Inderesin kahvihuone (Osa 7)

Jeps. Paikka on minun, JOS otan sen vastaan. Tässä on vielä aika paljon muuttujia ja koska pallo on nyt hoitajilla, ei työnantajilla, pitää pelata fiksusti. Ei kannata hätäillä, vaan tehdä päätös kaikessa rauhassa. Verkkoja on vesillä muuallakin kuin yhdessä lammessa.

Avaan hieman tilannettani. Samalla tuon esiin palkka-asioita, jotka saattavat tulla monelle yllätyksenä… Olen ollut samalla yksityisen puolen työnantajalla yli vuosikymmenen. Tiesittekö muuten, että yksityinen maksaa lähes poikkeuksetta huonompaa palkkaa kuin kuntapuoli?! Tämä saattaa tulla monelle yllätyksenä monelle. Tai ei ehkä teille, koska olette kärryillä raha-asioista ja bisneksistä :slightly_smiling_face:

En haluaisi vaihtaa työpaikkaa, sillä viihdyn siellä ihan jees. Kerroin tämän kasvotusten myös pomolleni ja pyysin lisää liksaa. -Ei tipu! Ja kun ei tipu, niin siitenhän mä lähden. Lisää ei tule penninjeniä, vaikka kuinka ruinaisi. Olen sietänyt tämän yksityisen puolen palkkaeron, sillä se on ollut pitkään 100€ luokkaa kuussa. Leppoisaa työtä, kesälomien menettämisen takia ym ei 100€ takia ole viittinyt vaihtaa. Nyt viittii. Olisi suorastaan typerää jäädä, sillä erot ovat kasvaneet ihan älyttömästi.

Kuntapuolella vastavalmistunut lähihoitaja saa 165€ enemmän kuin minä, jolla on täydet ikälisät…Reilukerhosta hyvää päivää! Lue vielä uudelleen. Vastavalmistunut saa enemmän kuin täysien ikälisien kehäraakki.

Kuntapuoli maksaa 362 euroa parempaa kk-liksaa. Ja tämä tietenkin heijastuu myös lisiin. Teen pääsääntöisesti yötyötä. Kuntapuolella saa pikkuisen vaille euron enemmän siis yölisää/h Eli karkeasti 10€ / yö. Jos kuussa tekee noin 15 yötä, niin tämähän tarkoittaa 150€ enemmän, kuin yksityisellä. Eli yhteensä karkeasti 500€ kuussa, eli noin 6000€ vuodessa. Ihan älyttömän iso eurokasa, minun mittarillani. Joissain ammateissa tuollaiset summat ovat varmaan kafferahoja, mutta hoiva-alalla tajuttomia. Tokihan mun veroprossakin nousee, mutta eiköhän 6000 jää jotain käteenkin.

Jos joku nyt ihmettelee, ettei tuo voi pitää paikkaansa. Miten muka kunnat maksaa enemmän kuin Pihlajalinnat, Esperit, Mehiläiset ja Attendot, niin näin se nyt vaan on. Mummoilla, tai oikeastaan tyhmillä hoitajilla tehdään pörssiyhtiöille hilloa. Eihän nuo yksityiset muuten voittasikaan kilpailutuksia. Hoivakotien kuluista (muistaakseni) noin 80% menee palkkoihin. Jos ne maksaisivat saman kuin kunnalliset, niin ei mummoilla voisi enää tehdä bisnestä.
Semmosta se on. Olisin erittäin mielelläni jäänyt taloon, mutta raja se on mullakin. Ja kun työnantaja ei tule yhtään vastaan, niin se on moro, pitäkää tunkkinne!

80 tykkäystä

Kai nuo avaa sieraimia ja parantaa hapenottokykyä nenän kautta. Ja näkyihän noita jo parikymmentä vuotta sitten

5 tykkäystä

Lienee joidenkin ammattien kohdalla niin, mutta suurin ero yksityisen ja kunnallisen puolen kohdalla on lomaoikeuksissa. Ns. täysin palvellut eli 15 vuotta alan työkokemusta hankkinut ansaitsee julkisella puolella lomaa 3 lomapäivää/kk eli 36 lomapivää + 2 pidennyspäivää. Yksityisellä loma jää vain 30 lomapäivään. Tiedän toki julkisen puolen toimijoita, joissa loma-oikeus on vieläkin parempi, esim. niin ettei lauantaita lasketa mukaan. Mm. sairaanhoitajien palkkatasosta puhuttaessa tämä etuus jäi huomioitta.

