Inderesin kahvihuone (Osa 7)

Talon pistin vakuudeksi.

Ja kiitos muillekkin kommenteista.
Pistin oma säästöpankkiin viestiä.
Kyllähän sen pankin pitää pörssiyhtiö kuitenkin olla. :grin:

7 tykkäystä

Joskus kun “kaikki” osakkeet nousivat, niin keskustelu oli osin vilkkaampaa, vaikka toki silloin keskustelun laatu ei aina ollut niin hyvää, mutta jälkiviisaana voinee sanoa, että silloin oli kallista. Toki ei minusta ainakaan silloin, koska ostin fomossa sopulina kaikkea about ATH-lukemista.

Nyt kun kuuntelee erilaisten tahojen puheita, niin monet sanovat, että kyllä pörssistä löytyy nyt ostettavaa ihan kohtalaisesti, kun jaksaa vähän tutkia ja selata. Uskon itse tähän, mutta mun uskomisilla ei ole väliä, koska olen aloittelijatason sijoittaja ja tunnetusti mua peesaamalla tulee turskaa. :slight_smile:

Uskon, että aina kannattaa olla aktiivinen ja seurata sijoitusmaailmaa, mutta jos bumtsibumien valtakaudella oli paljon intoa ja aikaa lukea, niin nyt ehkä kannattaisi olla vielä enemmän. Täällä Foorumilla monet aktiivit ja muut kirjoittavat aktiivisesti kaikenlaista, lisäksi Inderes tuottaa tasaisesti materiaalia, joista saa paljon apuja osakepoimintaan.

Täällä on todella paljon fiksuja sijoittajia, niin en laittaisi pahitteeksi, vaikka vähän yhtiöketjut aktivoituisivat lisää. Itse ainakin olen aika uteliaalla päällä ostolaidalla yleisesti ottaen bördessä ja mielelläni lukisin monien analyyttisia ajatuksia eri yhtiöistä. Itsekin niitä kirjoittelisin, jos nyt vain osaisin. :slight_smile:

t. Alokas, joka odottaa mm. veronaplautusrahoja :sunglasses:

20 tykkäystä

Sitten vain pistämään suomeksi jokin heh heh raskauttava viesti salaamattomana osoitteeseen vladimirp@kremlin.ru :smiley: Josko tulisi jotain jännyyksiä…

Vaimo kun on yrittäjä, niin omat palautukset tulee lähes “vanhaan” aikatauluun, eli 1.11. tai 1.12. tienoilla :stuck_out_tongue:

1 tykkäys

Tästä tuli yksi yksityiskohta mieleen yritykseni aikaisemmilta vaiheilta.
Teimme silloin enemmän tilauspuusepäntöitä yksityishenkilöille ja portaat kuului repertuaariin.
Valtaosa rakentajista tempaisee ne väliaikaiset portaat paikalleen ja rakentaminen etenee siihen vaiheeseen, että aletaan miettiä oikeita portaita siihen aukkoon. No siinä vaiheessa budjetti on tietysti ylitetty jo monta kertaa, eikä rahaa tahdo enää olla. Siinä pitää sitten yrittää selittää asiakkaalle, että tähän kyllä kannattaa panostaa. Portaat on niitä harvoja “huonekaluja” joita tuskin vaihdetaan. Syytä olisi siis valita laadukkaat ja aikaa kestävät. Ehkä tässä on se syy, että vieläkin näkee niitä auringon polttamia kauniin kusen värisiä oksamänty portaita asunnoissa.

15 tykkäystä

Täällä kun on koodailijoita, niin kuinka vaikeaa olisi toteuttaa yksinkertainen nettisivu, joka katsoisi edellisen pörssipäivän kurssimuutokset ja vaihdon (kpl), ja tekisi kaikista helsingin pörssin yhtiöistä scatter graafin, jossa olisi esim. X-akselille hinnan %-muutos ja Y-akselilla vaihto prosentteina viimeisen 3kk keskimääräiseen päivävaihtoon nähden? Tuo data nyt varmaan on ainakin saatavissa ilmaiseksi Yahoo Financesta tai ehkä jopa OMX nettisivulta… Olisi helppo bongata yhtiöt, joissa on tapahtunut suurta liikettä isolla vaihdolla, kuten Enento eilen :thinking:

En tiedä olenko ainoa, jota kiinnostaisi tällainen näkymä?

