Inderesin kahvihuone (Osa 6)

Ei ollut penkkipaitaa.

Mutta kisapnekkivaatimuksilla EI olisi mennyt 150kg eikä tuskin 145 kiloakaan. :slight_smile:

Olen samaa mieltä kanssasi, etä pikkavippifirmojen toiminta on moraalitonta varsnkin, kun sen asiakkaina olevien henkilöiden elämänhallinnan taidot ovat jo alunperinkin haasteellisia.
Henkilö yritti kovalla työnteollla päästä tilanteen herraksi, muttei siinä onnistunut. Syyksi mainitaan:" Minua hävetti ihan järkyttävästi. Kukaan ihminen maailmassa ei tiennyt, että olen niin velkaantunut. Olin pitkään selittänyt pikavipeillä tekemiäni ostoksiani sillä, että olin tehnyt niin paljon töitä, Paasiranta kertoi." Eli tämän mukaan henkilö teki vielä ostoksia joihin lähipiirikin kiinnitti huomiota, vaikka tarkoituksena oli maksaa vanhat velat pois. Empatia hieman laimentui tämän kommentin johdosta.

1 tykkäys

Alkais oleen kyllä noi 2x omapaino penkistä ilman paitaa lähellä mitaleita sm-tasolla.

3 tykkäystä

Mutta kyllä niitä kiloja lähtisi mun tuloksesta, kun kisoissa olisin mennyt nostamaan. :slight_smile:

Suomen Voimanostoliiton enkka 74-kiloisissa on 182,5kg ja se on varmasti otettu siistillä tekniikalla, mutta on niitä kovempiakin tuloksia otettu ilman penkkipaitaakin Suomessakin, muistaakseni.

1 tykkäys

Juu. 66kg pyöritään 150kg mitaleilla… Noi siis merkkipenkkejä. Mutta ei niitä ennätyksiä ihan alvariinsa oteta.

Kovempia tuloksia otetaan kellarisaleilla mutta monella on voisilmä puurossa.

4 tykkäystä

"Immo, Immo tuus nyt kattoon mitä @Sijoittaja-alokas kirjoittaa; meijän painoste penkkienkka on 82,5kg! Mehän ollaan Alokkaan antaman privapunttiohjelman avulla päästy jo 5x75kg sarjoihin Kainalniemen Hien kellarisallilla :muscle: Aletaan olla kohta kisakunnossa :open_mouth:
On se Alokas vielä koutsigurukin kun avitti meidätkin muskelimiehiksi :+1:

“Lyly, lukulasit on siinä ET lehden päällä eteisessä”

27 tykkäystä

Hieno, hyvä! :slight_smile:

Sä olet sitten käynyt sitkeästi salilla, mukava kuulla. :fire: Nuo ovat jo tuollaisia mukavia painoja :slight_smile:

3 tykkäystä

Vauhdilla kasvava puhtaan tulevaisuuden rakentaja | Inderes: Osakeanalyysit, mallisalkku, osakevertailu & aamukatsaus

Voisiko joku selittää, että mikä on tämä NYAB, ja miten en koskaan ole törmännyt siihen Helsingin pörssissä aiemmin, vaikka aivan varmasti olen kaikki yhtiöiden nimet käynyt joskus läpi. Joku yhtiö, mikä muuttanut nimensä 1-2 vuoden sisällä?

Mikä on tämä hypersuper kasvuyhtiö, ja miten sillä on voinut olla negatiivinen liikevaihtokin :thinking:

Hmm ilmeisesti joku "Skarta"n kanssa yhdistynyt yhtiö, mikä kuulostaa jo tutummalta (rakennus?) yhtiöltä.

1 tykkäys

Ois kyllä varmaan helpoin peli maailmassa kun shorttais vain Nokiaa. Ihan sama mitä käy, miten firmalla menee, onko muu pörssi nousussa niin Noksu se vaan laskee. Oisko tässä ilmainen lounas?

39 tykkäystä


Mukavaa viikkoa foorumisteille, muistakaa pitää lomaa ja nauttia!

59 tykkäystä

Siitä työvoimapulasta niin mollissa 32000 työpaikkaa tarjolla. Aika vähän. Toki on muita kanavia ja piilotyöpaikkoja. Työttömiä helmikuussa 258 000. Kun jaetaan ne 32000 työpaikkaa niin iso osa sote-alan paikkoja, siivojia ja myymälämyyjiä. Kertokaa minulle miksi on vaikeaa löytää duunareita? Puhutaanko pelkästään lähihoitajista ja sairaanhoitajista?

3 tykkäystä

Vähän jäi epäselväksi jutun punainen lanka. “Me tienataan 4557€/kk netto, josta 1000€/kk säästöön ja vielä 830€ vapaaseen käyttöön.”

Taloudessa on siis löysää rahaa 40% tuloista, joka on todella hyvin ja silti kerrotaan, että vähän turhan tiukkaa on?

37 tykkäystä

Minua on aina häirinnyt, että työvoimapula vs hankaluus löytää töitä-keskustelussa vedotaan avoimien työpaikkojan määrään.

