Inderesin kahvihuone (Osa 7)

Mistä syystä nuo aloitus- ja lopetushuutokaupat muuten on? (Yksi työkalu lisää isoille toimijoille jyrätä meitä pienempiä? :unamused:)
Eikö 8,5 tuntia riitä tähän ihanuuteen?

Hyvä selvennös, tänks!

1 tykkäys

Huutokauppa on reilua kaikille markkinatoimijoille salkun koosta riippumatta. Kaikki saavat samalla hinnalla ostettua tai myytyä. Näissä myös saa isommatkin toimeksiannot helposti tehtyä.

Suurin hyöty näistä on juuri manipuloinnin hankaloittaminen. Ilman huutokauppaa päivän ensimmåinen ja viimeinen kauppa voisi helposti joko romauttaa tai raketoida kurssin juuri siihen suuntaan kun manipuloija haluaisi. Nyt jos yrität samaa niin siinä reilusti aikaa markkinatoimijoiden tulla mukaan ohjaamaan hintaa tasapainoisempaan suuntaan.

24 tykkäystä

Tankit täynnä korkotuottoja. Pitää jo avata EuroInterest -korkoputki Pohjoismaiden välille, että mahtuu kaikki!

1 tykkäys

Olen itse kasvissyöjä mutta turskaa on niin perkeleesti eikä viitti roskiinkaa heittää

Enää Sampo ja Manta plussalla, ja vauvan rahasto, koska hän on indeksisijoittaja. :smiley:

10 tykkäystä

Kyllä muuten harmittaa niin vietävästi että “vaihdoin” kaikki Nokiat vajaa pari viikkoa sitten Mandatumiin, Sampoon ja Fortumiin. :wink:

dance-party

21 tykkäystä

HOPELESS

Lose
Everything
Suddenly
Suicide

1 tykkäys

Pienen runon kerron teille, tästä ihanasta tunnelmasta.

OMXH Supervillain

Muut pörssit ottaa tosissaan, mä haluun lasketella
Lyön sijoittajan nassun hellaan, se on täydel vastuksella. /
Turha vastustella, kun mä oon laskumoodis
OMXH pelaa tätä pelii niinku sil ois koodit. /
Pois sun tunteet, voitot haluut nähä säki
laskusta vaan se; ei olla edes puolivälis. /

12 tykkäystä

Tuo on siis Nokian turska-automaatti, mutta tyhjänä. Tässä kuva vastaavasta laitteesta vielä kun turskaa oli jäljellä.

77 tykkäystä

Ja siitä lähtee puoli ysin uutiset.

52 tykkäystä

Sanoko Atte tossa haastattelussa: ”Saattaa olla, että riipasen kovan kännin tänään.”

75 tykkäystä

Sanoi että ”Vittu myöhäistä tässä enää mitään on analysoida, olis pitäny ulostaa +86%-meemipomppuun tammikuussa -21.”

117 tykkäystä

Ei pahalla, mutta tulee todella vahvat ChatGBT vibat sinun kirjoituksista? :smile:

3 tykkäystä

Kyllä tuo on ihan itse kirjoitettu, vaikka voi sävyltään olla monotoninen. Siinä esitetyt tiedot perustuvat siihen, mitä olen yhtiötiedotteista löytänyt tai muista lähteistä löytänyt. :slightly_smiling_face:

En luota ChatGPT:hen. En myöskään luota enää tavoitehintoihin enkä analyyseihin. Pyrin etsimään tiedot suoraan yhtiötiedotteista, ja esimerkiksi tilastokeskuksen datasta. Pyrin välttämään tulkintoja, joten pyrin käyttämään ilmaisuja, jotka vastaavat yhtiötiedotteissa tiedotettuja tietoja.

Olen ChatGPT:tä kokeillut, ja havainnut sen tiedot toisinaan hyvin epäluotettaviksi. Olen havainnut myös tavoitehinnat epäluotettaviksi. Pyrin nykyään analysoimaan omatoimisesti.

20 tykkäystä

Nokian tilanne yhteen kuvaan tiivistettynä, mikäli sattui liveä seuraamaan.

15 tykkäystä

Kiitos kysymyksestä. Se on vain taiteellinen artifakti. Siihen ei ole tieteellistä perustetta. Seitsemän on mielestäni kaunis numero, ja onhan se alkulukukin ja toisaalta viikon päivien lukumäärä. Luomiskertomuksessa on seitsemän päivää, ja seitsemäs päivä oli levolle. :slightly_smiling_face:

4 tykkäystä

Reilusti aikaa? Ongelma on juuri siinä, että ilman kallista miljoonia maksavaa bottia et voi osallistua alku- tai loppuhuutokaupan viimeiselle minuutille. Ei ole reilu peli, ei.

Kyse ei nykysäännöillä ole huutokaupasta, vaan bottien mittelöstä. Siinä miljoonat osakkeet vinkuu mennessään viimeisellä minuutilla, vai olisiko sekunnilla, koska joku kehui, että se sinun pörssissä tekemäsi sillä hetkellä tekemäsi tarjous ei sitä olekaan enää sadasosasekunnin jälkeen.

Mihin me tällaisia huutokauppoja tarvitaan. Sokkotarjoukset olisivat paljon parempi piensijoittajille, mutta liikevoittoa vähentävä tekijä botteja käyttäville isoille pojille. Kumman puolella olet, KalleH?

1 tykkäys

Tiesitkö, että pörssilistattujen yhtiöiden yhteenlaskettu markkina-arvo Suomessa oli 2000 luvun alussa 365,25 miljardia euroa. Vuoden 2000 huhtikuussa se oli 429,75 miljardia euroa. Syyskuun 2023 lopussa vastaava luku oli 248,13 miljardia euroa. Aika näyttää, mikä tuo luku tulee olemaan nyt vuoden lopussa.
Lähde: Tilastoarkisto - Euroclear - Historiadata

18 tykkäystä

Ehtisikö joku tilastot paremmin tunteva tsekata, paljonko oli näiden firmojen yhteenlaskettu nettotulos v. 2000 vs. 2023 (liukuva 12 kk). Voi tehdä myös inflaatiokorjauksen.

Markkina-arvo voi kertoa aliarvostuksesta, kun vertaa tuloksentekokykyyn. Silloin ainakin Juurikki ostaa. Ja varautuu holdaamaan jopa 2-3 seuraavaa vuotta, jos tarvis.

9 tykkäystä

Äläs nyt. Nokialla oli monta hyvää vuotta 90- ja 00-luvuilla. Kauheen negatiivista sakkia täällä nykyään.

19 tykkäystä

Alkuhuutokauppa kestää 15 minuuttia ja loppuhuutokauppa kestää 5 minuuttia. Tämän lisäksi kaikki jo tarjouskirjassa sisällä olevat osto- ja myyntitoimeksiannot osallistuvst automaattisesti huutokauppaan. Kestoa pidennetään automaattisti jos hinta heiluu liikaa. Lopetusaika on satunnaistettu muutamilla sekunneilla jotta ei ole mahdollista tehdä juuri viimeisellä sekunnilla muutoksia.

8 tykkäystä