2 tykkäystä

Niin sinä alat taas jankkamaan “pitkästä aikavälistä”. Mikä se sinun “pitkä” on? 10 vuotta? 20 vuotta?

Ei minua kiinnosta mahdollinen 10 vuoden päästä tapahtuva arvonnousu. Lähimmän 12 kk asiat kiinnostavat ja ne eivät mitään arvonnousuja kiinteistöille lupaa.

Oiskohan tämänkin asian voinut ilmaista hieman ystävällisemmin?
Samaa mieltä silti, ei varmasti ole arvonnousua 12kk jänteellä. Onneksi useimmat asuntosijoittajat pitävät kohteitaan yli vuoden.:v:

32 tykkäystä

Uusi yritysseuranta Inderesiltä: Componenta!

Katsokaa miten seksikäs Rahavirran jakauma :heart_eyes:

image

Olen tietysti hieman puolueellinen, kun yhtiötä löytyy allekirjoittaneen leikkirahan kl.fi unelmasalkusta :joy:

15 tykkäystä

Ai niin kaupan päälle tulisi vielä rekrybonarit. 1500€ mulle + 1500€ suosittelijallle. Suosittelija sattuu istumaan tuossa soffan toisessa päässä :smiley_cat:

Tuon takia en työpaikkaa ole vaihtamassa, mutta ottaisin toki 1500 siinä sivussa. Vähän kuin S-korttia näytetään aina kassalla, vaikkemme sinne keskitä. Ruokaa on ostettava kuitenkin oli kortti tai ei. Siinä sivussa tulee “ilmaista” rahaa monta sataa vuodessa.

5 tykkäystä

Täällä esillä olleeseen Meksikon kongressin kuulemisessa olleeseen Alien -keissiin liittyen. Pienet naurut saa tästä videosta kun katselee käsittelyä. Olipa huijaus tai ei tällä kertaa niin jotenkin koomista :sweat_smile:

“Hei kato, mul on uus iPhone. Gramman kevyempi ku edellinen”

Vai “täältä tulee storm truupperi pew pew, viholliset paetkaa!”

15 tykkäystä

Eihän siinä mitään. Jäät vaan toteuttamaan omaa strategiaasi, itse menen omilla näkemyksilläni. Tuskin asuntojen hinnat tässä tilanteessa nousussa on, mutta korkotilanteen lähtiessä laskuun ja asuntoaloituksien ollessa jäissä tilanne voi muuttua nopeastikin. Muuttoliike käy yhä kasvukeskuksiin ja väkiluku nousussa. Omissa skenaarioissa seuraava vuosi on ostopaikan kyttäämistä ja samalla seuraan kyykkääkö talous miten suomessa.

“Väestönkasvua ylläpiti maahanmuutto. Suomeen muutti 33 655 henkeä enemmän kuin Suomesta pois.”

Jostainhan tänne muuttaneillekin asuntoja tarvitsisi löytää…

4 tykkäystä

Olen sanonut, että mulla on kryptoissa pieni summa rahaa kiinni… no niin on, koska ne ovat sukeltaneet melkoisesti.

Jos miettii, että tuo miinus 3366 dollaria eli euroissa on 3150 euroa pieni summa, niin voi ajatella niinkin, että siinä on mennyt mun sadan viikon päivittäistavarakauppaostokset. Tätä asiaa voin pohtia, kun etsin taas kinkkua, joka on kilohinnaltaan 19 senttiä halvempaa kuin se toinen. :sweat_smile:

image

35 tykkäystä

Huomattavasti tasapainoisempi asuntosijoittajan näkemys tulevaan 12 kuukauteen.

2 tykkäystä

Teet väitöskirjan aiheesta Goodhartin laki suomalaisissa pörssiyhtiöissä?

