Inderesin kahvihuone (Osa 7)

Äänestin Elisaa, vaihtoehtojen ulkopuolelta Telus. Enemmän kasvumahdollisuuksia ja jo myös investoitu kasvuun.

3 tykkäystä

Telenor on hyvin vieras yhtiö mulle.

Elisa ja Telia ovat tulleet tutuiksi Inderesin materiaalien kautta, mutta en kovin hyvin osaa sanoa niistä sijoituskohteena. Elisa on mielikuvieni mukaan parempi suorittaja, digitaaliset palvelut auttanevat eteenpäin sen menemisessä ja Telialla saattaa olla ongelmia niiden uuden strategioiden sekä säästöjen kanssa.

Elisan valitsisin myös siksi, koska se on ihastukseni nimi.

8 tykkäystä

Tässä haastatellessa kävi ilmi, että griineissä on Cookella vähän sanomista - Classic on aivan täynnä.

- Lama peruttu-

2 tykkäystä

Potato poteito, mitä väliä. Voitto on aina voitto!

EDIT: IS seuraa, muttei ilmeisesti selvinpäin tai kovin tarkasti, etusivu samaa mallia. Kesähessut aloitelleet kenties :laughing:

25 tykkäystä

Hieno voitto, ja oli kyllä hieno tunnelma stadionilla. Mukava ollut seurata jalkapallon, varsinkin Huuhkajien kasvua viimeisten vuosien aikana!

35 tykkäystä

Ensinnäkin kiitos rohkaisusta, vaikka jatkuvasti uusia tapoja tehdä virheitä osakepoiminnassa löytyykin.

Tämä on todella hyvä haasto, mitä mietin itsekin harva se päivä. Ohessa muutamia ajatuksia:

  • en usko makron ennustamisen olevan kenellekään hyvästä taloudellisesti tai psyykkisesti
  • tarkoitus ei ole missään nimessä ennustaa vaan suojautua, kun näen liikaa riskejä verrattuna hintaan (toimin päinvastoin, kun osake on omaan silmään halpa - en ennusta vaan koen riskit alhaisiksi, joten ostan)
  • kotitaloutemme nettovarallisuudesta >95% on salkussa, joten downside-riskiltä suojautuminen on korkeammalla riskillä voittojen maksimointia tärkeämpää
  • suojautumisjakso on ollut yhtä vuoristorataa (joskus pidempi ketju aiheesta) ja vaikka olin hetkellisesti suojien kanssa tukevasti voitolla (en todella enää), kirjoitin Kauppalehden kolumnissa, kuinka siitä huolimatta olin sortunut virheeseen (huom. jutun otsikko on toimittajan käsialaa, johtaa harhaan)
  • jotkut asian opin kerralla lukemalla, osan pänttäämällä ja osan kanssa pitää ottaa kunnolla turpiin, että menee opit perille - tämä seikkailu kuuluu väkevästi viimeiseen kategoriaan
  • suojaukseni kiteytyy NDX/SPX-suhteen kääntymiseen ja tällä hetkellä tuo on vuosikymmeniin äärimmäisimmässä asennossa (tärkeä myös joka hetki avoimesti arvioida kuinka tästä eteenpäin)

Summa summarum, olet viestisi kritiikin kanssa tyystin oikeassa. Osakkeiden etsiminen ja ostaminen on ainakin itselleni ylivoimaisesti paras tapa toteuttaa itseään ja mahdollisia näkemyksiä. Teen virheitä siinä missä kaikki muutkin ja tämä seikkailu kuuluu euromääräisesti suurimpiin.

(alla viitattu NDX/SPX)

56 tykkäystä

En ole mikään eläinoikeusaktivisti, mutta nämä saa kyllä vitutuksen ja vihan pintaan.
Vai syytetään muuta maailmaa kulttuurin väheksymisestä. No voihan sen noinkin ajatella, mitenkäs kannibalismi, olihan sekin varsin suosittua Afrikassa. Ei kai se silti ollut oikein. Färsaarilla tapettu yli 500 delfiiniä – ”Mikä ihmisiä vaivaa?”

15 tykkäystä

Teeppä joskus laskelma montako eläintä kuolee julmissa olosuhteissa suomalaisten juhannusmakkaroiden vuoksi. Kaikki kunnia färsaarelaisille siitä että eivät ole ulkoistaneet eläinten tappamista yrityksille ”Meidän äiti tappaa teidän äitien delfiinit” -tyyliin, vaan joutuvat itse maksamaan sen hinnan mitä lihansyöntiin kuuluu.

