Inderesin kahvihuone (Osa 7)

Minulla ei tahdo selkä kestää tuota marjastamista. Istun niin paljon töissä, että ruoto on jäykistynyt tietynlaiselle mutkalle eikä taivu minkään muunlaiselle mutkalle.

Harmi, sillä moni ei syö enempää mustikkaa kuin minä. Joka aamu menee, joskus päivällä. Ostan isoimpia pakastepusseja ja niitä menee sadoilla euroilla ihan talven aikana. Niiden hinnat ovat nousseet. Ne eivät myöskään vastaa metsämustikkaa, luki pakkauksen kyljessä mitä tahansa. Halvimmat ovat ihan paskaa mielestäni, sopivat ehkä leivonnaisiin mössöksi ja uunissa kuumennus, niin alkuperäistä laatua ei ehkä huomaa. K-Kaupan mustikat ovat ok, S-Ryhmän vähän kalliimmat ok, molemmat häviävät 100-0 oikealle metsämustikalle.

Jos aikoisin kerätä kulutustani vastaavan määrän, se ei mahtuisi mitenkään kerrostaloasunnon pakastimeen sisälle. Joten viimeistään marras-joulukuun paikkeilla olen taas kaupan pakastemarjojen ostaja.

Sitten vielä pakko sanoa, että kun nämä mustikathan ovat ihan trendituote fitness-scenessä ja ovat ns superfoodia, niin itse en ole ainakaan huomannut mitään positiivisia vaikutuksia syömällä niitä Ihan ämpärikaupalla ainakin 3-4 edellistä vuotta. Mutta maku on hyvä. En tiedä mitä muutakaan aamupalamössöihini sekoittaisin.

8 tykkäystä

Itsellä leikatut silmät ja vaivana usein syksyllä ja talvella silmien voimakas kuivuminen. Lisäaineettomia silmätippoja mennyt varmaan useampi tuhat miniputelia. Pidettäköön tätä hörhöilynä tai ei mutta omalla kohdalla mustikoiden päivittäinen syöminen aamiaisella on vähentänyt silmien kuivumista merkittävästi.

16 tykkäystä

Netistä bongattua.

Elon Musk made an official announcement while playing Diablo 4 during a Twitter Space session that Twitter’s new official logo will be unveiled tomorrow as they will be adopting the letter “X” as its new twitter symbol.

No, hyvä kaiketi, että symboli on X eikä …

X on Muskin visio “everything app”:stä, joka ainakin omalla kohdalla tulee olemaan nothing app.

Edit. Internetissä maltetaan tuskin odottaa.

image

6 tykkäystä

Oli pakko laittaa tänne, kun tästä oli aiemmin täällä juttua. :smiley:

30 tykkäystä

Valamon Black Tea Gin in hauska, saavuttanut itse asiassa ymmärtääkseni parhaat suomalaisen ginin pisteet kilpailuissa ikinä, 96/100 IWSC -mittelöissä, tässä tapauksessa raakana. Tee maistuu tässä jonkin verran eli gt:ssä aika eksoottinen, mutta esimerkiksi Muteman+veriappelsiini toimivat ihan kohtalaisesti. Oman makuun raakanakin yllättävän hyvä.

Valamon tuotteet tislaillaan pitkälti Ilomantsissa, sieltä tulee Arctic Blue, Tenu, Black Tea, ja V. Bottakselle tehtävä Oath.

7 tykkäystä

Ajallinen hajauttaminen. Osta vaikka kuukauden välein vakiosummalla kunnes kurssi ei enää nouse.

Tuo on tapa mennä mukaan Kempowerin kaltaiseen osakkeeseen, joka on jo noussut, eikä oikein uskaltaisi enää mennä mukaan.

Suosittelen tuota tapaa. Nän alennat riskiä.

9 tykkäystä

Omasta mielestäni oikein maukas kesäjuoma, varsinkin jos käyttää pakastinkylmää Arctic giniä, ja lasinkin käyttää pakkasen kautta.

5 tykkäystä

Oletko sattunut laskemaan kokeneempana poimijana itsellesi tuntipalkkaa? Olen tässä hetken arponut käyttääkö pian alkavan loman pelkästään nautiskeluun vai myöskin mustikkametsään :grinning:

1 tykkäys

Kirja-arvostelu

8 tykkäystä

Tälläkin saralla on viime vuosina tehty innovaatioita, jonka myötä osalla selkävaivaisistakin on taas mahdollisuus päästä nauttimaan metsän antimista.

On varrellista haravapoimuria, nivelletyllä varrella varustettua perinteisempää poimuria ja periaatteessa jopa sähkömoottorilla varustettua poimuria.

Noista haravapoimuri on ehkä nopein, mutta tuo mukanaan myös eniten roskaa. Myös varren pituus on aika tarkka, eikä ehkä selkävaivaiselle se kaikista sopivin vaihtoehto. Sopivalla varrella kuitenkin selvästi selkää säästävä vaihtoehto. Vaatii kaverikseen ison tai varrellisen keräysastian, johon mustikat “haravoidaan”.

