Inderesin kahvihuone (Osa 7)

Erittäin pieni kommentti aiheeseen liittyen: olin muutaman vuoden ajan Lähitapiolan asiakas. Hinta oli kilpailukykyinen ja ainoan tänä aikana tapahtuneen vahingon korvauskäsittelykin sujuva. Kuitenkin tuo nettisivujen / ”oman kansion” esillepano oli niin epäselvä, että päätin palata IFin asiakkaaksi. Vakuutusten vertailu oli käytännössä erittäin vaikeaa, kun en saanut vakuutuskirjoista oikein yksiselitteistä tietoa minkälaisten vahinkojen varalta vakuutukset oli voimassa ja mitkä vahingot vakuutusten ulkopuolella.

7 tykkäystä

Jossain siinä kolmenkympin jälkeen osalle ihmisistä alkaa ilmestyä semmoinen kummallinen tauti nimeltä kaavoihin kangistuminen. Tämä ihmisen sisällä tapahtuva petrifikaatio lamauttaa ihmisyyteen luontaisesti kuuluvan uteliaisuuden ja vaikeuttaa rutiineista irrottautumista, kunnes sairastuneesta tulee täydellinen tapojensa orja. Helppojen ja toimivien ratkaisujen sijaan asiat tehdään mahdollisimman vaikeasti ihan vaan, jotta kaikenlainen muuttuminen voidaan välttää. Vakavasti sairastunu muistuttaakin elävää kuollutta, joka ulkoisesti hengittää ja toimii kuin ihminen, mutta on oikeasti vain biologinen ohjelmistoaan toteuttava robotti.

(Lähde)

Mene app storeen lentokentän/hotellin wifissä, lataa HSL-appi. Osta lippu. Helppoa ja aikaa menee korkeintaan 5 minuuttia. Oliko tämä nyt sitten maailman hankalin puzzle-peli?

Tämän vuoksi Bernerin erinomainen taksiuudistuskin epäonnistui, kun ihan periaatteen vuoksi halutaan että maailman ja kehityksen pitää pysähtyä sitä varten, että kaiken voi tehdä niin kuin ennenkin, eikä minkäänlaista henkistä joustoa löydy sieltä oman pääkopan sisältä :man_facepalming:

32 tykkäystä

Ennen oli kunnollista. Nyt kaikki on mahdotonta. :frowning:

Nykyään kaikki on niin vaikeaa, että en varmasti liiku pois ruutukaava-alueelta ellei ole pakko. Joskus joutuu lähtemään, niin tarvitaan aina tukea ja apua sekä saattajia.

Aina, kun poistun 0100-alueelta, niin tää alkaa soimaan:

13 tykkäystä

Lol, nää nyt on näitä. Ei oo tainnut tuon kirjoittaja ladata esim. Berliinin vastaavaa - tai ostaa UK:n lippuautomaatista lippuja. Tuo sovellus on kids-versio niistä.

5 tykkäystä

Todellakin verrattuna esimerkiksi siihen että matkan voisi maksaa maksukortin lähimaksulla.

15 tykkäystä

Ylityörahat, kertaerät ja seuraavat palkat menevät myös boomerisektorille. :cowboy_hat_face:

Kesän lopul saatan ostaa jotain bumtsibumimpaa. :rocket:

7 tykkäystä

Appi on loistava tuohon satunnaisesti mutta kuitenkin varsin usein julkisia käyttäville.

Niille, jotka julkisiin astuvat kerran viidessä vuodessa pakon edessä tuon appin lataaminen ja lipun siitä saaminen on sen verran pitkä prosessi että yhden bussin todennäköisesti missaa ja siinä mielessä on perusteltua hieman kritisoida että jos ei ole appia tai muutoin etukäteen (automaatista) ostettua lippua, bussin ovella ei ole mitään tehtävissä, kuski on vain kuski ja bussin oma hieno lukulaite osaa vain lukea matkakortteja ja vain niillä voi maksaa kertalippua.

Nykyteknologialla kuvittelisi että sama hökötin söisi lähimaksua ja osaisi tuutata ulos lipun, mutta tällaista ei aikoinaan tähän speksattu kun rakennettiin tankkia muistuttavia vekottimia tuon matkakortin lukulaitteeksi. Jälkikäteen voisi sanoa että suunnittelupuolella olisi voitu miettiä asiaa vähän pidemmälle, mutta nykysysteemillä mennään ja tosiasia on että joko opettelet ja latailet käyttämiesi alueiden julkisen liikenteen appit, tai sitten julkisten käyttö menee haastavaksi.

Eli ymmärrän kritiikin tavallaan, mutta maailma on muuttunut matkalla. Kun minä olin nuori niin vanhemmat kertoivat historiasta jossa ratikoissa oli erikseen rahastaja jolta lippu käytiin ostamassa ja ihan käteisellä… :astonished:

13 tykkäystä

Lippusysteemin monimutkaistamisella on kuitenkin hintansa ja siitä saatava hyöty on hyvin kyseenalainen, koska äppi on käytännössä asiakkaille pakollinen jotta näkee reitit, saapumisajat ja tiedotteet. Itse luopuisin kokonaan kalliista erillislippujärjestelmästä, antaisin HSL-lippupisteiden työntekijöille ja automaateille kenkää ja säästyneillä kustannuksilla alentaisin lippujen hintaa tai parantaisin palvelun kattavuutta (erityisesti Espoon suunnalla).

