Inderesin kahvihuone (Osa 7)

Joo Sammon sivulta löytyy sijoituslaskuri, josta näkee tuoton osinkoineen.

Salkkuun katsomatta tuntuu matalalta. Sitten vähän askarruttava seikka miten nämä Nordean osinkoina jaetut osakkeet on huomioitu tuotossa.

Nordean kurssi on jossain alle 6 euron, joten pitämällä siitä on saanut ihan hyvät tuotot.

Pienellä työkalun pyöritelyllä matala tuntunut tuotto selvisi. Ottamalla lopetus päivästä kuukauden poissa tuotto 41% ja samoin kolmen vuoden tuotto on 41%. Tuotosta leijonan osa on kadonnut viime kuukauden laskettelussa.

4 tykkäystä

Itse olen parkittanut puolet salkusta tuonne 3. portaalle ja olen tämän hetken korkoon erittäin tyytyväinen kun vertaa kuinka paljon rahojen pitäminen pörssissä on maksanut. :smile: Eli ostopaikkoja kyttäillessä kohti syksyä.

Ekin rapsojen julkaisuaikoja on kiva katsoa:

image
image
image

48 tykkäystä

kuva
Inspiroiva viesti. Muutin vielä tämän graafiksi.

19 tykkäystä

Kiitos, tää on kiva! Saanko “käyttää” tekemääsi graafia! :slight_smile:

Mun tuottoprosentit ei inspiroi kauheasti, omaa rahaa on yli 90%, kun vähän laskeskelin.

6 tykkäystä

Sekä Stockmannin, että EVO:n tulokset julkaistu, muta foorumilla ei tapahdu mitään. Haloo, missä kaikki on? :smiley:

Edit. Stockmannin ketjussa olikin jo alokas laittanut.

Edit2.

EVO ei petä, mutta markkinat pettävä, EVO -10% tänään ja “enää yhdeksän tälläistä päivää” siihen päälle (sisäpiirihuumori) :smiley: :smiling_face_with_tear:

13 tykkäystä

@Heikki_Keskivali kertoo Iltalehdessä ajatuksiaan mm. velkarahalla sijoittamisesta, sijoittamisen aloittamisesta jne.

Keskiväli suhtautuu varauksellisesti velkarahalla sijoittamiseen. Jos opintolainaa aikoo sijoittaa, summat kannattaa ainakin pitää maltillisina.

– Lähtökohtaisesti velalla sijoittaminen on huono idea, koska ne rahathan täytyy jostain saada. Kannattaa ainakin henkisesti ajatella se skenaario, että ne rahat häviää ja velat täytyy maksaa.

Keskivälin mukaan velkarahan sijoittamisessa tulee olla erityisen varovainen nyt, kun korot ovat yllättäen lähteneet vuosien jälkeen jyrkkään nousuun.

5 tykkäystä

Tää on muuten jännä. Oon istunut EVO:n kelkassa 2019 loppuvuodesta asti ja lähes jokainen kvartaali on osunut lankulle, mutta silti #kusetusmarkkinat lähes aina avaukseen. :smiley:

6 tykkäystä

Saa toki käyttää. Oma salkku on mörninyt kaksi vuotta absoluuttisissa euroissa.

4 tykkäystä

On myös ottanut usein kovatkin nousut ennen katsausta. Eilen selkeästi pelättiin melkeinpä ekaa kertaa. Jospa nyt olisikin eri lailla :smiley:

Kirjoitin peruskatsauksen, missä ihmettelen Helsingin pörssin surkeaa alkuvuoden kehitystä verrattuna muihin pörsseihin.

Erityismainintana foorumilaisille, luonnoksessa käytin sanaa mörniä, mutta Hesarin kielipoliisi ei päästänyt sitä läpi. Epäili, että kyseessä ei olisi oikea suomen kielen sana. :disappointed: ping @Verneri_Pulkkinen

119 tykkäystä

Tuota jalkapallovideota katsellessa tuli mieleen miten nykypäivänä ei enää pysty kuvasta tai videosta pieni ihminen tietämään mikä on totta ja mikä ei.Samoin nämä eri huijaussivustot paranevat kaiken aikaa,tässä suhteessa ei kyllä kehitys ole pelkästään positiivista yksilön kannalta.

2 tykkäystä

IS 21.7.23: "Europarlamentaarikko Nils Torvaldsin (r) mukaan euro­parlamentaarikko Teuvo Hakkaraisen (ps) tällä viikolla esittämä voimakas kritiikki ennallistamis­asetuksen puolesta äänestäneille suomalais­mepeille ei perustu ”voimassa oleviin tosiseikkoihin”.

Miten pitää tulkita ”voimassa oleviin tosiseikkoihin” ? Onko totuudella politiikassa jokin voimassaoloaika?
Tieteessähän totuus voi tarkentua tai jopa muuttua havaintojen kehittyessä.

6 tykkäystä

Noniin markkina… Annapa Tietoevryä 22,3 € hinnalla niin saadaan tuo OST sijoitusaste 100%:n
:nail_care:

Myin Tammikuussa 50x, 28,9€ hinnalla niin sen haluaisin takaisin. Kiitos!

5 tykkäystä

Liian pitkään siinä meni mutta tänään hiljensin politiikka ketjun lopullisesti(filapäisesti).
Keskustelun taso on laskenut jopa entisestä ja minkäänlaista yhteisymmärrystä ei edes yritetä saavuttaa.

46 tykkäystä

Jopa OpenAI GPT4 on oppinut verbistä näin:

Mörniä on suomen kielen verbi, jonka merkitys rinnastuu ‘hiippailla’ tai ‘maleksia’ -termien kanssa. Se voi tarkoittaa esimerkiksi jonkin asian tai tilanteen kanssa pitkittämistä tai viivyttelemistä.

Tämän termin käyttö on harvinaista ja se saattaa esiintyä lähinnä murteellisessa tai puhekielisessä kontekstissa. Se ei ole suomen yleiskielessä yleisesti käytetty ilmaisu.

Olen erittäin pahoillani, jos Hesarin kielipoliisi tuolla tavalla rajoittaa kielen rikastamista. Ei tämä tosin yhtä iso rikos ole kuin se, että muinoin Hesari itsepintaisesti vuosien ajan vänkäsi konsensusta vastaan kirjoittamalla surffaamisen yhdellä äffällä.

22 tykkäystä

Muuallahan tuosta keskustelusta ei saa valittaa, mutta on sen taso ihan järkyttävän alhainen.

Nyt ymmärrän miksi @Verneri_Pulkkinen ei niin innokkaasti halunnut laajentaa foorumia muihin keskusteluaiheisiin :smile:

12 tykkäystä

Politiikka- ja meemi-ketjuihin ei vilastakkaan.

1 tykkäys

Joo sinne jos siirtyy oma viesti kahvihuoneesta kun liipaissut tarpeeksi läheltä politiikka-aiheita niin turha odottaa että tulen edes vilkaisemaan jos siihen tulee lainauksia ja keskustelua. En ole tulossa katsomaan😅. Tosin ei mulla meemi-ketjua vastaan mitään ole.

3 tykkäystä

Tämä vaatii perusteluja. Meemiketju on suhteellisen hiljainen ja erittäin nopea vilkaista läpi. Joskus siellä on vieläpä jotain erittäin oivaltavaa ja täysin uniikkia.

17 tykkäystä