Inderesin kahvihuone (Osa 6)

Olen melko varma siitä, että meidän hella yrittää lähettää savumerkein dataa pilvipalveluun.

63 tykkäystä

Vanhassa vara parempi. Minä kutsun tuota tietoturvalliseksi malliksi, jonka hakkerointiin ei kovinkaan guru pysty. :+1:

13 tykkäystä

Sairas on meno.

17 tykkäystä

Kun ei vaan tulis syöksytorvi… :grimacing:

18 tykkäystä

Vuosia sitten työskentelin huonekalutehtaalla. Hakkasin lyöntimuttereita kiinni tuoleihin kahdeksan tuntia päivässä. Kun tämä urakka oli tehty, kiinnitin tuoleihin jalkoja pop-niiteillä kahdeksan tuntia päivässä :smiley:

Työpaikalla soi aina kello, kun ruokatunti alkoi ja loppui. Palkkalaskua selvitellessä omistajilla oli koko ajan oletus, että yritän huijata joka käänteessä.

Ihan hauska kokemus, mutta vastaavanlaiseen työympäristöön en mene enää koskaan.

En ole koskaan ollut yhtä pihi kuin tuona kesänä. Laskin, että tein tunnissa X määrän tuoleja, joten yhden tuolin hinta oli Y. Kun kaupassa olin ostamassa lounasta, aloin nähdä tuotteiden hinnat eurojen sijaan tuoleina. Pöyristelin, että minäkö maksaisin tuosta sämpylästä 35 tuolia? Ei tule kuuloonkaan!

90 tykkäystä

En ole ollut töissä mutta olen käynyt alikonsulttina huonekalutehtaissa. Ne naulaajat ynnä muut olivat kyllä eniten elämänilonmenettäneen näköisiä mitä koskaan olen nähnyt. Saa kyllä onneaan kiittää tältä osin ettei tuollaista ole joutunut tekemään, eikä toivottavasti koskaan joudukaan.

Tuo piheys kuulostaa kyllä tutuilta opiskeluajoilta. Toki kaiken näki vain kahden euron tuoppeina.

14 tykkäystä

Aiempaan työnantajien epäluuloisuuteen liittyvään keskusteluun liittyen oma kommentti:

Hajonta luottamuksen ja epäluottamuksen välillä eri yrityksissä on jäätävä ja se ei johdu työntekijästä itsestään vaan yrityskulttuurista ja johdon filosofiasta.

Olin viime vuonna tilanteessa jossa sain kaksi työtarjousta vastaavanlaisesta työtehtävästä eri yrityksistä.

Ensimmäisessä yrityksessä minuun suhtauduttiin epäluuloisesti jo ensimmäisestä puhelinhaastattelussa lähtien ja oletettiin valehtelevan joka asiassa. Se kävi ilmi rivien väleistä ja kysymyksen asetteluista. Sama jatkui varsinaisessa haastattelussa jossa se sanottiin suoraan että “jos valehtelen niin saadaan se kyllä selville”. Kyseessä oli yritys johon ei mistään meinaa löytyä tekijöitä ja nykyiset olivat burnoutissa ja sen partaalla.

Toisessa minuun suhtauduttiin avoimesti ja sanottiin suoraan että saisin vapaat kädet tehdä työtäni. Toimarin antaessa haastattelun jälkeen minulle työtarjousta hän toteaa vain että hänellä on hyvä intuitio minusta.

Voitte arvata kumman pestin otin vastaan.

Tarinan opetus ainakin mulle oli että älä valitse työtä tittelin tai kirjallisen kuvauksen perusteella, vaan kiinnitä suurin huomio johdon persooniin ja elämänkatsomukseen sekä yleiseen yrityskulttuuriin. Pestit molemmissa vaihtoehdoissa oli paperilla melko samat mutta hiljaiset signaalit kertoivat totuuden.

83 tykkäystä

Kyllähän sitä taloon seinät pitää saada! Toki jos kurssikynttilät piirtäis sen savupiipun niin tuo volapalkki vois pykätä sen seinän. :thinking:

Jessus mikä jakso tänään the Last of Us -sarjassa :pleading_face:
Onkos joku muu tuota tapittanut tai pelannut pelejä?

