Inderesin kahvihuone (Osa 7)

Minulla oli aikoinaan Smarttia

Aika jyrkkä rankaisu heikkoudesta

3 tykkäystä

Subjektiivista markkinatunnelman haistelua 2.4.1

On kyllä sen verta kovaa ruohonjuurianalyyysia että tämä on vain pakko jakaa tänne. Juttelin nimittäin erään tuttavan kanssa, jonka kanssa usein vaihdetaan ajatuksia markkinoista ja nyt sain kuulla häneltä sisäpiiritietoa, että eräs hänen kaverinsa (joka on kuulemma tosi kettu markkinoilla) on nyt tyyliin 100% käteisenä ja hyppää kuulemma myöhemmin kyytiin kun osakkeet taas houkuttavat, ja sen liikkeitä kannattaisi kyllä harkita. Samoin vielä erikseen rakennusyritykset ovat nyt sellaisia, että niihin ei missään nimessä kannata tarttua, ei kunnes “kaikki” laskut on nähty niissä.

Sitten rakas isäukko kahvilla käydessään totesi jotenkin huvittavasti “etkö ole lukenut uutisista, että Helsingin pörssi on maailman surkein?” Että ei kannata koskea siihen. Äitimuori taas ihan paniikissa S-rahastojensa kanssa, koska ne näyttävät miinusta (perus) ja kovasti kyseli, miten ne voidaan lunastaa. Itse en ole lähtenyt lietsomaan hysteriaa vaan totean aina kylmän viileästi näihin kommentteihin, että itse ainakin vivutan indeksejä minkä kerkiän. Minua katsotaan kuin mielipuolta.

Missään ei yleensä enää puhuta osakkeista. Kaverit eivät kysele enää sijoitusneuvoja. Siis tämä sentimentin ulottuminen tavalliseen arkielämään, se on jotain ihan käsinkosketeltavaa. En ole ikinä ajatellut, että se oikeasti näkyy tällä tavalla. Ihan käsi tärisee innosta. Jos ei pojat nyt olla pohjien ulottuvissa, niin lähellä ollaan ainakin.

83 tykkäystä

Huvittavia nämä kotimaisten pienyhtiöiden vaihtomäärät välillä. Pörssi ollut pari tuntia auki ja yli 30 miljoonan euron liikevaihtoa tekevän Aallon Groupin osakkeilla on tehty kauppaa 365 euron edestä.

21 tykkäystä

Tämä pitää kyllä täysin paikkansa. Työpaikan ruokalassa ei enää kuulu osakevinkkejä vaan ollaan palattu takaisin normaaliin maailman parantamiseen. Niin se senttimentti muuttuu.

Pakko sanoa, että omakin innostus naamatusten käytäviin sijoituskeskuskeluihin on lopahtanut, koska mollivoittoiseksi se menee, mutta mielenkiinto yhtiöanalyysiin on kasvanut voimakkaasti. Toivo on kova, että pian se tästä kääntyisi vaikka usko alkaa olla kyllä kovalla koetuksella :joy:

2 tykkäystä

Kyllä tässä alkaa itselläkin olla sellainen kutina, että pitää alkaa sovitella isompia ostoverkkareita jalkaan. Pitää varmaan pestä ne kyllä ensin.

2 tykkäystä

24 tykkäystä

Kattelin ihan samaa, ei kurssi edes värähtänyt :face_with_monocle::face_with_monocle:

1 tykkäys

Koska tämä holdingyhtiöjärjestely ei kovin monelle ole tuttu, haluan korostaa, ettei sillä saavuteta alempaa veroprosenttia. Ilman holdingyhtiötä ja sen kanssa on alin veroaste listaamattoman yhtiön osingoille 7,5 %.

Holdingyhtiöjärjestelyllä on mahdollista maksaa osingot nopeammassa tahdissa. Ne osingot ovat kuitenkin pois yhtiön kassasta, eikä raha ilmaannu mistään tyhjästä. Ilman holdingyhtiötä samat osingot voidaan nostaa samalla veroasteella mutta hitaampaan tahtiin.

Valumaefektissä ylempien tuloluokkien verotusta lievennetään. Holdingjärjestelyssä ei sellaista tapahdu, jos yrittäjä ilman sitäkin olisi pitäytynyt alimmassa veroasteessa maksamalla vain 8% nettovarallisuudesta osinkoa.

Olen itse rakennuttanut taloni keskellä finanssikriisiä, koska pystyin holdingjärjestelyn ansiosta nostamaan osingot talon rakentamiseen muutamassa vuodessa. Sain työllistettyä projektissa noin 20 ihmistä silloin. Ilman holdingjärjestelyä taloprojekti olisi käynnistynyt ehkä 5 vuotta myöhemmin. Sama rahasumma, sama projekti, mutta myöhemmin. On sillä jokin vaikutus reaalitalouteen.

