Inderesin kahvihuone (Osa 7)

Olen kyllä aika eri mieltä tästä. Jos asiasta puhutaan yläasteella, ymmärrän paremmin. Minun mielestäni puhut korona-ajasta, kuten se olisi normaali. Näinhän se ei ollut ja opettajatkin olivat aivan äärirajoilla. En pidä siitä, että meidän peruskoulutusta arvostellaan yksittäisten kokemusten kautta. Mutta tämä osaltani tästä, koska koskettaa liiaksi omaa tietämystä.

18 tykkäystä

Jos ei ole kunnollista tietopohjaa taustalla niin miten ihmeessä voi odottaa kykenevänsä suodattaa minkäänlaista informaatiota. Muutenhan homma on kuin perse edellä puuhun kiipeämistä.

Ei tällaisia trendikkäitä itseohjautuvuuksia sun muuta diipadaapaa tule olla peruskoulussa. Ne oppilaat, joilla on motivaatiota ja kotona kiinnostusta/kykyä tukea pärjäävät joka tapauksessa, mutta sitten ne muut

3 tykkäystä

Voi että kun on jo näin myöhä, ei enää jaksa vastata pitkästi…:sweat_smile:
Ensinnäkin tuohon kotitehtävien tarkistukseen. Vanhempien vastuulla on huolehtia, että ne tulee tehtyä. Ja mielestäni myös auttaa, jos sitä tarvitaan. Koulussa kotitehtävien tarkka tarkastus vie niin paljon tunnista, että sitä ei ole järkevää tehdä. Itse tarkastan vain että ne ovat tehty ja mitään ei ole järjestelmällisesti väärin. Kyllä tunneilla tapahtuvasta työskentelystä näkee, osataanko asia vai ei ja palautteen saa annettua.

Etäkoulu oli tosiaan monenkirjavaa riippuen opettajasta. Itse pidin tunteja Meetin kautta ja olin tavoitettavissa kouluaikana.

Ja vielä tuohon kodin rooliin. Näin 25v opettajana toimiessani olen nähnyt tämän huolestuttavan muutoksen, jossa kodit eivät jaksa/ ehdi/halua tukea oppimista enää niin kuin ennen. Ja ongelmista syytetään koulua. Ei siis tietenkään kaikki kodit, mutta iso osa. Liian iso.

25 tykkäystä

Yksi esimerkki vain. Ennen koronaa ja koronan jälkeen on kaikenlaista. Korona aikana toki näki tilanteen selkeämmin.

Pitääkö mainita, että heillä oli myös 2-3 luokilla 15 minuutin ruokavälitunnit, kun virallisesti se oli 20 minuuttia ja opettaja päästi liian myöhään ja jos tuli myöhemmin, siitä sai myöhästymismerkinnän. Tämähän johto siihen, ettei lapset syöneet koulussa.

Ohjeistuksessahan lukee minimi 30minuttiia ja mielellään pidemmät ruokailut. Vaati aika paljon ponnisteluja ja keskusteluita rehtorin ja muiden vanhempien kanssa, että ruokatauko muuttui 30 minuuttiin.

Tätäkin pidän tosi kummallisena, että joutuu edes käymään keskusteluita koulun kanssa aiheesta. Kokeilkaa itse käydä syömässä 15 minuutin aikana, jossa osa on jonottamista.

Eikös sitten pitäisi olla jokin toinen systeemi sitten oikeiden vastauksien antamiselle? Ei se omasta mielestä vanhempien tehtävä ole. On kai sitä tyylejä muitakin. Esimerkiksi itse tarkistaminen vastauspaperista tai jokin toinen tapa tehdä niitä tehtäviä. Moniin laskuharjoituksiin löytyy paljon toimivia appeja niiden asioiden opetteluun, jotka vaativat toistoa kuten kertotaulut.

2 tykkäystä

Toki. Mutta jos puhutaan alakouluikäisestä, ei välttämättä voi luottaa jos oppilas tarkastaa kotitehtävät itsenäisesti. Summa summarum, kyllä opettaja puutteen osaamisessa huomaa, tarkastetaan kotitehtävät miten vain.
Nyt unta palloon.

1 tykkäys

Tarkennan vielä varmuuden vuoksi. Ei ole ollut kyse siitä, että lapseni olisi joutunut tukiopetukseen. Heillä tukiopetukseen meno oli vapaaehtoista ja oppilaat saivat mennä sinne, jos halusivat. Kaikille vanhemmille tuli siitä yhteisesti viesti. Itse suhtaudun kaikkeen ylimääräiseen oppiin positiivisesti.