12 tykkäystä

Käytännössä näin ei tapahdu, pihatöissä on tietty pakollinen osuus perustukset viemäröinnin sorat yms, mutta sitten viimeistelyssä on laaja taso ja hintahaitari esim laatoitukset on kalliita kun tehdään käsityönä asfaltti halpaa kun kone vetäsee tunnissa. Eli viimeistelyssä usein sitten sorvataan taso ja kulut siihen mihin rahat riittää. Jos tontti on kaupungin valmis kaikki kunnallistekniikka tie yms tulee tontin rajalle ei se kallista ole ja kulut esnnustettavissa hyvin tarkasti, sitten joku rinnetontti kallioräjäytyksineen on kallis mutta kyllä sellaiselle rakentaja sen tietää.
Ja pohjasta täytyy nykyään tehdä tarkat suunnitelmat ja maaperätutkimukset ennen aloitusta joten pakolliset kulut on tiedossa ennen aloitusta hyvin tarkasti.
Jos taas joku saa paperin eteensä jossa on tarkasti eritelty kustannusarvio tonttitöistä esim 40 000 euroa ja varaa siihen rahaa vain 20 000euroa niin on vain kysymys tyhmyydestä.

“Nykytilan koko karmeus” “susisynkät tiedot” “käänne ei vielä käsillä” jne.

Oikein lupaavia sanavalintoja :+1:

Kun asuntosijoittaminen ei kiinnosta, niin mistähän kannattaa lähteä katselemaan putoavia puukkoja? Onko YIT turhan ilmiselvä ja turhan seurattu?

3 tykkäystä

Nykyään rakennetaan ns. avaimet käteen paketteina joissa on eurolleen molempia osapuolia sitova hinta yllätyksen osuus on 0%. Ennen vanhaan oli toisin kun itse rakennettiin ilman kustannusarviota tai se oli tupakka-askin kannessa vaan.
Ainoat muutokset nykyään tulee siitä että se perheen emäntä nostaa laatutasoa jollain ihanan mukavalla lisäjutulla joka on poskettoman kallis, mutta se ei varsinaisesti ole kustannusylitys koska se ei ollut alkuperäisessä toteutussuunnitelmassa lainkaan mukana.

En voi väittää, että kuluva vuosi olisi ollut minulle mitenkään erityisen lukratiivinen sijoitusmielessä ja kuiva kausi näyttää jatkuvan muillakin tavoin. Ostin sadevesitynnyrin ja asensin sen autotallin kulmalla olevaan syöksyputkeen viime viikonloppuna. Saa sen avulla sitten kasteltua kukkapenkkejä sun muita eikä tarvi raanavettä siihen tarkoitukseen niin paljon.

Koko viikon ovat lupailleet rankkasateita, mutta yhtäkään tippaa vettä ei ole taivaalta tullut. Tynnyrini kumisee tyhjyyttään eikä sade näytä Forecan tutkakuvien perusteella edelleenkään kovin todennäköiseltä. Lähialueilla vettä on sen sijaan tullut parhaimmillaan kolme senttiä tunnissa. Veikkaan, että lauantaiksi lupailtu pysyvämpi sadealue ottaa vielä tiukan oikean Etelä-Helsinkiin. Jos näin käy, alan ehkä vuokrata tynnyriä maagisine voimineen Etelä-Suomen mökkeilijöille.

38 tykkäystä

Missä te käytte tällä kaupppaa? Nordnetistä ei löydy kuin US listaus. Sorry, ei jaksa alkaa kahlaamaan yhtiön omaa ketjua läpi.

2 tykkäystä

Euronext Pariisi, löytyy tunnuksella SESL @NinoViejo

3 tykkäystä

Paljonko maksat kännykkäliittymästäsi keskimäärin kuukaudessa?

