Inderesin kahvihuone (Osa 7)

Välillä näkee myös myynti-ilmoituksia, jotka ovat niin umpisurkeita, että mietin valittaako ihmiset välittäjilleen mistään? vai tyydytäänkö siihen että “se on ammatttilainen, kai se tietää miten näitä myydään…”

Eli kuvat on surkeita, ja teksti vielä surkeampaa, kuin copypastettu jostain muusta ilmoituksesta, vain osoite, pinta-ala ja rakennusvuosi muutettu. Pohjapiirrustuskin saattaa puuttua.
Kuvattu jotain uunin luukkua ja kukkavaasia, mutta mistään ei saa edes vähän osviittaa minkälainen huonejärjestys on.

Itse kun olin joskus yhtä taloa ostamassa, yleistä näyttöä ei ollut, sovin välittäjän kanssa yksityisnäytön. Samana päivänä kun yksityisnäyttö olisi ollut, välittäjä soitti ettei pääsekään paikalle “mutta mee sinne vaan, omistaja on paikalla…”

Periaatteessa oli kiva jutella ihan omistajan kanssa, mutta itse olisin hänenä kyllä älähtänyt välittäjälle, että jos hän tätä saa itse myydä niin ei välittäjä kyllä palkkiotaan saa.

En ostanut, ihan muista syistä oli jo selvää ettei ollut tuleva kotini.

11 tykkäystä

Yleensä nämä itsemyyjät hinnoittelevat kämppänsä aivan utopisesti. Ja en itse henkilökohtaisesti muutenkaan osta taloa ilman välittäjää. Sama kuin en enää ostaisi autoa ilman liikettä suoraan yksityiseltä vaikka pari tonnia säästäisikin hyvällä tuurilla

3 tykkäystä

Capmanin Q2 ei oikein hyvältä näyttänyt. Tätä ei omasta salkusta kuitenkaan löydy. Mallisalkku taitaa tänäänkin ottaa pientä hittiä.

On tää meno pörssissä kyllä tosi ankeeta.
Oma salkku on hieman miinuksella (osinkojen jälkeen varmaan vähän plussalla). Lähes kaikki ostot tehty tässä 15kk sisällä, joten en onneksi huipulta ostellut. Varmasti olisi huomattavasti isompi v*tutus jos olisi 2021 syksyllä ostanut.

7 tykkäystä

Tämä on se suomalaisen jalkapalloilun porkkana, jonka perässä nyt Ilveksen jääkiekon joukkuekin lähtee mukaan jalkapallopuolen toimintaan, joka itsessään on muuten varsin surkealla tolalla, mutta jossa löytyy potentiaalia talousalueen, juniorityön ja fasiliteettien puolesta menestyä kotimaisessa liigassa, vetää nykyisiin lukemiin nähden jopa kaksinkertaisia yleisömääriä ja pidemmällä aikavälillä kamppailla jossain siellä missä HJK nyt on. Matka on kovin pitkä, mutta päässä siintävät mainitsemasi palkintosummat, joten sinne on pyrittävä.

Hinnoittelu voi olla ihan yhtä lailla välittäjillä pielessä, välittäjä ei pääsääntöisesti tuo mitään lisäarvoa ostajan kannalta. Välittäjän vastuu rajoittuu vain hänen itsensä tekemiin virheisiin. Usein asunnon omistaja tietää paremmin ympäristöstä, palveluista ja taloyhtiöstä kuin välittäjä. Mikäli olisin kämppää ostamassa, niin mulle on ihan yksi lysti onko siinä välittäjä, tosin hintaneuvottelut ovat helpompia suoraan omistajan kanssa. Myydessä taas ei ole tullut eikä tule, mieleenkään käyttää välittäjää.

10 tykkäystä

Venäjän aggressiot -ketjusta “”

@Nortti1 , olisin painanut samaan viestiin samaa nappia. :slight_smile:

Tätä muuten kokeiltiin foorumilla aikoinaan. Olisiko ollut 2019-2020? Muiden lähettämien viestien arvioimiseen oli käytössä useampi ikoni.

