Inderesin kahvihuone (Osa 6)

Viimeiset sijoitustunnelmat vuodelta 2022. Tarkastelin salkkuani parinvuoden takaiseen ja totesin investointien arvon piikin osuneet 5.8.2021, jolloin sen hetkinen YTD luku oli about +100%. Niin, silloin kun olisin myynyt kaiken… :roll_eyes: Mutta eihän siinä fomotushuumassa kukaan toimi siten. Ei ainakaan Karibu. Sen jälkeen on ollut pomppuista laskua ja maagisen 0-rajan alle mentiin 25.4.2022, jolloin pohdin, olisiko nyt hyvä myydä ja pitää paussia, mutta pohjathan voi olla saavutettu…

Koska minulla ei ole mitään mainetta menetettävänä, imagoa tai egoa ylläpidettävänä, vaan voin tuoda häpeäni kaikkien katsottavaksi ja paljastaa YTD lukuni graafina. Ja kun häpeä on paljastettu kaikille, sitä ei tarvitse enää hävetä, eikös? Pieniä toivon kipinöitä siellä täällä, mutta tarkkasilmäiset voivat huomata 16.10.2022 saavutetun ehdottoman Low-pointin YTD arvon ollessa -69,9%. Sen jälkeen on alkanut lähes huomaamaton pikkuhiljainen kipuileva nousu, jossa - kuten ripulissa - tulee pikku pyrähdyksiä ja sen jälkeen taas vedetään henkeä. Voisiko karhumarkkinan pohjat olla siinä? Aika näyttää.

Koska vuoden viimeinen sijoituspäivä nollaa tilanteen aina seuraavalle vuodelle, katson että minulla on täydet mahdollisuudet saavuttaa 2023 sama taso kuin vuonna 2022. Näihin toivotuksiin lainaan itseäni sijoitusmeemiketjusta ja toivotan kaikille Foorumilaisille Upeaa Uutta Vuotta ja Iloisia sijoituskia ensi vuodelle!

May your YTD be same 31.12.2023 as one year before!

kuva

ps. Katsotaan taas vuoden päästä, pääsenkö samoihin YTD lukuihin myös 2023! :wink:

70 tykkäystä

Tuosta valikosta → Käyttäjät pääsen ainakin itse näkymään, josta voi valita tarkasteltavan ajanjakson (esim. vuosi) ja sieltä sitten voi sortata esim. luettujen viestien määrän tai vierailtujen päivien määrän mukaan. Lukuaikaa tosin ei tuosta ainakaan heti löydy.

image

2 tykkäystä

En ois kyllä uskonut ikinä näkeväni tätä siirtoa :face_with_spiral_eyes:

10 tykkäystä

Ei voi kuin arvailla motiiveja siirron taustalla. Raha se ei voi enää olla koska miehellä on jo yli miljardin omaisuus ja esim. sponsoritulot yhdestä Instagram kuvasta 1Me ja nämä ovat vain jäävuoren huippu.

Voihan se tietysti olla että kaltaisellani peruspulliaisella ole mielikuvitusta ja ymmärrystä mitä sellaisen ylläpitäminen kustantaa

2 tykkäystä

Kyllä tuo on mitä todennäköisimmin rahan vuoksi tehty diili. Eläkepäivät odottavat, joten otetaan helppo parin vuoden jäähdyttelydiili josta maksetaan mansikoita koska markkinointiarvo pilipalisarjalle ja sitten voi vetäytyä eläkkeelle.

13 tykkäystä

Raha on sama kuin arvostus noille maailman tähdille, ei kai kovin väärässä olla jos väittää, että on pieniä narsisistia piirteitä hepulla.

En arvosta yhtään ihmisenä ja siirto on täysin moraaliton :-1:

Pelaajana ansiot ovat kiistattomat :+1:

9 tykkäystä

Olen huomannut, kun ymmärrettävästi, jotkut ovat harmitelleet tämän vuoden miinuksia, mutta useimpien osalta olen nähnyt, että pidemmän aikavälin tuotot ovat kuitenkin kivasti plussalla. Näen esimerkiksi -25 prosentin ytd:n tämän vuoden osalta torjuntavoittona, jos aikaisempina vuosina tuotot ovat olleet hurjia ja ehkä siinä on otettu silloin riskiäkin.

Itselläni ei ole aiempina vuosina ollut huimia tuottoja ja vuoden vika päivä taisi viedä mun ytd:n -45 prosenttiin. En sanoisi, että mulla on ollut huonoa tuuria, vaan enemmän tyhmäilyä, eli olen ostanut yhtiöiden osakkeita, joiden alaa en ymmärrä ja “myyntipuoleen” olen huonosti panostanut.

Yksi vuosi tai pari vuotta sinne tänne, ei vielä kerro välttämättä kauheasti omista taidosta, no… sen voin sanoa, että omat taitoni ovat vielä, mitä ovat, mutta koko ajan kehityn.

Monilla ei ole tässä mennyt kovin vahvasti, mutta joidenkin tekstejä lukiessa näen, että nämä kaverit kuitenkin pärjäävät fiksusti pitkässä juoksussa, koska asennetta ja ahkeruutta löytyy, lisäksi myös tietotaitoa.

Ajoittaminen on haastavaa ja sitä saattaa katua myöhemmin, jos on pidempiäkin aikoja pois markkinoilta ja jättää sijoittamatta.

Luen joka päivä täällä erinomaisia kirjoituksia ja opin päivä päivältä kaikenlaista, kiitos kaikille foorumilaisille ja erityisesti teille, jotka autatte toisia ja jaatte erinomaista sijoitussisältöä!