Aivan kertakaikkiaan järjettömän upea show so far ja tänään tulikin jo tieto vähintään toisesta kaudesta, tod. näk. myös kolmannesta.

Tuosta tokasta kaudesta en kyllä tuu selvitymään, mikäli suorittaminen jatkuu samalla tasolla emotionaalisen murskaavana.

Vielä kun tää tulis jollain toimivalla alustalla :unamused: Miten voikin nykyaikana olla noin hermoja raastavan huono suoratoistopalvelu.

15 tykkäystä

Inspiroiduin tänne toteamaan, että suosittelen itsekin kaikille keräämään jonnekin helposti omiin käsiin jotain datapankkia.

Tulee luettua aika paljon sijoittamisesta, noista yhtiöistä ja monesta muustakin asiasta. Ilman mitään ylöskirjoitusta se kaikki tieto ajan kanssa muuttuu sekavaksi mössöksi päässä kaikenlaista dataa. Mulla kaveri ihan ottaa kirjoista sitaatteja ylös. Ei sen tarvi olla sen kummempaa.

Mulla on tuo puhelimen muistiinpanot täynnä ylösnostoja, mutta ne vähän ehkä hukkuu massana. Twitterissä tykkään hakutoiminnosta. Kaikki julkinen kirjoittaminen lisää sitä, että on pakko koota ajatuksensa tarkemmin ja jää aikaleima. Se on ollut monta kertaa todella hyödyllistä.

Blogi olisi varmasti hyvä myös, mutta itsellä ei oikein riitä potkua sellaisen ylläpitämiseen pitkällä aikavälillä. Pidemmällä aikavälillä näistä vasta alkaa olemaan hyötyä. Hyvä, kun jotkut on täälläkin aloittaneet omia blogiketjuja. Kyllä varmaan niitä tännekin mahtuu lisää.

On oikeasti hyödyllistä hommaa itselle ja saattaa joku muukin niistä hyötyä.

15 tykkäystä

Pelannut ykkösen ja kakkonen on vielä kesken. Tuo sarja pitää kyllä katsoa :blush: Olitko pelannut A Plague Tale -sarjaa? Voisit tykätä jos The Last of Us kiinnosti. Etenkin se viime vuonna julkaistu Requiem oli tosi hieno pelikokemus.

2 tykkäystä

Ei ole tullut vielä pelattua, vähän ristiriitaisia kokemuksia kuullut ja lukenut niistä. Ehkä joskus jostain hyvästä tarjouksesta voisi ottaa testiin.

Hyvää matkaa kakkososan kanssa, aivan huikea tarina :ok_hand:

1 tykkäys

Last of Us peliä en ole pelannut, mutta tv sarja on taattua HBO laatua. Jännää kyllä nähdä tulevina vuosina pystyykö joku muu kuin HBO kehittämään onnistuneita sarjoja peleihin pohjautuen, pelileffat kun on tunnetusti aina täyttä roskaa, kuten oli myös Paramountin tuore Halo sarja. Luottamusta ei myöskään herätä se, että Netflixin tuotosten laatu on laskenut huomattavasti viime vuosina ja uusista yrittäjistä Amazon julkaisi juuri aivan katastrofaalisen huonon Lord of the rings sarjan.

Yrittänyttä ei laiteta ja uusia peleihin pohjautuvia tuotoksia on kehitteillä noin miljoona. Amazonilla kehitteillä mm. Fallout ja Tomb raider tv-sarjat. Netflix julkistanut mm. Gears of War ja Bioshock sarjat. Remedyn Alan Wake TV-sarjaa on myös kehitelty jo lähes 84 vuotta, joten eiköhän sekin joskus julkaista.