8 tykkäystä

Sori, jos pilaan huvin kaikilta etukäteen, mutta satun tietämään jo, mistä Alokas & Nordnet -casessa on kyse.

Nordnet lanseeraa vuonna 2024 uuden Smart-Alokas tuotteen. Algoritmi on tutkinut Alokkaan sijoitustyylin, ajoittaiset allokaatiomuutokset ja kulutustottumukset millin tarkasti. Uusi back-testattu Smart-Alokas jäljittelee tätä tyyliä ja tarjoaa sijoitustuotteen, jolla sijoittaja saa periaatteessa kerralla hajautusta osakkeisiin, kiinteistöihin ja halpaan kahviin.

Smart-Alokas tuotteesta on sitten tarjolla kolme versiota. Alokas Maltillinen (painotetaan Alokkaan nykyistä pappasijoitusstrategiaa), Alokas Rohkea (painotetaan sijoitusuran alkupään osakevalintoja) ja Alokas Sonic Turbo (maksimaalisella vivulla all in Hyzoniin).

Itse ajattelin ottaa näkemystä, ja ottaa salkkuun vähän tuhdimman siivun Alokas Sonic Turboa. Mites muut?

128 tykkäystä

Saako tätä shortattua jotenkin? Kaverin puolesta kysyn. :thinking:

19 tykkäystä

50x härkävivulla saa ostaa myös Sonic Turbon shorts -tuotetta.

8 tykkäystä

Olen monesti pohtinut kumpi on huonompi vitsi: Inderesin tavoitehinnat vai mallisalkku.

Olen tullut siihen päätelmään, että Mallisalkku ei voi olla vitsi, koska sitä hoitaa kolmen kokeneen analyytikon raati. Arvostan suuresti heidän ammattitaitoaan analyytikkoina, mutta usko taitoihin sijoittajina meinaa hiipua. Kuuntelin Juhan ja Saulin podin, kiitos :+1:, ja päätelmäni herrojen keskustelusta on, että syyskuussa mallisalkku ostaa kassan tyhjäksi Helsingin pörssin halpoja osakkeita.
(24) Maailman huonoin pörssi? | inderesPodi 164 | Inderes: Osakeanalyysit, mallisalkku, osakevertailu & aamukatsaus
Jos näin ei käy, ehdotan lokakuussa mallisalkulle uusia hoitajia :grin: Tsemppiä Juha, Sauli ja Atte.

3 tykkäystä

Tämä innosti minut valjastamaan aivankaikki paint-taitoni

7 tykkäystä

@Verneri_Pulkkinen voisi ainakin ottaa Mallisalkun vetäjät grillattavaksi ROASTiin? :thinking:

29 tykkäystä

Ahahaha olisi hauskaa :joy:


Tulin toimistolle ja huomasin tällaisen VAGM-tiimin pöydällä.

Lisäys: kuulin että @Mauri olisi tämän hienon lahjan toimistolle tuonut.

125 tykkäystä

[quote=“Rakennusteollisuus - keskellä kriisiä, post:64, topic:42732”]
Oulussa on paljon lestadiolaisia.
[/quote]Tämäkö ei kuitenkaan ole se L-Index?
Millä tätä mitataan

Tästä…

on vähitelten tultu tähän…

14 tykkäystä

Nyt en valitettavasti ymmärtänyt mitään. Minä vain rinnastin Ozark-vuorten mafiakuviot Ouluun. Tv-maailmassa.

Näiden sentimenttien aistiminen on sijoittajalle tärkeä taito, ettei itse päädy liiaksi sentimenttien vietäväksi. Vuodet 2020 - 2021 olivat monelle uudemmalle sijoittajalle siitä hankalia, ettei heillä välttämättä ollut kehittynyt riittävän sofistikoitunutta näkemystä siitä, että mikä on normaalia ja mikä epänormaalia ja näin ollen yltiöpositiivinen tunnelma vei heidät täysin mukanaan. Vuoden 2020 lyhyen koronadipin jälkeen oli nähtävissä useita julkisia itsekehuja uusilta sijoittajilta siitä, miten hienoa oli että se oma pää kesti karhumarkkinan ja että nyt on latu auki seuraavaan pitkäkestoiseen nousumarkkinaan. Näiden laaja-alaisten sijoittajasentimenttien tulkinnan vaikeutta lisää se, että nämä ilmiöt voivat kestää vuosia ja ihmiselle on tyypillistä, että muiden esittämät voimakkaat tunteet vaikuttavat meihin vaikka kuinka yrittäisimme olla stoalaisia.