Nivelletty varsi on oikeasti selkää säästävä, koska varren pituus on säädettävissä ja poimuri nousee pelkällä ranneliikkeellä. Tätä olen nyt pari kertaa testannut ja jää luultavasti käyttöön.

Moottoroitu mukana lähinnä kuriositeettina. Näin syvälle en ole harrastukseen vielä uponnut.

4 tykkäystä

Joo. Olen kokeilu- ja opettelumielessä lisännyt hyvään pöhinäuutiseen ja keventänyt kun analyytikot ovat reivanneet lisää-suosituksen kurssin päälle ja kaikilla on aikaa istua alas miettimään missä mennään. Nyt työkiireiden takia myöhästyin ostohetkestä ja trendiviivan lopunhan se ainakin hetkeksi pilaisi. :smiley:

Itse firmasta ei ole syvää kuvaa ja tämä on köykäisten pohjatietojen lystiä kategoriassa Massen maksullinen viihde. Mutta kyllä tästä irti jo jäi varmaan se mitä mahdollisessa rytinässä menettäisi.

10 tykkäystä

Kesä kakskolme. Rentoutta, lomailua ja mukavia menoja. Talouden aprikointia ja inderesin palstaa rennosti siinä sivussa.

…sitten on poliittisten keskustelujen tunnelma ja inden politiikkanurkkaus

32 tykkäystä

Ei se ole mitään hörhöilyä. Toinen mikä on hyvä, on tyrni. Kannattaa kokeilla syödä näitä, jos auttaa.

Terkuin myös silmät leikattu pian 10v sitten ja siitä lähtien kuivumisen kanssa tapeltu. Silmätipat kannattaa myös vaihtaa säilöntäaineettomiin, koska säilöntäaine itsessään ärsyttää silmiä.

Ei voi sanoa yleismaailmallisesti mitkä silmätipat kellekin sopivat, mutta kirjaimellisesti koko Suomen valikoiman läpi käyneenä voin suositella seuraavia:

Thealoz duo, sekä pipetti (öisin) että pullo.
Puro suoja.
Lecrolyn allergiatippa aamuin illoin, vähentää silmien kuivumisesta aiheutuvaa tulehdusta ilman kortisonin haittavaikutuksia. Vinkki tuli silmälääkäriltä Turusta. Lisäksi silmien puhdistus aamuin illoin kannattaa ottaa tavaksi. Voidaan jatkaa privalla, jos haluat. Kokeiltu on myös seerumitipat, lämpöhoidot yms.

6 tykkäystä

Olen mä joskus, mutta se on vaikeaa, etenkin jos on rehellinen. Mustikkaämpärillisen kerää noin tunnissa ± 10min Ou jee sehän on 50€/h ja verottomana. Puolukka 20-35min / ämpäri.

Sitten tullaan siihen rehellisyyteen.
-Valmistautuminen kotona. Vaatteet, ämpärit, hyttysmyrkyt ym.
-Siirtyminen metsään. 5-30min
-Mahdolliset bensakulut
-Siirtyminen kotiin
-Putsaus. Tämä on se KAIKKEIN ikävin ja hitain vaihe.

Puhdistukseen EHDOTTOMASTI se imuriin kiinnitettävä puhdistuslaite. Ritilällä vain loppuviimeistely. Puolukkaan erinomainen, mustikkaan kohtalainen. Jos olet kerännyt mustikkaa paikassa, jossa kasvaa seassa puolukkaa, niin putsaamisvaihe on…lohduton. Niin hidasta. Omaan pakkaseen laitettaessa ei ole niin väliä, jos vaikka puolukan seassa on jokunen mustikka. Ei haittaa elämää, mutta myydessä haittaa. Olen joskus myynyt puolukkaa imuriputsattuna. Hintaa vähän alaspäin. Ei vaan pää kestä sitä pikkutarkkaa nypläämistä.

Eli yhteenvetona voin sanoa, ettei tuntipalkkaa kannata laskea, vaan kerätä minkä kerää ja nauttia kesäisestä & syksyisestä metsästä.

Lisävinkkinä tämnönen: Kannattaa ottaa joku kohde, minkä vuoksi kerää ja myy. Tulee mukavasti lisämotivaatiota. Esim. Lomamatka, jokin tavara tai vastaava. Kerättiin joskus perheenä bensa- ja hotellirahat kesäreissuun. Kerran ostin Harvia kiukaan, en osakkeita :slightly_smiling_face: Missään nimessä noita rahoja ei kannata laittaa laskuihin tai ruokakauppaan.

Normaalisti olen myynyt kesäsin/syksyisin ehkä 300-700€ edestä. Tänä vuonna ajattelin pitää jonkinlaisen välivuoden. Vähän omaan pakkaseen vaan.

