Inderesin kahvihuone (Osa 7)

Hyvä idea.

Mun pitää pitää kiinni näistä kolmesta, jotta maineeni säilyy. Myyn ne sitten, jos ovat senttiyhtiöitä esim. vuonna 2025.

6 tykkäystä

<<Itsetuho protokolla aktivoitu

4 tykkäystä

Sanokaahan it-ammattilaiset miksi Finnkinon sivuilla on jatkuvasti “ruuhkaa”? Ei liene kyseessä palvelunestohyökkäys sillä ruuhka ei ole mikään hetkittäinen, vaan pysyvä ilmiö. Aina sivulle mennessä tulee eteen teksti jossa kerrotaan että nyt on ruuhkaa ja olet jonossa sivulle pääsyyn. En usko että niin moni lippuja samaan aikaan haluaisi että sivut on 24/7 jonotusperiaatteella toimivia… Toki samalla jonottaessa tehdään bottitesti mutta ei senkään tuohon jonotukseen pitäisi liittyå

Bonuksissa on mielestäni pohjimmiltaan kyse siitä, että asiakas maksaa esim. 100€ ja palveluntarjoaja ojentaa siitä sitten hymyssä suin 10 € takaisin. Oikeastaan kyse ei edes ole kympistä, vaan voucherista, jota voi käyttää palveluntarjoajan tuottamien (muiden) palvelujen kulujen peittämiseen ja joka kustantaa palveluntarjoajalle ehkä 5-7 €.

Tosiasiassa kyseisen tuotteen “markkinahinta” on siis luokkaa 90€, ja jopa alle sen, sillä rahaa kuluu myös bonusjärjestelmän ylläpitoon. Tuotteesta veloitetaan “ylihintaa”, jotta voidaan sitten antaa osa hinnasta takaisin. Tavoitteena on tietysti asiakkuuksien keskittäminen ko. palvelutarjoajalle.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto tutki aiemmin, onko bonusjärjestelmä määräävän markkina-aseman väärinkäyttöä OP:n osalta, mutta ei sitten kuitenkaan siihen päätynyt. Kuluttajan kannalta bonusjärjestelmä kuitenkin hämärtää KKV:n mielestä sitä, mikä on vakuutuksen tai asuntolainan aito hinta.

Suomalaiset ovat niin bonushullua kansaa, että jopa Lidl otti käyttöön bonusohjelman, vaikka ensin irvaili muille kauppaketjuille järjestämällä “saat alennusta millä tahansa kortilla” -päiviä. (Lidl Plus -sovellus on ahkerassa käytössä myös allekirjoittaneella.)

6 tykkäystä

12 tykkäystä

Ei, koska
a) mikään tutkimusaihe ei koskaan tule valmiiksi, aina löytyy lisäkysymyksiä joihin ei vielä ole vastausta
b) hyvään tieteelliseen tapaan kuuluu vetää tutkimuksen lopuksi yhteen avoimeksi jääneitä kysymyksiä, se ikään kuin asettaa tutkimustulokset kontekstiin (=ei anna vaikutelmaa, että liioittelisi omia tuloksiaan)
c) tutkija olisi vähän hölmö jollei osoittaisi lisärahoituksen tarvetta omalle alalleen kun kerran siihen looginen tilaisuus on

16 tykkäystä

Kerran kuulin yhdestä EU:n rahoittamasta tutkimuksesta, jossa tutkittiin metalliketjun käyttömahdollisuuksia. Tuloksena oli, että sillä voidaan vetää, muttei työntää. Jatkotutkimuksia ei ehdotettu. Tämä voi toki olla urbaanilegenda, mutta aivan kahvihuonekamaa. :grin:

8 tykkäystä

Amatöörit. Olishan tuosta saanut jatkotutkimusaiheita vaikka kuinka. Esim. ketjun materiaalin vaikutus veto- ja työntöominaisuuksiin. :grin:

1 tykkäys

OST talletuslimiitti täynnä tänään. Mun mielestä ihan ok kun kesti 4 vuotta joista 3 opiskeli. Ina töitä, opintolainaa ja paljon kananjauhelihaa

41 tykkäystä

Ohhoh ollut näköjään edellinen laskupäivä salkussa 17.7.2023. Tänäänkin pinnisti miltei prosentin miinukselta niukasti plussan puolelle. Hetki on moisesta putkesta vierähtänyt :crazy_face:

1 tykkäys

Samassa uppoavassa laivassa minäkin. Olipahan turpasauna omassa salkussa tänään. Ihan totaalinen teurastus. Pitkää peliä niin eiköhän tämä teurastus vielä jatku tovin. Siivotaan ne läikkyneet öljyt sitten huomenna kimpassa @Sijoittaja-alokas

6 tykkäystä

Olen niin hidas myymään, että saan putoavan puukon myytyä vasta siinä kohtaan, kun se on juuri muuttumassa käänneyhtiöksi. :frowning_face:

Sama juttu ostamisen osalta; osaan ostaa vasta huipulta juuri, kun yhtiö on muuttumassa hiljalleen puukoksi. :grimacing:

9 tykkäystä

Minä petyin hieman Oppenheimeriin. Odotin leffaa ristiriitaisen tiedemiehen ällistyttävästä suorituksesta toimittaa uusi keksintö käyttökelpoiseksi aseeksi, kun panokset ovat kovat ja koko maailman tulevaisuus on vaakalaudalla. Ja vielä tositarina! Sytyn erityisen paljon elokuvista, jossa yrittäjät tai tiedemiehet luovat jotain uutta, kohtaavat lähes ylitsepääsemättömiä haasteita ja onnistuvat keksimään niihin ratkaisuja.

Mutta sitten Oppenheimer painottuikin vahvasti keskinkertaiseen ja melko epäkiinnostavaan oikeussalidraamaan ja kommunistivainoon. Hahmot jäivät melko etäisiksi ja elokuva oli paikoin vaikeasti seurattava. On se kuitenkin elokuvateatterissa kokemisen arvoinen. Leffa näyttää ja kuulostaa hyvältä. Varmana tulee Oscar-ehdokkuuksia laajasti eri kategorioissa. Pääosien esittäjät vetää hienot roolisuoritukset. Katsokaa itse ja muodostakaa mielipiteenne, mutta minun makuun tämä ei ihan täyttänyt IMDb top-10 tason odotuksia.

11 tykkäystä

Muistakaa sitten tulla Pörssien suunta -ketjuun kello 21.00.

Meinasin jo ite unohtaa. :slight_smile:

12 tykkäystä

Euroopan pörssit meni aika hyvin pakkaselle, tai ainakin minulle tutut valtiot.
Noh, ei sille enään mitään voi. Mukavaa herätä aamulla kun näkee mitä Fed:in päätökset ovat saaneet aikaan.
Jos pörssit lähtivät kaivamaan jotain kuoppaa, niin kaivakoot kunnon montun.

Kannattaa katsoa Manhattan tv sarja jos aihe kiinnostaa.

Itsekin olisin tykännyt jos Oppenheimer olisi syventynyt enemmän tieteeseen ja teknologiaan mutta ymmärrän miksi tämä aihe alue oli jätetty pinta raapaisuksi suuren yleisön elokuvasta.

8 tykkäystä

Ainakin joidenkin mielestä Usalla on hallussa alieneiden teknologiaa ja ainakin yksi alieni.

7 tykkäystä

Niinpä. :ringer_planet:
Tämmöisiä tupsahtelee aina silloin tällöin.

Pitääpä tuo sarja katsoa. Sinällään kyllä ymmärrän, ettei varsinaisesti sitä tiedepuolta kauheasti kannata näyttää, mutta en tiedä onko pitkät väännöt Oppenheimerin turvaluokituksesta ja Lewis Straussin ministerikelpoisuudesta sen kiinnostavampaa suurelle yleisölle. Nuo on niin mitättömän merkityksettömiä asioita kaikkien ydinaseita koskevien elämän ja kuoleman kysymysten rinnalla. Ilmeisesti olen kuitenkin vähemmistössä, kun katsojat ja kriitikot tykkää.

Olisi pitänyt vaan tietää mitä odottaa. Leffa perustuu kirjaan, jossa pääpaino on juuri noissa toisen maailmansodan jälkeisissä kylmän sodan aiheissa.

Noh ei tästä enempää täällä sijoitusfoorumilla :smile:

1 tykkäys

Pitää vain toivoa että ne on peräisin Jupiterin Europa kuusta, niin saa sitten hauskoja vitsejä kuinka eurooppalaiset yrittää taas valloittaa amerikkaa jne…

9 tykkäystä