6 tykkäystä

Kaivossektori on kyllä aivan hirveä kasa paskaa, eikä sinne päin kannata viisaan sijoittajan edes sylkäistä :smiley:

Olen tässä viimeiset 8 tuntia yrittänyt etsiä mielenkiintoisia juniorikaivajia grafiittisektorilta, mutta ei meinaa mitenkään löytyä mitään sijoituskelpoista. Onnistuin luulemaan löytäneeni jonkin lupaavan sijoituskohteen, niin eikö sieltä tunnin lukemisen jälkeen rapsasta paljastanut että johto oli myynyt seuraavan 20 vuoden tuotannon rakentamattomasta kaivoksesta toiselle omistamalleen firmalle alihintaan :man_facepalming:

Erityisesti tuo Kanadan pörssi on kyllä ehdottomasti maailman suurin kusetuskeskittymä ja jokaisen firman jokainen rapsa pitää käydä lause kerrallaan läpi, koska sieltä vuosikertomuksen sivulta 50 / 85 löytyy lähes varmasti joku piilotettu pommi, joka tuhoaa sijoituskeissin täysin. Netissä ei tietenkään löydy tätä tietoa valmiiksi, koska ei kukaan täysjärkinen lue noita kaiken maailman papereita alusta loppuun asti, joten kaikki työ ja tutkimus pitää tehdä itse. Jos yhtiö sattuukin olemaan hyvä, niin siellä on ainakin 35% osakkeen likviditeetistä warrantteja ja 15% jotain optioita, koska Kanadassa on normaalia heitellä ilmaisia arpalappuja rahoittajille joka kerta kun pääomaa kerätään. :face_vomiting:

Kun aikoinaan aloitin sijoittamisen, niin luulin että tämä on maailman helpointa hommaa. Että sitä vaan laittaa rahat sisään ja nostelee isoja osinkoja ilman sen kummempaa stressiä. No ei se nyt ihan niinkään sitten mennyt, vaan se potentiaalinen ylituotto pitää valitettavasti aivan aidosti ansaita :frowning_face:

113 tykkäystä

ihmetyttää tuon sammon uuden hallituksen puheenjohtajan valinta. olisi luullut, että löytyisi oikeasti kansainvälinen osaaja näin hienoon pestiin. en syytä antti mäkistä mistään, totean vain oman mielipiteeni. kyllä suomessa on liian sisäsiittoista ajattelua johtopaikkojen jaossa. se ei ole hyvä biologisesti eikä taloudellisesti. vertaa venäjä sijoitukset.

3 tykkäystä

Kun olet grafiittia kerta tutkinut ja taidat nähdä kyseisessä raaka-aineessa potentiaalia, niin oletko Stora Ensoa ja sen lignodea miettinyt? Vai onko em. yritys liian iso mörssäri sinulle? Ja maksaa vielä jotain 4 % osinkoakin :smile:

Itse olen alkanut kk-säästämään juuri Ensoon tämän lignode-anodimateriaalin takia. Varovaisesti toki, koska UPM:ää omistan jo entuudestaan eikä odotettuun syklin käänteeseen viitsi liian isosti ajella.

Pääsin tuossa syksyllä tutustumaan ja hypistelemään lignodea, ja minuun nuo Enson mainospuheet ovat kyllä vedonneet.

2 tykkäystä

Kyllä itselle on tullut se käsitys sijoittamisesta että suurimmalla osalla ratkaisee tuuri ,tiedon ja taidon sijaan,sekä tarpeeksi suuri sijoitettava rahamäärä.Tässä tulee se ilmiö että raha tulee rahan luo,kyllä piensijoittaja saa vuosikaudet taapertaa,lisänä se on kuitenkin rikka rokassa ja mukava nimenomaa harrastus kun ei taivaita tavoittele.

