Inderesin kahvihuone (Osa 6)

Tosta Norjalaisten vety-teräs hankkeesta:
Ketjussa on ollut arvioita sähkön riittävyydestä/saannista. Jos käytetään vihreää vetyä, niin se tarkoittaa, että hankkeen mukana on rakennettava uutta uusiutuvaa sähköntuotantokapasiteettia about sen verran mitä tuotanto vaatii. Jos ostaa sähköverkosta olemassa olevaa uusiutuvaa tuotantoa ja tekee siitä vetyä, niin sillä ei ole tätä EU:n vihreän vedyn statusta. Ihan suoraan tehtaan yhteyteen sähköntuotantokapasiteettia ei tarvitse rakentaa, vaikka tällaista vaadittiinkin alkuperäisessä vihreän vedyn määritelmässä. Tuotanto voi olla muualla mutta hanke ei saa syödä valmista uusiutuvien kapasiteettia. Tai siis saa, mutta sitten sitä ei voi sanoa ”vihreäksi vedyksi”. Tämä koskee kaikkia vety-juttuja, ei pelkästään teräksen tekoa.

Onhan tuollaisen suurhankkeen toteuttamisessa suuria kysymysmerkkejä, ja kilpailevia hankkeita löytyy useita. Itse pidän tätä kilpailuasetelman rakentamisena, eli yritetään pehmentää Norjalaisten viranomaisten asennetta luomalla uhkaa, että muuten tämä homma valuu Finskeille.

15 tykkäystä

Saa kysyä. Tuossa on 13 vuoden osinkotuotot, ja perinteisesti olen ollut vain Suomen markkinoilla, koska olen kuvitellut, että osaan paremmin valita osakkeet Suomesta kuin maailmalta. Viimeisten parin vuoden aikana olen aktiivisesti pyrkinyt levittämään sijoituksia myös muualle Euro-alueelle sekä eritoten Euro-valuutta-alueen ulkopuolelle. Nämä eivät vielä näy osinkoina noissa suurimmissa osingonmaksajissa.

Lisäksi mulla on toisessa firmassa arvo-osuustili, jota olen käyttänyt yksinomaan ulkomaisiin sijoituksiin, kun olen kokenut kansainvälisen kaupankäynnin siellä sujuvammaksi valuutanvaihtoineen. Toisen palveluntarjoajan sijoitusten osingot eivät näy tietenkään tässä Nordnetin koosteessa. Lisäksi merkittävä osa ulkomaiden sijoituksista on sijoitusrahastojen kautta kasvuosuuksina, eli niistä ei osinkoja ropise tilille, käytän niitä vain omaisuudellani rehvasteluun Mummotunnelissa kesäöisin.

34 tykkäystä

Jostain syystä itsellä ei näy jenkkisalkun osingot lainkaan, vaikka valitsee ylhäältä kaikki salkut näkyviin. Pelkästään OST:n osingot tulee taulukkoon. Muilla samaa?

1 tykkäys

Juuri näin! Verottaja tekee sen lähtökohtaisesti automaattisesti, jos on saanut tiedot välittäjältä. Kannattaa toki tarkistaa vielä esitäytetty veroilmoitus huolella.

1 tykkäys


Pörssi ja Alokas-efekti. :sunglasses:

Oman salkun alku tälle vuodelle ei ollut kovin optimi, mutta noi flopit kyl vihertelee. :cowboy_hat_face:

15 tykkäystä

Niinpä muuten näkyy olevan itsellänikin. Vähäiset USA-osinkoni näkyvät tuossa osinkoerittelyn alla osinkoa maksavien firmojen listassa, mutta USA-osingot eivät näy osinkokoosteessa. Taitaa itse asiassa näkyä osinkokoosteessa vain euromääräiset osingot.

1 tykkäys

Pitänee koirien kanssa alkaa käymään lenkillä Etelä-Portilla. :ninja:

2 tykkäystä

Alkaa olla aika kylmää kyytiä

15 tykkäystä

En omista, mutta hauska kahtoa tuota psykologiaa vierestä.

Kurssi huito siellä 400:n dollarin yli niin näki kommentteja että “olispa 350 taas niin ostan”. Sitten se tippukin ja “oispa 200 niin ostan”. Nyt ku on laskettu jo 111 dollariin niin aina laskee vaan.

Mutta toki jos tippuu viiteenkymppiin niin sitten…

29 tykkäystä

Käytänkin hyväkseni, kun ammattikorkeakoulu tarjoaa tuosta E-kirjan. Kiitos vinkistä!

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009304989.html hauskuutta piisaa olkiluodon kustannuksella.

6 tykkäystä

Sarja jatkuu…

5 tykkäystä

Kaikenmaailman posarit on “so last season” :upside_down_face:

6 tykkäystä

Walter Schloss on jäänyt hieman Buffettin varjoon mutta hänen sijoitustuotot olivat erinomaisia. Taisivat olla ihan kavereita aikoinaan.

Hyvä ketju missä nostoja vähän hänen tyylistään.

Sanoisin kyllä että nykymaailmassa systemaattinen alle bookin ostaminen ei välttämättä toimi niin hyvin, kuin ennen.

Tässä on hänen hieno sijoitussääntölista.

40 tykkäystä

Kirjashoppailulla…

2 tykkäystä

20💸 vasta iskee kiinni☝️

1 tykkäys

image
Kuinka pitkälle kannattaa keskimäärin juosta, jos firman kassavirtalaskelmassa on tällainen rivi mainittuna? :grin:

Muuten kohtalaisen kauniit taloudelliset luvut, mutta en ehkä halua miettiä arvostusta EV/EBITDABADDEBT -luvun kautta.

17 tykkäystä

Löytyy ainoastaan paperisesta versiosta, ja sekin kääntöpuolella :joy:

Mitä enemmän lukee tuosta suunnitelmasta niin saa ihmettelemään miksi siitä lopulta edes uutisoitiin. :grin:

  • Rahoitusta: Ei olee
  • Osaamista takana: Ei olee
  • Aikataulu: Äärimmäisen epäuskottava
  • Kaikki muukin selvitys, paitsi sijainti: Alussa tai tekemättä

Noo, olipahan aamusella mielissään, jotain sekin.

39 tykkäystä

-Rahoitusta on käytännössä aina saatavilla…hinta voi kyllä olla mikä vaan
-Osaamista ei tarvita. Laitetoimittaja kouluttaa. Riittää että palkkaa henkilökuntaa kuuntelemaan koulustata
-Aikatauluja on monenlaisia. Aikataulut yleensä liian optimistisia, ja eivät kestä ongelmia #olkiluoto3
-Sijainti on aina vähän kaksijakoinen. Valtuusto kyllä haluaa kuntaan/kaupunkiin työnantajia työpaikkoineen. Ympäristöluvat ja valitukset oma ongelmansa

2 tykkäystä