Inderesin kahvihuone (Osa 7)

Markku Kurtti kannattaa laittaa Twitt… Äxässä seurantaan. Todella laadukasta sijoitusaiheista sisältöä löytyy hänen “tililtään”.

7 tykkäystä

Musiikkikokemuksia on täällä aina silloin tällöin jaettu. En tiedä miksi tämä nyt osui niin napakasti nauruhermoon.

17 tykkäystä

Ehkä Kauppalehdelle tulee sitten talvella pakkasten myötä suurena yllätyksenä, että eipä ollakaan omavaraisia, vaikka kuinka kesällä saatiin aurinkosähköä ja mitä lie.

1 tykkäys

Joka alalla on varmasti tällainen tyyppi, joka on löytänyt helpoimman mahdollisen tavan päästä uudestaan ja uudestaan otsikoihin vuosi toisen jälkeen. Omalta alalta en kauheasti yhtä tällaista tyyppiä arvosta. Alkaa Paasikin kuulostamaan rikkinäiseltä levyltä. Mikäköhän näissä jutuissa on ylipäätään se pointti. Voisi mediakin hieman kehittyä.

2 tykkäystä

Yksi australialainen ex. pomoni kertoili avioerostaan, että kaikki meni vaimolle eläkesäästöjä myöten. Mutta pääsipä vapaaksi.

2 tykkäystä

Mulla on myös paljon Konecranesia ja Fortumia salkussa. :slight_smile:

Kiitos todella paljon mukavasta palautteesta! :pray: Tällainen aina lämmittää mieltä, kun mulla menee niihin yllättävän paljon aikaa. Joka perjantai tulee uusi haastattelu ja jatkuvasti tulee uusia erilaisia haastateltavia, mikä on oikein kiva juttu. Olen itse saanut näistä haastatteluista paljon apua ja oppia omaan sijoitustoimintaani. :slight_smile:

7 tykkäystä

Minusta tuolloin annettiin hyviä neuvoja joita olisi kokeneimpienkin kannattanut nöyrästi kuunnella.

4 tykkäystä

Putin-meemin veroinen kaveri on löytynyt. Vaan aika pieni nallehan tuo

15 tykkäystä

Tässä on Kauppalehden pääkirjoitus Hesan börden kesäaleista. Ei maksumuuria.

Toisaalta Helsingin pörssissä on nyt ostajan markkinat. Esimerkiksi Nokiaa ei näytetä arvostavan sen tuloskunnon eli oman pääoman tuottolukujen mukaan (KL 14.7.).

Koko Helsingin pörssin arvostustaso on nyt selvästi pitkän aikavälin alapuolella. Pörssin tuloksista lasketun p/e-luvun pitkän aikavälin keskiarvo 17, mutta nyt liikutaan enää 12 tasossa.

Daxin vastaava luku on yli 16 ja Dow Jones on lähellä 20. Mitä pienempi luku on, sitä ”halvempia” osakkeet ovat suhteessa yrityksen tulokseen.

7 tykkäystä

On se alakuloa :confused:

107 tykkäystä

Mielestäni Pasin, Rothoviuksen ja Kinnusen lausunnoissa oli paljon hyvää, mutta kaikki arvaukset eivät osuneet oikeaan, ainakaan vielä. Juttu oli tehty 24.4.2022 eli kaksi kuukautta Ukrainan sodan kiihtymisen jälkeen.

Nyt 15 kk myöhemmin pieni välitilinpäätös:

  • Jos olisin uskonut asiantuntijoita, olisin siirtynyt pois Yhdysvaltain osakemarkkinalta. Pieleen olisi mennyt.
  • Uskoin asiantuntijoita enkä siirtynyt pois Suomen osakemarkkinalta. Pieleen meni.
  • Uskoin asiantuntijoita ja siirryin pois kiinteistömarkkinalta. Oikein meni.

=============================================
OIKEIN MENI:

Paasi:

:white_check_mark: Sodan ja sanktioiden takia energian ja arkihyödykkeiden hintojen nousu on vain kiihtynyt, mikä ennestään nostaa inflaatiota. Näillä näkymin mitään helpotusta ei ole lähitulevaisuudessa luvassa, eikä edes viiden vuoden näköpiirissä, Paasi arvioi.

