95 % viesteistäni piilotetaan/poistetaan. Tämä oli ikmeisesti niin myötäsukainen viesti, ettei edes henkilökunta poistanut sitä. Täytyy siis lisätä tällaisia.
Ihan jo siltä varalta, että Kiina saa päähänsä hyökätä Taiwaniin, en ostais Kiinalaista sähkäautoa missään tapauksessa. Olkoon miten hyvä tahansa. Kommunistisia mielenliikkeitä on muutenkin vaikea arvioida. Jos kiinalaisten sähköautot kiinnostavat siinä määrin, että voisi ostaa, niin kaiketi vastaavan pääoman kevyesti sijoittaa myös ko. maan osakkeisiin.
Tässä mietiskelin, että olisi kivaa löytää jokin ruotsalainen ostokohde nyt kun eurolla saisi kivasti Ruotsin kruunuja. Tulikin siitä mieleen, että miten foorumilaiset suhtautuvat valuuttakursseihin sijoittaessaan.
Vaikuttavatko valuuttakurssit osto-/myyntipäätöksiisi käydessäsi kauppaa vieraassa valuutassa?
- Kyllä
- Ei
0 äänestäjää
Missä menee raja? Bydiä et varmaan ostaisi. Ostaisitko volvon/polestarin(Geely)? Entäs mersun(10% baic)?
Joku on avannut foorumille mainion ja mainetta niittävän ketjun missä on suotavaa pohtia näitä kysymyksiä, että voiko ostaa alan waken tai sitten fordia tai IBM tuotteita, ei siinä etteikö kaffehuoneellakin voisi näistä puhua, mutta kun kerran ketjukin on niin:
Maassa, jonne hankinnan pääoma päätyy. Ei, en ostaisi Polestaria, vaikka pieni kikkare sen osakkeita onkin. Mersun pointtia en ehkä nyt tajunnut.
Ainahan niitä tehtaita ja valmistusta on ollut missä sattuu. Suomessakin on tehty vaikka mitä autoja golfkärryistä mersuihin samalla linjalla. Niin ja VW kupliakin tehtiin aikanaan Järvenpäässä 48kpl (niitä natsiautoja).
Kiina on ollut vuosikausia maailman tehdas. Siihen asemaan se itse pyrki viisivuotissuunnitelmissaan. Nyt on jo toinen ääni kellossa. Seuraava vaihe on kerätä hillot länsiyhtiöiden tavoin eikä tyytyä pelkkään valmistukseen. BYDin oma brändäys on tästä hyvä esimerkki. Myös älypuhelinpuolella muutos on havaittavissa. Uusimpien mallien lähtöhinnat ovat jo hyvin lähellä esim. Samsungin hintoja. Huawein kiellot länsimaissa hidastivat tätä kehitystä.
Kiinalaisten omista automerkeistä puhuttaessa ollaan kuitenkin vähän eri tilanteessa. Todennäköisesti nekin ovat täynnä myös länsiteknologiaa, kuten se eilen ensilentonsa tehnyt kiinalainen matkustajakonekin. Luotettavuudesta ja laadusta emme kuitenkaan tiedä vielä juuri mitään. Ei laatuvaikutelmaa ja brändiä pelkällä hinnalla synnytetä. Veikkaan, että ilman hinnanalennuksia tie voi ainakin Suomessa olla kivinen.
Tässä maailmassa käyttää tietämättäänkin maailman tehtaan valmistamia tuotteita, mutta pyrin välttelemään kaikkea kiinalaista. Ja syitä siihen on vaikka ja kuinka; Ihmisoikeuksista vuosikymmenten ajan jatkuneeseen immateriaalioikeuksien räikeään rikkomiseen ja valtion rooliin busineksissä – ihan vain esimerkkinä.
Joo, omistuspohjasta minäkin puhuin. Tietääkseni mercedes benzin henkilöautopuolen osakkeista 10% omistaa kiinalainen baic.
Ellei tilanne ole sitten viime aikoina muuttunut ilman, että olisin huomannut.