21 tykkäystä

Siis tuolla touhulla ei ole mitään muuta tarkoitusta kuin perinteen ylläpitäminen eli se on tyyliin harrastustoimintaa ja leppoisaa ajanvietettä? Jos jonnekin pitäisi mielenosoituksien kohdistua niin juuri tuollaisiin aivopieruihin.

3 tykkäystä

En tappaisi apinoita makkaraksi, enkä söisi niitä. Olen siitä vajavainen, etten ymmärrä hyvin pitkälti älyllisten nisäkkäiden täysin turhaa tappamista. Oman ruuan hankkiminen metsästämällä on kyllä periaatteena kunnioitettava, itsekin suosin omin käsin pyydettyä kalaa. Olisihan se pitänyt jo nimimerkin kuvakkeesta tajuta sinun kantasi asiaan :rofl:

Olen pitkälti samaa mieltä. Olen jotenkin lapsellisesti onnistunut vakuuttamaan itselleni, että matalamman tajunnan tason eläimiä on mukavampi napostella. Inhoan silti tuotantolaitoksia ( broileri) ja sitä elämää, minkä nämä proteiiniksi syntyneet ruokapanokset saavat osakseen. Nasseja en haluaisi syödä, mutta syön jos se eteen tuodaan. Sika on älykäs. Parasta olisi tosiaan itse pyydetty, vapaana elämänsä viilettänyt riista, minulle mieluusti märehtijä tai kala.

14 tykkäystä

Oispa vähemmän ihmisiä, niin kaikki liha saisi elää metsissä ja meressä villinä ja vapaana sekä kelvottoman hoikkana.

7 tykkäystä

…ilman ns. “laululihaksia”…

Miehisiä sellaisia siis…

2 tykkäystä

Jotta me voimme elää, on jonkun toisen kuoltava. Näinhän se maailma valitettavasti toimii. Näin ollen valinnaksi jää enää se, että kun teemme tätä päivittäistä tappamista selvitäksemme hengissä, niin kuka tai mikä kuolee meidän ravinnoksemme. Joku ulkona kasvava kasvi vai toinen älyllinen olento? Itse syön aivan kaikkea mikä liikkuu ja paljon sellaisia asioita jotka eivät liiku, joten en yritä tässä tuomita jengiä heidän omista valinnoistaan. Kuitenkin on mielestäni hieman huolestuttavaa että oma lihansyönti oikeutetaan sillä että ne eläimet, jotka on geneettisest muokattu kasvamaan mahdollisimman nopeasti lyhyen aikaa kestävässä vankeudessa, ennen kuin ne toimitetaan heti kuolemansa jälkeen massateurastamoiden ruumissirkkeleihin paloiteltavaksi niin ettei mitään jää jäljelle, olisivat eläneet jotenkin villinä ja vapaana eläviä lajikummaneitaan paremman ja onnellisemman elämän.

Olisi mielestäni hienoa jos lihansyöntiin liittyisi laki että sinun pitäisi itse tappaa se lihaksi menevä eläin, niin ymmärtäisit sen arvon etkä heittäisi enää ikinä ruokaa roskiin. HKScanilla ja Atrialla voisi olla artisaanieläimentappopisteitä missä annetaan kirves käteen ja saisi sitten itse päättää että mitä lihaa tekee mieli. Nyt tämä toiminta tapahtuu joka tapauksessa, mutta olemme ulkoistaneet sen tappamisen muille, jonka vuoksi valtaosa ihmisistä viettää koko elämänsä aktiivisesti yrittäen vältellä näiden asioiden pohtimista.

32 tykkäystä

Jos jätetään pari pulskaa tenoria takapihalle. :sweat_smile:

2 tykkäystä

Jäänyt vähän sellainen kuva, että tähän turtuu.

Luonnostaan immeinen välttää tappamista ja jos on tottunut hoitamaan eläimiä, niihin syntyy kiintymyssuhde. Tyypillisesti eläimiä hoitava taho on eri kuin eläimen lopettava taho. Muistaakseni tähän liittyi kasvattajilla jonkinlaista lain tynkääkin, ettei saisi myydä eteenpäin omalla tilalla kuollutta eläintä.

Ei silti. Meiä häissä, kolmisentoista vuotta sitten, oli sika, jonka emäntä oli hoitanut ja kasvattanut ja isäntä lopettanut. Isäntä toki kävi leikkelemässä niitä sikoja.

