Ei kovin usein tapahdu, mutta en sanoisi harvinaiseksikaan jos oletetaan että Inderesillä on on yleensä noin 15-30 osta-suositusta (150 yhtiötä suunnilleen seurannassa) ja niistä oletettavasti ihan jokainen ei voi osua. Jos vähän yli 50 % osuu pitkässä juoksussa se on supersuoritus, eli voisiko olettaa 14 tapaukselle käyvän noin jatkuvasti.
Siitä hatunnosto analyytikolle, että huolimatta tapauksen kovasta näkyvyydestä ja paineesta myönnetään (suosituksen muutoksen kautta) virhe ja käännetään takkia.
Vähän laajemmin aiheesta. Olen aina kokenut Inderesin brändin rakentamisessa haasteena, miten analyysi on varmaan ainoa tuote, missä asiakaslupaus on huippu jos se toimii 51 % ajasta.
Kuvitelkaa vaikkapa ravintolaa, jonka annokset epäonnistuvat 49 % kerroista? Tai kodinkonekauppaa, jonka imureista 49 % ei käynnisty?
Toki Inderesin muut tuotteet, kuten nettisivut, foorumi, IR-palvelut, webcastit (super kriittisiä oikeasti asiakkaille ja ne tuovat merkittävän kokoisen osan Inderesin nykyliikevaihdosta) toimivat hihalukuna ~99 % ajasta, ja analyysissakin toimii yleensä kaikki muu paitsi suosituksissa tulee tätä heittoa. Harvemmin kuitenkaan firman bisnestä käsitetään väärin, vaan virheet liittyvät sen tulevaisuuden ennustamiseen ja sen käyvän arvon määrittämiseen (mikä meillä valitettavan usein ei ole mielestäni niinkään käyvän arvon määritystä vaan osakkeen hinnoittelua 12 kk päähän).
Tietysti myös sijoittajat tiedostavat asian, että analyysissä 51 % osumatarkkuus vastaa muiden alojen 99,9 % tarkkuutta. Siksi toisaalta virheiden avoin myöntäminen ja niiden käsittely ovat avaimia luottamuksen rakentamiseen yhteisön kanssa.