Onhan se surkuhupaisaa että me muut joudumme maksamaan siitä, että änkyrät ei vaan suostu lataamaan sitä appia vaikka se on tehty kuinka helpoksi ja yksinkertaiseksi. Tämä on kai nyt sitä käytännön sosialidemokratiaa :face_with_monocle:

11 tykkäystä

Suurin osa investoinneista on jo tehty (lippuautomaatit jne) ja näillä on tietty käyttöikä. Sen aikaa voidaan rauhassa odotella että “änkyrät” kuolevat sukupuuttoon. Jos katsotaan vaikka 7v-40v väestöä niin ilman älypuhelinta olevia taitaa olla prosentin osia. Eli aika korjaa tämänkin ja 10-20v päästä voidaan jo lähteä siitä että jos ei ole kännykkää niin sitten kävelet.

1 tykkäys

Tervetuloa Tampereelle! Täällä voi bussissa ja ratikassa maksaa lipun lähimaksulla, sovelluksella tai bussikortilla :blush:

49 tykkäystä

Hyyyst, ei saa kertoa HSLn väelle tällaisista ulkoavaruudesta peräisin olevista salaisista keksinnöistä…

44 tykkäystä

Kaavat ja kaavat. Hieman turhauttaa esimerkiksi omien vanhempien osalta, kun kaikki pitää nykyään hoitaa kännykällä. Ei nuo nyt mitään ikäloppuja ole, mutta aina vain tulee soittoa mitä nyt ja nyt pitää tehdä ja menikö puhelin sekaisin ym.

Miten tuollaiselle voi antaa vaikkapa verkkopankkitunnukset, kun kännnykän käyttökin herättää jo hämmennystä

15 tykkäystä

Jyväskylässä sama juttu +käteismaksu mahdollisuus.

6 tykkäystä

Pohjolalla oli ainakin taannoin yritykselle tuote, joka ei rajannut mitään aikaisempia sairauksia pois. Otin työntekijälle joskus sellaisen About 1000 eur /kk, mutta siitä hyvä että erilaista migreeniä jne on ja niitä saa käydä valittelemassa.

1 tykkäys

Tämä ei valitettavasti pidä paikkaansa, koska lippujärjestelmän sopimusmaksut ja käyttökustannukset muodostavat kaikista suurimman osan HSL:n IT-käyttöpalveluiden kustannuksista. Luopumalla erillislipuista ja niiden sidonnaisuuksista saataisiin välittömästi kymmenien miljoonien eurojen säästöt HSL-tasolla :frowning:

7 tykkäystä

Ihan sama fiilis on jo nyt Lähitapiolan osalta. Vähän huonosti löysin asiakaskokemuksia tai arvosteluja eri yhtiöiden välillä, mutta kaikesta nettikirjoittelusta voi aika nopeasti päätellä, että IF on kehutuin ja Turva/Lähitapiola sieltä haukutuimmasta päästä.

Turva on toki voittanut jonkin “riippumattoman” tyytyväisyysvertailun lähes joka vuosi, mutta jostain kumman syystä tuo tyytyväisyys ei näy ihmisten mielipiteissä…

2 tykkäystä

Happy 4th of July!

We hold these truths to be self-evident, that all men are created equal, that they are endowed by their Creator with certain unalienable Rights, that among these are Life, Liberty and the pursuit of Happiness.[1]

:us: :us: :us:
:partying_face:

[1] Preamble to the Declaration of Independence

4 tykkäystä

Ah niinpä tietenkin, kaikki on ulkoistettua. Enpä ajatellut että luonnollisesti HSL ei noita omista tai pyöritä, vaan kaikki on ostettu palveluna muualta.

2 tykkäystä

Tuolla ei ole mitään merkitystä.
IF on maksava Trustpilotin asiakas, Lähitapiola ei.
Eli tyypillisesti vain tyytymättömät asiakkaar antaa palautetta, kun sitä ei erikseen pyydetä.


15 tykkäystä

Lontoossa on julkinen liikenne rakennettu siten, että edullisin lipunhinta koskee lähimaksua. Esim. metron portilla tarvitsee vain vilauttaa pankki/luottokorttia. Helppoa. Jos tarvitsee lipun paperille, saa maksaa melkein tuplat. Lapsille, eläkeläisille yms. ryhmille on tietysti omat korttisysteeminsä, mutta suurin osa julkisen liikenteen käyttäjistä on työikäisiä, joille ei erikoisalennuksia ole tarjolla. Lähimaksu toimii siellä myös julkisissa vessoissa, vaikka niissä onkin vielä myös kolikkovaihtoehto. Helppoa ja sujuvaa.

Mikä osuus mahtaa lipun hinnasta esim. HSL:llä johtua näiden turhien järjestelmien rakentelusta, kun hyvin pienikustannuksinen lähimaksuvaihtoehtokin olisi tarjolla?

Eivät muuten Lontoossa kovasti mainosta edullista lähimaksuvaihtoehtoa turisteille, kun pitäähän edes jonkun maksaa niitä melkein tuplahintoja. :wink:

12 tykkäystä