Mokomat barbaarit.

2 tykkäystä

Kannatan. Olisihan se mielenkiintoista nähdä vaikutus kulutukseen jos S-kaupan kuiteista katsottaisiin esim kerran tai kahdesti vuodessa montako nautaa ja kanaa joutuisi tappamaan. Myyntikielto tulisi päälle siksi aikaa kunnes tappourakka on taputeltu. Eiköhän siinä olisi suht tehokas toimi lihansyönnin vähentämiseen.

Lueskelin vähän noita Färsaarten juttuja. Tapahtuma on ainakin huonosti suunniteltu, koska esimerkiksi pari vuotta sitten suurin osa lihoista jouduttiin heittämään roskiin liiallisen tappamisen seurauksena.

9 tykkäystä

Nyt on asiallista! Olen pystynyt itse vähentämään lihansyöntini viimeisen parin vuoden aikana yli puoleen ilman minkäänlaista kipuilua. Saan jopa nautintoa siitä, kun syön jotain aivan tavallista ruokaa, kuten hampurilaista tai pizzaa, ja maku on lihattomana täysin sama kuin ennenkin.

On todella sääli, millainen identiteettipolitiikan kysymys lihansyönnistäkin on tullut, vaikka kuka tahansa voi Färsaaren delfiineistä lukiessaan ymmärtää, että ei tämä vaan näin voi mennä.

Ja tuo ikuinen haikailu maailman väkiluvusta ei kyllä auta mitään. Me pystymme elättämään vaikka tuplamäärän ihmisiä kestävästi, kunhan esimerkiksi lihansyönti ja tietyt muut täysin kestämättömät länsimaalaiset tavat eivät yleisty globaalisti.

19 tykkäystä

Mä luulen, että tästä moni voi olla rohkeasti eri mieltä. Jos meitä olisi vielä tuplasti enemmän muitakin asioita tarvitaan tuplasti enemmän, vaikka turvattaisiin kaikille vain tämä nykyinen elintaso.

https://www.gapminder.org/dollar-street?min=126&max=6924

Me länsimaalaiset ruoskitaan itseämme usein omasta elintasostamme ja onhan tämä elintasojen epäsuhtaisuus perverssi. Onneksi asiat muuttuvat jatkuvasti paremmaksi ja väkiluku lopulta kääntyy laskuun.

3 tykkäystä

Vähän perusteluita tarvitsisi, koska en usko että kaikista pientuloisimmat sitä lähtökohtaiseti pelaavat, vaikka sen kallis brändi on pelkkä myytti nykyään verrattuna vaikka lapsen jääkiekon harrastamiseen tai lasketteluun.
Pelaan.

1 tykkäys

Huomenta yhteisö ja @Inderes

Ansiotyöt ovat taas taunonneet hetkeksi ja heräilen tässä pikku hiljaa ja myös harmittavan aikaisin tähän lauantai-aamuun tietäen, että Inderesin hiiltä uuniin puskeva osasto on viettänyt hyvin ansaittuja kesäpäiviä.

Yksi syy aikaisen heräämiseeni lienee juuri se, että olin malttamattomasti odottanut näkeväni jonkinlaista kuvamateriaalia ko. tapahtumaan liittyen tällä foorumilla. Esim yhteiskuva aamun hämärinä tunteina analyytikoista @Juha_Kinnunen & @Joni_Gronqvist olisi piristänyt tätä alkavaa päivää mukavasti.

Ymmärrän kyllä, että Inderesin operatiivinen osasto ansaitsee omat yksityiset juhlansa ja olen myös sitä mieltä, että siihen saa käyttää yhtiön kassavaroja.

Haluan kuitenkin reilun 3 promillen osuudella yhtiötä omistavana kysyä yhtiön toimitusjohtajalta @Mikael_Rautanen , että voisiko hän avata miten yhteisön - joka näyttelee suurta roolia siinä strategiassa esitetyssä vauhtipyörässä - palveleminen on otettu huomioon tässä tapahtumassa?

Omien sosiaalisessa mediassa tekemieni lyncheilyjen perusteella ainakaan @Verneri_Pulkkinen ei nauttinut suunnattomasti jaetuista reaaliosingoista.

Kun taas yhtiön toimitusjohtaja näytti oikeinkin määrätietoiselta kassan polttajalta.

Minä vaan kysyn…

100%

46 tykkäystä