Lopputulos: Multi-ikoni / epätykkäily -kokeilusta pakitettiin melko nopeasti takaisin pelkkään tykkäilyyn.

Perustelu kokeilun loppumiselle: Epätykkäyksen ultimaattiseksi ikoniksi oli tarjolla, ainakin jonkin aikaa, pökäle, ja foorumihan tietenkin täyttyi pökäleistä. Pökäleiltä ei voinut välttyä enää missään. Jokunen foorumisti oli elämänsä elementissään pökäleiden ilmestyttyä ja otti asiakseen pökälöittää kaiken mahdollisen. Toiset käyttivät mahdollisuuden hillitymmin pökälöittämällä rakkaan vihollisen kaikki viestit.

Inderesin foorumi oli nuo historialliset päivät täynnä :poop::aa. Onneksi kaikki pökäleet saatiin siivottua pois yhtä nopeasti kuin ne ilmestyivät. Nyttemmin sitä itseään löytää varmimmin enää politiikkanurkkauksesta.

25 tykkäystä

Moi! Mikäli tällaiselle on parempi ketju olemassa, voi viestini siirtää sinne. Taloyhtiön hallitus esittää hoitovastikkeen lähes tuplaamista reilusta 3€/neliö → 6€/neliö. Yhtiö on viime vuonna valmistunut kerrostalo, joten korjaustarpeitakaan ei pitäisi olla. Sijantina Tampere. Taloyhtiöllä ei ole liiketiloja ja tontti on oma. Viime vuoden hoitojäämä negatiivinen, noin -0,5€/neliö/kk.

Jonkinlaista korotuspainetta vastikkeeseen siis on ja se on yleisen kustannustason nousun myötä ymmärrettävää, mutta en itse keksi järkisyytä noin korkeaan korotusehdotukseen. Parviäly, auttakaa :wave:t3:

2 tykkäystä

Kyllähän tuohon voi pyytää hallitukselta perusteluita miksi niin korkeaa nostoa kaavailevat? Alla arvuuttelua, mutta kysy nyt sieltä suoraan itse :slight_smile:

  • Onko hallituksella pelko siitä, että osakkaiden keskuudessa voisi esiintyä maksuhäiriöitä rahoitus / yhtiövastikkeissa ja tällä kerätään yhtiölle puskuria?
  • Suunnitteilla esimerkiksi sähköautonlatausinfraa jne. halutaan kerätä sitä varten puskuria?
  • Onko rakennuttaja mennyt konkurssiin ja olisi pelko, että 10v virhevastuita tai uuden yhtiön takuukorjauksia joutuisi hoitamaan taloyhtiön piikkiin?
12 tykkäystä

Olisiko asuntoja myymättä ja täten maksajista pulaa? Ei tuohon oikein muuta keksi, kun kyse on uudesta rakennustakuun piirissä olevasta talosta. Toki rakennusyhtiökin voi olla vaikeuksissa ja varaudutaan johonkin (mahdollisesti tiedossa olevaan).

Rahoitusvastikepuolen pitäisi tietenkin olla täysin erillinen, mutta en tunne käytäntöjä tilanteessa, jossa taloyhtiön lainataakkaa ei kyetä hoitamaan ja sitä uhkaa maksukyvyttömyys.

Näistä kannattaa ottaa rohkeasti yhteyttä esim. hallituksen puheenjohtajaan.

5 tykkäystä

En tiedä onko puskurin kerääminen edes laillista… Hankkeet tulisi rahoittaa lainalla(rahoitusvastike)

Onko tuo oikeasti hoitovastike joka nousee vai rahoitusvastike?

2 tykkäystä

Hoitovastikepuskurin kerääminen on ihan perusjuttua.

9 tykkäystä

Hoitovastikkeen suuruus perustuu talousarvioon. Kannattaa lukea se ja katsoa miksi niin suuri korotus.

Hoitovastikepuskuria kerätään tavallisesti 3kk->12kk ja sille pitää olla yleensä joku peruste. Sitä ei periaatteessa saa kerätä ilman pätevää perustetta. Jos on uusi talo niin kuulostaa kyllä epäilyttävältä.

