Inderesin kahvihuone (Osa 6)

Pikkuromahduksia koko ajan myös kuukausitasolla, salkussa sen huomaa, osa osakkeista nousee mutta aina on samalla joitakin jotka laskee reilustikin ilman mitään uutisia. Vuoroveto ja salkun kokonaissaldo ollut käytännössä samassa nyt 14kk ajan. Salkku 12kk +3,5%, Hexhgi indeksi 12kk -0,34%, kuinkahan kauan tämä “soutaminen ja huopaaminen” vielä jatkuu, sikäli turhauttava että ostoista myynneistä ja veivauksesta, eli ajankäytöstä satoja tunteja, ei ole ollut käytännössä mitään hyötyä yli vuoteen.

6 tykkäystä

Spac skene kokonaan nurin tai senttihinnoissa.

2020 öljylafkoja (muukin energia) senttisarjaan (hieman liioitellusti) ja öljyfutut miinukselle.

Velkainen kasvusektori viime vuonna, myös kotimaassa.

Pankkeja, pääosin toki jenkkien alueellisia mutta heittoja myös muualle plus CS.

REIT ja kiinteistöskenen laput, joskin kämppien hinnat sinnitellyt vielä korkealla.

Viime vuonna big tecciä, FB,Netflix tms.

Onhan noita riittänyt ihan eeppisiäkin keinoja hävitä rahaa. Sen takia on toki hieman hassua että usein twitterissä jengi perustelee kaiken kuplaantuneisuutta sillä että joku Nvidia kieltämättä treidaa huvittavan kalliina. Hieman kyllä indeksien puolesta pelottaa Applen loppuvuosi. Pointtina nyt ehkä vain se että välillä tuntuu että indeksit on se kulissi miltä asia näyttää ulospäin ja sitten suljettujen seinien sisällä tapahtuu vaikka mitä. Silti kuka nyt haluaisi elää tällaista kulissin mukaista idyllisen rauhallista elämää indeksisijoittajana kun voit olla myös raju rakastaja kongolaisten tinakaivosten kanssa.

30 tykkäystä

Tuli vastaan Deloitten uutinen, jonka bannerikuva taisi viimein paljastaa Verpun salaisen roolin finanssimallina :smiley:

Tuunasin vähän kuvaa

30 tykkäystä

Pääsiäisenä oli tosiaan havaittavissa “mieto taantuma”, Juha Miedon mämminsyöntiä uutisoitiin huomattavasti aiempaa vähemmän, ja itse mämmän mättäminenkin oli Miedolla laskenut 25 prosenttia aiemmista vuosista.

12 tykkäystä

Se tunne kun ei töiden puolesta ehdi seurata tapahtumia ja luulet UPM:n osingon irronneen eilen ja tänään “pudotus jatkuu”. Noh, parempi näin ja eiköhän tuon leuan saa rintaan vielä jollain syyllä jo tänään uudestaan

Otetaanpa nopea gallup:

  • Olen holdannut yhtä osaketta vähintään 12 vuotta yhtäjaksoisesti
  • Olen holdannut useampia osakkeita vähintään 12 vuotta yhtäjaksoisesti
0 äänestäjää

Itse olen aloittanut sijoittamisen reilut 20 vuotta sitten ja minulla on yksi osake, jota olen holdannut yli 12 vuotta (ja yksi jota holdasin yli 10 vuotta mutta alle 12 vuotta).

Kauan eläköön vanha liitto! :money_mouth_face:

1 tykkäys

Ei ihmekään, että Nordealla pyyhkii niin lujaa.
4,65€/kk tulee jotain hemmetin palvelumaksuja, eikä niistä pääse eroon, kuin ottamalla asuntolainan. :eyes:
(Tai vaihtamalla pankkia)

5 tykkäystä

OP:lla 3,95 €/kk.

Pankkiin olen kyllä kaikin puolin tyytyväinen, enkä pidä tuota summaa liiian suurena. Bonuksia en saa, koska olen valitettavasti velaton ja vakuutukset ovat muualla.

4 tykkäystä

Kyllähän velkarahalla on työllistetty. Lisää velkaa ja paidan pesijöitä?

image

Tai omaamalla sijoituksia tai varallisuutta. Tai olemalla nuori🙂

3 tykkäystä

Eikö tämä kaipaisi myös valintaa “en ole holdannut”? Ja ehkäpä vielä tuplana niin, että onko edes sijoitusura jatkunut 12 vuotta.