:pray:t3:

30 tykkäystä

Pitäisi perustaa jokinlainen foorumilaisten adressi, johon kerättäisiin nimiä yhden negatiivisen suosituksen saamiseksi. Ihan vaan vähäksi aikaa, jotta Verneri (ja muut työntekijät) pääsisi Kamuxista eroon.

Onpa älytön sääntö. Tämä “harmittelu” on siis Harvian tapauksesta, mutta toive toteutuu ironisesti juuri Kamuxin kohdalla.

Onko sama sääntö toisin päin eli Vähennä- suosituksella ei saa myydä jos potentiaali on heikompi kuin -20%? Rajoittaa ihan turhaan ostoja ja myyntejä. Siinä joutuu toivomaan, että omille omistuksille sattuu aktiivinen analyytikko.

26 tykkäystä

Siellä on uuden vuoden juhlinnat jo aloitettu. :slight_smile:

8 tykkäystä

Oli ongelmia saada tänne sama teksti, jonka poistin väärästä ketjusta. Piti alottaa turhautumishuudolla ja liitellä pikkuhiljaa oikea teksti. :slight_smile:

5 tykkäystä

Kiitos @KuHa yhteenvedosta, mikä osoittaa, että toimintaa foorumilla on paljon, punaisten kausien ylikin. Prenikasta kiitos kuuluu kaikille foorumilaisille! Aina löytyy porukka, joka tulee mukaan, jos avaa uuden ketjun. Jos sinua kiinnostaa US IT, niin itse pohdiskelen ja kirjoittelen enimmiten seuraavien yhtiöiden ketjuissa: Nvidia, Hims&Hers, Upstart, Cloudflare, IonQ, Planet, Supermicro.

Oikein Hyvää Uutta Vuotta foorumilaisille!

7 tykkäystä

Mun puolesta voitais kokeilla tämmöistä Inderesin versiota ”Vieraissa”-ohjelmasta ja vaihtaa yhden kvartaalin ajaksi Kamuxin ja United Bankersin analyytikot keskenään :cowboy_hat_face:


36 tykkäystä

@Heikki_Keskivali:lta kiinnostava tviittiketju asumiskustannuksista ja miten ne voivat vaikuttaa asuntojen hintoihin.

22 tykkäystä

Onkohan tässä taas se, että tylsä ja ennalta arvattava toimiala ei vaan saa analyytikon mielikuvista käyntiin? Kamuxin kohdalla voi unelmoida Saksan ja Euroopan valloituksesta ja se unelma elää niin kauan kunnes Saksassa löydään ovet säppiin.

2 tykkäystä

Vuoden viimeiset dipit vielä ostoon…

Oikein hyvää uutta vuotta kaikille! :finland: :rocket:

image

34 tykkäystä

Mitäs sanoisit os olisit ostanut näitä samoja osakkeita 10 vuotta aikaisemmin ja nauttinut 9 ensimmäisen vuoden kurssinousuista?

Tuo alan ymmärtäminen, sijoitusmielessä, se on vaikeaa, niin analyytikoille kuin alojen asiantuntijoille, alasta riippumatta.

Jos sen mukaan karsii sijoituskohteet niin vähiin jää, jos mitään.

7 tykkäystä

Mikähän ihme syy tähän linjaukseen on? Edelleen tiukennetaan kaupankäynnin rajoitteita muutoinkin jo tiukkaan linjaukseen. Koitappa enään käyttää hyväksi kurssiheiluntoja, jotka on se pienen pieni etu huonommin tunnetuissa yhtiöissä :man_shrugging:

4 tykkäystä

Hyvät itsenäisyyspäivät, sillä itseasiassa vasta tänä päivänä 1917 Vladimir Uljanov ja muut Venäjän kansankomissaarin jäsenet tunnustivat Suomen itsenäisyyden, jonka jälkeen vasta Suomen itsenäisyys tunnustettiin muualla maailmassa. Suomen eduskunta hyväksyi Suomen itsenäisyyden 6.12., mutta eihän se merkannut käytännössä vielä yhtään mitään. Bolsevikkijohtajalla oli motiivinsa erottaa Suomi Venäjästä kiihdyttääkseen vallankumousta molemmissa päissä, joka lopulta johtaisi takasin yhdistymiseen (“eroaminen yhdistymistä varten”). Onneksi jäi vain motiiviksi.

Mutta ollaan nyt leikissä mukana ja juhlitaan myös uuttavuotta mahdollisesti jopa klo 22 asti. Olen kaikenlaisia uudenvuoden lupauksia vastaan mutta nyt pistin itseni likoon ja pidän mässyvapaan tammikuun. Ei suklaata, karkkia, leivoksia jne, mille olen yleensä liian perso. Ehkä se mässynhimo menee siitä ohi pienen tauon jälkeen. Menestystä ensi vuoteen! Nyt menen nokosille.

11 tykkäystä

@Johannes_Sippola, @AaroV, minä, @Verneri_Pulkkinen, @Miikka_Laitila ja @Yu_Gong kiitetään teitä tästä vuodesta mm. erinomaisista keskusteluista, hyvästä hengestä ja erityisesti siitä, miten ystävällisesti täällä autetaan ja tuotetaan toisia.

Jatketaan ensi vuonna jopa vielä paremmin, hyvää uutta vuotta 2023! :blue_heart:


P.S. Ehkä ensi vuonna Inderes tuottaa vieläkin monipuolisempaa sisältöä, odottakaa innolla. :fire:

42 tykkäystä

Tästäkin on toisenlaisia mielipiteitä.

5 tykkäystä