  • Ei vastausta, koska työnantajanani, oma yritykseni tai joku muu maksaa liittymän.
  • alle 15 € / kk
  • noin 15 € / kk
  • noin 16 € / kk
  • noin 17 € / kk
  • noin 18 € / kk
  • noin 19 € / kk
  • noin 20 € / kk
  • noin 21 € / kk
  • noin 22 € / kk
  • noin 23 € / kk
  • noin 24 € / kk
  • noin 25 € / kk
  • noin 26 € / kk
  • noin 27 € / kk
  • noin 28 € / kk
  • noin 29 € / kk
  • noin 30 € / kk
  • yli 30 € / kk

0 äänestäjää

1 tykkäys

Tossa podissa puhuttiin, että kyykyn pitäisi nimenomaan auttaa polvivaivoihin.

Oma mutu on, että tekniikan kanssa saa olla tarkkana. Itse en enää uskalla (=jaksa) tehdä isoilla painoilla. Ilmeisesti sen verran kertynyt elopainoa kroppaan, että pienemmilläkin kyykkypainoilla saa lihakset mukavan kipeäksi. Pienemmillä painoilla myös syväkyykky onnistuu turvallisemmin.

4 tykkäystä

Mulla on SRV tutkan alla odottamassa sopivaa hetkeä. Just nyt ei kyllä pysty sijoittamaan mihinkään rakennusyhtiöön, niiden suunta on vielä hyvän aikaa jyrkästi alaspäin.

Cityconia oli salkussa vielä tovi sitten, kun perusajatus on, että kiinteistöt ovat kuitenkin jonkin sortin inflaatiosuoja, ja Cityconissa saa tuottavat liikekiinteistöt nyt puoleen hintaan. Vaan kun luottoluokittaja pudotti Cityconin roskalainaajiin, tuli vetelät pöksyyn, ja Cityconit lähti salkusta kuin Arhinmäki junatunneliin kuultuaan, että kaverilla on spray-maalia. En tiedä, miten tuon Kojamon kanssa olisi, pitäisikö sitä ottaa varovasti pieni siivu, kun halvalla saa? Just tänään tuli toisaalta tilastoa, että 10 prossaa vuodessa putoaa pääkaupungin asuntojen hinnat, ehkä kannattaa Kojamonkin kanssa vielä tovi odottaa, kaipa silläkin on roskalainaluokitus vielä edessä, ja osakkeita saa kohta halvalla?

No, kun tuntuu nyt niin hyvä alamäki olevan kaikessa, nappasin vähän lisävauhtia ja otin just ison sijoituslainan. Nyt on kauhea polte näpeissä, että mihin ne rahat panisi palamaan. Hyvä tilaisuus alentaa keskihintaa lainarahalla, kun vanhojen ostohousujen taskunpohjat oli jo nöyhtää myöten tyhjiksi tongittu. Ehkä pysyn kuitenkin erossa kiinteistöistä…

3 tykkäystä

En nyt alan asiantuntija ole, mutta joskus on kait opetettu, että kyykyssä pitäisi noja olla taakse päin, jotta rasitus ei kohdistu niin paljon polviin. Tällöin paine kohdistuu enemmän selkään

Tuo ehkä vähän vanhentunutta tietoa. Polven koko liikerata tulisi saada käyttöön ja rasittaa sitä monipuolisesti. Joskus törmäsin tutkimukseen, jossa jalan huono liikkuvuus ja koko liikeradan hyödyntämättä käyttö on yhteydessä ennenaikaiseen nivelrikkoon

3 tykkäystä

Tuo suomenkielinen sana “roskalainaluokka” antaa kyllä ihan väärän kuvan luottokelpoisuudesta. Nykyisin englanniksikin puhutaan High Yield -luokista, ja varsinaiset Junk Bondit ovat sitten oikeasti heikkoja luokituksia. Tämä oheinen kuva on hyvä nyrkkisääntö, mitä noista eri luokituksista voisi ajatella. Ba1 luokka on ihan tuossa Baa ja Ba luokkien rajalla, eli jotain noiden kahden sanallisen kuvailun välillä. Ihan sijoitukseksi kelpaavia lainoja siis nekin.

