Inderesin kahvihuone (Osa 7)

Jep, tätä päivää on taas odotettu. Ostoskorista löytyy tuotteita jo valmiiksi odottamassa – on myös kaikenlaista käyttötavaraa hammastahnasta biojätepusseihin ja alennukset Suomen hintoihin ovat huomattavat. Varsinaisen Prime day:n pohjaonginnan aikana kerään yleensä vielä parhaat tarjoukset. Ja kaiken tuovat maksutta kotiovelle (jos tilaus yli 100€). Ei oo pakko säästää, mutta ihan kivaa tää on.

5 tykkäystä

Koska satuin lukemaan tätä roskaa, päätin kostoksi jakaa sen tänne, etten olisi ainoa jota lievästi sanottuna ällöttää. Tästä vaaleilla uusi Meksikon presidentti ja ensimmäinen matelija. Illallisella valtiovierailulla valkoisessa talossa Pressa toteaa rouvan ottavan kalaa.

14 tykkäystä

Prismasta kun ei välttämättä saa edes mm. kerä/valkokaalia kuin silloin tällöin. Ruokalistasta kiinni saako kurottua hintaeron tasalle ja loppu säästö tehdään sitten jättämällä vaipat lapselle vaihtamatta kuin kolmesti päivässä, kuseksimalla tontin nurkille ja jatkuvasti laihduttamalla.

3 tykkäystä

Onnistuin pysymään alle 30 eurossa, mutta ostin kuitenkin ökylihaa, eli broilerinsuikaleita hintaan 8,99 kilo. :frowning: No kompensoin sillä, että syön vähemmän lihaa ensi viikolla. Ei tarvii sit kuolinvuoteella harmitella, että säästi ja sijoitti liian pieni summia, sekin olisi kamalaa, että siinä vuoteella kans joutuis harmittelemaan tehneensä liian vähän töitä. :frowning:

10 tykkäystä

Luin, ja mä en ymmärrä tätä miten voi olla korroosiota. Jotkut pitää perus polttis auton koko talven lumikasan alla eikä mitään ongelmia. Tämä hybridi oli kuulemma säännöllisesti käynyt polttoaineellakin joten joku mun mielestä ei täsmää.

5 tykkäystä

Näin kahvihuonetasolla on pakko kysyä, löytyykö palstalta Intiaan sijoittaneita? Jos maasta suurella varmuudella povataan seuraavaa Kiinaa, niin kai sieltä olisi perusteltua hakea myös vähintään maantieteellistä hajautusta salkkuun.

6 tykkäystä

Incappiin sijoittaneena voin ainakin sanoa että hyvin epäsuorasti olen sijoittanut Intiaan. Siellä toimii incapin suurimmat ja kannattavimmat tuotantolaitokset ja kurssikin tällä hetkellä saattaa olla houkutteleva :wink:

7 tykkäystä

Intiaan en ole (vielä) muuten sijoittanut, mutta kehittyvä Aasia on itsellä ylipainossa tähän CEBL -ETF:n myötä, siinä Intiaa n.18% osuudella.

6 tykkäystä

Se on vaan, kun tollanen Intia tai vastaava saattaa mörniä seitsemän vuotta, vaikka sitten lähtisikin odotettuun nousuun. Sillä välin olisi tehnyt hyvät nousut toisaalla ja ehtii vielä lisäksi Intiaankin mukaan. Olen tuskaillut näiden asioiden kanssa sijoittaessani itäblokin maihin ja uusiutuvaan energiaan.

Etf:n valinta tuntuu monasti vaikeammalle kuin perus osakepoiminta…

iShares Core MSCI EM (IS3N) sisältää myös Intiaa vajaa 16%

3 tykkäystä

Itse sorruin muutama viikko sitten hotellihuoneessa 3,30€ maksavaan Fazerin siniseen suklaapatukkaan. Luulin jo ettei suklaapatukka voi siitä kalliimmaksi mennä, mutta tänään huomasin, että samainen suklaapatukka maksaa 3,90€ golfkentällä jossa pääasiassa pelaan. Ei siitä liian montaa vuotta ole, kun tolla hinnalla olisi saanut kaksi levyä kaupasta…

20 tykkäystä

No sepä se. Eikä tuossa ainakaan itselläni ole kyse siitä etteikö minulla olisi varaa neljän euron suklaaseen tai kuuden euron kokikseen. Hinnoittelu on vaan niin järjetöntä, että haluan ”äänestää jaloillani”. Mietin, onko näillä myyjillä tarkoituskaan saada tavaraa myydyksi. Jos hintoja laskettaisiin edes hieman kohtuullisempaa tasolle, saattaisi kauppa käydä paremmin. Voihan kate olla tietysti näissä hinnoissa sen verran korkea, ettei halvemmalla kannatakaan myydä, mistäpä sitä tietää.

