Inderesin kahvihuone (Osa 6)

Teslaan mitenkään liittymättä itselläni on ollut hyviä vuosia tuottojen suhteen, mutta olen alkanut tässä puntaroida syvällisemmin onko tämä kaiken ajankäytön väärti. Salkkuni on pääsääntöisesti hyvin syklinen ja vaatii melko pienienkin nyanssien tutkimista, tai vaikka ei vaatisi niin tutkin niitä silti koska tiedän että niillä voi olla merkitystä.

Ajoittain on kuitenkin sellainen olo että tämä vie yllättävän paljon aikaa ja fyysisen lukemisen lisäksi myös henkistä keskittymistäni kaikesta muusta. Huomaan miettiväni pörssi-asioita jatkuvalla syötöllä ja seurailen liikaa kursseja vaikka en salkussani mitään teekkään.

Itselläni on elämässä hyvin vähän vastuita ja sinällään sijoittaminen oli pelastus korona-ajan tylsyyteen. Ostettuani jo lähes teini-iässä asuntoni isolla velalla olen nykyään varhais keski-ikäisenä tilanteessa missä rahatilanteeni on aika hyvässä balanssissa ja salkkunousut ei sinällään aiheuta mitään tuntemuksia koska niiden merkitys elämänlaatuuni on mitätön. Ensimmäinen 100t € oli sinällään hieno tunne mutta sen jälkeen mikään ei oikein tunnu miltään.

Kun tämä osavuosikierros on taputeltu niin pohdin vahvasti pitäisiköhän pitää pörssistä taukoa ja jättää syklinenkin salkku oman onnensa nojaan seuraaviin osareihin asti. Jos katselisi “pörssien suunnasta” yleiset makrouutiset talouden suunnasta ja pyrkisi karistamaan päästä kaikki sijoittamiseen liittyvät ajatukset. Olen suuri kaunokirjallisuuden ystävä, mutta en edes muista milloin olisin lukenut jotain “ei hyödyllistä”. Netflixiä voinut katsoa samalla kun plärää pörssiasioita.

En edes jaksa muistaa mihin kaikkeen olen ollut koukussa elämäni aikana, ja pörssi/sijoittaminen on näistä ehdottomasti se fiksuin, mutta ajoittain huomaan samoja piirteitä kuin missä tahansa muussa riippuvuussuhteessani.

Olipa hieman syvällisempi viesti kuin aloittaessa kirjoittaa oli tarkoitukseni.

82 tykkäystä

No kuuluu lajiin ja varsinkin tähän kyseiseen :sweat_smile: Yksi pieni negari tässä kohtaa joku -10% tauluun hetkellisesti ja life goes on?:slightly_smiling_face:

7 tykkäystä

Hetkinen… Eihän videolla ollut Vepua mainonnasta huolimatta ollenkaan.

17 tykkäystä

@musa_2, mulla on sua ja sun juttuja ikävä, mut sä vaan elät eliittielämää. :frowning:

32 tykkäystä

Mistä näkisi helpoiten jenkkimarkkinoihin olennaisesti vaikuttavien asioiden aikataulut? Fedin kokoukset, inflaatiodatan julkaisut ym.

1 tykkäys
8 tykkäystä

Kiitos! Se oli nopeaa toimintaa

Uusin haastattelu on julkaistu Alokas haastattelee -ketjussa. :slight_smile:

Hyviä lukuhetkiä kaikille ja kiitos kaikille foorumilaisille… taas olen tälläkin viikolla oppinut teiltä, vaikka mitä! :pray:t3:

12 tykkäystä

Tämä saattaisi olla paikka Mustat ja harmaat joutsenet -ketjuun, mikäli Core - elokuvan (oikein hyvä, suosittelen katsottavaksi) tiede pitää paikkansa. Onneksemme tämä ei välttämättä ole aivan näin yksioikoinen. Mutta jos kuitenkin haluatte pelotella itseänne näin perjantai-iltana, eksykää vaikka Netflixin sivuille (tämä ei ole sijoitussuositus mutta on katselusuositus), jossa tämä hyvä elokuva on katsottavissa. :wink:

7 tykkäystä

41 tykkäystä

Oi oi…! Piti laittaa tänne, kun en yhtiöketjuun viitsi jännitellä.

