Inderesin kahvihuone (Osa 6)

Melkein kaikista asioista on, taitotasoa ja osaamista ehkä enemmän tarkoitinkin. Varmaan viime vuosina ollut joukkueelle hetkittäin jopa riippakivi.
Narsisti - Joukkuepelaaja :thinking: :wink:

2 tykkäystä

Kiitos kaikille foorumille kirjoittaneille vuodesta 2022! Vaikka itse kuulun porukkaan joka enemmän hengaa kuin tuottaa aineistoa, niin olen saanut loistavia ideoita täältä myös tänä vuonna. Vertaistuesta puhumattakaan! Itselläni tulee nyt 5 vuotta täyteen sijoitusharrastuksen parissa ja voin vain kuvitella miten huonosti olisi mennyt ilman inderesin sisältöä ja foorumia. Oma mottoni on, että pitää pysyä pelissä mukana, niin kyllä aika tuo tuottoa. Toivottavasti mahdollisimman moni muukin pysyy sijoituspelissä mukana myös ensi vuonna! Kun suomalainen rikastuu, niin uskon, että me kaikki hyödymme siitä.

Lopuksi, jos on muita, jotka ovat miettineen mikä biisi soi Verkkiksen mainoksen taustalla, niin tässä se on: Neon 2 - Polku - YouTube

27 tykkäystä

Täällä Vietnamissa uuden vuoden alkuun on enää vajaa kolme tuntia mutta paikallisille tärkeämpi juhla (ja myös koko vuoden tärkein) on vietnamilainen uusi vuosi, jota juhlitaan tänä vuonna kolmen viikon kuluttua. Alkava vuosi on sillä tavoin poikkeuksellinen, että se on ainoa vuosi 12 vuoden syklissä, jossa vuotta kuvaava eläin eroaa Vietnamin isoveljen eli Kiinan eläimistä. 22. tammikuuta alkaa Vietnamissa kissan vuosi (vs jäniksen vuosi Kiinassa) ja paikalliseen tapaan uuden vuoden kunniaksi annetaan li xi -kuoria, joihin laitetaan pieniä (tai isompia) summia rahaa onnea tuomaan alkaneelle vuodelle. Liitteenä kuva kolmen viikon päästä alkavan kissan vuoden kuori (näitä on monenlaisia mutta tässä nyt yksi niistä). Miauuuu! :cat:

31 tykkäystä

Oletko tsekkaamassa mitä PYN sijoituksille kuuluu :wink: ?

7 tykkäystä

Pitäisi ehkä aloittaa sijoituspäiväkirja.

Teenkö siitä digitaalisen vai analogisen? Käsin kirjoittaminen olisi mukavaa, mutta en tiedä kantaisinko sitä aina mukana :thinking: Ei toisaalta puhelimellakaan hirveän pitkästi jaksa kirjoitella, mutta saisi lähteet talteen helpommin kuin käsin kirjoittamalla.

Ainakin @Verneri_Pulkkinen taisi harrastaa näitä. Olisiko suosituksia?

6 tykkäystä

Uskaltauduin laskeskelemaan salkun YTD-turskalukemaa. Eipä se ollutkaan kuin -10%, mutta siinä on mukana käteinen. Pelkille osakkeille ja rahastoille lähempänä -15%. Minun tyylilläni indeksi pitäisi kyllä voittaa laskumarkkinoissa. Ja ai niin, nämä ovat nominaalisia, eivät reaalisia prosentteja. Vuosi sitten olin huoleton salkun Venäjä-riskien suhteen, enkä olisi millään uskonut Venäjän hyökkäävän Ukrainaan. Siitäkään en osannut olla huolissaan, että Putin yritti toden teolla blokata Naton laajenemisen, ja Niinistö puhui asiasta vuosi sitten uudenvuodenpuheessaan jonkinlaiset hälytyskellot päällä, kun nyt jälkikäteen katsoo. Ehkäpä nämä tapahtumat laittavat salkkukehitykset perspektiiviin.

