Inderesin kahvihuone (Osa 7)

Minä pistin lihoiksi eilen varoituksen jälkeen. Lihaa sai vain vähemmän kuin ostaessa.

1 tykkäys

Nykyinen 4-5 % korkotaso tuskin jää pysyväksi. Jo 1-2 vuoden päähän on povattu korkojen laskua 2 % tuntumaan. Siten nykyinen korkokurimus lienee väliaikaista ja jos hetken kestää, niin palataan matalampien korkojen aikaan.

Jutussa sanotaan ”Jarin” saaneen asunnosta markkinahinnan, joka sillä oli ennen korkojen nousua. Tilapäisestä arvon laskusta huolimatta asunnosta olisi kuitenkin todennäköisesti parin vuoden päästä saanut saman.

Kunhan vain pohdin tuota uudelleenlainoituksen mahdollisuutta, että mietittiinkö sitä lainkaan. Itse otin aikanaan 25v lainan ja 3v myöhemmin neuvottelin sen uudeksi 25v lainaksi kilpailutuksen yhteydessä. Siten todellinen laina-aika on jo 28v. Ajattelin toistaa saman tempun vielä pariin kertaan tulevaisuudessa. :slight_smile:

2 tykkäystä

Onko tuo mahdollista? Olen ollut käsityksessä että lainsäädäntö estää laina-ajan pidentämisen. Ts. uusi 25v (tai mikä maksimi onkaan) laina onnistuisi vain uuteen kohteeseen.

Uusi lakipykälä tulee voimaan 1.7.2023 eli ei ole koskenut uutisessa käsiteltyä tapausta.

Kyseinen pykälä sanoo näin:

14 a § Asuntoluoton enimmäistakaisinmaksuaika

Luotonantaja ei saa käyttää asuntoluottosopimuksessa ehtoja, joiden perusteella luoton takaisinmaksuaika luoton myöntöhetkellä muodostuu pidemmäksi kuin 30 vuotta luoton nostamispäivästä lukien. Luotonantaja saa kuitenkin 10 prosentin osuudessa asuntoluottojen luotonannon kokonaismäärästä kullakin vuosineljännesjaksolla poiketa enimmäistakaisinmaksuajasta. Talletuspankkien yhteenliittymästä annetussa laissa (599/2010) tarkoitettuun yhteenliittymään kuuluvien jäsenluottolaitosten osalta prosenttiosuus lasketaan yhteenliittymän tasolla.

Tuossa on tuo 10 prosentin varaventtiili, mutta lisäksi en näe pykälässä estettä pankinvaihdon yhteydessä tapahtuvalle takaisinmaksuajan pidentämiselle. Voi olla eri asia, jos asiaa säätää saman pankin kanssa.

2 tykkäystä

Miksi korot pitäisivät laskea takaisin nollaan? Tuskin nollakorko on se normaali tila vaan kertoo enemmän siitä että taloutta yritetään elvyttää. Nyt korot ovat ns. Terveellä tasolla ja voivat aivan hyvin jäädäkin sinne.

13 tykkäystä

Nautin joka päivä siitä, että pääsen Foorumille lukemaan erinomaisia sijoitusaiheisia keskusteluja ja pidän myös hyvästä yhteishengestä.

Itse annan kesän yhteisönrakentajan tittelin @JHeiskanen -tyypille erityisesti tämän ansiosta:

Täällä on hyvä meininki ja uskon ajan myötä Foorumin parantuvan vielä entisestäänkin. Täällä viihtyvät ainakin lukemassa monet sijoitusmaailmasta tutut nimet ja analyytikot, joka mielestäni omalta osaltaan kertoo siitä, miten laadukasta sekä sisältörikasta sijoitusaiheista keskustelua täällä on. Ei kukaan fiksu sijoittaja huvikseen täällä seikkaile, jos ei kokisi saavaan täältä jotain lisäarvoa omaan sijoitustoimintaansa.

Haluan kiittää kaikkia foorumilaisia hyvästä menosta ja erityiskiitos kaikille aktiivisille kirjoittajille, jotka auttavat meitä muita sijoittajia omilla kirjoituksillaan.