Pidän siis lapsen omien oikeuksien kannalta haastavana asiana, ettei läksyjä katsota koulussa vaan vastuu niiden läpikäymisessä on lapsilla.

Kaikilla lapsilla ei ole sellaisia vanhempia, jotka ne katsoisi läpi, eikä välttämättä ymmärrystä, pitääkö sinne tukiopetukseen mennä. Katson asiaa tästä näkökulmasta.

Mutta hyvää yötä! On tosiaan myöhä.

Todella mielenkiintoinen väite. Toki relevantin tiedon etsiminen ja ylimääräisen kyseenalaistaminen on erittäin tärkeää, mutta millä ikä- ja koulutustasolla tuota voi järkevästi odottaa. Lapsilta ei ainakaan, parikymppisten osalta fiksuimmat osaavat halutessaan hakea monipuolisesti eri lähteistä, mutta mikä on kyky lähteiden luokitteluun? Muistilla ja osaamisella on aina arvoa, koska mikäli “tieto ja historia” perustuu ainoastaan digitaalisiin lähteisiin, niin Putin ja Xi ovat jo voittaneet koko maailman.

2 tykkäystä

Mulla on jäänyt sellainen muistijälki, että hän olisi epäillyt uutisointia, muttei se kuitenkaan olisi varsinainen syy.

Sen sijaan omana päähäni on jäänyt mielikuva, että syynä ois evoluutio. Selviytymisen kannalta on järkevää epäillä, olla huolissaan ja pelätä vähän. :slight_smile:

Voi kyllä olla, että muistini tai luetun ymmärtämiseni on pettänyt. Taas…

Varmaankin juuri noin, että pohti eri mahdollisuuksia. En pysty nyt tarkistamaankaan, kun kirja näyttää olevan jossain lainassa. En muista missä. :grin:

2 tykkäystä

Sanooko kenellekään mitään kännykkäsovellus nimeltään DUOLINGO ?

Jos sanoo, niin hyvä, jos ei niin mäpä kerron ja mainostan.

Duolingo on äppi jolla voi hauskalla tavalla opiskella eri kieliä. Mun vanhempi poika sitä hakkas pitkin kesää ja sanoi, että kokeile säkin. Emmää, emmää nyt tollasia, ja kuinkas kävikään. 74 päivän striikki (kuten me nuoret tavataan sanoa :wink: ) menossa, eikä loppua näy.

Kieliä voi opetella myös istumatta koulun penkillä. Kieltä voi opiskella pikkuhiljaa ja tavallaan pelin varjolla ja sen verran kuin haluaa aikaa tähän kuluttaa. Tässä on myös ongelma - Siihen jää koukkuun. Olen nyt pelannut / opiskellut kieliä 74 päivää putkeen ja ihan koukussa. Pakko pelata, ettei striikki katkea ja etten putoa tasoa alemmaksi. Kaikella ne wanhaa höynäyttääkin.

Pelissä on erilaisia tehtäviä. Sanoja, lauseita. Välillä klikkaillaan sanoja, välillä sanotaan ne ääneen. Kuulun ymmärtämistä ja vaikka mitä.

Aloitin ihan piruuttani ruotsin kielellä. Kielellä jota olen inhonnut aina, etenkin kun se oli pakollista ja pakko on aina pahasta. Olen todella noloo kielissä, paitsi kännissä :wink: Englanti on mulle yllättävän vaikeaa. Jopa jonkinkinlainen häpeän aihe. Ruotsi itseasiassa on jostain, toistaiseksi tuntemattomasta syystä, huomattavasti englantia helpompaa sekä ymmärtää, että lausua. 74 päivän jälkeen uskallan sanoa, että osaan ainakin alkeet. Ja koska peli on itsessään englannin kielinen, niin opin enkkua siinä samalla. Kätevää.

Ja vielä varoituksen sana toistamiseen. Peli on addiktoiva. Mulla menee joka päivä menee 15 minuutista jopa kahteen tuntiin tuon kanssa. Yövuoroissa erinomaista ajankulua. Väkisinkin lahopäähän jotain tarttuu. Wahva suositus, jos haluat oppia, tai muuten kuluttaa aikaa. Kokeilkaa ihmeessä.