8 tykkäystä

Jaan tähän oman kokemuksen kun voi olla hyötyä.

Eli mulla on ollut kymmeniä vuosia polviongelmia. Välillä piti lopettaa kilometrin jälkeen juokseminen kun alkoi vihloa polven sivua ja välillä en pystynyt edes pyöräilemään kun tietyssä kulmassa vihlaisi polkaistaessa. “Huvittavin” oli kun joskus astuin huonossa asennossa autoon sisään ja vihlas oikein syvältä tukijalan polvea. Salilla olen käynyt kymmeniä vuosia ja opin vähän pelaamaan että huonoina “polviaikoina” tein prässiä mikä sujui melkein aina ongelmitta tai askel kyykkyjä.

No tuossa 2-3vuotta sitten otin huvikseni itselleni toviksi yhden IMO Suomen pätevimmistä personal trainereista. Tiedän treenistä paljon ja tuo oli enemmän sellainen huvin ja motivaation kannalta. Jalkatreenissä tuo vaiva kuitenkin taas ilmoitteli ja kaveri katseli asentoja ja tunnusteli paikkoja ja totesi että todennäköisesti johtuu pakaroista. Sanoi että yleinsä näitä pakaran aktivointiongelmia tulee naiskisaajilla ja miehillä tuo aktivointi on hänen mukaansa luonnollisempaa. Passitti sitten yhdelle IMO Suomen pätevimmistä fyssareista.

Voi olla että muistan syyt väärin ja puhun aivan puuta heinää, mutta sain sen käsityksen että kyseessä olisi välitykseni. Eli mulla olisi suhteessa kroppani pituuteen todella pitkät reisiluut. Nyt jos sitten mietit perinteistä “kyykkyformia” niin siinähän laskeudutaan suht selkäsuorana alas, ja sama jos on joku hack-kyykky, ja jos reisiluuni on pitkät niin se puskee mun polvia todella paljon eteenpäin.

Sain sitten ohjeeksi että mulle ei sovi ns trainereiden ohjaama “pystykyykky” vaan mun pitää ennen alasmenoa keikauttaa persettä taaksepäin ja laskeutua vähän etukenossa jolloin polvet ei ota niin paljon hittiä. Sain myös jotain aktivointi liikkeitä kuten “persemavea” suht leveällä jalka-asennolla kahvakuulalla jalkojenvälistä, sekä jotain yhden jalan kyykkyjä omalla painolla. Aloin myös keskittää vielä enemmän mieltä ettei polvet käänny sisäänpäin kyykätessä ja väännän varpaita lattiaavasten ulospäin kropasta jolloin se ohjaa polvea oikeaan suuntaan.

Ennen meni joka toinen jalkapäivä vähän kikkailuksi, mutta nyt ei ole tainnut mennä yksikään viimeiseen vuoteen, enkä arjessakaan koe enää yllättäviä vihlaisuja.

36 tykkäystä

Itse kyllä kuullut, että asfaltointi olisi pirun kallista, koska ne työkoneet joudutaan raahaamaan ties mistä paikalle. Kannattaa käytännössä vain silloin, jos ovat lähistöllä jo valmiiksi.

1 tykkäys

Olen pettynyt, puhelinliittymä kyselystä puuttui prepaid liittymä :pensive: Ei erityisen kätevä, mutta ihan sama kun maksaa sen 10e/vuosi, koska eihän kukaan enää soittele puhelimella minnekkään? Whatsapissa hoituu ilmaiseksi niin viestit kuin puhelut.

Minulle tämä toimi kun menin ostamaan lumilinkoa. Kyseistä tuotetta ei kuitenkaan ollut varastossa, tarvitsin sellaisen telaketjumallin, joten ostokset jäi tekemättä. Tämä lähemmäs 3000€ härveli jäi siis hankkimatta. No eipä tullut kolmeen vuoteen niin lumisia talvia, että olisi tätä tankkia tarvinnut liiteristä esiin ottaa :man_shrugging:

1 tykkäys