:white_check_mark: Luulen että Fedin ohjauskorkoa nostetaan vuoden vaihteeseen mennessä vielä yli prosenttiin, ja Euroopan keskuspankki EKP seuraa perässä, Paasi sanoo.

Rothovius:

:white_check_mark: Helsingissä kiinteistön tuotto-odotus on jo inflaatiota pienempi, hän sanoo.

Kinnunen:

:white_check_mark: Ostoja kannattaa hajauttaa ajallisesti, niin silloin ei ota riskiä siitä, että ajoitus on juuri väärä. Sijoittaminen on mukavaa, kun kurssit nousevat. Kun kurssit laskevat, voi tulla pakonomainen tarve poistua markkinoilta, ja silloin aika on yleensä väärä. Kehottaisin siis edelleen pitkäjänteiseen sijoittamiseen.

:white_check_mark: Helppoja tuottoja ei ole saatavissa mistään, hän toteaa.

=============================================
VÄÄRIN MENI:

Paasi:

:x: Yhdysvalloissa pörssiyhtiöiden markkina-arvo on kaksinkertainen bruttokansantuotteeseen verrattuna. Puhutaan niin sanotusta Buffett-indikaattorista, mikä on nyt historiallisen korkea. Se antaa kuvaa pörssikuplan koosta, Paasi kertoo.

SP500 on nyt 8% korkeammalla, Nasdaq100 18% korkeammalla. Ei siis ollutkaan kuplaa Yhdysvalloissa. OMHXPI on laskenut 11%. Kupla oli ennemmin Suomessa. DAX30 on noussut 18%. Indeksien kurssilaskut olivat jutun julkaisuhetkellä jo pudonneet noin puolet matkalla tuleviin syksyn pohjiin.

:x: Jos haluaa suojata rahojaan inflaatiolta, niin en nyt keksi muuta kuin jenin. Japanissa on tällä hetkellä matala inflaatio. Jos siis muualla on kuuden prosentin inflaatio, niin jos siirrät rahasi nyt jeneiksi, saat viiden vuoden päästä 25 prosenttia enemmän euroja takaisin.

Jenin arvo on laskenut 11% suhteessa euroon. Tietysti tässä on vielä 4 vuotta aikaa kääntää laiva.

:x: Kun ensimmäinen suuryhtiö menee nurin, koska he eivät pysty maksamaan korkojaan, niin se tulee olemaan se h-hetki. Silloin markkinat sisäistävät, että korko vaikuttaa aivan suoraan yritysten arvoon. Siinä vaiheessa kupla todennäköisesti puhkeaa.

Tässä Paasi voi vielä olla oikeassa. Vielä ei ole mennyt suuryhtiötä nurin. Jäädään odottamaan.

Rothovius:

:x: Ja kyllähän Ukrainan sota ja inflaatio on jo tällä hetkellä huomioitu osakkeiden hinnoissa, Rothovius sanoo.

Ei ollut. SP500 kävi 18% alempana, Nasdaq100 22% ja OMXHPI 13%.

:x: Toki kiinteistöissä on sellainen inflaatioturva, että niiden hinnat noussevat inflaation mukana.

Kiinteistöjen nimelliset ja reaaliset hinnat ovat laskeneet.

Kinnunen:

:x:/ :white_check_mark: Osakemarkkinat ovat Yhdysvalloissa edelleen hieman korkealle arvostettuja, Suomessa ollaan historiallisesti neutraalilla tasolla, mutta tällä hetkellä riskit ovat koholla. Tällä hetkellä tuloskasvun näkymä on hyvin epävarma, hän sanoo.

Tämä oli totta noin 170 päivää Yhdysvaltain osalta, mutta nyt arvostukset ovat jälleen jo korkeammalla.

44 tykkäystä

Tekisi mieli ostaa jotain, kun muutamakin idea kehkeytynyt. Käteisvarat 0,01%. Ei ole kovin paljon, täytyy harmikseni todeta. Mitä tolla ostat? Ei mitään. Vittujen vittu.

Onneksi huomenna tulee veronpalautukset ja perjantaina palkka sekä lomarahat.