30 tykkäystä

What will France’s new €49 ticket look like?
Pass-holders will pay a monthly €49 subscription fee for unlimited travel on TER regional trains and intercity trains.

On lottovoitto elää hyvinvointivaltiossa, missä korkealle veroasteelle saa mainiosti vastinetta edullisten julkisten palveluiden kautta :roll_eyes:

62 tykkäystä

Just varasin kamun luon Nääsvilleen junalipun, 9.80e. R-juna, vähän laimeammat ravintolatarjonnat.
Oletko Eki pääkaupunkiseudulta?

3 tykkäystä

Pari vuotta Duolingoa käyttänyt.
Onhan se melko addiktoiva, mutta sen ajan mitä voisin käyttää johonkin mobiilipeliin, niin ehkä voi jotain oppiakkin.
Espanjaa itse siellä opiskellut, tänä vuonna kun olin ekaa kertaa 20-vuoteen Espanjassa lomilla, niin oli siitä hyötyä kun osasi kahvit ja viinilasit tilata.

7 tykkäystä

Joo oon aiemmin jutellut monen kanssa. Jos junalippuihin ja ylipäänsä julkisiin saataisiin halvemmat hinnat, niin kyllä se johtaisi autoilun vähentämiseen. Onhan se nyt ihan vittumaista mennä vähän pienempään paikkaan parin tunnin päähän Helsingistä, ja maksaa joku 20e per suunta ja junat kulkee 3 tunnin välein.

9 tykkäystä

Ja jatkoa edelliseen. Koska tuen ja symppaan Ukrainaa koko sydämestäni, niin ajattelin opetella myös tätä. Sympatiamielessä (vaikkei se mitään sinänsä auta), uutisten seuraamisen takia, tai jos joskus uskaltaisi vaihtaa jonkun sanan Ukrainalaisten pakolaisten kanssa.

No huh huh mikä kieli. On meinaan tämmöselle järjen jättiläiselle tekemistä, jolta ei edes suomen kieli meinaa onnistua ilman kirjoitusvirheitä, kuten olette ehkä huomanneet. Olen kironnut ruotsin ENien ja ETTien kanssa, sekä engannin THEn kanssa. Nyt niitä on jo melkeimpä ikävä, sillä Ukraina on kyllä kieliopiltaan niin tönkkö kieli, ettei mitään rajaa. Vähän kuin joku luolamieskieli. Tak kit tam = Kyllä, kissa on täällä.

Kieliopin lisäksi on myös paljon muita haasteita. Kyrilliset aakkoset. Voi isäkissa sentään, miten olen takunnut niiden kanssa. Tuttuja kirjaimia, jotka tarkoittavatkin aivan jotain muuta ja s-kirjaimesta on vaikka millaista versiota. ZH, S, TS, CH, SH, SHCH ja YO IYOUIOt päälle. Ja sitten ne erilaiset koukeromerkit vielä kaiken kukkuraksi. Välillä on ollut aivot niin solmussa, että oon nauranut itse itselleni :grin: Tulee vaan ihan toivoton olo. Mutta kun tarpeeksi kauan ja yrittää ja yrittää, niin aaettä miten hyvätä tuntuu kun onnistuu ja tajuaa oppineensa jotain.

Laitan tähän alle parit kuvakaappaukset pelistä, lunttilappuni ja alimman kuvan jätän haasteeksi kiinnostuneille. Jos jotain kiinnostaa selvittää, mitä tuossa mahtaa lukea :grinning:

7 tykkäystä

Kiitos tarpeellisesta kysymyksestä.

Tarkoitin nimenomaan aikuisiässä muistin merkitys on vähentynyt ja koulutuksen jälkeiseen elämään lähtiessä tiedonhaun ja jäsentämisen merkitys on lisääntynyt.

Nykyään pystyt kuljettamaan mukanasi huomattavia määriä tietoa, ottamaan hyviä kuvia jopa 360° muodossa, että esimerkiksi pitkien numerosarjojen muistaminen tai valokuvamuisti ei enää tuo samankaltaista etulyöntiasemaa muihin nähden. Tieto, jota tarvitaan on huomattavasti monistisempää.

Tottakai esimerkiksi jos et muista kertolaskuja ulkoa tai keskeisten kaavojen olemassaoloa, et todennäköisesti tiedä, mitä tietoa hakea.