1 tykkäys

Ei toki saakaan. Mutta ei silti mitenkään epätavallista. Jos saisin päättää (muidenkin kuin oman taloyhtiön osalta) määräisin tietynasteisen hoitovastepuskurin keräämisen “pakolliseksi” taloyhtiöille.

Mutta tässä kysyjän tapauksessa on sellaiset prosentit tapetilla, etten usko että (ainakaan ainoastaan) tästä olisi kysekään.

Taloyhtiön hallitus esittää hoitovastikkeen lähes tuplaamista reilusta 3€/neliö → 6€/neliö

6 tykkäystä

Itse myin aikoinaan oman talon ja hyvin meni kaupaksi. Peruskorjauksia kun olin tehnyt ja tehettänyt niin oli helppo tuoda nämä kaikki asiat uudelle omistajalle. Itse koen välittäjän vain hankalaksi tälläisissa tilanteissa missä pitää saada kaikki oleellinen tietoon. Toki ymmärrän senkin että kaikki eivät halua asioida ilman välittäjää ja kokevat että välittäjä tuo turvaa. Itse ymmärtäisin välittäjän roolin helpommin jos hänellä olisi vastuu selvittää asunnon kunto ja välittäjä ottaa vastuun mikäli paljastuu myöhemmin jotain. Mutta nyt tilanne on niin että ihmiset maksavat kuntotarkastajalle ja välittäjälle Ja näistä Kummallakaan ei ole mitään vastuuta. Kuntotarkastajan ammatti varsinkin on aivan loistava siinä mielessä että on ihan sama miten työn tekee kun ei ole mitään vastuuta.

5 tykkäystä

Siis jokainen asiansa vastuullisesti hoitava taloyhtiö pitää sitä 2-3 kk:n menoja vastaavaa puskuria tilillään. Muutenhan taloyhtiö on heti lirissä, kun se joutuu vaikka korjaamaan ilkivallan jälkiä, korjaamaan jonkun kämpän vesivahingon tms.

3 tykkäystä

Omat kokemukset samanlaiset. En tiedä yhtäkään taloyhtiötä, jolla ei olisi vähintään parin-kolmen kuukauden puskuria.

Viimeisten vuosien aikana on yleistynyt tapa, jossa hallitus valtuutetaan yhtiökokouksen yhteydessä veloittamaan ylimääräisiä yhtiövastikkeita yllättävissä tilanteissa. Tämä on pienentänyt puskurien tarvetta.

6 tykkäystä

Tavallisesti yhtiökokouksessa valtuutaan hallitus keräämään yhden kuukauden ylimääräinen vastike jos tulee jotain tarvetta ylimääräiselle menolle. Mutta liekö sellaista noin uudessa?

Mitä aiemmin sen keräämisen aloittaa, sitä pienempää määrää per kuukausi tarvitsee kerätä.
Ihmiset kyllä kiittävät sitä sitten vuosien päästä kun ensimmäinen tarve tulee.

Hoitovastiketta ei saa kerätä varmuuden vuoksi enemmän kuin tarve. Hoitovastikkeella on tarkoitus kattaa vain hoitokulut.

Korjausvastikkeet/Rahoitusvastikkeet kerätään vasta sitten kun korjaukset alkaa, muuten ne jotka maksavat niitä etukäteen myydessään “häviävät” rahat…

Isot korjaukset kannattaa rahoittaa taloyhtiön lainalla. Osakkaat maksavat sen rahoitusvastikkeella, jonka taloyhtiö tulouttaa kirjanpidossaan, jolloin sekin on vähennyskelpoinen vuokratuloista. Pienemmät korjaukset kannattaa rahoittaa ylimääräisellä hoitovastikkeella, siten varsinainen hoitovastike pysyy matalampana.

Matala hoitovastike tietenkin yleensä " nostaa"/ pitää asunnon hinnan korkeampana kuin korkeampi hoitovastike

2 tykkäystä