Inderesin kahvihuone (Osa 7)

Kannattaa palauttaa mieleen viime vuoden EM-kisat, joissa Wilma esitteli meidän uusien sukupolvien uskoa omiin kykyihin sekä voittamisen kulttuuria.

Vastaavaa voi etsiä halutessaan myös suomalaisten viime vuosien otteista esimerkiksi muissa yleisurheilulajeissa, koripallossa, jääkiekossa tai judossa.

15 tykkäystä

Olen itsekin pohtinut tätä, että miksi varsinkin Euroopassa testosteronitasot laskevat.

Euroopassa on turvallista, joten aggressiivisuudelle ei ole enää hyötyä. Miksi nainen haluaisi aggressiivisen lihapään kotia, jos ulkopuolista vaaraa ei ole? Silloinhan se vaara on kodin sisäpuolella.

Tätä jos miettii ja katsoo esimerkiksi Meksikoon, Venäjälle ja Brasiliaan, joissa on paljon rikollisuutta, huomataan, että myös naiset ovat todella naisellisia ja kauniita, sekä miehet maskuliinisia.

Tämä sama ilmiö esiintyi Rooman aikana, jolloin miehet olivat fyysisesti vahvoja ja naisetkin mukaan lukien. Tämä tosin on hioutunut vuosisatojen aikana kulttuurin myötä.

Uskon myös, että nyky-yhteiskunta arvostaa enemmän “feminiinistä miestä”, joka osaa näyttää tunteensa, koska maskuliininen mies mielletään usein “toksiseksi”. Esimerkiksi Rooman aikana stoalaisuus oli se juttu.

Ilmansaasteet myös vaikuttavat testosteronintasoihin, Suomessa tosin sitä on vähemmän mitä muualla maailmassa.

Miesten testosteronitasoihin vaikuttaa myös ruokamme, missä on tuholaistorjunta-aineita, siksi vihannekset on hyvä pestä.

Sekä monet muut syyt, esim. ylipainoisuus, Suomessa oli muistaakseni 2,6milj ylipainoista tällä hetkellä.

Lisäksi mikromuovien määrä on kasvanut räjähdysmäisesti, ja sitä löytyy jo ihmisen DNA:sta. Mikromuovit laskevat myös testosteronitasoja. Siksi esimerkiksi suosittelen hankkimaan suodattimen vesihanaan, jotta mikromuovien määrä juomavedessä vähenisi. Tosin mikromuovia on kaikkialla, jopa kaloissa, joten siltä ei voi välttyä.

Tässä muutamia minun pohdintoja tästä aiheesta.

16 tykkäystä

Kyllä. Ja jos katsotte tän hetken viestihistoriaani, niin en ole missään vaiheessa kritisoinut Wilmaa.

Wilma on heittämällä tämän hetken ”paras” suomalainen yksilöurheilija.

Silja Kosonen tosin heitti tänään myös oman henkilökohtaisen ennätyksensä ja pääsi myös finaaliin, joten katsotaan joulukuussa kumpi onkaan sitten sijoituksellisesti (no pun intended) parempi, mutta kävi miten kävi, niin Wilma Murto on silti urheilun megastara.

Ja mä oon myös Mauri. 22.9 nimipäiväkahvit?

2 tykkäystä

Eiköhän se suurelta osin selity työn muutoksella. 80-luvulla vielä oli ammattikunta nimeltä betonikärrärit, joiden tehtävänä oli ajella kottikärryillä betoni autosta valumuottiin. Muurarit rappasivat katot viskelemällä kauhalla rapaa 2,5m korkeaan kattoon. Kumpikin näistä toimista ja miljoona muuta on korvattu koneilla ja automatiikalla nykyrakennuksella. Tee itse noita töitä 150h/kk koko työurasi, niin varmasti on testosteronin taso kohdillaan.

2 tykkäystä

Tää kuulostaa tutulta toiminnalta👍

Tässä kuvassa on selkeästi myös Witted holdarit jotka ovat pitäneet IPO lapuistaan kiinni tähän päivään asti. Kovat on ajat :heart:
IMG_6121

24 tykkäystä

Saku :sweat_smile:… voi sinua.
<3

22 tykkäystä

Mä itseasiassa pidin tästä kuvainnollisesta vastauksesta. Se kertoo, että ajat eivät ole helpot.

Sitä paitsi kaikki kanssasijoittajat, 80 prosenttia meistä ei enää ikinä näe sitä summaa, minkä olemme rikastumisilluusioissamme sijoittaneet, koska meidän pääomamme ovat vaan liian pienet.

Olemme valitettavasti pelinappuloita tai se pieni Moldau-niminen puro, josta piti syntyä iso Tonava-kaunoinen.

No ei syntynyt. Olemme menettäneet noin 38% sijoitusvarallisuudestamme….

Ja jos luulemme, että pääsemme edes even, zero, ±0 -tilanteeseen, niin epäilen erityisen vahvasti.

Nin ja tämä havainto ei mitenkään liity mihinkään yksittäiseen yhtiöön, vaan aikoihin mitä me nyt eletään.

Mut älkää pelästykö, koska sijoitettu raha on vaan rahaa (menetettyä rahaa),niin ei meillä mitään hätää ole. Rahat on mennyt, mutta elämä on vielä tallella.:blush:

Niin ja mä oon vähän vastakkainen sijoittaja-alokas, kuin Sijoittaja-alokas.

Sen kun elin olis pitänyt ostaa kunnon elintarvikkeita, kunnon kaupoista, eikä pihistellä!