Oikein vatsan pohjasta ottaa, kun pääsee jännittämään tätä, jääkö negari tulematta. :popcorn::popcorn::popcorn:

Alan olemaan todella toiveikas, ettei negaria tule.

Mutta…

It ain’t over till the fat lady signs…

11 tykkäystä

Likviditeetti on paljon monimuotoisempi käsite kuin mainstream QE ja QT puheet antaa ymmärtää. Aiheesta kiinnostuneille hyvä lanka MacroAlfilta.

5 tykkäystä

Mulla on jäänyt vähän häilyvä kuva susta, koska jos oikein muistan, niin olit viime vuonna arvostelemassa ihmisiä riskinottohalukkuudesta, kun kertoimien laskiessa pääomat suli. Nordeaa olet ostannut, mutta on kaikkea muutakin… Jos et trolli ole ostoksiesi koon suhteen, niin isolla salkulla olet liikenteessä. Jos viitsit yhtään avata, niin mihin sijoituspäätöksesi perustuu? Treidaaja? Historiasi sijoittamisessa?

3 tykkäystä

Niih, pelisalkku on ihan eri homma ku säästösalkku. Kannattaa pitääkkin erillään vinkkinä

Tämä on sanomattakin selvää. “Fair enough”, jos tämä oli kaikki mitä haluat kertoa.

4 tykkäystä

Kiitokset hyvästä haastattelusta Sijoittaja-alokkaalle sekä kiitokset Jukalle ja Tuomakselle hyvästä kontentista Traders Clubissa.

@Jukka_Lepikko Kiinnostaisi tietää, että mistä alkupääoma tuota yllä mainittua tavoitetta varten on hankittu? Tuliko kaikki asunnon myynnistä 21-vuotiaana niinkuin tuota lainausta ennen mainitsit? Verojen jälkeen 20% vuosituotto 20 vuoden ajan vaatisi yli 50k alkupääomaa, jotta olisi “edes” se kaksinkertainen miljonääri 20 v myöhemmin. Tämäkin on aika iso raha alle parikymppiselle.

Kiitos vielä kerran ja tsemppiä vuoteen!

6 tykkäystä

En usko että negaria tulee. Olisi Vareliukselle noloa, kerta puhui todella vahvasta pipelinesta. Uskon tosin että ohjeistusta miettivät kovasti. Jos ohjeistus kasvutahdista pitää, niin silloin annetaan negari vähän myöhemmin keväällä. Jos annetaan pehmeät näkymät, niin osake ei välttämättä jaksa pyristellä ylöspäin. Alkaa olla yliostettu osarin alla…

3 tykkäystä

Hyvä analyysi. :star_struck:

Varmasti olet oikeassa, että on ottanut etukenoa jo ennakkoon. Toisaalta maailmalla on innostuttu noin muutenkin tekno-osakkeista. Saattaa löytyä jo trendinkin vuoksi nostetta, mikäli tulokset on hyvät ja ohjeistus kunnossa.

Oletteko käyneet kertausharjoituksissa viimeaikoina? Millaista on ollut? Erityisesti talviharjoituksen kokemukset kiinnostaa - hiihtänyt viimeksi ala-asteella :smile:

Tuli käsky heti maaliskuun alussa viikon kertausharjoituksiin, vapautusta ei heltynyt edes yliopisto-opintojen ja kanditutkielman viimeistelyn perusteella + professorin vapautus-suosituksella ja kattavilla perusteluilla. Näemmä korpraali nönnönnöö on Puolustusvoimille elintärkeä, vaikka ihan kiväärimiehenä ilman spesiaalitehtäviä palvelin armeijan.

Tämä nyt neljäs kova kertauskäsky 12/2016 kotiutumisen jälkeen. Vapaaehtoisia tullut myös useampia. Tiuhaan tahtiin postiluukkuun kirjeitä saapunut.

12 tykkäystä

Kertaakaan ei ole tullut kutsua. :no_mouth:
Yli 15v sitten olin intissä. Aseseppä-Au. En varmaan saisi enää nykyään edes rynkkyä purettua. :sweat_smile:
Mysteeriksi taitaa jäädä, että ovatko sitä mieltä, että olen kerrasta oppinut niin hyvin, ettei tarvitse kerrata vai sitä mieltä, että turha tuhlata aikaa tähän tapaukseen yhtään enempää. :thinking::sweat_smile:

4 tykkäystä