3 tykkäystä

Olen ihmetellyt jo muutaman viikon kun netti takkuaa täälläpäin (vs normaalisti toimii ihan kiitettävästi) mutta nyt selvisi siihen syy:

»Four out of Vietnam’s five submarine cable systems including AAG, APG, AAE-1, and IA have encountered problems, which seriously affects Internet connectivity in the country.«

Vietnamissa on kyllä (8 vuoden kokemuksella) harvinaisen usein näitä merikaapeliongelmia, pari-kolme kertaa vuodessa tyyliin eikä yhden kaapelin ongelma ole näkynyt kuin hetkittäisenä pykimisenä mutta nyt on ollut pitkään jo tahmeaa (ulkomaan yhteydet).
Aasinsiltana…onneksi minulle tärkeä NFL GamePass on pelittänyt hyvin ja ottelut näkyneet ongelmitta ja minun heijaamani Kansas City Chiefs pääsi kolmannen kerran neljänä viime vuotena finaaliin (Super Bowl). Kävikin tuuri kun valitsin päälliköt joukkueekseni 2015 parin kuukauden road tripillä jenkkilässä ja kävinkin heidän kotistadikan parkkipaikalla fiilistelemässä tuoretta valintaani, joka onnekkaasti on osoittautunut todella timmiksi. Pari vuotta myöhemmin, 2017 toukokuussa, kävin paikan päällä uudelleen ja nyt myös stadion-kierroksella ja vain kuukautta aiemmin, 2017 huhtikuun NFL-draftissä joukkueeseen oli valittu nuori, minulle täysin tuntematon pelinrakentaja Patrick Mahomes, joka on sittemmin osoittautunut todelliseksi kultakimpaleeksi ja on johdattanut joukkueensa jo yhteen NFL-mestaruuteen (2019 kaudella) ja 3/4 Super Bowl:iin kausilla 2019-2022 eli 13.2.2023 (12.2. Yhdysvalloissa) pelataan kauden 2022 Super Bowl @ Glendale, Arizona :partying_face::raised_hands::football:

Edit: Oheinen kuva otettu aika lähellä Glendalea 2017 toukokuussa, upeat kaktukset talon etupihalla kiinnitti huomioni :point_down:

2nd Edit: täkynä…Arrowhead @ Off-season 2017-05-26 :point_down:

24 tykkäystä

Tuli katseltua Admicomin haastista ja hyvää kontrastia kasvusuunnitelman verkkaiseen mystiikkaan toi kommenttikenttä.

Sinällään niche video täyttyy kommenteista joissa epäilemättä aidot ihmiset rientävät keskustelemaan oikotiestä rikkauksiin. :smiley:

Neljäs teollinen vallankumous on ehkä vielä vaiheessa, mutta huijarit ovat aikaa sitten digitalisoineet itsensä automatiikalla ja tekoälyllä ulos roskapostikansiosta.

22 tykkäystä

Nyt kun olemme kokoontuneet kaikki tänne kovat kokeneen kahvikeitaan ympärille, uskallan suositella teille, yleismies Eka kerrassaan mahtavaa kohdetta. Ehkä te yleismies Eka, joka olette läheltä asioita seurannut olette tietoinenkin, mistä tässä on kysymys.

Kahvikeitaasta löytyy nyt Kankkulan kaivo, johon kaikki hukatut ja tuhlatut asiat unohetaan. Monet sanovat, että Kankkulan kaivoon häviää rahaa, mutta uskon teidän yleismies Eka olevan toiseenlaanen ja tonkivan arvokkaita ja pudonneita asioita sieltä, mistä muut eivät niitä tohtisi tonkia.

Tuossa se nyt on kätösiemme ulottuvilla.

Kankkulan kaivon esikuvana on Kaijjaanista tuttu Taavihaara. Joku saattoi sanoa Majavan purasseen pahasti, mutta hölkyn kölkyn, kuka noita muistelemaha. Ne siellä soitelleet olivat vain enemmän hanurista, eivätkä osanneet lasketella ja sullahan on kalkyyli.

Haluttiin saada siitä Kankkulan kaivoon oma ihmisfiguuri ja lyötiin kärpäsiä ihan urakalla. Nyt tekeminen on tehottomampaa. Anteeksi, tekevämpää vai millaista pähkäilitte. Toivoisin teidän yleismies Eka harkitsevan Kankkulan kaivoon sijoittamista. Ette saa mitään takaisin, mutta paljon tekemistä ja muistoja, joita sulatella.

Viitsii sitte myöhemmin unohella.

14 tykkäystä