Inderesin kahvihuone (Osa 7)

No nyt on kovan väitteen otsikko. Turussa rautatieasema → kupittaa laajennus on tainnut kestää jo kohta vuoden ja matka on jotain 3-4km, eli jos urpon poppoo tekee loput 160 km 4 vuodessa, niin johan on :grin:

3 tykkäystä

Arvon ketjua ei välttämättä moni seuraa, niin laitoin tämän tänne, koska saattaa silti kiinnostaa useampia. :slight_smile:

3 tykkäystä

Mikäs tässä kesäisenä perjantaina surffailla foorumilla ja odotella vaimon työpaikalla hänen työvuoron päättymistä. Mainio keli ja kenttä lähes tyhjä :man_shrugging:

32 tykkäystä

Samat fiilikset. Nopea retorisesti näppärä polarisaatio vielä harsoihin kuin vauvan säästötili olisi suoraan äitiyspakkauksen ryöstämistä. :smiley: Tosin ehkä tuolla tänään esitellyssä Suomikuntoon vol X opuksessa on nimenomaan kirjattu että se on joko tai vaippoja tai osakkeita. Teoriassa ehkä tuota pesämunaa voisi rakentaa kansantalouden työkaluna tavoittamaan huonommille taloustaidoille alttiit jo nuorempana. Ilman että pahikset samalla heittää ruokaa ja vaatteita pois äitiyspakkauksista tai vähentää koulujen vähäistä taloustaito-opetusta entisestään.

Tietenkään se ei kuulosta yhtä hienolta kuin “Nyt tälle nykyajan kädet toisten taskuissa vässykkäsukupolvelle annetaan tulevien katurosvojen puukkorahat jo kehtoon. Kyllä ennen oli paremmin.” :smiley:

Kuitenkin sen verran porvaripohjaa hallituksessa että ehkei siellä nyt äitiyspakkauksia tuhota että saa näytettyä että hei tällainen sijoittaminen on myös mahdollista.

4 tykkäystä

Minkä seuraavista teleoperaattoreista arvioisit 15 vuoden sijoitushorisontilla kiinnostavimmaksi sijoituskohteeksi oman näkemyksesi perusteella?

  • Elisa
  • Telia
  • Telenor

0 äänestäjää

Voit perustella omaa näkemystäsi kirjoittamalla myös sanallisen vastauksen. Kiitos! :slight_smile:

2 tykkäystä

Golfin pelaaminen on varmaan harrastus mistä ensimmäisten joukossa tingitään kun talous on tiukalla.

Onko hallitus niin ovela, että tule isot säästöt esim opiskelijoiden osalta asumistuessa tulevaisuudessa, koska nyt tulee asumistukeen omaisuusrajat. Tulevaisuudessa OST:llä olevat säästöt estää asumistuen saamisen nuorilta.

4 tykkäystä

Äänestin Elisaa, vaihtoehtojen ulkopuolelta Telus. Enemmän kasvumahdollisuuksia ja jo myös investoitu kasvuun.

3 tykkäystä

Telenor on hyvin vieras yhtiö mulle.

Elisa ja Telia ovat tulleet tutuiksi Inderesin materiaalien kautta, mutta en kovin hyvin osaa sanoa niistä sijoituskohteena. Elisa on mielikuvieni mukaan parempi suorittaja, digitaaliset palvelut auttanevat eteenpäin sen menemisessä ja Telialla saattaa olla ongelmia niiden uuden strategioiden sekä säästöjen kanssa.

Elisan valitsisin myös siksi, koska se on ihastukseni nimi.

8 tykkäystä

Tässä haastatellessa kävi ilmi, että griineissä on Cookella vähän sanomista - Classic on aivan täynnä.

- Lama peruttu-

2 tykkäystä

Potato poteito, mitä väliä. Voitto on aina voitto!

EDIT: IS seuraa, muttei ilmeisesti selvinpäin tai kovin tarkasti, etusivu samaa mallia. Kesähessut aloitelleet kenties :laughing:

25 tykkäystä

Hieno voitto, ja oli kyllä hieno tunnelma stadionilla. Mukava ollut seurata jalkapallon, varsinkin Huuhkajien kasvua viimeisten vuosien aikana!

35 tykkäystä

Ensinnäkin kiitos rohkaisusta, vaikka jatkuvasti uusia tapoja tehdä virheitä osakepoiminnassa löytyykin.

Tämä on todella hyvä haasto, mitä mietin itsekin harva se päivä. Ohessa muutamia ajatuksia:

  • en usko makron ennustamisen olevan kenellekään hyvästä taloudellisesti tai psyykkisesti
  • tarkoitus ei ole missään nimessä ennustaa vaan suojautua, kun näen liikaa riskejä verrattuna hintaan (toimin päinvastoin, kun osake on omaan silmään halpa - en ennusta vaan koen riskit alhaisiksi, joten ostan)
  • kotitaloutemme nettovarallisuudesta >95% on salkussa, joten downside-riskiltä suojautuminen on korkeammalla riskillä voittojen maksimointia tärkeämpää
  • suojautumisjakso on ollut yhtä vuoristorataa (joskus pidempi ketju aiheesta) ja vaikka olin hetkellisesti suojien kanssa tukevasti voitolla (en todella enää), kirjoitin Kauppalehden kolumnissa, kuinka siitä huolimatta olin sortunut virheeseen (huom. jutun otsikko on toimittajan käsialaa, johtaa harhaan)
  • jotkut asian opin kerralla lukemalla, osan pänttäämällä ja osan kanssa pitää ottaa kunnolla turpiin, että menee opit perille - tämä seikkailu kuuluu väkevästi viimeiseen kategoriaan
  • suojaukseni kiteytyy NDX/SPX-suhteen kääntymiseen ja tällä hetkellä tuo on vuosikymmeniin äärimmäisimmässä asennossa (tärkeä myös joka hetki avoimesti arvioida kuinka tästä eteenpäin)