Oma veikkaukseni on päinvastainen. Suomalaisilla on pitkä historia itäautoilla ajamisessa. Järkimies osti kohtuullisen hintaisen ladan ja kaduilla vilisi fso:t ja muut.
Samalla perinteellä veikkaan, että suomalaiset tulevat innostumaan kiinalaisista autoista, kuten ovat aiemmin innostuneet neuvostoliittolaisista, japanilaisista ja korealaisista.
Itäautoilla oli aina yksi etu muihin nähden: Hinta. Eli tämä oikeastaan toimii perusteluna veikkaukselleni.
Itäautot olivat myös vahva ideologinen valinta Suomessa. Suomi-Neuvostoliitto -seuran lehti kolahti postiluukkuun ja Ladalla lähdettiin käymään Voimassa. Kunnon kommunisteilla (RIP Arttu) oli Wartburgin vihreä farmari.
Ok, nyt tajusin. Tämä taitaa olla toivotonta välttelyä, samoin kuin osien alkuperä. Minulle toistaiseksi riittää, että teen päätöksen siltä pohjalta, mitä tiedän.
Millä logiikalla Neuvostoliitto, Japani ja Korea menevät jotenkin samaan kategoriaan? Minun käsitys Japanilaisesta ja Korealaisesta teknologiasta on aika eri kuin Neovostoteknologia.
Kaikki lähtivät liikkeelle kopioimalla länsiteknologiaa. Ihan vastaavasti kuin kiinalaisetkin ovat tehneet. Toki japsit ja korealaiset ovat alkuun päästyään petranneet ja sittemmin menneet joiltain osin jopa ohikin.
Aikamoista saivartelua kun lähes kaikki autot käyttää kiinalaisia osia. Niin kauan porukoille kelpaa kiinalaiset tuotteet ja kiinalaiset osat kun ei vaan tiedetä että se “laatu” tulee kiinasta.
Huomasin, että minulta on jäänyt lukuisia pingauksia ja vastauksia lukematta foorumilla jostain syystä ja tuo osui silmään listaa läpi käydessäni.
Se joka wanhoja muistelee (tai wanhoja viestejä tykkäilee) sitä turskalla salkkuun.
Itselläni on myös jäänyt huomaamatta/lukematta joitain vastauksia ja pingauksia sekä myös privaviestejäkin.
Perinteisesti on esimerkiksi teollisuudessa niin, että moni firma tuo Kiinasta kaikki kalikat, periaatteessa valmiin tuotteen Suomeen ja purkaa sen täällä, kasaa ympärille eurooppalaisen näköiset pellit ja hävittää kaiken mahdollisen Kiinaan liittyvän. Ja totta kai hinta moninkertaistetaan. Erittäin mielenkiintoista nyt seurata kiinalaisten brändien vahvempaa tuloa Eurooppaan, omina itsenään.
Aika bullish signaali viime viikon akkarissa. Povailee myös hyviä tuottoja muutamalle foorumilaiselle?
OP ahkeroinut seuloessaan mahdollisia tulosvaroittajia: Näiltä Helsingin pörssin yhtiöiltä OP odottaa tulosvaroitusta – ”Kustannuspaineet sumentavat tulosnäkymiä” | Arvopaperi
Posariin olisi mahdollisuuksia mm. Atrialla , Cargotecilla , Enentolla , Finnairilla , Koneella , Konecranesilla , Noho Partnersilla , Nordealla , Pihlajalinnalla , Ponssella , Sammolla , Stockmannilla , Terveystalolla ja Uponorilla.
Ison mahdollisuuden negarilistan voisi melkein arvata nihkeästä kurssikehityksestä: Anora, Bittium, Kamux, Nokia, Telia ja YIT.
Lievää negariuhkaa löydetään näiltä: Aspo, Citycon, eQ, F-Secure, HKScan, Kojamo, Kreate, Lassila & Tikanoja, Outokumpu, Qt Group, SSAB, Vaisala sekä Withsecure.
Näitä ei sitten todellakaan kannata tulkita kuin piru raamattua