Vuoteni foorumilla oli jonkinlaista uuden identiteetin hakemista. En ollut ennen koronaa mitenkään aktiivinen pörssin seuraaja. Tänne minut ajoi pörssin tilanne jota pidin poikkeuksellisen mielenkiintoisena, ja tilanteen seuraamisen jännite sai minut lukemaan, miettimään ja kirjoittamaan pörssijuttuja viime vuonna. Tänä vuonna on palattu monella tavalla normaalimpaan pörssiarkeen, eikä minulla ole enää ollut samalla tavalla paloa seurata pörssimaailmaa. Välillä on ollut pitkiä ajanjaksoja jolloin en ole sanonut itse foorumin pihvistä – pörssistä ja osakkeista – oikeastaan mitään. Muut kiinnostuksenkohteet ovat ottaneet taas koronaa edeltävän vallan. Puolivillaisilla analyyseillä tein jokusen suoran osakesijoituksen. Vaikea täysin perustella niiden rationaalisuutta, kun vaihtoehtona olisi ollut suoraviivainen ja minulle sopivampi maailmanlaajuinen indeksisijoittaminen. En enää istu foorumin tyypilliseen, osakepoiminnasta ja pörssistä intohimoisen kiinnostuneeseen käyttäjäryhmään, mutta mihin minä täältä lähtisin? En ole löytänyt fiksumpaa foorumia ihan vain ajoittain hengailla ja ottaa mikrotaukoja siviilielämästä.

Foorumillisesti tämä oli Alokkaan vuosi, ei kahta sanaa. Hän murskasi kaikki tilastot ja paiski foorumilla töitä useiden miestyövuosien edestä. Hämmästyttävällä monipuolisuudella hän paitsi jatkoi kekseliäänä Meme Lordina, oli myös tukevana olkapäänä ahdistuneille foorumilähimmäisilleen rakentamalla itsestään kotimaisilla Uuno Turhapuro -mausteilla höystetyn Jim Cramer -hahmon, jakoi rekkalastillisen uutisia ja linkkejä sekä perusti vuoden ketjun. Hän sai yli 80k tykkäystä – ennätys, jonka voi rikkoa vain hän itse. Toivotaan kuitenkin että se jää samanlaiseksi rikkomattomaksi ennätykseksi kuin Gretzkyn 215 pistettä kaudella 1985-86, ja Alokas saa vuonna 2023 ennemmin 80k suukkoa löytämältään naisystävältä.

Keväällä Masse katosi foorumilta. En ollut reaaliaikaisesti paikalla todistamassa hänen kulta-aikaansa 2018-2020, mutta olen paikkaillut asiaa lueskelemalla hänen tuotantoaan jälkikäteen. Kun olin vielä aivan uusi foorumilla keväällä -21, hän ei tainnut enää kirjoittaa niin aktiivisesti. Silloin märkäkorvana suutahdin hänelle Kahvihuoneessa jostain hänen ”epäkorrektista” viestistään (olin silloin hieman kulmikkaampi kuin nykyään), mikä jäi myöhemmin vaivaamaan, kun opin tuntemaan hänen tyylinsä paremmin. Hän ei onneksi vaikuttanut jäävän muistelemaan asiaa. Hän taisi kuitenkin jonkin verran kärsiä siitä, että varsinkin monet uudet foorumilaiset alkoivat liputella hänen jäljittelemättömällä tyylillään kirjoitettuja pakinoita, kun liputuskriteerejä piti foorumin paisumisen ja yleisen rakettiemojivyörytyksen myötä kautta linjan kiristää.

Syksyllä -21 Masse oli välillä tauoilla milloin tyrmäreissujen vuoksi, milloin omista lähtökohdistaan. Hän valitteli ”kirjoituskramppejaan”, uumoillen jopa kaiken tulleen jo sanotuksi. Yksityisviesteillä hänet kuitenkin saatiin hätätilanteissa kiinni, ja hän jatkoi joulupähkinäperinnettään. Tuolloin hän siirtyi pelkkään käteiseen. Viimeinen teema viime kevättalvella oli, löytääkö hän Muorin piilottamia ostohousuja. Sitten hiljaisuus. Alokas ei saanut YV:llä kiinni, joulupähkinää ei enää tullut.

Toivottavasti Masse on vain väliaikaisesti poistunut foorumilta. Voi myös olla että hänen tilanteensa jää lopulta auki, sekin mahdollisuus ikävä kyllä kuuluu nettifoorumien luonteeseen. Otteet Lauri Viidan viimeisestä runosta Onni tulivat mieleen kun hänen viestejään tässä lueskelin ja foorumitaivaltaan mietin. Näihin kuviin, näihin tunnelmiin: Hyvää terveyttä ja hyviä sosiaalisia suhteita kaikille vuoteen 2023.