Jos avoimia työpaikkoja menee selaamaan, niin siellä on usein löydettävissä jos jonkinlaista “avointa työpaikkaa”, esim

  • 'olemma valmiit palkkaamaan mustikanpoimijoita, maksamme 0,1 €/h + provikat, eli puolet myyntivoitoista" (kaikki puhelinmyyjät menevät tähän kategoriaan)
  • “avoin hakemus”, eli ei ole olemassa mitään työtä, mutta henkilöstövuokrausfirma ottaa vastaan CV:tä
  • henkilöstövuokrausfirma1: ‘haemme sähkösuunnittelijaa Luvialaiseen teollisuuskonserniin’, henkilöstövuokrausfirma2: ‘haemme sähkösuunnittelijaa Luvialaiseen teollisuuskonserniin’, henkilöstövuokrausfirma3: ‘haemme sähkösuunnittelijaa Luvialaiseen teollisuuskonserniin’, henkilöstövuokrausfirma4: ‘haemme sähkösuunnittelijaa Luvialaiseen teollisuuskonserniin’. Eli sama työpaikkailmoitus on järjestelmässä moneen kertaan, kun se on laitettu hakuun kaikkia reittejä pitkin

Vähättelemättä ongelmaa saada työvoimaa joihinkin töihin, pelkän avoimien työpaikkojen lukumäärän tuijottaminen vaikuttaa lähinnä tarkoitukselliselta harhaanjohtamiselta.

34 tykkäystä

image
image

26 tykkäystä

Näin on. En ymmärrä missä ne työpaikat on. Harvemmin näkee että teollisuuteen haetaan 50 työntekijää esim. Minä selailen usein näitä lisätienestien toivossa ja kyllä tulee kaikenlaista kuraa vastaan. 11e/h 20 tuntia viikossa. Ei ole mikään ihme jos näihin ei löydy duunareita

7 tykkäystä

Avoimet työpaikat pitäisi tilastoida tarjottujen työtuntien mukaan ja muutettuna 40 viikkotyötunnin työpaikoiksi. Tämä vielä mieluiten siten, että jos työnantaja tarjoaa esimerkiksi 10-30 viikkotunnin työtä sopimuksen mukaan, niin onneksi olkoon, tilastoihin menee haarukan alalaita. Joidenkin mielestä kovin epäreilua, mutta ei kukaan pakota tarjoamaan nollatuntisopimuksia.

Jos olisin itse työnantaja ja tuskailisin työvoiman saatavuuden kanssa, niin tuossa olisi yksi ensimmäisistä asioista jonka tarkistaisin: voin panostaa vaikka kuinka paljon työn laatuun, mielekkyyteen ja jopa palkkaukseen, mutta jossei tarjoa riittävästi työtunteja, niin panostukset menevät ihan hukkaan. Turha odottaa hakijoiden tulvaa, jos tarjotut työehdot eivät riitä työntekijälle arjen pyörittämiseen.

11 tykkäystä

tänään jenkeissä mielenkiintoisia osareita. mikkisofta ja google. onko niin, että nousu on ollut vain korkolaskun odottelua vai tilanne onkin parempi? itse uskon “heikkoihin” tuloksiin ja korot voivat olla pitempään koholl kuin markkina uskoo

Ymmärrän kiinnostuksen varojensa varmisteluun, varsinkin siinä vaiheessa kun loppuelämäkseen ajattelemansa varat on hankittu, -90% pörssikursseissa (ei vain yksittäisissä arvopapereissa) on kuitenkin sen luokan katastrofi, että siihen varautuakseen parasta jo olla omavarainen maatila.

7 tykkäystä

Nojoo, vähän dramaattista liioittelua :slight_smile:

Yhdysvalloissa noin 90 % karhumarkkina löytyy 1930-luvulta. Tuolloin oltiin kuitekin vielä aika kaukana sellaisesta sekasorrosta, johon pitäisi varautua omavaraisella maatilalla. Sellaisia 50 % karhumarkkinoita löytyy enemmän.

Joskus näin netissä listauksen historiallisista kriiseistä järjestettynä sen mukaan, kuinka paljon sijoittajat menettivät arvoa. Listan kärjessä oli muutamia 100 % menetyksiä (mm. Venäjän vallankumous 1918). En nyt löydä listaa tähän hätään uudestaan. Tällaisiin tapauksiin varautumiseen ei edes se maatila auta, eikä kyllä toisaalta myöskään tavanomainen omaisuusluokkien välinen allokaatio. Omassa suunnitelmassani on pyritty suojaamaan pieni osa varallisuudesta tällaisenkin varalle - koska tapahtuma on kovin epätodennäköinen, ei siihen paljoa panosteta.

Olennaisinta on kuitenkin se, että karhumarkkinan osuessa juuri eläkeiän alkuun syö nostot pääomaa merkittävästi ja säästöt saattavat loppua liian aikaisin. (Joo, tiedän, että erilaisia strategioita on, joita suositellaan sen välttämiseksi.) OIennaista on myös, että karhumarkkinasta toipuminen voi kestää huomattavan pitkään - ei joka kerta mutta tarpeeksi usein, että riski on todellinen.

Sanottakoon vielä, että nämä ajatukset eivät ole reaktiota nykyiseen markkinatunnelmaan vaan muodostin nämä näkemykseni kun osakkeet olivat vielä historiallisessa nousussaan.

2 tykkäystä

En tiedä onko kukaan vielä huomannut, mutta Ylellä pitkäasta aikaa taas perinteistä satiiria tarjolla ja vieläpä perinteisellä Jukka Lindströmillä!

19 tykkäystä