10 tykkäystä

Ei tarvitse (imo) kun villi arvaukseni on, että suurin osa täällä kirjoittavista ei ole toiminut osakesijoittajana 12 vuotta enkä osannut edes laatia kyssäriä oikein, joten poistan viestin lähiaikoina, täytynee harjoitella kyssäriviestin laatimista.

5 tykkäystä

Itselläni vanhin holdaus on Phoebus-rahaston osuus, joka merkitty 18.1.2011. Siitä onkin tullut 9 % vuosittainen tuotto enkä ole luopumassa.

Yksittäisiä osakkeita en ole holdaillut kovin pitkään, olin pitkään poissa pörssistä ja palasin vasta pari vuotta sitten. Nykyinen OSTkin on veivattu pari kertaa uusiksi.

Nordean pointti taisi olla kuitenkin osakemarkkinoilla pysymisestä eikä yksittäisten lappujen holdaamisesta, joten lasken.

2 tykkäystä

Kolumbian hallitus ei joudu taistelemaan pelkästään huumejengejä vastaan. Nyt myös virtahepoja. Kahden rintaman sota on aina huono asia.

Kolumbian ympäristöministeriö nimesi virtahevot haitalliseksi vieraslajiksi viime vuonna, ja kasvavaa kantaa ei olla saatu taltutettua.

Vihollinen leviää nopeasti.

Virtahevot ovat lisääntyneet vauhdilla ja useat niistä ovat lähteneet tilalta ja aiheuttaneet harmia Antioquian alueella. Escobar hankki aikoinaan neljä virtahepoa, ja nykyään niitä on Antioquian alueella noin 150.

6 tykkäystä

Rakastan tätä miestä.

23 tykkäystä

Sijoittaja.fi on tehnyt kolmesta jenkkiteknologiaosakkeesta ( Broadcom, Lam Research ja Microsoft) tiiviin jutun.

Teknologiasektorin osakkeet laskivat rajusti viime vuonna, mutta ovat puolestaan nousseet vuoden ensimmäisen kvartaalin aikana. Poimimme vertailuun kolme erilaista yhtiötä, jotka ovat pärjänneet tänä vuonna hyvin. Listalle päätyi yksi maailman johtava puolijohdevalmistaja Broadcom, teknologiajätti Microsoft ja puolijohdeteollisuuden laitteita valmistava yhdysvaltalainen Lam Research. Kaikkien listalle päätyneiden osakkeiden kokonaispisteet ovat Osaketyökalussa korkeat ja löytyvät myös Sijoittaja.fi:n omasta Disruptiiviset teknologiaosakkeet -salkusta.

Tästä on ollut juttua jo tuolla Venäjän aggressiot -ketjussa, mutta laitan myös tänne. Liputtakaa jos tarpeellista. Suosittelen kaikkia antamaan Alkolle asiallista palautetta ja perustelemaan, että Pernod Ricardin tuotteet kannattaa poistaa myynnistä.

https://www.alko.fi/asiointi-ja-palvelut/asiakaspalvelu/anna-palautetta

Syy, miksi näin Alkon kannattaisi toimia: Pernod Ricard palaa tekemään liiketoimintaa Venäjälle ja tukevat näin ollen laitonta hyökkäyssotaa ja kansanmurhaa Ukrainassa.

Älkää uskoko pelkkää Twitter tiliä. Firma itse ilmoittaa tämän.

In a statement sent to the local newspaper “Kristianstadsbladet,” The Absolut Company emphasized that the goal of providing products to Russia is to protect local workers and ensure financial stability for the organization over there.

tässä kaikki Pernod Ricardin brändit.

28 tykkäystä

Kiitos vielä kaikille AGM-jatkoille osallistuneille! oli hauska ilta :tada:

Kuvat: Krister Majander





69 tykkäystä

50 tykkäystä

Fortumilta ihmeellistä toimintaa. 8/2022 tehty kallis yritysaktiivi sähkösopimus jossa 6kk irtisanomisaika (nyt jälkikäteen katottuna sopimusehdoissa lukenut: Sopimus siirtyy Asiakkaan muuton tai muun sähkönkäyttöpaikan muutoksen johdosta, jolloin Asiakas ei voi tällöin purkaa tätä sopimusta.) 1/2023 vaihdettu toiseen sähköyhtiöön pörssisähkösoppariin. Ennen vaihtoa tiedusteltu Fortumin asiakaspalvelusta että syynä on: muutto että aiheutuuko mitään sopimussakkoa tästä ja vastattu että ei tule seuraamuksia ja että on perusteltu syy. Nyt sitten uhkaavat 905€ sopimussakolla :smiley: Huomenna soittoa ja kysyn puhelintallennetta…

13 tykkäystä