Nyt ensimmäistä aitoa laskumarkkinaa kokevilla sijoittajilla on yhtä iso, mutta päinvastainen riski antaa negatiivisen markkinasentin tarttua heihin liian vahvasti ja nähdä mörköjä kaikkialla, juuri kun osakkeiden hintatasot lupaavat korkeita tulevaisuuden tuottoja. Osa sijoittajista on paennut käteiseen, osa jäätynyt katsomaan salkun sulamista ja osa yrittänyt väsyneesti taistella pari vuotta jatkunutta karhumarkkinaa vastaan. Harva uskaltaa puhua positiivisesti noususta ja pörssin tuomista mahdollisuuksista. Se kuulostaa nyt erityisen hölmöltä, kun joka viikko tulee vastaan vain huonoja uutisia eikä mikään sijoituspäätös tunnu onnistuvan.

Mitä pitempään ja voimakkaammin laskumarkkina jatkuu, sen pelokkaampia ja hölmömpiä sijoituspäätöksiä ihmiset tyypillisesti tekevät. IT-kuplassa teknologiaosakeet ottivat turpaan niin kovaa, että kukaan uskottava taho ei sijoittanut koko sektoriin seuraavaan kymmeneen vuoteen. Minäkin olin aikoinaan yksi niistä, jotka naureskelivat että kuka hullu ostaa softaosakkeita, koska eihän niillä kukaan ole tehnyt rahaa tai tule ikinä tekemään rahaa, kun koodilla ei ole vallihautoja. Finanssikriisin jälkeen en ole erikoistilanteita lukuun ottamatta edes sylkenyt pankki- tai kiinteistösektorin osakkeiden suuntaan. Isojen tappioiden tai riskien näkyvien realisoitumisien jälkeen on hyvin luonnollista, että sijoittajasta tulee turhan pessimistinen, säikky ja pelokas eikä hän enää kykene näkemään nenän edessä olevia tuottomahdollisuuksia.

Sijoittajamassojen momentumia vastaan ei tietenkään kannata väkisin taistella. Jos kaikki haluavat myydä, niin kurssi laskee täysin fundamenteista riippumatta. Älyllisesti on kuitenkin tärkeää pyrkiä tunnistamaan, että mikä osa markkinalaskusta on sentimenttiä ja mikä perustuu tosiasioihin, jotta on sitten valmiina iskemään ne pelimerkit keskelle kun tuottopaikka avautuu. En osaa sanoa kuinka monta viikkoa, kuukautta tai vuotta nykyinen alakuloinen sijoittajasentimentti vielä jatkuu, mutta nykyisillä arvostuksilla ja näkymillä pitäisin hieman kummallisena, jos valistuneella sijoittajalla ei olisi lähtökohtaisesti varsin positiivinen pohjafiilis osakkeisiin sijoittamisesta. Erityisesti pitkään mörnivä sivuttaismarkkina olisi osakepoimijan kulta-aikaa, kun onnistuneiden osakepoimintojen kurssien noustessa liikaa olisi aina mahdollista helposti löytää uusia sijoituskohteita markkinoilta, mihin uudelleenallokoida pääomansa.

Pari vuotta sitten valiteltiin kovasti, että kasvu on kallista ja huippuyhtiöistä pitää maksaa P/E 50 -hintoja. No nyt kasvu on taas erittäin halpaa, mutta jengi pelkää pörssien lisäromahdusta niin, että ostellaan salkkuun jotain Fortumin tapaisia pystyyn kuolleita osinkokoneita. Kuinkahan paljon sitten mahtaakaan harmittaa seuraavassa härkämarkkinassa se 6% osinkotuotto, kun ne oikeasti kovat firmat ovat painaneet kolminumeroisen tuoton naapurin salkkuun? Nyt jos onnistuneesti saisi vielä jostain sijoituslainaa ja pystyisi poimimaan jotain voitollista kasvufirmaa edullisesti ja omistamaan sitä tämän heikon sentimentin yli, niin tiedossa olisi todennäköisesti aivan erinomaisia tuottoja salkkuun :cowboy_hat_face:

99 tykkäystä

Tuleekohan luettua liikaa Ukrainan sotaan liittyviä juttuja, kun alkaa Amppareiden mainoksiin ilmestyä tällaisia:

Piti oikein tarkistaa, minne mua halutaan ihmettelemään ilmatorjunnan uutuuksia ja täytyy sanoa, ettei taida olla mun tapahtuma kuitenkaan :grin:

2 tykkäystä