Inderesin kahvihuone (Osa 7)

Seuraavaksi Embracer ja avustavana analyytikkona Verneri? Starbreezen rapsa on 44 sivua, joten odotan, etää embracerin vastaavassa on vähintään 440 sivua

14 tykkäystä

Eiköhän näissä historiallisesti ole menty niin että jos tulos kasvaa merkittävästi yli analyytikkojen konsensuksen, posari pitää antaa. Koska analyytikot ova tulkinneet tämän ohjeistuksen tietyiksi numeroiksi ja näin markkina odottaa että näillä main ollaan. Numeroiden puuttuminen tosin antaa liikkumavaraa.

2 tykkäystä

Onko kauppatieteiden pääsykokeisiin jotain tiettyä juttua mikä on lähes aina kysytty ja on ns “pakollinen” tietää? tai mitkä on FAQ kauppiksen kokeessa?

Kannattaako sinne pääsykokeeseen edes mennä, jos vähän ennen koetta ei tiedä, mikä on kokeen kannalta oleellisin aihe?

No, saahan sieltä kokemusta, että millainen pääsykoe on, mutta harjoittelematta ei kannata olettaa, että pääsisi läpi. Sielläkin on paljon monta vuotta sisään pyrkineitä, jotka hallitsee alan asiat hyvin.

7 tykkäystä

Kaksi viestiä ylempänä viitataan, että kelkassa ollaan.

2 tykkäystä

Onko tästä tullut viimeaikona uutisia? Miten mahtaa olla aieopimuksen edistäminen edennyt?

Saavat kyllä todella suuren preemion tarjota, jotta minun osakkeeni ainakaan saavat. Aloitetaan “huutokauppa” 60 Kruunusta? (tämän hetken keskihinta salkussa, mikä ei absoluuttisesti ole vielä edes kallis) :smiley:. Tai ei sittenkään, aloitus 80 kruunusta, sillä pitäähän sitä preemiota nyt +100% saada siihen hintaan, mikä oli ennen edellistä kusetusmarkkinaromahdusta :sunglasses:

5 tykkäystä

Eikös se toimari just ostanu ison läjän osakkeita? Olisi hassua että haluaisi dilutoida omistustaan juuri kun osti lisää. Luulisi toimarin tienneen osakeannin tulemisen jo viime viikolla jos sellainen on tulossa.

7 tykkäystä

On mielenkiintoista nähdä kuinka opintolainan ottaminen kehittyy nyt kun korot ovat nousseet nousseet “normaaleille” tasoille. Itsellä oli kaveriporukkani suurin laina (+12k), joka näyttää lähinnä herttaiselta kun katsoo nykyistä keskiarvoa.

Nössö pelkurina maksoin lainani tänä keväänä pois täysimääräisenä korkojen noustua. Vitsailin korona vuosina että kiitän ruokapöydässä timonttia, mutta onhan se pakko myöntää, että Inderesillä on ollut merkittävä myötävaikutus varallisuuteeni viime vuosina.

Parviälynne maksoi minun opintolainani. Kiitti kundit ja kundiinat. :muscle:

24 tykkäystä

Moi! Huomaan että Kauppalehden sivulla mainitaan että Sampo maksaisi osingot 30.5, vaikka oikea päivä on 31.5. Just an observation.
image

5 tykkäystä

Minun kauppalehden sivulla on näin:

1 tykkäys

Kirjoitin vähän huonosti. Osaan siis asioita, ja oon lukenut muutamia kertauskirjoja. Mää vaan mietin et onko siellä jokin esimerkiksi historiassa vanhat kauppareitit, joka on ollut joka vuosi kysymyksenä jossain muodossa.

1 tykkäys

@Jeremias_Makkonen, teinkö mä susta niin huonon haastattelun. :frowning:

22 tykkäystä

Padma ja Lars yhdistävät Tecnotreen ja Embracerin luoden tulevaisuuden intergalactisen hypersupermultimetapeliviihdeversumin, jossa rahan tuloa ei voi estää, pääomistajien taskuun :tada: :rocket:

10 tykkäystä

Itse ainakin olen nostanut ja aion jatkossakin nostaa oman opintolainani kokonaisuudessaan. Jo se, että kela maksaa lainasta 40% valmistuttua tekee siitä kirjaimellisesti ilmaista rahaa.
(Laina menee kokonaisuudessaan sijoituksiin niin toivottavasti sekin myös tuottaa)

5 tykkäystä

Mielestäni ratkaisevaa on, oletko esim myynnin kohdalla kotiuttamassa valuutat euroiksi. Jos myyt ja kauppahinta tuloutuu esim kruunumääräiselle valuuttatilillesi, siellähän ne kruunut ovat sitten uudelleen sijoitettavissa kruunumääräisiin sijoituskohteisiin .Tällöin mielestäni valuuttakurssilla ei ole niin suurta käytännön merkitystä. Sek-määräisen myyntivoiton esim Nordnet laskee ko päivän valuuttakurssilla euroiksi, tällöin kauppapäivän valuuttakurssilla on vaikutus euromääräiseen voitoon/tappioon.

Haastattelu oli suuri kunnia, mutta elämä jaksaa yllättää ja nyt on aika suunnata kohti uusia haasteita :slightly_smiling_face:

Lomailen tässä juhannukseen asti, jonka jälkeen palaan vielä hetkeksi töihin Inderesin väreissä, mutta haluan jo tässä kohtaa kiittää koko foorumin väkeä lämpimästä vastaanotosta ja etenkin arvokkaasta panoksesta laadukkaan sijoituskeskustelun sekä Inderes-yhteisön eteen :blue_heart:

70 tykkäystä

Valuutat on erittäin likvidejä ja spreadi on vaihtokurssin päälle promillen osia. Miksi valuuttamuutoksia siis ei ottaisi huomioon samalla tavalla kuin osakekurssien muutoksiakin.

2 tykkäystä

Kyllä valuuttakursseilla voi olla hyvin merkittävä vaikutus bisnekseen. Kysykää vaikka metsäyhtiöiden johdolta.

Vaikka ostaisit eri valuutassa ja kurssi kehittyisi epäsuotuisasti niin bisnes voi siinä määrin kuitenkin hyötyä, että kompensaatiota tulee kurssinousun kautta

1 tykkäys