Summa summarum, olet viestisi kritiikin kanssa tyystin oikeassa. Osakkeiden etsiminen ja ostaminen on ainakin itselleni ylivoimaisesti paras tapa toteuttaa itseään ja mahdollisia näkemyksiä. Teen virheitä siinä missä kaikki muutkin ja tämä seikkailu kuuluu euromääräisesti suurimpiin.

(alla viitattu NDX/SPX)

56 tykkäystä

En ole mikään eläinoikeusaktivisti, mutta nämä saa kyllä vitutuksen ja vihan pintaan.
Vai syytetään muuta maailmaa kulttuurin väheksymisestä. No voihan sen noinkin ajatella, mitenkäs kannibalismi, olihan sekin varsin suosittua Afrikassa. Ei kai se silti ollut oikein. Färsaarilla tapettu yli 500 delfiiniä – ”Mikä ihmisiä vaivaa?”

15 tykkäystä

Teeppä joskus laskelma montako eläintä kuolee julmissa olosuhteissa suomalaisten juhannusmakkaroiden vuoksi. Kaikki kunnia färsaarelaisille siitä että eivät ole ulkoistaneet eläinten tappamista yrityksille ”Meidän äiti tappaa teidän äitien delfiinit” -tyyliin, vaan joutuvat itse maksamaan sen hinnan mitä lihansyöntiin kuuluu.

21 tykkäystä

Siis tuolla touhulla ei ole mitään muuta tarkoitusta kuin perinteen ylläpitäminen eli se on tyyliin harrastustoimintaa ja leppoisaa ajanvietettä? Jos jonnekin pitäisi mielenosoituksien kohdistua niin juuri tuollaisiin aivopieruihin.

3 tykkäystä

En tappaisi apinoita makkaraksi, enkä söisi niitä. Olen siitä vajavainen, etten ymmärrä hyvin pitkälti älyllisten nisäkkäiden täysin turhaa tappamista. Oman ruuan hankkiminen metsästämällä on kyllä periaatteena kunnioitettava, itsekin suosin omin käsin pyydettyä kalaa. Olisihan se pitänyt jo nimimerkin kuvakkeesta tajuta sinun kantasi asiaan :rofl:

Olen pitkälti samaa mieltä. Olen jotenkin lapsellisesti onnistunut vakuuttamaan itselleni, että matalamman tajunnan tason eläimiä on mukavampi napostella. Inhoan silti tuotantolaitoksia ( broileri) ja sitä elämää, minkä nämä proteiiniksi syntyneet ruokapanokset saavat osakseen. Nasseja en haluaisi syödä, mutta syön jos se eteen tuodaan. Sika on älykäs. Parasta olisi tosiaan itse pyydetty, vapaana elämänsä viilettänyt riista, minulle mieluusti märehtijä tai kala.

14 tykkäystä

Oispa vähemmän ihmisiä, niin kaikki liha saisi elää metsissä ja meressä villinä ja vapaana sekä kelvottoman hoikkana.

7 tykkäystä

…ilman ns. “laululihaksia”…

Miehisiä sellaisia siis…

2 tykkäystä

Jotta me voimme elää, on jonkun toisen kuoltava. Näinhän se maailma valitettavasti toimii. Näin ollen valinnaksi jää enää se, että kun teemme tätä päivittäistä tappamista selvitäksemme hengissä, niin kuka tai mikä kuolee meidän ravinnoksemme. Joku ulkona kasvava kasvi vai toinen älyllinen olento? Itse syön aivan kaikkea mikä liikkuu ja paljon sellaisia asioita jotka eivät liiku, joten en yritä tässä tuomita jengiä heidän omista valinnoistaan. Kuitenkin on mielestäni hieman huolestuttavaa että oma lihansyönti oikeutetaan sillä että ne eläimet, jotka on geneettisest muokattu kasvamaan mahdollisimman nopeasti lyhyen aikaa kestävässä vankeudessa, ennen kuin ne toimitetaan heti kuolemansa jälkeen massateurastamoiden ruumissirkkeleihin paloiteltavaksi niin ettei mitään jää jäljelle, olisivat eläneet jotenkin villinä ja vapaana eläviä lajikummaneitaan paremman ja onnellisemman elämän.

Olisi mielestäni hienoa jos lihansyöntiin liittyisi laki että sinun pitäisi itse tappaa se lihaksi menevä eläin, niin ymmärtäisit sen arvon etkä heittäisi enää ikinä ruokaa roskiin. HKScanilla ja Atrialla voisi olla artisaanieläimentappopisteitä missä annetaan kirves käteen ja saisi sitten itse päättää että mitä lihaa tekee mieli. Nyt tämä toiminta tapahtuu joka tapauksessa, mutta olemme ulkoistaneet sen tappamisen muille, jonka vuoksi valtaosa ihmisistä viettää koko elämänsä aktiivisesti yrittäen vältellä näiden asioiden pohtimista.

32 tykkäystä