Goodharts law: “When a measure becomes a target, it ceases to be a good measure”

11 tykkäystä

Niin. Jos tuon kuuntelee kokonaisuudessaan, menee se ihan yksi yhteen @Tunturisusi juttujen mukaan. Eli, kyllä ihan tasapainoinen näkemys.

Tässä aamukahvia juodessa tuli tällaista tuijoteltua. :face_with_monocle: :coffee:

16 tykkäystä

“Positiivinen tulosvaroitus - kurssi putoaakin vain -10 %!”

9 tykkäystä

Vuonna 2020 Suomessa valmistui kaikkiaan 35 700 uutta asuntoa.
Tuona vuonna taisi muuttovoitto olla 38 000 henkeä, reilu suurin osa muuttajista on sinkkuja, eli asuntorakentaminen on täysin maahanmuuton varassa, muutoin tarvitsisi rakentaa vain ehkä muutama tuhat asuntoa Suomessa vuosittain, vaiko jopa ei ollenkaan?

1 tykkäys

DUELL tiedottaa. :grimacing:

SISÄPIIRITIETO: Duell Oyj tulosvaroitus: Duell täsmentää ja laskee tilikauden 2023 näkymää ja ohjeistusta sekä julkaisee alustavia taloudellisia tietoja

Uusi näkymä ja ohjeistus tilikaudelle 2023

Markkinoiden epävarmuus ja heikko suhdanne jatkuvat. Inflaation jatkuminen ja yleinen markkinatilanne ovat laskeneet kuluttajaluottamusta. Nämä tekijät heikentävät ennustettavuutta. Duell sopeuttaa liiketoiminnan kustannuksia vastaamaan ennakoitua alhaisempaa kysyntää. Duell jatkaa kasvustrategian toteuttamista epävarmasta markkinatilanteesta huolimatta.

Duell odottaa liikevaihdon olevan noin 118 miljoonaa euroa (124 miljoonaa euroa tilikaudella 2022) ja oikaistun EBITA:n olevan noin 4,5 miljoonaa euroa (8,7 miljoonaa euroa tilikaudella 2022) kuluvalla, 31.8.2023 päättyvällä tilikaudella.

Aiempi näkymä ja ohjeistus tilikaudelle 2023 julkaistu 17.5.2023

Markkinoiden epävarmuus ja heikko suhdanne jatkuvat. Inflaation jatkuminen ja yleinen markkinatilanne ovat laskeneet kuluttajaluottamusta. Nämä tekijät heikentävät ennustettavuutta. Duell sopeuttaa liiketoiminnan kustannuksia vastaamaan ennakoitua alhaisempaa kysyntää. Duell jatkaa kasvustrategian toteuttamista epävarmasta markkinatilanteesta huolimatta.

Duell odottaa liikevaihdon olevan lähellä edellisen vuoden tasoa ja oikaistun EBITA:n laskevan edellisen vuoden tasosta kuluvalla, 31.8.2023 päättyvällä tilikaudella.

Tausta näkymän ja ohjeistuksen täsmentämiselle

Tilikauden 2023 neljännen vuosineljänneksen aikana kysyntä on ollut ennakoitua alhaisempaa, mikä on laskenut sekä liikevaihtoa että kannattavuutta. Lisäksi valuuttakurssimuutoksilla on ollut huomattava negatiivinen vaikutus yhtiön liikevaihtoon ja kannattavuuteen.

Alustavia tilintarkastamattomia taloudellisia tietoja

Yhtiö on alentanut varastotasoja suunnitellusti tilikauden 2023 aikana, mikä on laskenut velkatasoa merkittävästi. Tällä varastotasojen alentamisohjelmalla on ollut positiivinen vaikutus yhtiön kassavirtaan.

12 tykkäystä

Aiemmasta ohjeistuksesta:

Olisiko varoitusta tarvinnut antaa koska nuohan molemmat on toteutuneet?

Aina puhutaan siitä, kuinka ajoittaminen markkinoilla on mahdotonta. No ei varmasti ole.

Käykää vaikka kysymässä Duellin toimarilta joka myi osakkeitaan 3viikkoa sitten kivasti ennen tämän päivän negaria. On kyllä hieno nähdä :crazy_face:

94 tykkäystä

SAP oli sen verta jumissa, ettei pystyny myyntiraportteja näyttämään…

6 tykkäystä