9 tykkäystä

Tuossa vähän tarkastelin ostojani ja myyntejäni tänä vuonna. Eli 1.1.2023 alkaen:

  • Olen tehnyt kolmetoista ostotoimeksiantoa, eli olen ostanut kokonaan uusia osakkeita salkkuuni tai sitten olen vain lisäillyt vanhoja positioitani.
  • Olen tehnyt yhdeksän myyntitoimeksianto; olen joko myynyt jotkut osakkeeni tai sitten vain vähentänyt osan.

Aika tasaisesti teen kauppaa, eli en varsinaisesti osaa ja yritä ajoittaa markkinoita pahemmin. Käteiskassani ei ole koskaan kovin iso.

Innostuin tutkimaan kauppojeni määrää, kun muutamat kertoivat omat määränsä ja jotkut ovat joskus kai luulleet, että teen paljonkin kauppaa. :slight_smile:

7 tykkäystä

Edit: linkitään vielä relevanttiin viestiin, niin vastauksessa voi olla enemmän järkeä.

Kun ei ota varsinaisesti kantaa mihinkään tulevaan, niin ei voi olla pahasti väärässä. Se on minusta aika hyvä linja tämmöisille haastatteluille, koska tilanteet muuttuu nopeasti eikä IS:n lukija näkemyksien muutoksista tietoa saa. Se, että yrittää jossain määrin avata nykyisen tilanteen, lienee parasta mitä voi tarjota. Sitäkään ei ole mahdollista tehdä muutamassa virkkeessä.

Lisäksi kannattaa muistaa, että toimittaja poimii sieltä valikoimansa kommentit ja niillä mennään sitten. Yleensä raflaavimmat saa eniten palstatilaa, ja ne menee sitten todennäköisimmin yleensä pieleenkin.

40 tykkäystä

Koko Helsingin pörssin arvostustaso on nyt selvästi pitkän aikavälin alapuolella. Pörssin tuloksista lasketun p/e-luvun pitkän aikavälin keskiarvo 17, mutta nyt liikutaan enää 12 tasossa.

Jos nyt ihan puhtaasti maalaisjärjellä ajattelee niin itse näkisin tässä hetkessä tai seuraavina kvartaaleina aika potentiaalisen osto-ohjelman paikan. Yleensä p/e - luvut kuitenkin jossain vaiheessa hakeutuu kohti pitkänajan keskiarvoja. Kiinteistöissä nään myös että ei välttämättä huono paikka ostaa.

Inflaatio vähän kaksi teräinen miekka, pitkällä jänteellä kyllä nostaa kiinteistöjä jos palkkataso seuraa perässä ja vaikuttaa myös raaka-aineisiin yms. Uuden rakentaminen ja vanhan korjaaminen kallistuu. Lyhyellä perspektiivillä inflaatiota suitsiva korkotaso taas vakuttaa kallistuvien lainojen kautta rahoitusmahdollisuuksiin ja jäähdyttää kysyntää.

Itse en usko että korkotaso tulee olemaan tällä tasolla enää kauaa. Mielestäni euroopassa ei ole eväitä tähän, ei kasvua. Täällä ei taloudella mene vahvasti joka perustelisi korkeita korkoja vaan enemmänkin lääkitään tautia joka johtuu ihan muusta. Energiasta,raaka-aineista, pullonkauloista tarjonnassa yms.

Tässä kun rullataan vuosi eteenpäin niin oma veikkaukseni on että inflaatio on negatiivista.

6 tykkäystä

YIT

Tolla tuloksella…noilla näkymillä…

Didnt see

17 tykkäystä

Olen viime päivinä tutustunut useampaan aktiivisesti hoidettuun rahastoon hajautusmielessä, niin Youtube ehdotti aamulla etusivulla tällaista. Pitäisiköhän kuunnella korkeampia voimia ja pitäytyä indekseissä :slight_smile:

69 tykkäystä

Aijai, tämä helmi täysin unohtunut! :gem: :grin:

4 tykkäystä

Kuvastaa viime aikoja kiusallisen tarkasti :flushed:

27 tykkäystä

Naureskellen huomasin, että olit osannut valita sanasi hyvin, eikä toimittajakaan kai ollut omiaan kirjoitellut. Tavallaan osuit sitten paremmin oikeaan kuin muut.

Noilla jutuillahan on aika laaja lukijakunta ja tulkintojakin on yhtä monta kuin lukijoita. Mutta tosiaan jutun vinkkejä seuraamalla on välttänyt taloudelliset katastrofit.

1 tykkäys