Suvimaisema: lahdentyven,
saunaranta ja vene
ja helle, männyntuoksu,
kukat, välkkyvät kalat,
lapsi, lapsia, lapset
ja vanha onnellinen kaiku:
Isä, hei!

Kaita polku kaivolta ovelle
nurmettuu.
Ikkunan edessä
pystyyn kuivunut omenapuu.
Reppu naulassa ovenpielessä,
siinä linnunpesä.
Kun olen kuollut, kun olen kuollut.
Kesä jatkuu. Kesä.

140 tykkäystä

Suhteellisen tiukka kokoonpano niin fyysisesti kuin osaamisen osalta👍 vissiin joku yhteinen matkakin tehty härmän rajojen ulkopuolle tai sitten kimppa suihkurusketus🤣

Hyvää uutta vuotta koko köörille👍

10 tykkäystä

Kiitoksia paljon! :smiley:

Inderes kehittyy ja menee eteenpäin sekä valtaa uusia aloja… plus Inderes saa ehkä lisää naisseuraajia. :sunglasses:

Hyvää uutta vuotta myös Sinne!

3 tykkäystä

Kiitos Kale kivasta viestistä!:slight_smile:

Mä todella toivon, että löydän tulevien lasteni äitini tulevana vuotena. :heart:

48 tykkäystä

Kyllähän tuo summaa pörssivuoden 2022 ihan näkemyksen kera :slight_smile:

2 tykkäystä

Ehdotin tuossa aiemmin syksyllä, että @Sijoittaja-alokas tekisi vuoden vaihteessa kokoelman parhaista 2022 sijoitusmeemeistä ja julkaisisi ne “jossakin threadissa” jotta voisimme fiilistellä tätä ikuisesti Inden meemihistoriaan jäävää mysteerimies “El Capitan” postausta, jonka @Spaddu toi tietoisuuteemme.

kuva

Olisikohan se nähtävissä joku päivä?

18 tykkäystä

Ei huono idea ollut.:slight_smile:

Tässä on aiemmin tekemäni listaus tykätyimmistä meemeistä, jonka otin syyskuussa. Voisin tehdä vastaavanlaisen loppuvuodesta joskus.

El Capitan on faking lekend! :fire:

28 tykkäystä

HYVÄÄ TULEVAA VUOTTA KAIKILLE!
Menestystä ensivuoden sijoituksissa!

16 tykkäystä

Sijoittaja-alokkaan kannattaisi tehdä haastattelunsa kasvokkain eikä sähköpostin välityksellä😉

8 tykkäystä

Ihan vain näin tiedoksi, tuli tällainen idea Alokas haastattelee -ketjuun:
Ensi vuonna haastattelen vain naisia ja vain kasvotusten eikä välttämättä haastateltavan tarvitse tietää sijoittamisestakaan, kuten en minäkään.

38 tykkäystä

Kävin tutkimassa oman top3 flop 2022 veikkaukset. Savosolar(+46%), Tulikivi(+25.5%) ja Nexstim(-14%) eli tämä salkku olisi tuottanut vuodessa +19%

Oma salkku tuotti -45.67%. Ehkä pitäisi vaihtaa johonkin halvempaan harrastukseen esimerkiksi ravihevosiin?

90 tykkäystä

Onneks viime vuoden elokuussa kun aloitti niin ei ole edellisten vuosien hurjia tuottoja tasaamassa vaan ihan rehellisesti miinuksella ollaan ja reilusti :pray:

13 tykkäystä

esimerkiksi ravihevosiin?

Maanantaina Oulussa Toto4-pelissä 40 000 euroa bonusrahaa ja takuujakosumma 160 000 euroa kaikkien täysosumien kesken. On mahdollista, että jaossa on enemmän rahaa kuin pelin vaihto.
:horse::horse::horse:

2 tykkäystä

Äärimmäisen mukava ja opettavainen vuosi takana. 11/2021 aloitin sijoittamisen, mitään en vaihtaisi pois, en edes tullutta “turskaa”, näistä pitää oppia. Suuri kiitos palstan kokeneille kirjoittajille, paljon on oppia imetty. Palstalaisille parempaa ja " vihreänä loistavaa" vuotta 2023.

9 tykkäystä

Tarkoitin lähinnä ihan oikean ravihevosen ostoa ja ylläpitoa. Nimeksi tulisi Rasvattu Metwursti ja väri olisi tietenkin musta.
Ps. En tiedä mitään hevosista.

Edit: Rasvattu Salami voisi olla myös ihan hyvä nimi.

9 tykkäystä