Itäautoilla oli aina yksi etu muihin nähden: Hinta. Eli tämä oikeastaan toimii perusteluna veikkaukselleni.
Itäautot olivat myös vahva ideologinen valinta Suomessa. Suomi-Neuvostoliitto -seuran lehti kolahti postiluukkuun ja Ladalla lähdettiin käymään Voimassa. Kunnon kommunisteilla (RIP Arttu) oli Wartburgin vihreä farmari.
Ok, nyt tajusin. Tämä taitaa olla toivotonta välttelyä, samoin kuin osien alkuperä. Minulle toistaiseksi riittää, että teen päätöksen siltä pohjalta, mitä tiedän.
Millä logiikalla Neuvostoliitto, Japani ja Korea menevät jotenkin samaan kategoriaan? Minun käsitys Japanilaisesta ja Korealaisesta teknologiasta on aika eri kuin Neovostoteknologia.
Kaikki lähtivät liikkeelle kopioimalla länsiteknologiaa. Ihan vastaavasti kuin kiinalaisetkin ovat tehneet. Toki japsit ja korealaiset ovat alkuun päästyään petranneet ja sittemmin menneet joiltain osin jopa ohikin.
Aikamoista saivartelua kun lähes kaikki autot käyttää kiinalaisia osia. Niin kauan porukoille kelpaa kiinalaiset tuotteet ja kiinalaiset osat kun ei vaan tiedetä että se “laatu” tulee kiinasta.
Perinteisesti on esimerkiksi teollisuudessa niin, että moni firma tuo Kiinasta kaikki kalikat, periaatteessa valmiin tuotteen Suomeen ja purkaa sen täällä, kasaa ympärille eurooppalaisen näköiset pellit ja hävittää kaiken mahdollisen Kiinaan liittyvän. Ja totta kai hinta moninkertaistetaan. Erittäin mielenkiintoista nyt seurata kiinalaisten brändien vahvempaa tuloa Eurooppaan, omina itsenään.
Mielenkiintoista pohdintaa OP:lta, kiitos kun jaoit.
Varmasti moni harrastaa @enska kuvaamaa spekulointia, onnea heille osariarvontaan
Itseä kiinnostaa lähinnä miten yhtiöt antavat positiivisen tulosvaroituksen, jos ohjeistus on entuudestaan täydellisen epäselvä
Tulee mieleen tarina siitä, kuinka Incap antoi “positiivisen tulosvaroituksen”, kun liikevoiton oletettiinkin kasvavan merkittävästi ja aiemmin oletettiin kasvavan selvästi.
Tuosta listasta selviä ohjeistuksia, joista voidaan mennä yli tai ali OP:n mukaan, on antanut ainakin Kamux, Nokia ja Stockmann. Itse arvostan osakkeenomistajana suuresti esim tätä Stockmannin näkymää: "Vuonna 2023 Stockmann arvioi konsernin liikevaihdon olevan 960–1 020 miljoonaa euroa ja konsernin oikaistun liiketuloksen 60–80 miljoonaa euroa, valuuttakurssien vaihtelu vaikuttaa toteutumaan. "
Saahan noita sitten korjata ylös tai alas sen mukaan miltä liiketoiminta näyttää.
Cargotec: “Cargotec arvioi sen ydinliiketoimintojen1 vuoden 2023 vertailukelpoisen liikevoiton paranevan vuodesta 2022 (3842 miljoonaa euroa) ja MacGregorin vuoden 2023 vertailukelpoisen liikevoiton olevan positiivinen”.
Konecranes: “Konecranes odottaa liikevaihdon kasvavan vuonna 2023 vuoteen 2022 verrattuna.
Konecranes odottaa vuoden 2023 vertailukelpoisen EBITA-kateprosentin paranevan vuoteen 2022 verrattuna.”
Mitenköhän näihin tulee positiivisia tulosvaroituksia. No kai se tulos voi kasvaa selvästi eikä vain kasvaa
Vastaavasti Outokumpu ohjeistaa seuraavaa kvartaalia raportointihetkellä, eli ohjeistus on luokkaa 7 viikkoa tulevaisuuteen. Voihan siihenkin toki antaa negarin.
2021 syksyllä tuli otettua korkoputki, max 2% sisältäen marginaalin. Ei tullut lisäkuluja. Täydellinen ajoitus, uskomaton tuuri. Samoihin aikoihin tein kiinteän sähkösopimuksen 6c/kWh. Tuplalottovoitto.
Seuraavaksi Embracer ja avustavana analyytikkona Verneri? Starbreezen rapsa on 44 sivua, joten odotan, etää embracerin vastaavassa on vähintään 440 sivua
Eiköhän näissä historiallisesti ole menty niin että jos tulos kasvaa merkittävästi yli analyytikkojen konsensuksen, posari pitää antaa. Koska analyytikot ova tulkinneet tämän ohjeistuksen tietyiksi numeroiksi ja näin markkina odottaa että näillä main ollaan. Numeroiden puuttuminen tosin antaa liikkumavaraa.
Onko kauppatieteiden pääsykokeisiin jotain tiettyä juttua mikä on lähes aina kysytty ja on ns “pakollinen” tietää? tai mitkä on FAQ kauppiksen kokeessa?
Kannattaako sinne pääsykokeeseen edes mennä, jos vähän ennen koetta ei tiedä, mikä on kokeen kannalta oleellisin aihe?
No, saahan sieltä kokemusta, että millainen pääsykoe on, mutta harjoittelematta ei kannata olettaa, että pääsisi läpi. Sielläkin on paljon monta vuotta sisään pyrkineitä, jotka hallitsee alan asiat hyvin.