16 tykkäystä

Kannattaa katsoa Vietnamia myös. Siellä on minusta ihan samanlainen fiilis kuin Etelä Kiinassa 20v - 30v sitten. Tekemisen meininki.

1 tykkäys

Hauskaa, että aina hehkutetaan Venäjää, Kiinaa Intiaa sijoitus kohteina? Sitten haastetaan eettisyydestä ja muista tuommoisista jutuista. Venäjää olen karttanut ikäni, sen kulttuurin takia. Minkä Sauli sanoi, “maskit on riisuttu”. Olihan tuo jo vuosi kymmeniä tiedossa. Aika sinisilmäinen täytyi olla, jos ei huomannut.
Kiina ja Intia veivät Euroopan työpaikat, nyt sitten itketään niiden saastumista ja muita ilmi tulleita juttuja. Kaikki viedyt yritykset tiesivät noista asioista, mutta kun ei haluttu maksaa ihmisarvosta ja luonnon säästymisestä liikaa, ummistettiin silmät. Hyvähän se Euroopassa Ja Suomessakin on suojella luontoa, kun pilattiin luonto n. puolelta maapallon ihmiseltä ja eläimiltä. Noh, aikoinaan tuli kvartaalitalous. Taisi olla ennemminkin kirous, kuin hyvä juttu. Tietenkin Maailman rikkain prosentti kasvatti omaisuttaan tuollakin tapaa? Täytyy sijoittajien muistaa nämä seikat, eikä vain rahan perässä juosta. Entäpä Japanin sijoitukset ulkomaille 800 miljardia dollaria 2010 vuoteen mennessä. Mitäpä lie nyt? Villi veikkaukseni 4000 miljardia. Entäpä kun tuo summa lähtee liikkumaan takaisin kotimaahansa? Elekää säikähtäkö, tämä on vain tämmösen mualaisjuntin visioita, eikä asian tuntijan kommentti. Sanottaan 53 vuotta kahelleena näyttääpi tilanne aika haastavalta?

6 tykkäystä

Miljonäärien osuus aikuisväestöstä. Sveitsissä kadulla kävellessä noin joka kuudes vastaantulija on (dollari)miljonääri, Yhdysvalloissa joka kymmenes ja Ruotsissa joka neljästoista.

Suomessa miljonäärien määrä on nopeasti googlattuna 1-2% luokkaa yksityishenkilöistä. Jos puhutaan kotitalouksien varallisuudesta, niin osuus nousee toki suuremmaksi.

33 tykkäystä

Ai hitsi, mä jotenkin kovasti tykkään tällaisista jutuista - näistä tulee hyvä mieli.

Olen itse käsistäni todella surkea, ihailen aina kaikkia, jotka osaavat tehdä jotain. Varsinkin “erikoistyöt” jaksaa ihastuttaa. Ei maksumuuria.

9 tykkäystä

Pahoittelut myöhäisestä osallistumisesta keskusteluun.
Olen huono kirjoittaja ja kaikki postaukset jää aina piippuun kun tuntuu, että aihe meni ohi jo kun jäsentelen vasta omia ajatuksia ylös.

Olen @Lohis kanssa samoilla linjoilla. On toki hyvä että ollaan säästäväisiä ja tehdään fiksuja ratkaisuja siten pitkässä juoksussa kerryttää vaurautta kunhan muistaa ne säästyneet eurot laittaa poikimaan. Jos ei ole aiemmin ollut tarkka menoistaan ja menot on suuremmat kuin tulot, onkin järkevää aloittaa aluksi kartoittamaan mistä ne omat kulut muodostuu ja voiko muuttaa kiinteitä tai muuttuvia kuluja, että jäisi euroja säästöön kuukausittain. Mutta ei siihen kannattaisi käyttää kaikkea aikaansa. Vaan selvittää minkä asioiden muuttaminen on tuottavinta ja panostaa niihin muutamaan tuottavimpaan asiaan.