Olen täällä juhannuksenakin, eli jos joku potee yksinäisyyttä tai muuta surua, niin mulle saa laittaa privana viestiä. En ole minkään asian ammattilainen, mutta olen omasta mielestäni hyvä kuuntelemaan. Vietän juhannusta läheisteni kanssa, mutta minulla on aikaa olla jonkin verran täälläkin - toki en ole koko ajan ihan saatavilla, koska minun täytyy ja minä haluan olla läheistenikin kanssa.

Vaikka täältä vielä laittelen viestejä, niin toivotan jo tässä vaiheessa kaikille oikein mukavaa juhannusta! :slight_smile:

31 tykkäystä

Sijoittaminen on kiva harrastus, josta voi vähän maksaakin!

20 tykkäystä

Kiitos paljon! :slightly_smiling_face:

Krediittiä tapahtumasta en voi ottaa, sillä sitä ovat rakentamassa kaikki, jotka kiinnostuvat ja päättävät lähteä mukaan. Ideaakaan en ole saanut itse, vaan vuosien varrella täällä kahvihuoneella on toivottu miittiä useaan otteeseen. Tuli vain mieleen, että jos kerran on selvää, että jonkun miitti pitäisi laittaa pystyyn, miksen sitten itse tarttuisi tuumasta toimeen.

Olisi erittäin mukavaa, jos saataisiin tästä jokavuotinen ja kasvava perinne ja päästäisiin viemään sijoituskeskustelut myös pääkaupungin ulkopuolelle. Olisi kiva päästä tapaamaan foorumilaisia esimerkiksi Turussa tai Tampereella.

13 tykkäystä

Lomalla rantatuolissa ollut normaalia enemmän aikaa lueskella eri ketjuja ja välillä tullut mieleen, että on tämä foorumi kyllä eräänlainen terapiapaikka ja sitten tämän lisäksi täällä päivystää vielä Alokas, joka on varmasti maailman sympaattisin foorumin palvelija. Eiköhän anneta alokkaalle isot kiitokset koko foorumin käyttäjäkunnan puolesta. Kiitos!

77 tykkäystä

Kiitos todella todella paljon kauniista sanoistasi! :slight_smile:

Tuntuu todella mukavalta saada tällaista palautetta, varsinkin kun välillä virheitä sattuu ja ne harmittavat. :pray:

Kyyti maalle tulee ihan justiinsa, joten poistun muutamaksi tunniksi täältä. :sunglasses:

25 tykkäystä

Kun ei ole enää käteistä ostoksille, niin ei auta kuin palata aiheeseen ensi viikolla tilipäivänä.

Nyt minä, sekä salkkuni ja OMX Helsingin tuottokäyrät, lähdemme yhdessä Tom Pettyn saattelemana juhannuksen viettoon :sunny:

11 tykkäystä

Kyllä minä ymmärrän, että USA:n pörssissä on maailman parhaita yhtiöitä ja siellä talous puksuttaa ja firmojen pääoman tuotto on hyvällä tasolla vs periferia esimerkiksi Helsinki, missä on lähinnä nakkikioskeja ja syklisiä yhtiöitä.

Pääomamarkkinat ovat nykyään kuitenkin aika globaalit ja rahaa voi siirrellä nopeasti ja pienin kuluin.
Yritän kuvitella olevani Lontoolainen miljonääri ja mietin sijoitusallokaatiotani samalla kun nautin rantalomasta Monakossa.
Rahaa on jo paljon, että siitä ei olisi kiva hävitä tuntuvasti. USA:n talous ja USA:n pörssi ovat voittaneet globaalisti koko elinaikani. Parasta on varmaan pitää edelleen lähes kaikki rahat isoissa USA osakkeissa. Muissa pörsseissä voi näyttää halvemmalta, mutta lopulta niiden tulokset kuitenkin pettää ja USA jatkaa porskuttamistaan? :thinking:

Yahoo financesta PE-lukuja TTM
Apple 31
Mastercard 38
Visa 30
Pepsi 39
Coca-cola 27
Walmart 37

Helsingin pörssin seitsemästä suurimmasta yhtiöstä neljä Inderesin kuluvan vuoden PE-ennuste
Nordea 7,0
Neste 12,2
Nokia 9,1
Fortum 9,1

Hyvää juhannusta vain kaikille suomi-sijoittajille :cold_face:

44 tykkäystä

Markulla on ollut loistavia nostoja osakesalkun keskittämisen vaaroista.

