajista näyttää katsovan jo yhtiön uusiin pitkän ajan mahdollisuuksiin Venäjä-riskin toteutumisen jälkeen. Nokian Renkaiden osake oli joulukuussa sekä euromääräisesti netto-ostetuin että eri tilien määrällä mitattuna ostetuin.

7 tykkäystä

Savupiipputeollisuus törmää start-up-pöhinään. SSAB:n suunnitelmat näyttävät näihin uusiin tekijöihin (tämä tai H2 Green Steel Ruotsissa) verrattuna lähinnä ajan peluulta; rakennetaan pilot laitos, hankitaan paljon some näkyvyyttä ja annetaan ajan kulua. Start-up lasien läpi katsottuna ajatellaan, että samalla vaivallahan voisi rakentaa ihan oikean tehtaan? Ja jos jäät odottamaan, että kaikki asiat on ratkaistu ennen kuin haet rahoitusta, niin olet auttamattomasti myöhässä ja joku toinen vei hillot.

Ja siihen strat-up elämänkatsomukseen kuuluu myös, että suurin osa hankkeista ei onnistu. Mutta koska vihreälle teräkselle on kysyntää, niin lopulta joku onnistuu. Oma veikkaukseni on, että onnistujat löytyvät hitaammin kiiruhtavien perinteisten teräsfirmojen joukosta.

Onko omalla veikkauksellani paljon arvoa, on toinen kysymys, enhän minä uskonut Teslaankaan…

8 tykkäystä

Pokerimies heittänyt kaikki Tesla laput luiskaan.
giphy (5)

56 tykkäystä

Helen ilmoitti sovelluksellaan että käytettiin vuonna 2022 3680% enemmän sähköä kuin vuonna 2021. Vähän piti hieraista silmiä, mutta ei se heidän laskenta oikein ole. Oikea luku on mun mielestä 38172% enemmän.
Onneksi on kiinteähintainen 6,14c/kwh ilman perusmaksua vielä syyskuun loppuun.
Prosenttilaskut on aika hankalia ja tässä näkee sen että jos lähtötaso on alhainen niin päästään mahdollisesti koviin prosentteihin. Jos onnistuu jonkun riskisen senttiosakkeen nappaamaan joka raketoi hulluna niin voi päästä huimiin tuottoihin, mutta nämä ei kyllä kuulu mun suunnitelmaan riskisyyden vuoksi.

Ennen kuin mua lynkataan sähkön porsastelusta niin totean että vuoden 2022 sähkönkulutus Heleniltä oli aika tasan 10kWh/päivä ja vuonna 2021 se oli alle 10kwh.

6 tykkäystä

Jänniä aikoja. Itse ostin pikkuposition Teslaa eilen :smiley: Bullit myy ja karhut ostaa.

16 tykkäystä

Joskus suorastaan yliluonnollinen tarkkuuteni saa epäilemään että elämme simulaatiossa.

65 tykkäystä

Onko muilla tätä ongelmaa että tuo foorumin alaosassa oleva teksti on lontooksi. “There is 1 unread and 1 new topic remaining, or browse other topics in Yleinen
Niinkuin noin?? Onkohan koodiin lipsahtanut joku bugi kun on kaikki kieliasetukset laitteessa härmäksi :thinking:

15 tykkäystä

Joo sama, yhtäkkiä muuttu alareunan teksti englanniksi

4 tykkäystä

Sama täällä. Varmaan joku kyber hyökkäys nyt
päällä.

3 tykkäystä

Inderesin kyberhyökkäys kielitaidottomuutta vastaan?

7 tykkäystä

Mun floppisalkkulla menee lujaa ytd +20%. Bioretec(+48%), Lehto(+10%) ja Fifax(+2%).

24 tykkäystä

mihin tämä maa ilma onkaan menossa!

11 tykkäystä

SSAB oli ja on edelleen etujoukoissa, mitä tulee vihreään teräkseen. Norjalaisilla startupilla ei taida edes pilottilaitosta olla.

Lupaan syödä hatun, mikäli vihreää terästä tulee Inkoossa vuonna 2026, edes pilottitasolla.

Muuten olen erittäin tyytyväinen tuon tapaiseta investointiaikeista Suomeen, toivottavasti tulee lisää :slight_smile:

13 tykkäystä