Ja se on niin kauan, kun ihmiset sijoittaa toisten ihmisten firmoihin. Se on inhimillistä toimintaa. Sijoittaja tietää kaikki tunnusluvut, mutta pitää tietää myös kaikki firman inhimilliset asiat myös, kuinka sitoutunutta porukkaa siellä on, kuinka motivoitunutta henkilöstöä sieltä löytyy.

Se on mun mielestä merkki yhtiön elinvoimasta.

1 tykkäys

En nyt meksikaaneja kovin maskulisena pidä. Kyllä siellä oli kaikenlaista tallaajaa. Suurin osa jotain 150-165cm väliltä mihin itse törmäsin:) Kyllä siinä tunsi itsensä enemmän miehekkääksi:)

5 tykkäystä

Nopeana kommenttina, että en usko testosteroni tasolla&lihaksikkuudella sekä keskustelutaidolla olevan hirveästi korrelaatiota.

9 tykkäystä

Muistatteko kun Nvidian osake kymmenkertaistui alle dollarista IT buumissa ja sitten romahti takaisin.
Nyt koittakaa löytää se nousu graafilta.

52 tykkäystä

Poikkeuksellisen avointa kommunikointia pörssiyhtiön toimitusjohtajalta @Harri_Sieppi. Jos kaikki kommunikoisivat tällä tavalla olisi sijoittajan elämä paljon vaikeampaa (ei helpompaa). :slight_smile:

Nostan hattua ja arvostan, kuten varmasti kaikki muutkin foorumin sijoittajat. Kannattaa kuitenkin muistaa, että etenkään sijoittajia ei kannata totuttaa liian hyvään.

Rivien välistä pystyi lukemaan vähintään yhtä paljon kuin itse vastauksistakin. Suhdanteesta kärsivät lähes kaikki yhtiöt, mutta teini-ikään päässeillä yhtiöillä on pakissa enemmän työkaluja selviytymiseen. Asiakasprojektien tekijöitä ei voi yksikään tällainen, asiakkaan silmin katsova, yhtiö vaihtaa lennosta.

Kaikenlaista C-tason kiemurtelua on tullut nähtyä median edessä lähietäisyydeltä. Monilla konkareilla on kuitenkin niin paksu nahka teflon-pinnoitteella, että siihen ei tartu mikään. Keskustelu netin foorumeilla on vielä oma lukunsa. Täällä kuka tahansa urpo voi pitää sinua vain yhtenä besserwisserinä muiden joukossa, vaikka tarkoituksenasi olisi avoimuus, tiedon välittäminen ja muiden auttaminen. Avoimuudessa on vaaransa.

Inderesin yhtiöketjuissa ei olla toimitusjohtajia pettymysten tuomilta harmituksilta säästelty. Pidän pääosin hyvänä, etteivät ole täällä lukemassa. Ehkä heistä osa ruoskii itseään parempiin suorituksiin lukemalla yhtiöketjuja salaa? Avoin tiedottaminen ja kaikenlaiseen arvosteluun vastaaminen ei saisi viedä voimia tai positiivista otetta yhtiön johtamiselta. Paras vastaus arvosteluun, nyt ja tulevaisuudessa, tulee olemaan vakuuttava suorittaminen ja tiedottamiseen riittää aina “need to know basis”.

16 tykkäystä

:ok_hand:

32 tykkäystä

Vielä viimeisetkin säästöt ihmisiltä mukaan ja sitten kunnolla kölin ali koko porukka. On tuolla aika tavalla osakkeita, joista voi napata puolet hinnasta pois eikä tunnu missään, esim: QT, Kesko, Cargotec… Puhumattakaan jostain kiuasfirmoista… Aika lailla kaikesta voi napata 20-30% pois ihan tuosta vaan, ja kun talousluvut tästä kääntyy kunnolla laskusuuntaan, aika korkeita nykyiset hinnat ovat lähes kaikilla.

7 tykkäystä

Klikkaanko linkkiä? Viesti on kuitenkin tullut luotettavalta lähettäjältä, mikä on nykyinterwebissä kuulema aika harvinaista.

4 tykkäystä

Tätä hieman itsekin pelkään. Arvostustasot näyttää jo hyviltä, mutta jos tulokset kyykkääkin vaikka edes -19 tasoille… Esim. Kesko olisi tällöin ~20PE luokkaa, joka olisi melkoisen kallis nyky ympäristössä.

1 tykkäys

Itse en todellakaan kuulu mielestäni puunhalaajiin, enemmänkin puun sahaajiin ( liittyy duuniin). Kuitenkin tulee mieleen, että ehkä nämä mainokset on tehty enemmänkin ilmastosta huolta pitäville. Heille voi olla päivän selvää, että aikaa menee hivenen enemmän kerrotussa tilanteessa. Korostetaan vain sitä, ettei se nyt niin kauan kestä. Vähän samalla tapaa kuin roskien lajittelu Suomessa. Enemmän se ottaa aikaa kuin kaikkien jätteiden laittaminen samaan ämpäriin. Ihmiset silti tietääkseni lajittelevat.

Jahas, tästähän tulee mielenkiintoista seurattavaa.

41 tykkäystä

Postasin tuon pörssien suunta ketjuun koska pidän Nvidiaa tällä hetkellä jonkunlaisena pörssin ilmapuntarina, ja tällä hetkellä aika kevyttä yläpilveä havaittavissa.

Selvä kupla tuosta on muotoutumassa, imho.

En tiedä pitäisikö nyt olla myymässä vai ostamassa niin en tee mitään :man_shrugging:t2:

@Avokado

4 tykkäystä

No kunhan

Ei virheitä

30 tykkäystä