Tyhmintä mitä voi tehdä, on polkea hintoja. Siinä kusee omille kintuilleen, enkä itse ole tällaiseen alentunut, vaan ollut kärsijän roolissa. Esim tori.fi tai kuntien fb-kirppiksillä näkee melkoista hintahaitaria. Valitettavasti.

Olen kohtuu hyvä marjanpoimija ja tiedän hommasta jotain, osakepoimijana on vielä paljon opeteltavaa :grinning:

27 tykkäystä

Me Suomen Pariisilaiset konosöörit, eli Savolaiset gentlemannit todellisuudessa kelpuutamme vain 3 eri juotavaa joita ihminen tarvitsee selviytyäkseen.

  1. Espresso (ilman X tai KS intonaatiota).
  2. Rahamiesten vesi eli Hartwall Vichy.
  3. Samppanja. Kaikenlaiset muut kuravedet ja kuplajuotavat eivät sovellu edes lattian pesuun.

Bonuksena voidaan nauttia erilaisia drinkkejä jos tarkoituksena on hankkia ylempi tietoisuuden tila. Itse suosin Mojito tai Cuba Libre juotavia jos raaka-aineet ovat ensiluokkaisia.

Kun on Havanan rannalla nauttinut täydellisen Cuba Libren (Oikealla reseptillä) ja jälkiruoaksi erittäin vahvan espresson ja käsinkäärityn sikarin, voi todeta todella eläneensä.

Näin vuosiakin myöhemmin tämä kaikkia kuutta aistia hemmotteleva multiorgastinen kokemus tuo lämpivän ja pörröisen olon kehoon :heart:

Nyt pitää palata syyslomamatkan suunnitelun pariin.

Buona fortuna con le tue scelte di borsa. Arrivederci.

35 tykkäystä

Tästä taisi ollakin elämäntapatestin yhteydessä puhetta, mutta en kerta kaikkiaan voi ymmärtää tuollaista asennetta tähän asiaan. Ja jos ei pysty olemaan reissaamatta, niin eikö voisi edes hävetä sen sijaan, että jatkuvasti tuo tätä esiin?

Sijoitusfoorumilla kun ollaan, niin eikö se olisi jo salkunkin kannalta aika paljon nätimpää käydä jossain vähän lähempänä näillä lomareissuilla.

13 tykkäystä

Juuri näin. Kerää tunnissa jos paikka missä kukaan ei ole käynyt ja putsaa kolmessa. Tuosta putsaamisen hitaudesta sanotkin.

1 tykkäys

Miksi sitä pitäisi hävetä?

Ihmisillä on jo universumin alusta alkaen ollut tarvetta seikkailla, seilata yli valtamerien sekä kiivetä korkeimman vuorenhuipulle.

Uusiin kulttuureihin tutustuminen avaa maailman kuvaa ja luo uskoa ihmiskuntaan.

Seuraavaksi provokatiivinen osuus.

Kaikki me kuolemme, ennemmin tai myöhemmin. Siinä välissä kannattaa nauttia minkä voi. En koe minkäänlaista ”lentohäpeää” enkä ilmastoahdistusta. Ja sitä paitsi lentäminen edustaa ihmisen voittoa luonnosta! Siis siitä mikä oli mahdotonta.

Ja onhan lentäminen minun valkoisen miehen etuoikeus :wink:

Ps. Naurettavimpana moraaliposeerauksena pidä Eduskuntatalon edessä aikaajoin esiintyvää Boomereiden ”Isoisät ja Isoäidit ilmastohätätilan puolesta” mieltäänosoittavia vanhuksia. Siis juuri tuo boomer sukupolvi joka pilasi ilmaston V8 5l autoillaan, kuppaavat eläkejärjestelmän tyhjäksi ja kehtaavat vielä vaatia NUOREMPIAAN maksamaan laskun ja pelastamaan ilmaston. Eikö törkeydellä ole mitään rajaa?

43 tykkäystä

Oon aina miettinyt sitä logiikkaa, että puhdistettu mustikkaämpäri täälläpäin maksaa sen 50€ ja puhdistamaton 40€. Jälkimmäisessä juuri tuon hitauden takia pääsee paljon paremmalle tuntipalkalle. Tosin ostajana tuo 10€ tuntuu taas todella järkevältä sijoitukselta.

Jees. Usein näkee just tota hintaluokkaa. Ostaja todellakin voittaa ostaessaan putsatun, jos hintaero on 10 luokkaa. Joku 25-30 voisi olla järkihinta puhdistamattomasta. Ite en vaan kehtaisi myydä. Mulla tulee aina puoli mettää mukaan kun kerään, aika raju tyyli, etenkin puolukan kanssa. Mustikkaa ei passaa väkivaltakerätä niin pahasti, mössääntyvät.

1 tykkäys