Tämä on mielestäni suomalaisten perisynti yrityksissä, että yritetään jatkuvalla säästämisellä saada myös yritysten tuottavuus nousuun. Johtuen siitä että yksilöinä harjoitamme tätä viemme sen myös yritysten toimintaan ja kehitysideoiksi. Jos säästötoimenpiteitä ei ole aiemmin tehtyä on se taas kerran ihan fiksu tapa aloittaa ja varmasti sillä voi tason noston tehdä kuluja karsimalla ja saada näin tuotteiden/palvelun omakustannushintaa alaspäin ja mahdollisesti myyntihintaa kilpailukykyisemmäksi joka saattaa nostaa myyntiä paremmalle tasolle. Mutta jatkuvasti toteutettuna se ei kehitä ja vie meitä eteenpäin. Useammin pitäisi miettiä ja MITATA mikä on tuottavin ratkaisu ja lähteä toteuttamaan sitä, kuin käyttää energiansa säästämisen tehostamiseen.

Tässä vielä kuvaaja Suomalaisen työntuottavuudesta tilastokeskukselta. Sekä linkki raporttiin Raportti: Suomen kansantalouden suurin ongelma on kilpailijamaita alempi työn tuottavuus
Raportti: Suomen kansantalouden suurin ongelma on kilpailijamaita alempi työn tuottavuus - Työ- ja elinkeinoministeriön verkkopalvelu

Lopuksi vielä esimerkki aiheesta jossa käytän foorumin suosikki henkilöäni ja esikuvaani @Sijoittaja-alokas
Alokas on jo onnistunut painamaan ostoskassin hinnan n. 20€ tienoille. Alokas on myös jo oma brändi joten mielestäni hänelle ei ole mikään noista ideoista mahdoton.

Onko hänen tulevaisuuden tuottojen kannalta parasta?
a) Jatkaa ostoskäyttäytymisen viilaamista ja pyrkiä vakioimaan ostoskassin hinta 19€ tasolle. Saavuttaen vaihtelun tasoksi ± 1€

Miettiä ihan uusia avauksia joilla nostaa tuottoja? Esimerkiksi seuraavia
b) Kirjoittaa sijoituskirja Ailin kanssa
c) Julkaista Lasten/meemi värityskirja Safarijahti Pohjolan ekan kanssa
d) Tarjota meemipaita mallistoa Stockmannille
e) Lähteä viemään Tinderes deittiappi ideaansa eteenpäin
f) Koodata Kallen kanssa Penninvenytys appi jolla saadaan ostoskassin hinnasta viimeisetkin sentit hiottua pois
g) Avata oma youtube kanava jossa käy Kotobörden viikottaiset liikkeet läpi ja mielenkiintoisimmat butmsibumit maailmalta
jne… Itse lähtisin selvittämään missä näistä on paras tuottopotentiaali ja vaatisi vähiten vaivaa itselleni, sillä kombolla kohti parempia tulevaisuuden tuottoja?

49 tykkäystä

Kiitos @Jarppi1 mukavasta viestistä ja erinomaisista ideoista! :slight_smile: :grin: :pray:

Jokainen noista ideoista on aivan mahtava, noista kirjaideoista erityisesti tykkään… ;), mutta myös noista muista ideoista.

Tiesittekö, että yks tehtävä kutsuu mua mahdollisesti:

15 tykkäystä

En tiennyt vielä mutta näytän isoa :+1: tälle. Tuohon värityskirjaan liittyen tuli mieleen että olette Ekan kanssa niin kovia kavereita että te saisitte sen äitiyspakkauksiin mukaan jos/kun OST-tilit tulee lapsille. Lisäätte muutaman kynttiläkuvaan yms sinne mukaan :wink:

8 tykkäystä

Itse olen ratkaissuut tämän kulutus/säästämis ajattelun ja siinä jonkinlaiseen omaan balassiin pääsyn siten että olen päättänyt viettää aurinko rannoilla talven pimeimmät ajan n 1-2kk. Muutenhan eletään pihistellen, pakastin on nytkin täynnä -50% lihaa. Muuten jokainen tekee niinkuin on itselle paras!

13 tykkäystä