Samaten jos ei ole historia hallussa, nykypäivän ilmiöitä on vaikea ymmärtää. Jos et muista minä vuonna Suomi itsenäistyi tai milloin toinen maailman sota oli, et hahmota, mitä tarkoittaa, kun henkilö syntyi vuonna 1918.

Ehdottomasti joitain asioita PITÄÄ muistaa ulkoa, mutta muistin merkitys on vähentynyt.

1 tykkäys

Muistan jotain tuollaistakin lukeneeni. Hänellä oli paljon erilaisia todella mielenkiintoisia tapoja tuoda sanomaansa esille.

Enpäs osaa sanoa, oliko hänellä tähän vain yksi vastaus

Tykkään tosi paljon tyypistä!

Oon tainnut kahlata kaikki Youtubesta löytyvät videot ja toki kirjakin on luettu.

1 tykkäys
7 tykkäystä

”Tönkkö, puhuvat kuin luolamiehet” → Miten tulee mieleen ulkomaalaisten kuvaukset suomen kielestä😎

Leonardo diCaprion, Andy Warholen, Sylvester Stallonen yms. juuret Ukrainassa, Googlen perustaja ukrainalainen jne. Sisukas ja kyvykäs kansa siis ja mallia ottaen kyllä vielä hanskaat heidän kielensä👌

Ps. Tak kit tam = kyllä kissä siellä

1 tykkäys

Joskus internetin alkuaikoina ajateltiin, että kun kaikki (tieteellinen) tieto on kaikkien saatavilla ja vielä globaalisti, niin ihmiskunnan viisastumisella ei ole rajoja. Kaikki ongelmat poistuvat.

Visio ei kuitenkaan nähnyt trolleja, disinformaatiotehtaita, tutkimustulosten virheellistä tulkintaa (tahattomasti&tahallaan), vääriä auktoriteetteja, somen mukanaan tuomaa laiskaa ajattelua jne.

Ajatella, että vielä vuonna 2023 joutuu käymään ”debattia” siitä, onko tieteellinen tosiasia (fakta) totta (eli faktaa) ja vielä maallikoiden kanssa. Jopa poliitikot levittävät tahallaan väärää tietoa saadakseen ääniä.

14 tykkäystä

Duolingoa tullut käytettyä periaatteessa kolmesti:

  • 2016 - 2018 :de: saksan mieleen palauttamiseen kun puolet tiimistä oli saksalaisia
  • 2018 - 2020 :it: italiaa muuten vain, täysin uutena kielenä (espanjaa vähän joskus 18 vuotta aiemmin)
  • 2020 - nyt :jp: japania kun siellä päin tulee käytyä vähän väliä

Saksan refressi oli kyllä onnistunut ja Duolingo toimi siihen oikein mainiosti. Pohjalla oli niin peruskoulun kuin lukion saksan kurssit männävuosilta. Oppi myös lisää kielioppia ja uusia sanoja.

Italiaan ei ollut mitään pohjia muuta kuin peruskoulun yksittäinen puolivuotinen espanjaa. Siihen voi kyllä sanoa, että Duolingo ei toiminut lainkaan. Kävin Italian “kurssin” loppuun asti, mutta siitä ei oikein jäänyt mitään mieleen, eikä tuntunut enempää oppineen kuin perus “mitä kuuluu, olen Nönnöö”.

Japaniin Duolingo on vähän modernisoituneena (siis kurssimuoto päivittynyt aikojen saatossa) ollut hiukan Italiaa parempi, mutta siihen ei tunnu kovin merkittävästi saaneen lisätaitoja, vaikka tuota on jauhanut 630 päivää putkeen ja kokonaisuudessaan neljättä vuotta putkeen. Ehkä ne Japanin visiitit oli se merkitsevä tekijä vs. italia. Japanin kolme(!) kirjoitusjärjestelmää on toki sitten ihan oma lukunsa :smiley: Mutta vähän sama fiilis kuin Italian kanssa. Epä sitä oikeasti tunne osaavansa oikein mitään. Sanoja toki ymmärtää jo paljon ja jotain tosi helppoja juttuja osaa jo lukea.

Näin omalta osalta voi todeta, että pitää myös lukea niitä lehtiä, kuulla kieltä ja jutella natiivien kanssa päivittäin, niin sitten saa paljon enemmän irti kuin pelkällä Duolingon jauhamisella :slight_smile:

8 tykkäystä