”Lazy brain with high IQ
Is like processer without good program.
Not so good process with very good program can be very effective.”
Itse tykkään, kun lapsia kannustetaan nykyään ongelman ratkaisutaitoihin, kyseenalaistamaan mediaa ja lukemaansa sekä kannustetaan kokeilemaan yrittäjyyttä. Aika paljon ajat on ysäristä muuttuneet.
En tykkää, kun lapsia koitetaan varjella tietokoneille altistumiselta. Itsekin olen jo ala-aste iässä käyttänyt Wordia ja myin Spice Girls-lehtiä luokkakavereille. Kokeillut html-kielellä julkaista Wiccalaisuudesta kertovat sivustot, koska olin katsonut Noitapiiri -elokuvan. Siinä oli vaaleanpunainen tausta ja otsikko kaareutui isolla.
Otetaan huomioon, että internetti julkaistiin samana vuonna kun opin lukemaan.
Ei ne muksut rikki mene, jos talviaikana vähän nörtteilevät.
En tykkää myöskään, kun koulut haluavat laittaa ison painon opetuksesta vanhempien vastuulle. Se ei ole tasapuolista kaikille, koska kotiolot on kaikilla erilaiset. Juuri lasten oma motivaatio, uteliaisuus ja itsepäisyys pistää lapsia oppimaan.
Suuret luokkakoot on mielestäni myös ongelma. Omat luokat ovat olleet alle 20 henkeä. Se on sellainen määrä, että yksi opettaja selviää hyvin.
En tykkää myöskään opetuksen rikkonaisuudesta.
Yleisesti koulut on kyllä hyviä.
Mitä tulee ihmisten älykkyyteen, on aika vaikea arvioida, miten eri aikojen älykkyys aidosti on kehittynyt. Eri aikoina tarvitaan erilaisia taitoja ja erilaisia määriä.
Nykyään varmaan yksi tarpeellisimmista taidoista on oikean, relevantin tiedon etsiminen ja ylimääräisen kyseenalaistaminen. Muistin merkitys näyttelee yhä vähemmän merkittävää roolia. Ennen muinoin hyvällä muistilla oli merkittävää taloudellista arvoa.
En olisi ikinä pärjännyt siinä maailmassa.