Kaikkia munia ei kannata laittaa samaan koriin, ellei ole erinomainen osakepoimija: käytännössä aina tarpeeksi pitkällä aikavälillä keskitetty osakesalkku häviää indeksille tai tuhoutuu jopa kokonaan.

https://twitter.com/markku_kurtti/status/1671151003675287553?s=46&t=2ioRmPR9E06CY7pIWMMRqA

30 tykkäystä

Tuossa 5 vuoden kohdalla kannattaa siis myydä, jolloin käyrä resetoituu. Tarvitsee löytää vain yksi superhuippuosake aina viiden vuoden välein. Helppoa! :cowboy_hat_face:

76 tykkäystä

Alla on Henri Huovisen juttu osakemanian uudesta aallosta. Jutun lukee parissa minuutissa.

Riskinottohalukkuuden kasvua indikoi spekulatiivisten kasvuosakkeiden sekä bitcoinin kallistuminen tänä vuonna. Bitcoin on kallistunut 76,5 prosenttia vuoden alusta.

Amerikkalaisosakkeiden vahvistunut kysyntä yksityissijoittajien keskuudessa on linjassa institutionaalisten sijoittajien allokaatiomuutosten kanssa. Instituutiot ovat lisänneet amerikkalaisosakkeiden allokaatiota. Ne ovat nyt keskimäärin ylipainossa, kun vielä alkuvuonna amerikkalaisosakkeet olivat alipainossa.

1 tykkäys

Kieltämättä käy kyllä itsetunnon päälle kun koko parin vuoden sijoitusura katseltu vain kuinka kaikki laskee ja pääoma hupenee. Ainakaan ei ole päässyt kehittymään mitään liiallisia illuusioita omista sijoitustaidoista. Olisi kuitenkin kiva jos edes joskus onnistaisi sijoitusten kanssa, mutta sitä saadaan näköjään vielä odottaa.

64 tykkäystä

Jos ottaa laskumarkkinassa opiksi eikä alkupääoma ollut liian iso (ja saa uutta rahaa sisään säästämällä), voi tällainen kokemus vielä maksaa isoja osinkoja. Ja opettaa sopivaa varovaisuutta.

Eniten harmittelen 2020/21 aloittaneiden puolesta jotka luulivat hetken aikaa olevansa vetyteknologian asiantuntijoita, Kanadan pörssin kuninkaita, obskyyrien teknologiaosakkeiden tulkkeja, Midaksen kosketuksia, osakepoiminnan buffetteja, kynttilöiden piirtämisen Picassoja, trendiviivojen ritareita, ajoittamisen mestareita jne.

120 tykkäystä

You either go broke as a hero or invest long enough to see yourself become a dividend investor.
-Warrant Buffet, 1956, Omaha

Hirveän hienoa, että 2020-2021 aloittaneet ovat päässeet kokemaan nuo pörssin mahdollistamat hirmutuotot. Toivottavasti jäi nälkä päälle ja sen sijaan että ostaisivat jotain Valmetteja ja Wärtsilöitä, niin käyttäisivät kaiken tämän energian etsiäkseen seuraavan Qt:n tai Revenion :innocent:

Jos tulee turpiin, niin sitten pitää vain tehdä töitä kaksinverroin enemmän. Onneen ei ole oikotietä!

28 tykkäystä

Ja melkein samalla sekunilla @Johannes_Sippola meni avaamaan ison possan Valmettiin :sweat_smile: :see_no_evil:

34 tykkäystä

@Pohjolan_Eka oisin ehkä eri mieltä tosta et toi on iso possa :joy: 4,9 % salkusta ei oo mitenkään mahottoman iso XD

25 tykkäystä